Hej!
Jag är ny medlem här men har under flera års tid kikat in här för att känna mig mindre ensam. Det är nämligen så att jag har problem med den där älskade hatade alkoholen, vinet, som jag tycker så mycket om och samtidigt hatar så innerligt.

Jag började dricka rätt sent, vid 17 års ålder. Första fyllan var på två starkcider och jag minns än idag hur fantastisk känsla jag fick av att vara berusad. Allt blev roligare, mysigare, bättre. Därefter följde ungefär ett års bruk av alkohol där jag hade så roligt, visst blev det för mycket någon gång, men de allra flesta gångerna var det bara roligt. Jag levde livet! Det började barka utför sommaren efter studenten då jag fick någon form av depression. Festerna blev tätare och fyllorna intensivare. Från att ha festat ett par gånger i månaden blev det ett par gånger i veckan. Sedan började jag uppskatta vin mer och mer, ta ett glas till middagen med mina föräldrar, ta två-tre glas till, osv. När jag fyllde 20 och kunde handla vin själv blev det mer och mer och när jag flyttade hemifrån för att börja på universitetet blev det även både fest och mysdrickande på kvällarna under vardagarna. Mer ofta än sällan var de gånger jag besökte krogen helt svarta dagen efter och jag vaknade upp i okända sängar med skammen och ångesten i ett hårt grepp om mig. För att stå ut med baksmällan behövde jag nästan alltid ta en mildare fylla på kvällen i min ensamhet. Ofta i kombination med hetsätning (har lidit av både anorexi och bulimi).

De senaste åren har jag inte varit på krogen men jag har fortsatt mitt hemmadrickande. Vin på kvällen efter en plågsam dag med ångest och/eller svält som belöning. Vin och mängder av choklad/glass/etc. Jag har försökt sätta upp regler för mig själv, t.ex. tre kvällar per vecka, men jag har oftast inte kunna hålla detta. Mängden har jag däremot kunnat reglera genom att inte köpa mer än jag planerat dricka men så fort det finns fri tillgång till alkohol dricker jag för mycket och har sådan ångest dagen efter att jag behöver dricka igen. Sjukt!

För ett år sedan blev jag gravid, vilket fick mig att både sluta röka och dricka i samma stund stickan visade plus. Hade några kämpiga veckor i början men sedan mådde jag så mycket bättre, jag behövde inte tänka på alkohol på några månader. I slutet fantiserade jag däremot om hur jag skulle kunna dricka normalt när bebisen väl var ute.

I januari föddes min underbara son. Två veckor kunde jag dricka "normalt" (cirka en halv flaska vin fredag och lördag), därefter hade min hjärna kidnappats av vinet igen och förhandlandet med om jag skulle dricka eller inte dricka ikväll började och snart hade det spårat än en gång. Drabbades även av förlossningsdepression vilket inte gjorde det lättare av avstå från alkoholen.

Nu har jag börjat hos en alkoholterapeut och varit nykter i tre veckor. Jag vill intala mig att jag efter en period av nykterhet ska kunna återgå till ett liv med alkohol men med måttlighet. Har under de här fyra månaderna sedan min son föddes försökt tre gånger (dvs. varit nykter ett par veckor för att sedan testa vin igen) utan resultat och det känns så bottenlöst sorgligt! Det enda som är skönt nu när jag är nykter är att jag slipper dividera med mig själv huruvida jag ska dricka eller inte eftersom jag redan bestämt att jag inte ska, annars tycker jag livet är tråkigare :(

Är så ledsen över att min hjärna upptas av så mycket alkoholtankar när jag bara borde känna lycka över mitt barns första månader i livet! Varför ska det vara såhär? Vill ju kunna dricka normalt som "alla andra" men inte tänka på alkohol flera timmar per dygn! Vad kan jag hitta motivation av till nykterhet när livet bara känns grått och trist utan alkohol? Och är det möjligt att kunna dricka normalt när man har en beroendediagnos?

Malta

Känner igen både ätstörningsbiten och förlossningsdepressionen. Två saker som gör livet gråare. Och inte blir det lättare när A finns som en nödutgång. Maten fyllde exakt samma funktion för mig, som A gör. Kommer ihåg lyckokänslan när jag åt allt gott i mängder, men det var bara ena sidan av myntet. Alla beroenden sätter käppar i hjulet, för egen del, att orka känna livsglädje. Det går ju att hålla på ett långt tag med sina missbruk, innan en faller igenom och kroppen och knoppen inte orkar längre. Du behöver ju inte bestämma dig för att sluta, utan du kan ju testa och se hur det känns att vara utan A ett tag. Se till att du får bra stöd när det gäller ätstörningsbiten. Jag blev anorektisk senaste gången jag slutade helt med A. Styrkekramar! Nu kämpar vi på :)

Nybliven mamma

Ja, det är som att man måste få en kick från något. Jag är väldigt allt eller inget och det känns som att jag kan bli beroende av vad som helst, oavsett om det är svält, träning eller alkohol. Hur är det för dig nu?

Jag försöker tänka att jag ska ta mig igenom dagen och så får jag se imorgon. Jag har nyss tagit mig igenom en förjävlig helg men jag gjorde det utan alkohol och är väldigt stolt över det. Nu är det "bara" att kämpa vidare!

Malta

En dag i taget funkar bäst för egen del. Jag är friskare än på länge, men som sagt har mina svackor. Står inför en separation som sliter, men gör så gott jag kan.

Välkommen hit! Bra att du tar tag i det och det kommer att bli bättre. Hur mådde du under graviditeten? När man verkligen inte kan dricka så är det så skönt på nåt vis att vila i. För två år sedan slutade jag dricka hemma. (Jag var väldigt måttlig ute, så det var väldigt begränsat). Tog flera månader innan de ständiga tankarna på alkohol var borta. Men de tankarna fanns ju där när jag drack också. När man är så bestatt av a som många av oss är så tror jag det är olämpligt att dricka alls. Att ha alkohol som den där belöningen.,. Du skriver att du borde vara helt fokuserad på sonen. Jag tror att man mår bäst av att släppa alla måsten kring mammarollen. Fokusera på det du gör bra, alkoholterapeut etc. Det var oerhört skönt när a-tankarna försvann. Jag drack aldrig hemma. Bara ute och då "socialt." Men sen gläntade jag på dörren hemma igen. Det är svårt att inte återvända till osunt drickande. Och du har just nu för kort nykter tid för att testa. Din son förtjänar en mamma som är där och som mår bra. Det kommer att bli bättre. Promenader? Träning? Yoga? Försök hitta något där du kan få kicken du söker.

alltså det vi är beroende av alkohol, mat, spel, skärm osv informerar oss om läget. Ju mer tankar kring tex alkohol, desto värre är det. En icke-beroende persons tankar kretsar inte kring alkohol. Hur/när/var ska man dricka osv. Även om man inte dricker så handlar tankarna mycket om alkohol. Att acceptera och vilja göra förändringar som krävs är lösningen. Kunskap och information om beroendet är redskap som gör att vi lyckas. Bra att du klarat helgen. Fortsätt så och ta hand om dig och sonen... Kram

Nybliven mamma

Till en början var det jättejobbigt att vara gravid när jag inte kunde dricka men efter ett par månader mådde jag så mycket bättre. Visst hade jag ångest ibland men jag tog mig igenom den utan ATG ens fundera på att dricka. Graviditeten är den bästa period jag haft på flera år, antagligen på grund av att jag inte drack.
Igår föll jag för vinet igen efter 23 vita dagar (rekord om man bortser från graviditeten och en tidigare period på antabus). Vi ska döpa sonen till helgen och är väl lite stressad inför det. Tyckte jag förtjänade några glas. Så dumt! Nu vill jag såklart bara dricka idag med men det ska jag inte!!