Jag vill inte dricka ikväll. Men jag känner att jag nästan måste. Åtminstone för att till del jaga iväg den mara som annars rider mig under natten. Svettningar och sömnlöshet kommer drabba mig om jag inte dricker. Jag känner inte någon lust att dricka egentligen. Inte för rusets skull. I helgen så drack jag konstant. Söndagen kände jag enorm ångest och lovade mig själv att inte dricka. Det ledde till en helt sömnlös natt. Lakan kladdiga av svett.

Sedan till ytterligare ett problem som alkoholen faktiskt kan jaga på flykten. Hallucinationer i ögonblicket då man precis ska somna. Hypnagoga hallucinationer kallas fenomenet. Skillnaden mellan dem och en dröm är att de är mer realistiska. Jag hör en röst eller i värsta fall ser någon i rummet nära mig. Vidrigt. Ytterst obehagligt. De leder till att man rycker till och blir klarvaken. Sedan får man försöka somna om. I värsta fall kommer de tillbaka upprepade gånger under en natt vilket kan leda till nästan helt sömnlösa nätter.

Jag har fått sömnpreparat utskrivna, men jag tar dem med försiktighet. De är beroendeframkallande och jag vill inte få ytterligare ett problem på halsen. I vissa fall har jag struntat i att både dricka och ta preparaten. Då får jag en riktigt usel natts sömn. I värsta fall ingen sömn alls.

Jag har sökt hjälp. Har ett möte på en beroendeklinik om tre veckor ungefär. Det jag ser fram emot är tre veckor av svettningar, hallucinationer och sömnlöshet eller tre veckor av fylla och bakfylla varje dag. Eller någon kombination av dessa alternativ. Inget känns speciellt lockande.

Egentligen vet jag inte vad jag väntar mig för respons på detta inlägg. Det kändes emellertid lite skönt att få skriva av sig.

Malta

Jag gick länge på sömnmediciner mot min obotliga sömnlöshet. Jag har sömnparalys, men idag är den närmast obefintlig. Kunde uppleva att någon kom och kröp på mig och väste mig i örat medan jag själv var helt fast i min kropp... När läkarna slutade att skriva ut dessa benzo-preparat, så började jag mixtra med alkoholen. Innan dess drack jag inte ofta, blev asplakat på små mängder, men förhållandet var ju skevt redan där o då. Ett tag blandade jag antihistaminer och folkisar för att kunna somna. Detta är för så länge sen, men mitt komplicerade förhållande till A kvarstår. Du får ju fantastiskt insomningseffekt av A, men till slut så brukar vågskålen tippa över, så att det blir en tidig väckning i vargtimmen istället. Hoppas du får hjälp för dina sömnproblem!

jag har är ett sömnlöshet inte är farligt. Jag brukar tänka att jag skiter i om jag sover eller inte i natt, morgondagen kommer att funka ändå. Jag har också skaffat ett armband, som mäter steg, puls, och inte minst sömn. Jag har haft det i flera år, och rekommenderas. Det visar sig nämligen att nätter när jag tror jag sovit bara ett par timmar, så har jag sovit det dubbla eller mer. Man sover alltså mer än man tror, och när man inte sover så vilar man tillräckligt ändå så det funkar som ett slags sömn.

Sim

Tack för ditt svar, Malta. Jag har druckit två starköl och en folköl ikväll. Jag hoppas slippa dricka mer. Vill mest av allt bara sova. Helst utan att ta Imovane också.

Sim

Tack för ditt svar, Fenix. Jag har ju alltid varit en nattmänniska och har inte sällan hoppat över att lägga mig. Men dagen efter en sömnlös natt känner jag mig alltid lite trögare, mer långsam i tanken och dessutom fysiskt svag. Jag skulle vilja kunna känna mig både fysiskt och psykiskt alert och skarp och dessutom orkar jag inte träna ordentligt när jag inte sovit.

Tofsvipan

med alkohol och/eller sömntabletter till och från. Är även medicinskt utbildad. Mest effektivt för insomning är förstås sådana tabletter som Stilnoct. Men efter ett tag så somnar man inte på en tablett, plus att man vaknar efter några timmar och måste ta en till tablett/alkohol för att somna om. Funkar iofs bättre om man kombinerar med propavan. Men för mig känns det inte som ett alternativ att hålla på med tabletter. Det spårar så lätt ur. Man får jättelätt minnesluckor och "sömngångarepisoder" då man kan göra/säga vad som helst vilket kan ställa till det rejält. Så jag är extremt negativ mot sömntabletter! Tror att bästa lösningen på sikt är att avstå från både alkohol och sömntabletter. Melatonin/cirkadin går bra att äta, men brukar inte ha någon effekt på beroendepersoner. Be din doktor skicka remiss till sömnutredning. Kan ju vara bra att kolla om det finns några mätbara orsaker till sömnparalys. Lycka till!

Malta

Kan tillägga att allt blev bättre när jag fick styr på A och slutade med dessa benzo-derivat. Jag hade efteråt säkert 1 år med vacklande sömn. Soffan framför TVn känns tryggast att somna i. Ibland har jag lagt mig på golvet (utan madrass) bredvid sängen för att bryta sömnlösheten. Fast den största skillnaden gjorde när jag slutade vara rädd och började utforska om jag skulle kunna färdas utanför kroppen med sinnet. Kommer aldrig långt innan även hjärnan ger upp och går in i sleep-mode ;)

kan fungera på vissa personer med sömnsvårigheter (och/eller depression), eftersom det innehåller agomelatin, ett melatoninliknande preparat. Är inte beroendeframkallande.

Svartvit

Är inte heller beroendeframkallande. Tex legigan. Det är dock "bara" insomningstabletter men det kanske kan duga?

har jag använt tidigare när jag drack för mycket. Funkade, gjorde att jag lugnade ned mig med a och fick sova, men blev tyvärr seg och torr i munnen. Skönt om jag kan slippa dem. Men det är säkert individuellt hur man reagerar.

Malta

Har jag numera vid behov, men biverkningen för egen del är emellanåt väldigt rastlösa ben. Kanske är det inte så vanligt förekommande. Testa dig fram, men benzo-derivaten är inte snälla (immovane, sonata etc).