Hej,

Jag startar upp en ny tråd här. Anledningen är att jag vill ändra mina dryckesvanor.

Jag har under dom senaste åren börjat dricka mer och mer, några öl i veckan, och gärna 5-6 öl och någon whiskey fredagar och lördagar. Jag går sällan på fest men när jag gör det dricker jag sällan mer än vad jag gör hemma en lördagkväll. Nu är semestern här och det är väldigt lätt att det blir 3-4-5 öl varje dag. Och har varit så i 2 veckor.

Nu vill jag få slut på detta, jag vill inte att min fru och mina barn ska behöva ha en smygalkis här hemma.

Min plan ser ut såhär:
Jag har några inbokade fester under sommaren. Bl.a. Bröllop, svensexa och en utlandssemester. Men mellan dom ska jag inte dricka en droppe. Lördagen den 12e augusti är mitt sista dryckestillfälle innan jag börjar min 100 dagar långa vita period.

Jag vet att det kommer bli skitsvårt, bara att hålla sig helt nykter mellan gångerna nu på semestern. Jag Kommer att berätta detta för min fru inom snar framtid och tänkte även ha detta som bollplank och stöttning. Någon kanske vill vara med och göra samma resa?

Liljonkvast

Hej, jag var nykter igår och har bestämt mig för att tjuvstarta. Blir inget ikväll heller :)
Med tanke på allt drickande under semestern kanske en vit helg inte är något annat än 2 vita vardagar men så får det iallafall bli.
Första målet kommer således att bli nästa helg. Jag lärde mig i våras att första helgen var jobbigast, sen vaknade någon sorts tävlingsinstinkt som gjorde de efterföljande helgerna lite lättare.

Försök ta det lugnt ikväll! Kanske t.o.m. totalvända och starta idag?! Här inne finns det mängder av tips på ursäkter...
Annars, som sagts, ta det lugnt :)
/Liljonkvast

Ett par tankar från min sida som förhoppningsvis kan stödja. (Har ju tjuvstartat lite och är inne på ca 8 veckor utan nervgiftet)
1 Se till att ha ordning på sömn, mat och motion. För mig är trötthet och hunger stora triggers. Motion hjälper också riktigt bra.
2 Eliminera risksituationer - identifiera först såklart... Jag har valt bort vissa alkoholevents eller sett till att jag kört
3 Skriv upp allt elände (negativa konsekvenser) alkoholen ställer till med, kan stoppa impulsen. D v a 'spela hela filmen' Visst kan 2-3 öl kännas härligt, men sen då? Hur känns det efter någon timme, dagen efter?
4 Läs och skriv i forumet några ggr/dag. Gärna som en start och avslutning

Jag kan verkligen rekommendera att vara nykter, då jag varit det ett tag.
Det finns verkligen ett liv utan alkohol, trots den 'romantiska bild' som industrin och sociala medier vill måla upp.
Jag njuter av att varje morgonen säga till mig själv: Idag slipper jag skicka i mog nervgiftet!
Nu åker vi iväg på ett spännande, fräscht och fritt äventyr tillsammans!
//M

Kul att vi är ett gäng, tillsammans är vi starka ;) Jag är otroligt motiverad.
Berättade för min fru om min plan i fredags, hon var mycket positiv och är också med på en vit höst. Då tror jag att det blir lite lättare. Imorgon ska jag hälla ut allt som har med alkohol att göra, klarar nog inte av att ha något hemma.

Bra tips, Morgondag. Dom ska jag ta till mig.

Igår blev det som planerat fest, med dans långt fram på morgonen, väldigt trevligt! Men känns helt rätt att vara utan a nu.

Sannah

Jag är med på en vit höst! Bra initiativ!
Då kan vi peppa varandra! Dina tips morgondag är jätte bra!

Härligt att ni/vi är igång. Bra att du har med dig frugan på detta och att rensa lite därhemma, tror det kan göra det lättare i början. Jag har inte några öl t ex hemma, vin eller sprit är inga problem för mig. MEN det är ju väldigt individuellt. Bra att som sagt hjälpa sig själv och identifiera utmanande situationer. I mitt fall kommer det att vara extra vaksam nu när det för mig blir lite vardag igen och då jag om jag inte är utvilad och har ätit någon mellanmål på eftermiddagen lätt tidigare har "fallit" och dragit iväg på pub på vägen hem. Det har blivit en dum ovana som smugit sig på under ett antal år. I början tyckte jag det såg (och var) så härligt ut att kunna avsluta dagen med ett par välförtjänta kalla öl. Men hur j-a fräscht är det egentligen. Jag har nu under min nyktra period ibland gått eller åkt förbi dessa pubar på eftermiddagar och de som sitter där ser inte så fräscha ut på något sätt, vill inte tillbaka dit. Tycker bara synd om de som sitter där, verkar i många fall inte vara speciellt trevligt, även om jag också såklart har haft många trevliga stunder på min kvarterskrog.
Hur som helst, nu blickar vi framåt och tar en dag och stund i taget. Sug kommer att uppstå, men det är "bara" en känsla eller "ovana", inget man behöver agera på. Suget går över efter en stund, man kanske för ta en gofika, eller en kall Coca Cola eller vad som helst som inte är alkohol eller annan drog. (Även om en del säger att även socker är knark för hjärnan, men en sak i taget...., ska ta tag i sockret också så småningom...)
På återhörande!

Sannah

När vardagen sätter in, det tror jag på!
Även att inte agera på suget då det går över!

nu är varenda droppe alkohol uthällt och jag är inne på min sista semestervecka.
På måndag börjar jag nytt jobb, jättespännande! Något jag ser fram emot.

För min del vet jag att helgerna kommer bli svåra, fredag och lördag är så väldigt förknippat med 4-5 starköl. Men det ska bli skönt att vakna upp varje helgmorgon i höst utvilad :)

.. att du försöker förenkla för dig själv, t ex genom att ta bort giftet ur hemmet. Ja, bra också att du identifierat tänkbara utmaningar. Vad kan du göra istället på fredag eller lördag afton när du tror att din gamla (o)vana att dricka några öl sätter in? Finns det någon aktivitet? Eller något annat? Medvetenhet om utmaningar är ju steg 1, sen gäller det att ha någon plan för hur hantera dessa också. Lycka till under veckan och tänk vad fräsch du kommer att känna dig när du kliver in på nya jobbet med 1 veckas fräschhet och nykterhet i bagaget!

Bedrövadsambo

Spännande med nytt jobb! Skönt att du är så taggad inför din vita höst ?

Liljonkvast

Förstår att du fortfarande har semester och det kan ju vara jobbigt ur a-synpunkt. Det är det för mig i alla fall.

Hoppas du orkar stå emot, klarar du detta så klarar du helgen!

Själv är jag vit men det är liksom ingen utmaning. Ännu... Men imorgon kommer det att komma krypande och förvärras under fredagen.

Hoppas det går bra för er också Sannha och Camilla!

/Liljonkvast

Här är läget bra!
Inget alls ännu, och det ska det inte heller bli! Tror inte denna helg kommer bli en jättestor utmaning. Men nästa... då vet jag att suget kommer vara riktigt stort. Får försöka ha lite aktiviteter inbokade då så blir det kanske lite lättare...

Klart du klarar helgen, liljonkvast!

Vi ska klara det här! :)

Almydin

Har väl egentligen inga direkta problem med alkohol. Men känner liksom några av er andra att det blivit för mycket under sommaren. Dåliga vanor som jag vill förändra. Längsta period jag hållit upp tidigare är tre månader vilket var för ett dryg år sedan.
Är gärna med för pepp och stöd då jag tidigare har en del erfarenheter och tips.

Har varit helt nykter nu sedan i lördags.?

Liljonkvast

Just nu säger min hjärna till mig att om jag inte tar några kalla så är jag inte lycklig på riktigt. Konstigt... Igår var jag lycklig utan en tanke på öl. Har dessutom blivit bortbjudna till vänner... Kämpigt.

Men beslutet om vit helg kvarstår

Ja, den delen av vår hjärna där a-djävulen bor är listig och falsk. Den intalar en att man blir lycklig och visst, första 2-3 ölen och timmarna känns säkert bra, men sen då..... Ja, du vet hur filmen slutar och hur du mår imorgon. Försök göra det enkelt för dig själv, kanske kan du köra, eller säg direkt när du kommer att du inte dricker ikväll, kanske kan ta med någon god kall kolsyrad dryck.
Du fixar detta och mår sååå mycket bättre imorgon!

Liljonkvast, förstår att det är kämpigt. Men du kommer ångra dig! Drick några trevliga kolsyrade drycker istället :)

ikväll är vi vita!

Liljonkvast

... nykter :)
Jag har faktiskt inga problem att umgås med vänner & bekanta nykter, det jobbiga är att jag vill åt den där känslan när arbetsveckan är över. Öppna en kall öl och slappna av. Fast sen öppnar jag ju flera... Imorgon är det Lördag och det innebär vanligtvis att man fyller dagen med något trevligt tillsammans med familjen, för att sen avsluta med mat och så klart ett antal öl. Utan det senare känns dagens aktiviteter inte lika roliga. Denna betingning måste bort från mitt huvud.

Imorgon är det bara aktiviteterna på dagen som är det roliga!

Andersson123 och Morgondag, tack för stöd och pepp! Och Andersson, jag hoppas det är OK att jag hänger i din tråd, annars måste du säga till. Jag har ju en egen någonstans :)

Jättebra att du klarade dig utan, känner igen mig i att inte ha några problem att umgås utan alkohol med vänner o s v. Detta att "programmera om" hjärnan går, det kräver lite disciplin och tid, och såklart motivation. Man behöver inte agera på ett sug, men det är ju bra att man är medveten om när och i vilka situationer som man tidigare valt att dricka. Så att man kan planera hur man kommer runt eller förbi.
Tänk vad fräsch du (och även jag) kommer att känna dig (oss) imorgon!

Liljonkvast

..också avklarad med saknad och förvirring. Några omständigheter på hemmaplan gjorde det enklare.
Tack för tipsen morgondag!

Hur har du det Andersson?