Hej,

Jag startar upp en ny tråd här. Anledningen är att jag vill ändra mina dryckesvanor.

Jag har under dom senaste åren börjat dricka mer och mer, några öl i veckan, och gärna 5-6 öl och någon whiskey fredagar och lördagar. Jag går sällan på fest men när jag gör det dricker jag sällan mer än vad jag gör hemma en lördagkväll. Nu är semestern här och det är väldigt lätt att det blir 3-4-5 öl varje dag. Och har varit så i 2 veckor.

Nu vill jag få slut på detta, jag vill inte att min fru och mina barn ska behöva ha en smygalkis här hemma.

Min plan ser ut såhär:
Jag har några inbokade fester under sommaren. Bl.a. Bröllop, svensexa och en utlandssemester. Men mellan dom ska jag inte dricka en droppe. Lördagen den 12e augusti är mitt sista dryckestillfälle innan jag börjar min 100 dagar långa vita period.

Jag vet att det kommer bli skitsvårt, bara att hålla sig helt nykter mellan gångerna nu på semestern. Jag Kommer att berätta detta för min fru inom snar framtid och tänkte även ha detta som bollplank och stöttning. Någon kanske vill vara med och göra samma resa?

Helgen har gått finfint, har knappt varit sugen alls. Helt otroligt. Att man har varit helt spiknykter en hel vecka. Minns knappt när det hände senast. Njuter varje morgon som jag vaknar och inte har druckit kvällen innan, så himla skönt!

Snyggt jobbat liljonkvast! Och självklart är det okej att du använder denna tråd :)

Liljonkvast

Då är höstens startsträcka avklarad - bra jobbat Andersson!

Nu följer en nykter arbetsvecka utan problem. Kommer börja skruva på mig torsdag/fredag, men funkade denna helgen vore det ju konstigt om inte nästa skulle funka!

Liljonkvast

Idag när jag kom hem från jobbet var det kämpigt. Men det ska nog påpekas att det liksom känns som vore jag snuvad på konfekten. En sorts saknad eller sorg, snarare än sug. Eller är det det som är sug? Jag vet inte riktigt... Det gick över iallafall och nu tittar jag och min dotter på fångarna på fortet. Jag har precis tvingats inse att hon är smartare än jag även när jag är nykter.
I våras när jag var nykter drack jag mycket a-fritt. Hoppar över det nu, blir liksom bara mer påmind om öl.

Så jag äter popcorn och dricker soda-stream-vatten.

Men det känns bra :-)

Härligt att det går bra för dig Andersson!

Jag återkommer imorgon.
/Liljonkvast

Går även bra för mig, är ju 10 veckor in i det fräscha och nyktra livet. Känner inte direkt något sug, men har varit lite orolig för vardagen och mina "på-vägen-hem-förbi-puben-besök". Har dock inte hänt, däremot har jag gått förbi en del pubar (finns ju överallt här i Sthlm..) och sneglat lite på de som sitter där och ser ofräscha ut....., mest i avskräckande syfte. Tycker mig också se en hel del människor med blanka ögon och allmänt ofräsch och plufsig uppsyn som jag undrar om de också har problem med skiten.
Man blir bra mycket gladare när man tittar sig själv i spegeln efter en tids nykterhet.

SÅÅ vi håller i på vår gemensamma resa!!

Liljonkvast

Kul att få insikter från någon med mer nykterhet i bagaget. Att känna sig frisk och fräsch är något jag också fått äran att erfara.
Måste nog tänka på att skriva mer om det som är bra och fokusera mindre på sorg och saknad.

Imorgon bitti är jag fräsch, utvilad och kaffesugen - det är värt mer än ölen när man kommer hem från jobbet!

Kul att det går bra Morgondag!

Sannah

Inser mer och mer att ett glas eller ett snedsteg gör det så mycket svårare att hålla sig på banan. För mig är det enklare att avstå helt! Det märkliga är att alkoholfritt fungerar så fint! Ingen bakfylla men känslan av avslappning och gemenskap infinner sig direkt med ett glas alkoholfritt tycker jag.
Kaffet på morgonen smakar ju oändligt gott efter en nykter kväll med!
Jag behöver all ork jag kan få denna höst! Allt är intensivt, jobb, barn, aktiviteter.
Fin lördag till er?

Helt plötsligt kan jag sitta uppe till 24 en fredag kväll och titta på tv. Brukar däcka innan 22 med ett par öl i kroppen.
Vaknar 07.30 och känner mig pigg och utvilad och redo att möta dagen. Inte tjurig och bakfull.
Detta tycker jag är den största vinsten med att hålla sig nykter!

Jag håller mig också borta ifrån alkoholfria alternativ, tror bara att suget blir större då. Igår blev det chips och coca Cola.

Jäklar va gött att det går bra för er andra också! Känns ju verkligen hur bra som helst :)

Liljonkvast

... men nykter.
Måste nog inse att det inte alltid kan vara ett rus som gör mig lycklig. Under hela min barndom var helgen en glädje att se fram emot, och det givetvis utan alkohol. Hade jag aldrig druckit hade det fortsatt vara så.

En intressant reflektion jag har gjort är att jag har mer klassiska bakfyllesymptom när jag vaknar efter en nykter kväll. Ont i huvudet, seg och allmänt sliten. MEN detta är på ett mycket inbjudande sätt och jag tror det beror på att jag sover så djupt och utan avbrott. I veckorna stiger jag också upp utan alkohol kvällen innan, men då är det för att klockan ringer efter en väl avvägd dos sömn.

Den nyktra helgen bjuder på en härlig bakfylla eftersom den saknar den värsta ingridiensen - ångest. Min huvudvärk är lätt, min seghet är överkomligt och jag kan bota båda genom att gäspa några gånger, sträcka på mig och ta en kopp välsmakande kaffe.

Jag borde kunna bota den helt genom att helt enkelt stiga upp efter 7 timmars sömn, men jag tror jag har börjat gilla den :)

Hoppas lördagen har gått bra för er andra!

Liljonkvast

Jag vill dricka öl. Men jag har bestämt mig för att låta bli. Men dessa fredagar är så jobbiga.

Just nu känns det som att det blir värre av att skriva här...

"Filmen" funkar inte heller eftersom jag aldrig haft några stora problem med bakfyllor. Måste tänka på den subtila känslan av permanent ångest som har hängt över mig alla andra helger. Den där ångesten som inte riktigt går att definiera, men som ger med sig om jag vet att jag jag kan dricka till kvällen. Den lösningen är fel. Det kan inte vara så det ska vara.

Det som just nu får mig att inte dricka är till viss del tävlingen mot mig själv, men kanske mest det faktum att jag efter helgen kommer att träffa en bekant som jag delade mina ambitioner med för ca 1 månad sen. Eftersom han troligen kommer att fråga vill jag kunna gå honom rakryggad till mötes.

Men givetvis också det faktum att jag skulle bli så besviken på mig själv imorgon om jag inte klarar det nu.

Detta ska bli min fjärde helg.

Hoppas ni har det bra. Skriver inga nicks ;)
//Liljonkvast

.... hallå där alla medresenärer kring en vit och härlig höst. Idag är ju kanske första höstdagen, med tanke på 1/9. Härlig sensommardag här i Sthlm i alla fall. Liljonkvast, läser om din kamp och om att du skriver "jag vill dricka öl". Tror det är viktigt för att upprätthålla en längre nykterhet och frihet att fundera kring vad vi programmerar vår hjärna med för tankar. Kommer du att fortsätta att säga till dig själv att du: "vill dricka öl", så tror jag att du förr eller senare kommer att du att halka av banan.

Jag har försökt ändra mina tankar och min självdialog: "Jag slipper dricka idag!" ", Jag vill inte hälla i mig nervgiftet!", "Jag vill vakna fräsch imorgon" o s v. Men framförallt har jag denna gång ändrat attityd/inställning till drogen. Förutom såg jag den som den romantiska och härliga drycken som fick mig att slappna av och må bra. Nu är jag mest förbannad på giftet och skiten. Visst känns det säkert skönt med 2-3 öl i kroppen och första timmarna, men sen då....

SÅ försök att ändra din dialog med dig själv, dina tankar och fundera på om du kan ändra inställning till giftet?

Hoppas det går bra för er andra också, en härlig och fräsch helg tillönskas. För mig är det 11 veckor idag!
//M

Roligt att läsa att ni fortfarande håller er nyktra! Känner igen mig precis i det du skrev förra helgen liljonkvast. Jag sover så gott så det är nästan värre än bakfylla, men jag gillart.

Jag blir sugen då och då på öl men tycker att suget har dämpats en aning. var ute på puben igår med några vänner men såg till att ta bilen. Detta tyckte jag gjorde gott för mig, man inser hur korkad och jobbig man blir när man dricker en mängd. Inte avundsjuk på dom idag och jag kan göra alla dom sakerna jag har planerat.

För mig verkar det funka att tänka att om jag dricker en eller två öl kommer jag vara så besviken på mig själv imorgon.

Snart har vi gjort tre veckor och det har inte hänt mig på säkert 5 år. Vi är grymma!
Ikväll ser jag fram emot grillchips och Cola hemma i soffan med familjen!

Bra att du är beredd på att sug kanske sätter in. Vad kan du göra, äta, dricka istället? Hur kan du planera så att du inte sätter dig i svåra situationer? Är det någon speciell tid på dygnet?
Själv fick jag lite sug idag trots att det var snart 3 månader sen jag drack. Sovit dåligt ett par nätter, bråkade i morse med sambon + att jag gjorde en bra affär idag i mitt arbete. D v s jag hade några anledningar och känslor som jag tidigare druckit på. Var väldigt vaksam idag på e.m. där jag gick förbi ett antal pubar där det satt folk (som inte såg så fräscha ut överhuvudtaget). Kände lukten av unken öl och fick lite kväljningar faktiskt. Hur som helst så gick jag och köpte en glass och en god dricka istället.

Sen tror jag att en del i att hålla sig nykter handlar om att programmera om de egna tankarna man tänker kring alkohol. Tänker man och "pratar man med sig själv" i termer av: Gud vad gott det skulle vara med några kalla öl! Oj vad jag längtar efter att få dricka ett glas vin medans jag lagar mat!. Ja, då tror jag det bara är en tidsfråga innan man åker dit. Jag försöker prata med mig själv i termer av: "Gud vad skönt att jag slipper hälla i mig nervgiftet!", "Oj vad skönt det kommer att kännas imorgon"
Lycka till, vi gnuggar på tillsammans!

Liljonkvast

Jag kommer köra bil på lördag morgon. Jag har lovat att göra det och jag kan inte svika det. Det har varit bestämt sen i måndags och det har nog under veckan som gått fungerat som en form av mental antabus. Jag har hela tiden varit införstådd med att jag inte kan dricka och därför har min hjärna släppt det.

Kanske hjälper det inte dig så mycket just nu eftersom fredagen snart är här, men då föreslår jag att du läser Morgondags inlägg några gånger och spelar filmen ;)

Jag vet att du fixar detta! Du är ju den vita höstens upphovsman. Gå tillbaka till i somras när du startade tråden och sök mer motivation.

Jag tror i alla fall på dig!

Tack för dom fina orden och stöttning!

Jag kommer inte att dricka ikväll, det har jag bestämt. Har ju inte en droppe hemma och kommer inte att köpa hem heller. Jag köper hem lite trevlig läsk istället ;)

Nej, nu ska jag iväg och knega. Hörs! :)

Det var ett tag sedan någon av oss skrev i denna tråden. Hoppas ni är på banan, hösten är en härlig tid att vara fräsch och fri. Själv löper det på bra, 3 månader idag. På återhörande!

Hej på er!

Hur går det för er? Nu har jag varit nykter i 40 dagar. Suget kommer och går, men jag har nog lärt mig att hantera det. Det är skönt att vara nykter!

Att det flyter på bra för dig, grattis! Själv blir det 100 dgr på söndag. Nu fortsätter vi och njuter av en fräsch höst!