... är inte illa däran än. Men alkoholen har fyllt ett tomrum i mig. Jag skulle beskriva mig som en självständig och beslutsam person. Trots det har jag inte lyckats än. Idag är min första dag. Bakåt har det varit enstaka vita dagar de senaste tre åren. Tills nu har jag druckit ca 1 flaska vin +/- nåt glas. Aldrig tuppat av eller blivit redlös. Men för mycket för mig och nu känner jag att jag hela tiden vill ha mer ...
Era ord har gjort mig mer övertygad. Ingen i hela världen vet vad jag brottas med. Ångest, trötthet och att bära denna tunga börda av skam. Skam två; har flera gånger kört onykter. Kan inte förlåta mig själv... vill bara gråta.

Känner starkt att jag vill tala om detta med någon vuxen som inte dömer mig. Inga i min omgivning vill jag oroa fast jag har barn och stor familj. Skäms fasligt när jag gömmer mina vinglas i skåpet. Det känns så fruktansvärt lågt. Jag som har höga ideal och säger till alla att våga visa er svaghet.. men det gäller inte mig. Sen om jag blir helt vit efter dagens beslut måste jag förklara mig på nåt sätt för alla. Strategin får bli att jag vill banta. Det gör ju alla.

Detta är min hemlighet. Tills idag för alla er som ser och läser mina ord. Jag behöver stöd.

Gick nyss ut i köket och hällde ut allt vin/sprit i vasken. Måste klara det utan nu.

/osäker och bestämd <3

Tess45

Just HALT reflekterade jag över tidigare idag.
Jag blev galet sugen på öl i den ännu galnare värmen.
Jag ställde mig frågan, hur mycket vatten har jag druckit idag?
Svaret blev nada men en jäkla massa kaffe.
Så jag pimplade vatten istället för öl och det hjälpte!
Min suputhjärna tänkte du är törstig så ta en öl (eller 8) men jag lurade den jäkeln med vatten!
Poängen är att jag var törstig!
Rätt häftigt hur basic behov förvandlas till ett "bota detta med A."

Gunda

Det där med HALT ska jag också lägga på minnet verkar ju fungera bra.
Ofta är det nog väldigt enkelt att handen går till ölet eller vinet då kroppen signalerar om ett behov.
Tänk vad många gånger man tänkt varannan vatten, men ganska snart stå vattenglaset orört men vinglaset är tömt flera gångr om.
Bra jobbat!

Tigerlilja

Det första jag tänkte om HALT var komiskt nog, att livet är halt som att HALKA på bananskal. Verkar som flera känner till det uttrycket.
Ska lägga det på minnet. Tusen tack Dionysa. Även Tess45 och Gunda.

Det är dag 4 för mig. Ska berätta mer ingående sen hur mina funderingar går.
kram

Tigerlilja

Tack för att du frågar, Joeli :)
Jo dag 3 förflöt bra för min hund kom efter några dagar borta. Orkade inte ha hunden hemma när jag började denna resa och utrensning.

Hjärnan går fortfarande i högvarv. Inte så effektiv som jag borde med jobbet. Men jag varvade promenader med att sitta vid datorn. Att komma ut gjorde gott. Jag har inte haft nån semester i sommar. Emellanåt tycker jag lite synd om mig själv faktiskt. Men måste jobba på i min egen firma. Ingen betalar min sjuklön eller semester eftersom jag har egen firma s a s. Jag måste lyckas med att sluta med A. Måste ha mer jobb i höst. Har inget i september. Lite panik faktiskt.
I går morse stod jag och tittade in i kylskåpet och tyckte det var så tomt!!! Ingen box med vitt vin. Sorg och saknad för ett ögonblick. Jag har brukat dricka även 2 glas vitt innan kaffet, utan frukost. Vissa dagar har jag jobbat ute hos kund. Usch vad pinsamt. Stor oro att jag luktade vin...Men jag kunde inte uppbåda nån energi utan morgonglasen. Idiotiskt. Men allt för att dämpa oron och verka vara energisk.

Nu på morgonen idag: kaffe först med min antidepressiva medicin, mat till jycken, promenad, min frukost m fil+müsli+ägg+vattenmelon. Sen försöka koncentrera mig på jobbet. MÅSTE leverera ett jobb nästa vecka.

Kram, hörs igen

Sannah

Det kommer gå lättare och lättare! En dag i taget och dag läggs till ny dag. Efter en tid kommer det bli en vana! Du är värd att må bra och kunna fokusera på jobbet!
Du starar nu en process till förändring!
Läs och skriv mycket! Det gör att du får syn på dina tankar och få stöttning av de som går före! Den hjälpen är ovärderlig.
Jag försöker att undvika situationer som triggar mig.
Kram?

joeli

Så bra du börjat dagen med frukost. Det kommer ge dig energi. Energin från A är bara falsk men man vill ju vara glad och positiv och det har ju funkat några timmar max. Förstår att det känns stressande med jobbet, jag är säker på att du gör så gott du kan och det är tillräckligt. Ta hand om dig och lycka till idag. Kram

Tigerlilja

Smiter in här, mitt i arbetet, för att kolla nån ev kommentar.
Blir faktiskt rörd när jag ser och läser både kommentaren från dig Sannah och dig Joeli. Ni vet en sån där klump i magen. Vet att det är bortträngda känslor som bara vill ut. Tack att ni ser mina ord

Heja er!!! <)

Vad man har druckit, hur mycket eller hur ofta, ja det spelar ingen roll. Har man kommit till det stadiet att man mår dåligt av drickandet, har stor ångest, känner skam, och känner sig maktlös inför alkoholen, ja då är det dags att bestämma sig för att sluta. Då är detta forum en bra plats att hämta tips, råd och erfarenheter från, samt att kunna få stöd från andra.

Så därför är det jättebra att du bestämt dig för att sluta med detta gift som fördärvat så många människors liv, och att du har börjat skriva här.

Precis som du just har upptäckt, så börjar de tidigare inkapslade känslorna och sinnena att fungera efter en tids nykterhet. Man börjar få uppleva livet som det ska vara. Det blir som en befrielse. Därför säger man ibland att man börjar leva i frihet när man lösgör sig från alkoholens bojor.

Så varmt välkommen hit TigerLilja, och jag både hoppas och önskar att det ska gå bra för dig i din nyvunna frihet.

Det är jobbigast dom första dagarna.. Sen går det lättare. Har du lyckats sluta med något annat någon gång? Eller haft framgång på annat sätt? Hur gjorde du? Hur tänkte du? Ta fram den tjejen i dig när det är motigt. Framgångsfaktorer alltså.. Du är på gång..Bra..Kram

Tigerlilja

Och det är fredag. Försöker säga till mig själv att det är "måndag" liksom... Idag valde jag att inte handla i det köpcentrum där Systembolaget ligger... Det är en sån där typisk slentrian grej.
Idag som är dag 4 och jag börjar känna mig lite piggare tänker jag, vad gör ett glas... Det är väl fällan alla känner igen sig i. Har inte köpt hem nåt. Ska inte träffa nån i helgen, bara pyssla med mig själv. Min unge har roligt med vänner utomlands och karl tackade jag nej till för ett tag sen. Solokvist s a s. Men faktiskt skönt. Är mentalt utsjasad, ful, mosig, okoncentrerad. Men jag siktar åt piggare, fräschare och full av energi inte full av A.

Hur har du det då Morgondag? Eller ska jag fråga det inne på din egna tråd? Har inte stenkoll här än.

Kram på dig

Tigerlilja

Känner mig mycket välkomnad. Vilka fantastika människor ni är. Mitt i egna bekymmer och inre strider och så peppar ni. Som ny här är jag så tacksam. Har redan fått och läst många råd. Visst kommer jag upprepa mig och kanske låter det lite klyschigt ibland. Men det gör inget.

Ska gå in och läsa din egna tråd om du har nån. Kram

Gunda

Säger bara hej just nu. Har besök lite dåligt med tid.
Men du är stark och tar ansvar det kommer att bli en bra fredag kväll.
En dag i taget är viktigt!!
Inga långa löfte, bara en dag 24 timmar nykter sen får man se.
Kram

Hej där igen. Bra att du har koll på den lilla falska och listiga rösten som "bor" i ditt huvud. Hoppas du får en njutbar helg för dig själv. Tror det gäller att hitta bra ersättningsaktiviteter som helst är lustfyllda utan prestationskrav. Motion och rörelse är ett väldigt bra sätt att "dopa" sig med endorfin och det finns ju så mkt gott med detta. Själv ser jag fram emot en härlig helg utan egentligen så mycket planerat, jag fortsätter att försöka ta hand om såväl det basala (hunger, törst, sömn) som att ge mig själv tid just till lustfyllda aktiviteter.
Vet inte om det kan vara en "risk" för dig att vara själv? Ibland kan man ju känna sig lite ensam s a s, men detta forum är ju ett fantastiskt stöd. Ser fram emot en spännande resa "tillsammans"!

joeli

Glad att du tog ett bra beslut idag. Det pluffsiga fula och trötta kommer snart att ersättas mer energi klare hy och mindre självkritik. När sviterna efter A börjat lägga sig. Så pyssla om dig ordentligt och hoppas du får en skön kväll. Nu sover vi vår skönhetssömn vackra du.kram

Tigerlilja

Satt och jobbade ikapp igår natt till 01.30. Det är inte så bra. Trots det sov jag hyfsat. Jag har en stark press på mig att leverera ett jobb under nästa vecka. Det är både pos och neg med det i denna situation. Pos är att jag måste göra nåt och att min motivation till viss del handlar om min ekonomiska överlevnad. Jag får inte "fucka" upp det. Neg med så mycket jobb är att jag behöver tid till eftertanke (vill helst bara skriva och läsa här just nu) och att jag fortfarande behöver vila så mycket.

Ska skärpa mig nu och jobba... Kramar alla ni stöttepelare!!!
Fånga en nykter dag till.

.... av en konkret arbetsuppgift. Tänk på hur mycket starkare du kommer att känna dig nu när du blir nyktrare och starkare för var dag. Det kommer säkert att gå jättebra. Fokusera inte så mycket på själva prestationen eller resultatet, lägg i stället energi på själva insatsen i arbetet. Fel tankar enligt mig i en situation som denna är: "Nu måste detta bli bra, annars kan det få stora konsekvenser på min ekonomi" o s v. Eller om du t ex vore en låt säga tennisspelare som ska gå ut och spela en viktig match. "Nu måste jag vinna!".
Bättre tankar kan vara: "Vad behöver jag göra för att känna mig riktigt nöjd med min insats?" "Vad kommer att vara viktiga nycklar för mig i denna leverans?" D v s lägga energi på det jag kan påverka och inte på själva resultatet.

Hur som helst, det låter som du kommer att ha en härlig arbetshelg, njut av denna och av att du blir starkare och starkare för var stund och dag!