Nu får det vara slut. Tar ett nytt beslut idag. Tror inte det blir svårt att låta bli just nu men har varit med några vändor förut. Vill bli frisk och kunna leva mitt liv så gott det går. Har så mycket att leva för. Känner mig sorgsen och orolig över att inte kunna ta hand om mig själv på bästa sätt, fast jag vill. Det måste gå.

Gunda

Välkommen hit!
Du har tagit det första steget och det är ett viktigt steg.
Skriv och läs det kommer att hjälpa dig framåt!
Kram

joeli

Jag ska försöka att inte gömma mig. Det känns skönt att få dela sina känslor och tankar. Kram

Gunda

Hur det är att gömma sig och dölja det mest förbjudna som vi kämpar med,
Alkoholen och kanske också ett tablettmissbruk.
Men här finns det hjälp och stöd, här dömer ingen och vi kan vara ärliga både
mot oss själva och alla i forumet.
Hade jag inte hittat hit så vet jag inte var jag varit nu!
kram

joeli

Ska strax iväg till jobbet. Usch! känner mig genomskinlig. Efter att ha varit "sjuk" en vecka. Har suttit här i min ensamhet och supit, hemmet ser ut som helvete. Skammen är stor. Nu ska jag snygga till mig och upp med hakan. Hemmet får jag ta en annan dag. Undrar när jag ska orka det? Gode Gud jag vill inte hamna här igen. Hällt ut sista ölen i vasken.

Tigerlilja

Bra att du kommer iväg till ditt jobb. Ta små steg. Hemmet tar du sen. Nu ska du till jobbet. Jag har också isolerat mig hemma för att sen mäkta med att möta världen.
Det kommer gå bra. Styrkekramar!!!

joeli

Tack snälla du. Det bär jag med mig idag. Tänker på dig och din kamp. Kram

Tigerlilja

Bra att du hällde ut ölen innan du gick till jobbet. Hoppas du orkat igenom dagen. Själv har jag nästan sovit bort em fast jag borde jobbat på hemmakontoret. Helt slut. Men vaknar imorgon till min tredje nyktra dag.
Sov gott o ta hand om dig
Kram

joeli

Det har gått bra idag men tar kraft att hålla ångesten på avstånd. Tänkte på det du skrev om mod det har hjälp mycket. Tack kära du. Hoppas att du får sova inatt. Imorgon kämpar vi tillsammans igen vi ska få må bra kramar. Tack Gunda och Tigerlilja imorgon är vi snälla mot oss själva.?

Ja, håller med om att du visat prov på uppriktighet och mod, nu när du börjat skriva din egen tråd. Många med a-beroende lever i förnekelse. Du har valt att titta dig själv i spegeln och denna spegelbild kommer att bli vackrare och vackrare, starkare och starkare för varje stund och dag du bygger i ditt nya och fria liv. Håll koll på dom basala sakerna som sömn, mat och törst. Läs och skriv i detta forum, här finns många bra tips och verktyg. Ha en bra dag!

Tigerlilja

Är verkligen överraskad hur stärkt jag blir av era kommentarer och den respons jag fått. Här är det verkligen ge och få stöd och uppmuntran i svår situation.
Jag går in i dag 3 idag. Känner mig aningen bättre till mods. Tack själv för dina ord Joeli <3

Idag vill jag få mer gjort av hemmajobb men ska unna mig en stund ute i solen på dan. Ge och ta.

Lycka till med din dag. Berätta gärna sen hur du mår
Kram

joeli

Det värmer. Jag ska tänka på rutinerna du nämner och samla kraft. Har lätt för att slarva med det och tar fel beslut. Önskar dig en fin dag. Kram

joeli

Gott att du mår bättre idag, grattis till dag 3. Vi klarar den här dagen också. Hoppas du kan njuta av solen och kanske en kopp kaffe:) Jag sov ganska bra inatt men ångesten slår till så fort jag vaknat. Gick direkt in och läste här så den har lättat. Tänkte också gå ut en stund innan jobbet. Ha en bra dag, jag tänker på dig. Kram

joeli

Det bästa med idag är att jag inte känt mig ensam med mitt problem det har lättat ångesten mycket. Framförallt oron över hur det kommer gå när de här värsta dagarna är över, när det börjar på allvar.Har ju burit på detta själv så länge. Men jag har längtat efter att gå in här och få läsa om er. Tack för ert stöd. Det kändes tuffare idag och självförtroendet har inte varit på topp, men jag har klarat dagen. Stödet här har varit lugnande. Tack alla kämpar. Tankar på vardagen och hur jag ska reda ut det jag ställt till med min kropp och själ mitt hem, kontakten med vänner. Så oerhört onödigt, all bortslösad tid på skit. Nu har jag ätit bananer i 2 dagar imorgon har jag tänkt variera mig lite mer:)

Gunda

Är att du mår bra och att det du ställt till det kommer sen.
Vi alla brottas med skammen och skulden.
Gjort är gjort och när vi kommit en bit kan vi ta tag i det. Det hjälper inte att slå på sig själv det leder till mer ångest och kan leda till ett a intag.
Banan är ju bra men rätt ensidigt ? Så bra att du tänker mer mat i morgon.
Kroppen behöver det.
Kram o god natt.

joeli

Är bra men får bli nåt fastare imorgon om aptiten och magen fixar det. Förstår tanken på att ta en sak i taget men vill ju fram så fort. Ska försöka ha tålamod och inte köra på för hårt, det har givit återfall tidigare. Förut har jag tänkt att bara ta några öl för att kunna städa upp hemma, det har funkat nån gång men oftare slutat i att jag är stupfull och det ser 7 resor värre ut, ironiskt! Tack för att du delade med dig. Kram och godnatt!

Tigerlilja

Hej Joeli! God morgon! Ny dag nya möjligheter, säger jag även till mig själv.
Så glad att du jobbar på och delar med dig om det. Hur mår du i magen? Klara du inte av annat än bananer? Eller orkar du inte fixa dig nåt annat? Det finns andra färdiga måltider som är lättsmälta... Du behöver näring för kropp och din hjärna för att orka, mannen <3. Kan ge dig tips om du vill. Gunda vet säkert också. Vi bryr oss.

Har själv sovit hyfsat och går in i dag 4 nu. Jobbade lite bättre igår. Kämpar också på med att äta bättre. I mitt fall regelbundet. Har bara druckit kaffe till lunch i flera månader. Jobbar som frilans och springer mellan min arbetsgivare. Har inte unnat mig lunch, men hällt upp vin så fort jag kommit hem...
bort med det nu.

Kram och ha en bra dag

Tigerlilja

Vi kan kalla den Å. Den är kär i A.
Kan berätta att jag sover inte utan sömntabletter, än. Ett delmål är att klara mig utan dom sen.

Häpp

joeli

Vad roligt att du är här Tigerlilja. Ja ny dag som får gå i matens tecken. Har mått så illa men tror att det är bättre idag. Jag har också sömntabletter haft i 7 år. Fått höja dosen men inget missbruk, använder bara till natten. Finns en önskan att klara mig utan men det kan inte vara prio nu, snusar också. Får ta ett beroende i taget:) Hur är det för dig? Skönt att du fått sova hyggligt, det har jag med. Nu hänger vi i den här dagen och tänker på hur värdefulla vi är? Ha en fin dag. Kram

Amanda..

Hoppas illamåendet lägger sig!! Mat är något fantastiskt som jag hoppas du kommer kunna njuta av i framtiden. Apropå olika beroenden, jag snusar oxå, men jag har bestämt att inte ställa fler krav på mig själv än att jag inte ska dricka idag. Jag tror att en stor anledning till att jag misslyckats tidigare är att jag skulle sluta dricka men jag skulle även vara perfekt i allt annat: fläckfritt hem, hinna göra allt perfekt på jobbet etc etc, tror ni fattar vad jag menar? Var stolt över att du vågar ta strid med något så mäktigt som A! Jag känner mig modig o stolt och jag skickar den känslan till dig o alla andra som slåss för sina liv och sin stolthet här!!!!??????❤️❤️❤️❤️

joeli

Dag 3. Dimmig i huvudet och ganska trött men nykter. Har ätit mer idag, hoppas det visar sig imorgon. Känner att jag förhandlar lite med mig själv nu, men tänker ju inte riktigt klart och kanske sorterar tankar och känslor. Har ingen lust att dricka A. Som du beskriver Amanda funkar jag ganska lika. Är nog mycket av en periodare som raserar och bygger upp, det tar sån kraft och sänker en mera varje gång. Nu har det varit en alldeles för lång period och jag måste hitta nya sätt att tackla det på. Det hjälper oerhört mycket att få stöd här och jag hoppas kunna stötta er mer själv snart. Tack och kram