Hej!

Jag är ny här. Har insett nyligen, med hjälp av terapi, att jag haft en väldigt dålig relation till alkohol i ca 10 år eller mer. Att jag självmedicinerat mycket.

Kortfattat har jag under de mest intensiva perioderna druckit stora mängder (svårt att säga men motsvarande ca 70 cl vodka per kväll lanske) flera gånger i veckan, haft många minnesluckor som började i samband med den perioden och som omfattade ibland hela kvällar och nätter. Det här var en period om ca 6 månader. Innan dess drack jag också mycket och ganska regelbundet men inte på samma nivå. Efteråt fortsatte jag dricka regelbundet även om det inte rörde sig om samma mängder.

De senaste 3 åren har jag druckit nästan varje helg men då ofta bara några glas vin. Men även vardagsdruckit och romantiserar alkoholen, alltid haft vin hemma som jag kunnat dricka av medan jag lagat mat, ätit eller bara tittat på film. Både själv och i sällskap. Jag blev irriterad när andra inte ville dricka och insisterade ofta på att ha med alkohol i alla situationer; i badhus, vid måltider, på picknick. Jag tyckte helt enkelt livet blev lite mer spännande med alkohol, det kändes som att allt var möjligt och blev roligare. Utan alkohol kändes det tråkigt och förutsägbart.

Nu har jag låtit bli alkohol helt sedan april. Vid nåt tillfälle i sommars blev jag bjuden och tog ett par klunkar vitt vin men avstod sedan resten av glaset. Jag märker att jag är rädd för alkohol, rädd för min relation till den. Vet inte om jag är beroende eller inte. Men jag längtar så mycket efter vin, har ett sånt sug efter det. Och jag tänker att nu har jag ju låtit bli så länge (plus att jag kunnat avstå trots att det bjudits och utan problem slutat dricka fast jag tagit en klunk).

Min fundering är. Hur vet jag om jag är beroende? Hur vet jag om det är säkert att ta ett glas vin till maten igen? Tänker att jag isåfall måste ha supertydliga regler för mig själv så jag inte tänjer på gränserna. Men blir så ledsen av tanken att kanske inte kunna dricka alls igen.

Någon som vet och kan ge råd?

Hej!
Jag har inga vetenskapliga belägg men jag skulle föreslå att du hittar något annat gott eller lyxigt att unna dig vid festliga tillfällen. Eftersom du känner dig osäker och eftersom du haft problem med minnesluckor och rätt stora mängder alkohol är det ju inte värt att chansa... eller vad tycker du själv?
Hur mår du på morgonen efter en vit kväll? Hur mår du när du har druckit? Är det värt det?
Jag har efter många år och flera misslyckade försök att bara dricka lite förstått att det är noll och ingen alkohol för mig. Ett glas leder till ett till och ett till och plötsligt är det morgon och jag vet inte vad som hänt.. känslan är hemsk!!!
Våga tro på dig själv och dina möjligheter att ha kul och må så mycket bättre utan alkohol. Eller chansa och bestäm i förväg hur mycket du ska dricka. Håller du dig till det det ju toppen!!!
Önskar dig all lycka till ?

MariaKI

Tack för snabbt svar! Ja du har verkligen rätt i att det är så skönt att inte vakna bakis/sliten efter att ha druckit kvällen innan. Har så mycket mer energi och kontroll över livet. Saknar verkligen inte att vara full. Däremot saknar jag smaken av just vin. Det finns gott alkoholfritt öl men inte gott alkoholfritt vin än. Saknar också den där känslan av att lyxa till det och kunna unna mig ett glas en fredagskväll. Tänker då verkligen 1-2 glas och inte mer. Men känner också igen det där med att fortsätta när jag väl börjat.

Ja det är svårt. Tänker att kanske är det så det måste bli tillslut, att jag får avstå helt. Och isåfall får jag "make my peace" med det. Men hoppet är fortfarande att det ska gå att dricka vin ibland i små mängder utan att det är ett problem.

Men det är så svårt att veta ibland när det är ett problem och när det inte är det. :/ uppskattar ditt svar väldigt mycket, skönt att höra tankar från andra som varit i liknande situation. Tror inte mina vänner förstår allvaret i det alls och jag har som sagt svårt att avgöra själv.

Jag förstår dig precis. Många av mina vänner tyckte jag gjorde en stor sak av det när jag pratade om att sluta helt. Jag ville inte vara en partybroms så jag testade att bara dricka något glas. Ibland gick det bra. Så jag testade igen . Men det slutade alltid med fylla och minneslucka och ångest..
Jag sörjer det väldigt mycket eftersom att dricka i många fall är en social grej.. Men å andra sidan försöker jag att se mig som allergiker. Det är ju alltid trist att inte tåla något som är gott men å andra sidan leder det bara till tråkigheter så då är det bättre att låta bli.
Jag hoppas att du kommer till ro med att avstå. Jag kämpar men har förstått att jag måste låta bli. För mina barns skull men i första hand för mig själv. Jag älskar vin men jag älskar mig själv mer.
Kram! Kämpa på !

Jag känner igen mig i det du beskriver om att det känns trist att inte kunna ta ett glas vin. Men att må bra, slippa ångest och bevara hälsan är så mycket värt i längden. Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna ha en okomplicerad relation till alkohol. Troligen inte, eftersom jag uppenbarligen har en ökad känslighet för a. Det är så det är. Jag kan normaldricka ett tag, vilket ger en falsk trygghet, sedan spårar det ur till slut.
Visst, man kan lägga upp strategier för att bara ta två glas, dricka mycket vatten etc men det är en balansgång som kräver mycket energi. Jag tror det är svårt. Men det är min personliga erfarenhet.
Jag har testat a-fritt vitt vin, smakade rätt bra. Inte testat a-fritt rött än.
Jag prenumererar på nyhetsbrev från Alkoless.se, där man varje vecka får tips på alkoholfria drycker i sin epost. Det finns så mycket goda a-fria drycker på marknaden nu vilket är kul.
Hoppas du kommer fram till något som blir bra för dig på lång sikt.

MariaKI

Jag inser ju det på ett sätt att det är som ni säger: det skulle förmodligen inte gå att ha en okomplicerad relation till alkohol efter allt det som varit. Också för att jag använt det som ett sätt att må bättre, få kickar i livet. Det är ju inte en bra utgångspunkt såklart, även om det bara skulle handla om nåt glas då och då. Tror att jag skulle kunna nöja mig med ett par glas åt gången men att det däremot skulle ske ofta och att varje tillfälle åter skulle bli en orsak att "unna mig lite": klarat en tenta, orkat med en tung dag på jobbet, passar till maten, bara för att osv. Jag inser ju att det skulle va väldigt svårt att hitta en balans.

Men hade ju hoppats att ni skulle säga att nej det går bra, vi har gått tillbaka till att dricka lite med måtta och det går ;) det hade ju varit så mycket skönare än den här insikten jag på ett sätt förstått, på ett annat sätt inte vill tro är sann.

Tusen tack för prenumerationstipset! Ska teckna ett själv direkt. Har inte testat vitt alkoholfritt så det ska jag också göra. Är så glad att ha hittat det här forumet och kunna prata med människor som faktiskt förstår allvaret i det (mer än jag själv ibland vill göra) och kan vägleda mig i detta.

Tack <3 är imponerad av er och det känns tryggt att höra att ni båda känner er så trygga i ert val, det ger mig hopp också om att det ska kännas bättre i framtiden.

Du verkar ha kommit till insikt. Vad skönt! Du har ju klarat att låta bli tidigare så jag tror på dig! Se det "nya livet" som kommer och njut av att slippa Ågren och bakfylla!
Kram

DetGårBättre

...men är svårt. Jag har en kompis som hållit upp i tre år och idag har han förändrat sitt liv drastiskt och har bra kontroll på sitt drickande. Men det krävs oftast några år för att typ nollställa problematiken i huvudet. Han slutade helt, dvs hade inte en period utan alkohol. Sen tog han ett nytt beslut en dag. Jag försöker balansera utan längre uppehåll men det är tufft. Med disciplin och att bara köpa hem rätt mängd kommer man en bit på vägen men det är absolut inte detsamma som att ha kontroll. Om det funkar för dig med ett normalt drickande vet ingen. Du har inte statistiken på din sida iaf. Men jag tror allt är möjligt.

MariaKI

Älskar att jag hittade hit till er. Ni som vet vad det handlar om. Jag börjar inse att jag kanske aldrig mer ska dricka alkohol och på nåt sätt känns det bättre idag än igår. Jag har inte förstått riktigt vad det handlat om innan, om jag varit beroende eller inte osv. Min psykolog säger ju att jag är det men mina vänner tycker att jag överdriver. Och själv har jag inte fattat nånting.

Så att ha hittat hit och få prata med er som faktiskt vet och har erfarenhet av det betyder så mycket. Tack för era svar, ert stöd och era tips!

Massa kärlek och styrka till er med. <3

Ja visst är det på något vis befriande att inse att vi inte är ensamma?
Ledsamt på ett sätt att vi är så många som lider av alkoholens biverkningar men skönt ändå att se att det är "inte bara jag" ...
Kram, ha en fin dag!!