Hej.
Är 42 och skild sedan 1år tillbaka med två underbara killar på 8 & 14 som bor hos mig varannan vecka. I samband med min skillsmässa började jag först dricka oftare än bara helger, mest för att det var sommar och jag nu kunde njuta av livet som singel. Efter sommaren var det svårt att återgå till normala vanor och när hösten, mörkret och ensamheten kom krypande var det ett lätt sätt att få kvällarna lite trevligare. Oftast bara en öl till maten, i bastun eller ett glas vin. I början på våren erkände min före detta att hon varit otrogen. Ångesten slog till med full kraft och mitt drickande ökade. Det som tidigare varit en "påhittad" belöning och guldkant på tillvaron blir nu en livlina för att stå ut med ångesten och åtminstone få lugn i huvudet för att få sova några timmar varje natt. De kvällar jag inte dricker somnar jag oftast runt tre, ibland inte alls. Så fortsätter det...
Jag städar och fixar för att hålla fasaden, tränar ganska mycket för att det får mig att fokusera på annat och vara i bubblan en stund men missköter samtidigt mitt företag som jag jobbar med, jag orkar helt enkelt inte bry mig. Mitt ex fortsätter umgås med den hon varit otrogen med (som fortfarande har sambo på annat håll). Varje gång jag ser dem tillsammans serbjag det som en ursäkt att döva min ångest på kvällen med en öl eller ett glas vin. Utåt sett har jag lyckats upprätthålla fasaden som stark, trygg och med ett hälsosamt liv. Alltid fint hemma, nyss tränat och hälsosamma vanor. Inget vet om mitt drickande. Jag planerar till och med mina inköp när jag reser i jobbet för att slippa gå in på samma bolag för ofta.
Jag är rädd!
Nu kommer hösten, mörkret och ensamheten tillbaka. Jag vet inte längre vad jag vill med mitt liv. På fredag skulle jag och mitt ex firat 10- årig bröloppsdag. Jag har ångest inför denna dag då jag redan nu vet hur tufft det kommer bli. Jag vill inte längre fly med öl och vin.. Jag vill bli nykter och sluta dricka. Jag har velat länge men lurar mig själv och helt plötsligt står det 10 nya öl i kylen och en låda vin i skåpet. Jag dricker ytterst sällan så jag blir berusad men jag dricker säkert 5 dagar i veckan, ibland mer. Jag har varit i kontakt med vårdcentral angående depression men de skrev ut recept på Zoloft. Berättade aldrig om mina alkoholvanor men har inte vågat hämta ut medicinerna då jag är rädd att utveckla ett beroende av dem oxå.
Jag skriver detta som en chansning, men jag börjar bli desperat! Jag är rädd för att tappa greppet och förlora ännu mer av det som betyder något i livet, främst mina barn och huset jag och min före detta byggde tillsammans.
Hur går man vidare?
Hoppas någon kan hjälpa mig.

Bra att du börjat skriva och antar jag läsa trådar. Här är du aldrig själv och har hamnat med andra modiga och uppriktiga personer som vill förändra sina alkoholvanor.
Hur går man vidare skriver du? Ja, alkoholen är en listig och falsk bedövning som jag antar du har märkt inte hjälper dig i denna sorg som jag tolkar det som att du fortfarande bär på? Funderat på att prata med någon?

På återhörande!

Beppis

Hej.
Har börjat läsa i forumet men inte hunnit grotta ner mir ordentligt. Har ofta funderat på att söka hjälp. Men jag kommer inte till skott. Jag jobbar med socialt arbete och har jobbat på samma arbetsplats som de flesta kuratorer och beroendebehandlare. Jag är för feg för att gå dit och prata även om jag vet att de har tystnadsplikt. Kanske därför jag hamnade här istället.
Nu på morgonen är bästa tiden på dagen, brukar ofta tänka att idag ska jag börja mitt nya nyktra liv, det blir aldrig så.

Hej Beppis! Bra att du sökt dig hit till forumet, här finns både kunskap och stöd.
Du beskriver en riktigt tuff situation som du går igenom. När jag och min sambo som jag var ihop med för många år sedan separerade så mådde jag väldigt dåligt, fick ångest och panik inför ensamheten. Jag vågade inte sova själv. Ibland fick jag sova hos vänner men det höll ju inte i längden. Jag började äta antidepressiva och ångesten blev hanterbar. Jag tycker inte du ska se på antidepressiva som beroendeframkallande, se det som en tillfällig hjälp att klara dig genom en svår period i livet, en kris. Min ångest blev lättare att hantera med medicin plus att jag sov bättre. Du kommer att kunna trappa ut den sedan. Du ska undvika att kombinera medicinen med alkohol, alkoholen undergräver medicinens effekt.
Du har ju bra saker att distrahera dig med, som t ex träning, en toppenbra ångestdämpning utan farlig dagen efter-effekt. Har du någon vän att prata med? Kan du söka samtalsstöd i närliggande ort? Du har ju så kloka tankar om hur du inte vill förstöra det fina du trots allt har kvar. Om du söker hjälp och provar medicin så tror jag absolut att du kommer klara det! Du kan välja en väg ur det här som inte är självdestruktiv. Jag önskar dig allt gott!

Ellan

Hej Beppis,
Klokt att du reflekterar och inser att du inte kan fortsätta som du gör. Du riskerar precis "allt" genom att fortsätta med den falska tryggheten och/eller lättnaden som alkoholen ger oss under några få timmar. Detta handlar om stora och tunga bitar och att det verkligen är smärtsamt och gör fruktansvärt ont. Det visar också att du är människa. Förluster i livet är smärtsamma och många av oss gör allt för att slippa känna. Men det handlar nu om dig och ditt liv. Skammen hindrar oss allt för ofta från att ta den hjälp vi behöver och att ta den i tid. Du har "fasaden" kvar utåt, jobb, hus, barnen, tränar ofta osv men innerst inne mår du skit. Vad är egentligen viktigast? Att du tar hjälp i tid eller att du går ner dig ännu mer? Jag skriver detta i all välmening. Hade själv en extremt stark fasad utåt och det gick långt innan jag till sist tog hjälp. Och jag inser idag att det var för att jag skämdes för att berätta för mitt arbete att jag behövde hjälp. Jag provade alla möjliga saker så som antidep (berättade dock inte om det egentliga problemet), samtalsterapi, ännu hårdare träning, nytt jobb etc.
Så vad kan du göra idag för att ta ytterligare ett steg mot nykterheten? Har du någon vän som du kan vara helt ärlig mot? Och vill du inte ta hjälp av vården så finns det ju andra alternativ så som AA-gemenskapen som har hjälpt många.
Ta hand om dig,
Kram
Ellan?

Beppis

Tack Ellan!
Har bestämt mig för att vara nykter ikväll. Planerat ett sent löppass så jag kan duscha och gå och lägga mig direkt. Sjukt gentligen... tränar och är noga med maten men misshandlar mig själv med alkohol. Har egentligen ingen riktigt nära vän, lite därför jag vände mig hit. Finns AA där jag bor men de ses på en av mina gamla arbetsplatser. Rädd för att tappa ansiktet inför gamla kollegor. Vet att det är helt fel tänk men det är så jag känner. Har hällt ut vinet jag hade kvar och hoppas jag fixar helgen utan alkohol, det skulle kännas som en liten seger och ett första steg. Känner mig rädd och väldigt ensam. Imorgon skulle varit vår 10-åriga bröloppsdag. Kommer vara tungt både med eller utan alkohol. Väljer utan.

Beppis

Det första stapplande steget...
Efter en löprunda som gick tyngre än vanligt blev det en fisketur med mina killar. Nu väntar dusch och sedan sängen. Hade hoppats att jag skulle känna mig bättre till mods men jag förstår oxå vad jag försökt döva med öl och vin. Ingen bra känsla inför morgondagen. Men det kanske sitter mest i huvudet. Planerat en utflykt med killarna imorgon kväll, då slipper jag i alla fall vara hemma. Nya tag imorgon.

Ellan

Planer och strategier som håller oss ifrån att dricka är viktigt i början. Jag höll mig ofta hemifrån i början av min nykterhet. Dvs jag flydde inte ifrån familj och hem men jag såg till att jag inte hamnade i situationer som kunde trigga mig. Jag förstår att morgondagen känns tuff så det låter jättebra att du gör något aktivt med killarna istället för att hamna hemma i soffan. Unna er något extra mysigt för det är du värd. Att distrahera hjärnan med annat så som filmer, böcker eller vad som fungerar för dig kan också vara bra. Ta en dag i taget och tillåt dig att känna det du känner. Ta hand om dig!
Kram
Ellan

Beppis

Tack Ellan!
Killarna är en stor motivation, på måndag försvinner de en vecka igen. Fixar jag den veckan blir det lättare igen. Funderar på antabus... någon som har erfarenhet av det? Har provat mindfullness men känner inte riktigt att det hjälper.
Ensamheten är nog värst. Bor lite avsides och har inget riktigt umgänge. Känner mig överflödig de veckor inte killarna är hos mig. Försöker fylla veckorna med så mycket jobb, träning, tvätt och städning som möjligt men till slut hamnar man där i soffan med ett liiitet glas vin, bara för att få tyst på bruset i huvet och somna lite lättare. Så blir det ett till, lite större. Suck...
Ingen alkohol på 24 timmar. Hoppas det håller i sig.

Beppis

Knappt sovit. Kallsvetten har gjort att jag fåttt bädda om i sängen två gånger. Läser i trådarna att det är ganska normalt. Nu ska skiten ur kroppen. Gymmet öppnar sex, får bli en tur dit och rensa lite i huvet.

Jag är imponerad av hur målmedveten du är! Läser hur du planerar och har idéer om hur du ska hålla dig ifrån drickat, så starkt av dig!
Jag behöver göra likadant, annars trillar jag in i samma spår.
Brukar lägga in träning också för att inte dricka, det funkar ganska bra! Och så har jag bytt vinet på kvällarna mot riktigt gott te, gärna ett örtte som det går att sova gott på! Och så löser jag, lägger pussel och surfar på nätet..
Ensamhet suger verkligen, mina stora barn är hos mig varannan vecka och jag "passade på att dricka" när de var borta men det innebär ju bara att jag var toktrött de kom hem till mig.. ganska usel idé faktiskt..
Nu har jag anmält mig till en distansutbildning . Då har också något att göra när jag är hemma från jobb om kvällarna, barnen sover och mannen sitter vid speldatorn. Och en ursäkt att fortsätta vara nykter även på kvällstid. Svårt att plugga när en är full, liksom..
Håller tummarna för dig och följer dig här!

Rausch

Hej Beppis!

Jag har gått på antabus i flera omgångar och det har verkligen hjälpt mig. Antabus tar egentligen inte bort suget men det gör det svårt att, för att inte säga omöjligt, att dricka på. På mig fungerar det nästan som en avstängningsknapp. Jag vet att jag inte kan dricka och då behöver jag inte ha den diskussionen med mig själv. Punkt. Skulle dock rekommendera att se till att du tar det övervakat även om det kan innebära en del omak. När jag åt (slutade senast i maj) så tog jag tre doser i veckan. Innan jag började äta antabus var jag extremt skeptisk, men jag har omvärderat det fullständigt. Tycker att du ska ge det en chans om du funderar på det. Har även provat Campral och Naltrexon, men det gav ingen effekt alls på mig. Alla är vi olika och jag har hört om andra som blivit hjälpta av dessa mediciner.

AlkoDHyperD

Om du själv är i branschen så vet du innerst inne att det du går igenom efter skilsmässan är en livskris och en sorg som ofta är för tung att bära ensam, i alla fall om man som du även upplever svek och har en tendens att älta.
Varför inte börja i den änden?
På din beskrivning av hur dryckesmönstren förändrats kanske du inte har ett fysiskt beroende utan att det handlar om att döva smärta och ensamhet.
Tänk efter. Skulle någon av dina kollegor tycka det vore konstigt om du var i behov av samtalsstöd utifrån den situation du är i?
Om detta gällde någon av dina kollegor, vad skulle du tänka om denne?
Om du tvekar inför att nämna alkoholen kan ju samtalsstöd rörande ditt mående vara en början
kram

Beppis

Tack alla för era kloka inlägg!
Ni har naturligt vis rätt i allt ni skriver, bara svårt att se det själv just nu. Känns som någon att prata med är det viktigaste just nu, tankarna far som projektiler i huvet hela tiden, särskilt idag. Vet att jag har en tendens att älta och behöver någonstans att pysa ut ångesten. Ska försöka ta tag i det. Så glad att jag hittade hit och alla som bryr sig och stöttar. Det är en ny och lite ovan känsla för mig. Hoppas ni alla får en fin dag, jag ska göra mitt allra bästa.

Beppis

Strax 2dygn utan alkohol. Överlevde den här dagen oxå men hade helt ärligt trott att det skulle kännas bättre. Känner mig låg. Biter ihop inför killarna. Skönt att snart få sova bort några timmar (hoppas jag).

skogsfrun

Du skriver inte om hur länge du ska vara nykter? Eller har jag fel? För mig hjälpte det att bestämma mig för "aldrig mer". Jag stängde dörren helt enkelt och då försvann suget och de dagliga "dricka-inte dricka idag..." - tankarna på en gång. Sen behöver man något annat i sitt liv såsom vänner, kanske något som man längtat att göra eller uppleva som man kan fokusera på. Man behöver bearbeta sorgen över att inte dricka mer och det kan man göra genom att hålla sig sysselsatt med något roligt. Sen kommer järnan att försöka övertala en att "det inte var så farligt" osv. Men det går att hantera tycker jag.

Jag håller tummarna för dig. Du verkar ha kommit till en vändpunkt i ditt liv där nackdelarna av att dricka vida överstiger "fördelarna". Det är en bra start.

Fortsätt skriv!

Beppis

Tack skogsfrun!
Första beslutet, att bryta mitt drickande varje dag är taget, och har lyckats leva efter det några dagar nu. Börjar också inse att det finns annat som kanske är ännu viktigare att ta tag i. Sorg, svek, ensamhet och ångest. Några öl eller glas vin har varit tillflykten men efter en längre period blivit en del av samma problem. För att må bra måste jag sluta dricka och ta tag i det som får mig att må dåligt, när jag mår bra behöver jag inte dricka. Jag har ingen historia av osunt drickande utan gled ner i missbruket efter skillsmässan och alla svek och lögner som uppdagades i samband med den. Jag borde naturligtvis skaffat en samtalskontakt redan då men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Jag kan väl även tilllägga att jag ytterst sällan dricker mig till berusning, kanske salongsberusad 2-3 gånger per år. Det är inte ruset jag är ute efter utan mer lugn och ro i huvudet och själen. Vet hur korkat det låter. 2-3 öl fredag eller lördag var inga problem men när helgerna blir till veckor och drickandet blir en rutin, då finns inget positivt med det längre. Just nu ska jag inte dricka alls, i framtiden vet jag inte än. När jag var gift lagade jag ofta fina middagar på helgerna, valde vin och tyckte det var fantastiskt kul. När man är ensam kvittar det, kan lika gärna bli yougurt och müsli en lördagkväll. Jag saknar det liv jag hade, vi drack betydligt mindre än genomsnittet men med god kvalité till maten och kanske unnade oss lite bubbel vid finare tillfällen. Har numret till kuratorsmottagningen och tänker ringa på måndag. Inser att det inte räcker med att bryta med alkoholen för att må bra, jag måste komma på fötter som människa. Jag vill inte leva livet som ensam och bedragen men just nu känns det så. Jag har bestämt mig för att vara nykter tills jag mår bra och känner glädje igen. Då kommer jag fatta ett nytt beslut, som kanske innebär att jag fortsatt väljer att vara nykter.
Just nu är fokus på att må bättre och vara nykter.

Beppis

Snart 3 dygn.
Ikväll åkte jag och lillgrabben och köpte lördagsgodis och åkte på viltsafari! Tror det var över ett år sedan jag körde bil en lördagkväll! Känns otroligt mycket bättre idag. Fått mycket gjort och tillbringat tid med killarna. Nu ska vi vi köra ett fyspass med situps och armhävningar i vardagsrummet. En helt ny sysselsättning en lördagskväll ????????

Ellan

I det nyktra verkar det ibland som att dygnet får fler timmar. ? Låtef som en mysig em/kväll. Det stärker både dig och killarna. Härligt! Till på köpet så lär du vakna nykter i morgon oxå. Kämpa på!
Kram
Ellan

Beppis

Nykter och vaken...
Men inte på det jobbiga, ångestfyllda sättet. Bara tankar som far, men betydligt saktare och lättare att fånga upp och tänka färdigt. Händer mycket i resten av livet som måste ordnas upp. På gott och ont. Ett beslut följs ofta av en rad andra. Men nu fattar jag besluten i nyktert tillstånd och utan ångesten som styr. Håhåjaja.