Vaknat idag med ångest efter gårdagens vinflaska. Drickandet har eskalerat det senaste året. Drack förr endast måttligt på helgerna, men dricker numera betydligt oftare. Dricker för att slappna av efter jobbet, för att slippa jobbiga tankar och problem efter en jobbig skilsmässa som jag inte bearbetat tillräckligt. Semestern har inneburit ett ökat drickande och jag har inte haft många helt vita dagar de senaste veckorna...
Inser att det påverkar mitt mående allt för mycket. Sover dåligt, vaknar med ångest, får minnesluckor och känner mig aldrig riktigt lycklig. Klarar av alkoholfria dagar, men har jag vin hemma kan jag inte låta bli att dricka. Smyger med det inför mina barn, dricker i smyg i köket ibland...
Har bestämt mig för att dra ner kraftigt och bara dricka några glas på helgerna, inte dricka ensam. Funderar på om det kommer räcka eller om jag behöver avstå helt.
Tror att det kan hjälpa mig att skriva här. Har ingen jag vågar prata med detta om, förutom min vän och jag tror att hon har samma problem själv tyvärr. Har sagt till min särbo att jag vill dricka mindre, men inte berättat hur illa det är.

Hej Klarsynt. Du har tagit ett viktigt steg mot förändring, att börja läsa här och även skriva är en bra start. Här finns många kloka själar som vill och har många erfarenheter kring alkoholproblematik. Jag rekommenderar att du tar en vit period (kanske en månad eller så) och utvärderar efter detta. Många passar på efter sommaren, med ofta rikligt drickande att göra det.
Fortsätt att skriva och läs och på återhörande!

Deathlikesilence

Jag skulle rekommendera att du gör ett seriöst försök att avstå helt, det verkar ju ha gått rätt långt redan i och med att du dricker i smyg. Jag tror verkligen att du skulle må bäst av att försöka sluta dricka, det finns hjälp att få. För mig hjälpte det mycket att vara ärlig och tala om för folk att jag har ett alkoholproblem, AA är en mycket bra hjälp med.

anonym11208

Alkoholen gör det ju inte bättre. Kanske avstå en längre period och känna hur mycket bättre du mår? Se till att inte ha alkohol hemma, då kan du inte dricka. När suget kommer, tänk hur skönt det kommer att vara dagen efter, att vakna utvilad och icke bakis, inte lukta skit i munnen, vara klarare i huvudet och se fräschare ut, känns mer tro på dig själv; självförtroendet blir bättre utan alkohol.

höstlöven

Och starkt att du vill komma till rätta med hälsan och måendet. Känner igen allt du skriver och det är många här som går igenom samma sak.
Skriva dagbok hjälper mig att se hur mycket alkohol jag druckit och hur den påverkar mig. Ett litet tips att börja med.
Skriva här är också bra. Lycka till nu!

höstlöven

Och starkt att du vill komma till rätta med hälsan och måendet. Känner igen allt du skriver och det är många här som går igenom samma sak.
Skriva dagbok hjälper mig att se hur mycket alkohol jag druckit och hur den påverkar mig. Ett litet tips att börja med.
Skriva här är också bra. Lycka till nu!

Klarsynt73

Tack för era svar och kloka ord. Jag har bestämt mig för att ta en vit månad och sen känna efter hur det känns. Drack inget alls igår och har inget vin hemma. Skulle vara enkelt att gå till Systembolaget, bor 200 meter ifrån... Men har bestämt mig för att låta bli. Jag brukar inte ha problem med det, kan känna en längtan och ett mindre sug, men det brukar jag kunna tänka bort. Problemet blir väl att hitta en långsiktighet i det. Ska prova ditt tips höstlöven om att skriva ner vad och hur mycket jag dricker.

.... att motstå att du dricker. Rensa hemmet från alkohol? Var vaksam över om det är speciella tillfällen du blir sugen? Själv vet jag att hunger och trötthet är starka triggers, varförjag behöver se till att jag är utvilad och 'mätt'.
Lycka till!

Klarsynt73

Inne på tredje dagen utan vin. Har känt mig tröttare än vanligt när jag haft avbrott från drickande och sover fortfarande oroligt. Var väl värre denna gången antar jag... Har sysselsatt mig på kvällarna, har gått promenader varje kväll och haft aktiviteter för mig. Inte känt något sug eller längtan. Tänkte idag, första jobbdagen, att det hade varit gott med ett glas vin ikväll, men stod emot att gå och handla. Har ingenting hemma alls. Nog en bra strategi för mig.

Kommer från avgiftningen av kroppen.. Alla organ är påverkade av alkoholen. Vi sover pga a, vi är glada pga a, hunger dämpas med a osv. Nu ska allt detta rensas. Därför kommer tröttheten. Jag lovar att efter ett tag blir du pigg och fräsch. Läs trådar från början som skrivits av dom som klarat sug osv. Kram..