Startar ny tråd med målet att flytta tråden eller börja skriva i det vidare livet då min gamla tråds rubrik känns för frågande och inte tillräckligt beslutsam. Tror det kan hjälpa mig att mentalt inte traggla vidare med återfall i långa perioder och det känns som det är dags att lägga mina gamla anteckningar bakom mig för en fräsch start. Känner mig lättare bara av att skriva det här inlägget. Men innan jag vågar flytta till det vidare livet ska jag bevisa för mig själv att det är klart nu, kanske flytta tråd när jag haft 90 eller 100 vita dagar. Har inte druckit på ett tag men för enkelthetens skull kallar jag idag för dag 1.

Ågrenskan

Klokt av dig att du slängde dom. Onödigt att utmana sig själv i onödan. Jag kom på en bra sak för att skingra tankarna i lördags. Baka! Bakade frallor på lördagskvällen som skulle jäsa i kylen över natten till söndag morgon och på söndagen bakade jag pizza. Det kräver engagemang och det är härligt att knåda en deg med liv och lust! Kram och Grattis till din beslutsamhet

Liten stor

Tack för pepp alla. Varit lite under isen sista 5 dagarna. Men börjar må bättre idag igen. Men hösten tär mentalt med mer mörker och kyla. Känns även som de flesta inklusive mig själv är lite småsjuka. Tränade litegrann igår. Ja baka kanske man ska testa, är något jag aldrig gör men varför inte prova.

Fredde

Till dina 14 vita dagar starkt gjort av dig Liten stor :) jag är glad för din skull fortsätt så för din egen skull så ska du se att allt blir bättre med tiden:) Ja det går upp och ner känslomässigt för ena dagen år man helt okej till nästa så mår man skit men det är bara att härda ut och kämpa på så gott det går.Ja det är bra att sysselsätta sig och aktivera sig på olika sätt för då hinner man inte tänka på att må dåligt eller grubbla och alkojävlen får ingen uppmärksamhet så baka på du :)

Liten stor

Tack Fredde!
Fortsatt trött och ofta rastlös, irriterad. Känner mig som en tråkigare person utan.

Liten stor

Orkar inte gå in på detaljer men föll i diket igen. Leder till dygnet runt påfyllning återställare etc och blir svårare och svårare att bromsa. Men på vägen idag igen och jag är rädd för alkomonstret, tror på ett bra sätt. Nu har jag en bild på min familj som jag ska titta på tills kommande sug försvinner. Man mår ju inte ens bra av vinet men ändå fyller man på? Vad är det för jävla fel på en?

Fredde

“You never know how strong you are until being strong is your only choice.”

Du är inte ensam om att falla i diket det har dom flesta gjort och det svåraste är ju inte att sluta dricka det svåraste är ju att inte börja dricka igen. Det är bra att du satt upp strategier som ett kort på din familj osv när du känner att suget börjar överta ens förnuft och förstånd.Skönt att höra att du är på rätt vägen igen för det är det viktigaste att fortsätta gå oavsett hur många gånger man snubblar till på vägen. Tänk positivt och tro på dig själv och var inte för hård mot dig själv vi är bara människor och det är mänskligt att fela ibland.

"It’s okay not to be perfect. It’s okay to make mistakes. It’s okay to do something that you wish you hadn’t done, because if we don’t do these things we never grow"

Styrkekram!

Liten stor

Fan va jobbigt, bränner i ögonen. Hettar i huden, myror i kroppen, stel etc etc. så trött på att vara här igen. Ska inte falla ner igen.

Tack Fredde!!!

Liten stor

Lade mig tidigt igår och sovit länge. Känns lite bättre idag än igår. Tankar svajar runt att dricka a för att må bra. Men vet ju att jag bara mår sämre. Gift, känns som man är allergisk mot a och att det är en magnet i magen som vill suga åt sig mer a (om det vore magnetisk alltså) ;)

Bedrövadsambo

Misstag gör alla. Men det viktigaste är att man lär sig av dem. Varför drack du? Om du inte ens vill skriva om orsaken är det både svårt att förstå och ev råda. Kämpa!

Bedrövadsambo

Det är ett väldigt vanligt svar när man frågar alkoholister varför de dricker. Det är typ det enda svar jag fick av både min alkoholiserade pappa och ex-sambo. Och sen stannade de bara där liksom. Jag tror att om man inte på riktigt tar reda på varför, även om det säkert finns många anledningar i kombo, så är det svårt att hitta strategier för att mota återfallen. Jag kan personligen inte komma på en enda sak som jag gör/inte gör som jag inte kan berätta varför jag gör/inte gör om någon frågar. Efter viss eftertanke ibland garanterat, men det finns alltid en orsak eller flera.

Liten stor

Trasslat :( men somnade nykter igår. :) Ska fundera mer på orsak sambo men ibland är det bara fysiskt sug/vilja att må normalt. Från början är det lindra stress o ångest. Ska ur den svajiga spiralen nu och tar en dag i taget,

Ja, beroende = fysiskt och psykiskt sug; en vilja att må normalt. Hjärnan är omgjord och behöver giftet för att den ska känna sig normal. Det är därför man måste försätta den i abstinens och med olika medel; medicinska, psykologiska, sociala, –avgifta och få den att återgå till ett normalt fungerande utan a.

Liten stor

Ja det är som många skriver svårast att inte börja igen. Har ju fler ggr kommmit ur spiralen och abstinens. Men jag trillar dit på den ”postaluta” abstinensens varje gång efter 14-30 dagar.

Överväger antabus igen som jag tänkt förut

DetGårBättre

Vill du ärligt sluta eller vill du dricka kontrollerat? Det måste du först göra upp med dig sjäkv, sen får du jobba på strategier!

Jag har slutat många gånger, mest för att jag mått dåligt eller något har hänt. Men det var inte jag som ville sluta. Jag ville bara ha bort det dåliga måendet efter x antal dagars krökande. Senaste året har jag jobbat mot kontrollerat drickande. Fungerat i de flesta fall, dock har intaget ökat totalt samt har jag dygnskrökat oftare, trots framgångar. Så nu vill jag inte mer men jad både får och kan. Sen får jag ha garden uppe om det börjar blåsa lite väl mycket.

Liten stor

Märkt att vändorna nere i a-spiralen blir värre varje gång så vill sluta helt. Gått för långt och känner mig beroende och allergisk mot skiten. Vet att lyckan från träning etc är bättre som jag upplever när jag håller mig från a.

Nu blir det nykter fredag... sen nykter helg... nykter vecka.. nykter månad.. nyktert kvartal... osv

DetGårBättre

Vissa dagar känns alltid enkla men det gäller att kunna hantera de tuffare dagarna. När man inte orkar bära världen vill jag ofta supa ner mig. De dagarna är jobbigast för mig. Viljan att be allt och alla fara åt helvete, sen sitter man där själv. Kämpa. Är själv på min 12 dag... inte sugen i grunden men orkar man? ?