Startar ny tråd med målet att flytta tråden eller börja skriva i det vidare livet då min gamla tråds rubrik känns för frågande och inte tillräckligt beslutsam. Tror det kan hjälpa mig att mentalt inte traggla vidare med återfall i långa perioder och det känns som det är dags att lägga mina gamla anteckningar bakom mig för en fräsch start. Känner mig lättare bara av att skriva det här inlägget. Men innan jag vågar flytta till det vidare livet ska jag bevisa för mig själv att det är klart nu, kanske flytta tråd när jag haft 90 eller 100 vita dagar. Har inte druckit på ett tag men för enkelthetens skull kallar jag idag för dag 1.

Kärlek

Det för med träning. Ju mer min man söp ju mer tränade jag, ju mer han åt mindre åt jag. Han blev stor och fet jag blev smal som ett skelett. Har nu lämnat honom men är tyvärr inte frisk själv pga alla timmar på gymmet,iof så tränade jag ju destruktivt, jag kan ana att du gör samma. Unna ditt godis och chips nu när du har spolat kröken. Önskar dig lycka till i livet.

Kärlek

Det för med träning. Ju mer min man söp ju mer tränade jag, ju mer han åt mindre åt jag. Han blev stor och fet jag blev smal som ett skelett. Har nu lämnat honom men är tyvärr inte frisk själv pga alla timmar på gymmet,iof så tränade jag ju destruktivt, jag kan ana att du gör samma. Unna ditt godis och chips nu när du har spolat kröken. Önskar dig lycka till i livet.

AlkoDHyperD

Utan den allra bästa medicinen man kan ordinera sig själv. Förutsatt att man ger kroppen den näring den behöver.
För att träning ska bli destruktivt behöver man jobba väldigt hårt på det ? - fråga mig som ersatte mat- och alkoholmissbruk med träning för 20 år sedan och därmed både överlevde och hittade glädjen. Grundproblemet jobbar jag fortfarande med, men utan träningen hade det nog inte funnits mycket hjärna kvar att använda till det jobbet...
Och även om man skulle bli så beroende av träning att det kan kallas destruktivt går det inte att jämföra med överätande eller alkoholmissbruk i skadlighet. Det värsta som kan hända är slitage på kroppen...

Liten stor

Tack för tipsen. I mitt fall finns ingen risk för överträning, jag är i grunden rätt lat :) men träningen får mig verkligen att må bra och en ventil för att koppla av hjärnsurret. Har tidigare fått hjälp med milda ångestdämpande och insomningstabletter men träningen ger verkligen bättre effekt och ”riktiga” endorfiner.

Unnade mig chips :)

Liten stor

Fru bortrest. Svårare sug idag. Håller mig hemma tills systemet har stängt. Måste tillbaka till känslan när det kändes lätt av avstå som jag hade efter 4-5 veckor. Men är ju inte ens på en vecka just nu så vet att kommer kännas bättre snart

Liten stor

Systemet stängt. Inget handlat.

Liten stor

Utan a i kroppen.
Beslutsamhet o självförtroende har sviktat sista tiden och tänker mkt på a. Tror det vänder tillbaka snart igen när jag samlat på mig några vita veckor igen - och då ska jag inte slappna av.

Skillnad

...och beslutsamhet, det är vad jag behöver och det jag ägnar mig åt att vara ”i”. Beslutsamhet och aktivitet.

Jag hoppas du snabbt samlar styrka ?

Även om det är allt annat än lätt. Du är så bra på att peppa oss andra, hoppas att du kan överföra det på dig själv. Lycka till, jag tror på dig! Kram

Liten stor

Får väl inse att jag har typiskt periodarebereende. Svart period bakom mig, längre än jag vågar erkänna så tar upp dagboken här igen för idag är jag på banan igen och ska ytterligare en gång ta mig igenom abstinensperiod. Trött på att falla dit, nu har jag ledigheten på mig att sätta mina sunda rutiner för att få ett vitt 2018. Har ju gjort detta förr massa ggr men fallit efter ett par månader. Inga kortsiktiga mål denna gång

Liten stor

Ja du, varför? Tror det var en tillställning där jag tog till a som socialt smörjmedel. Jag har balanserat på utbrändhet med mkt problem med stress och ångest länge. Men tänker ställa in såna tillfällen framöver om jag inte laddat upp sociala batterierna. Rutinerna är träning och sund kost, vet att det funkar. Samt att inte skjuta/lägga problem på hög.

Liten stor

Känns redan bättre. Gjort detta förr. Men som många skriver är det svåraste att inte börja igen.

Får sälla mig till återfallens klubb och jag känner igen varenda mening. Känns lite tröstlöst , men som sagt. Upp på banan igen bara. Kram

Liten stor

Fail - fuskat litegrann och kommer högst troligen fuska ikväll på nyår för att orka med gäster. Men nerdraget i mängd är det.

Frun är inte superstöttande i mitt val att leva utan men har pratat med henne igen om att det är färdigsruckit för mig från och med imorgon.
Hon tycker nog det är trist med restaurangbesök o annat om jag är helnykter? Jag kanske är lite tråkigare utan vin :) men jag får väl bevisa att jag kan vara kul utan. Men misstänker att hon själv gärna har någon att dricka med. Blir ju svårare för henne att dricka vin själv kanske?

Tror det är många som har riskbeteende/är mer beroende av skiten än vad man tror.

Lorden

Förstår inte jag och jag har precis likadant hos mig. Min fru tycker bara jag har blivit konstig med mitt undvikande av alkohol och långa promenader varje dag(se min tråd att driva bort a-djävulen)
Jag har precis som du inte riktigt lyckats hela vägen men är väldigt nöjd med att endast druckit A två gånger de senaste 33 dagarna och det blir kanske ett glas vin och lite bubbel ikväll också.
Från att ha druckit vin/sprit varje dag i 2-3 år till alla dessa vita dagar är i alla fall för mig en jätte bedrift.
Jag är nog lite som någon skrivit i din tråd inte helt säker på om jag vill sluta helt eller ta något glas vid speciella begivenheter. Jag får se vart det leder när jag väl börjat träffa min A terapeut.
Ha det!
/Lorden

Grattis till att ha minskat rejält vad gäller alkoholkonsumtionen, både Liten stor och Lorden! En del kan hantera att att dricka lite och det är bara att gratulera. Själv vågar jag inte chansa, men avundas de som klarar av det.

Liten stor

Grym ångest för att komma tillbaka till jobb och vardag. dåligt har det gått under lovet men trappat ner, slinker i en del folköl men måste sätta totalstopp nu. Ska till vården för att få hjälp med ngt, ångestdämpande eller sömnhjälp eller något och kanske antabus. Mina stressproblem finns kvar även i längre vita perioder.