Hej!
Jag är gammal vän till forumet. Var här för drygt ett år sedan. Då lyckades jag sluta dricka efter 10 års vinpimplande. Det gick galant! Eller, jag var nog mest förvånad över att jag kunde och att det inte var så svårt som jag hade trott. Vågade mig till doktorn för första gången på en evighet efter jag hade varit nykter i två månader och passerade med flying colors. Helt tagen av att kroppen kunde återhämta sig så.

Jag var helt vinfri i 6 månader. Sedan fick jag för mig att jag kunde börja ta ett glas då och då (vilken jättebra idé...). Vid festliga tillfällen. Det gick ju också bra ett par månader, men sedan blev ju de festliga tillfällen fler och fler. Varje dag blev det festligt till slut och så var jag tillbaka på ruta ett igen. Många i forumet känner nog igen sig i detta, man lurar sig själv och tror att man ska kunna ha ett normalt förhållande med A, men det är dysfunktionellt och kommer alltid att vara. Nu har jag även insett detta (the hard way). Det larviga är att jag visste ju detta hela tiden, står till och med i mina inlägg att jag vet det. Men lik förbannat, så ska jag prova. Men som sagt, nu har jag gjort det och fått det bekräftat.

Efter att jag började dricka igen reagerade min kropp mycket starkt och på ett helt annorlunda sätt än när jag drack innan mitt uppehåll. Det var som att jag hade bootat om den och nu blev den mycket känsligare. Jag drack inte mer än förra gången, men det påverkade mig starkare, jag mådde sämre fysiskt. Det var som att den skrek ännu högre än sist att jag måste lägga av.

Så nu är jag här igen. Det är dag 2 för mig. Det går bra, men jag behöver det här forumet för att hämta motivation och inspiration! Ni var helt avgörande för mig sist! Jag kan ju inte säga att det är kul att vara här igen, men det känns tryggt och skönt att ni finns här, vänner.

Nu kör vi!

Kram

rabarber

Tack för välkomnandet :) Jo, jag kan ju det här (ish), men det är tungt att jag ska behöva gå igenom alltsammans igen.

Jag tvekade länge att lägga in en tråd i Forumet, eftersom jag skämdes så. Jag var ju så käck och glad där i slutet på mina förra inlägg - gick ju som tåget alltsammans och så, boom. Fast jag har ju å andra sidan försökt uppmuntra andra att hoppa tillbaks i sadeln att inte se det som ett misslyckande utan bara skaka av sig det och på det igen. Om inte annat, vet jag ju att jag kan.

Dag 3 och lite skakigt idag. Pett flaskan med ramlösa nära till hands.

Hoppas allt går bra för dig miss lyckad och alla andra kämpar i forumet! Styrkekramar to all!

anonym11208

Nu tar vi nya tag, tillsammans här på forumet! Och nu är det perfekt att köra nyktert, sommar och vår brukar mer locka till vin tycker jag iallafall.

rabarber

Tack för glada tillrop vinärgott och träningstanten :) Härligt att bli välkomnad av er! Känns tryggt och skönt med bekanta "ansikten".

Dag 4 idag och jag som trodde att jag skulle må bättre, men se så blev det inte alls. Jag funkar uppenbarligen inte alls likadant som förra gången. Men det är väl många aspekter i det här, inte bara att man skruvar åt vindunken. Det är väl det allmänna måendet i sig som spelar in förstås. Känt mig hängig och glåmig, lite yr nästan. Sover som en kratta (DET känner jag igen) och det bidrar ju förstås. Känner mig inte lika stolt heller.. vilket bekymrar mig. Jag var så jädra glad sist för varje dag. Gjorde liksom kullerbyttor här i forumet :) Nu är det liksom bara något jag ska igenom. Det hänger väl ihop med skuldkänslorna av att jag inte fixade det helt utan får börja om. Får försöka ändra det sättet att tänka och tycka att jag är bra den här gången med! Kanske helt parkera "förra gången" och prata om nu istället. Ja, så gör vi.

Styrka till alla!

Mariana

Ja, så brukar det vara, tyvärr. Bra att du är tillbaka och fortsätter ta hand om dig. Kram Mariana

anonym11208

Nu tar vi nya tag, du ska inte ha skuldkänslor, du var ju vinfri i 6 månader, ojojoj, så länge har jag aldrig varit vinfri (förutom när jag var barn då :-)) u kör vi en nykter onsdag! Kram på dig fina du!

Anders 48

Verkligen "roligt" att se dig här igen - fast ändå inte.....-ja du förstår hur jag menar. Men nu är du här, och det är jättebra! Vi kämpade ju jämsides ett tag - och den nykterhet du samlade ihop förra gången har du ju faktiskt med dig. Den är ju inte på något sätt förlorad. Kämpa på med dina dagar - jag hoppas att du snart hittar tillbaks till den känsla du hade förra gången du slutade. Jag tror det kommer. Själv så har jag haft ett par dikeskörningar - men är så på rätt väg nu. Inte en droppe på 2 månader. (är ju periodare, så det är ju "normalt"), och har en psykoterapeut jag träffar regelbundet, samt smiter iväg på en del AA-möten. Känns kanon! Fortsätt du att skriva o kämpa - vi finns här, både "gamlingar" och nyare förmågor........Kram på dig/A

rabarber

Det är verkligen överväldigande att komma tillbaka och få så många fina ord :) Tack!

Anders - ja, vi kämpade jämsides där. Hade ungefär samma antal veckor bakom oss. Det var just såna som dig som gjorde att jag lyckades! Jag trodde verkligen inte när jag stod där just då att jag skulle "trilla dit", samtidigt kan jag tänka att jag verkligen fick det bevisat för mig. Att det finns inget lagom för mig. Det är binärt. På eller av. Grattis till dina 2 månader!! Jag tar inspiration av dig som trots dikeskörningar aldrig tvekar att kasta dig upp i sadeln igen.

Tack vinärgott! Ja, man ska ju minnas att jag klarade många månader. Därför är det så oerhört korkat att jag började igen, men som sagt nu är det så.

Idag är det dag 5. Och jag har ont i huvudet och känner mig olustig överallt. Väntar på att den där känslan av "bra" infinner sig. Jag kanske är lite otålig också.

Härligt att höra från er! Nu kämpar vi tillsammans!

<3

Anders 48

Hur har du det idag, dag 7? Hoppas att du snart kan få till den där känslan av "bra". Det tar ju sin tid - och kräver ju en massa tålamod. Fast man VET ju att den faktiskt kommer. Det gör den!!! Och som du skriver: korkat att börja....jo, men nu är det ju som det är. Tycker att det är jättebra att du "släpat" dig hit igen. Om man nu själv känner skam/skuld över vad man har gjort så är det ju en lisa för själen att finnas här på forumet - där ingen någonsin skuldbelägger eller tycker att man skall skämmas! Det klarar man av så bra för egen del:-)

Nu står helgen för dörren - hoppas att det inte blir en prövning för dig - du verkar så klar över att det inte skall "vara nåt" just nu. Men just helgerna är ju tuffa för många. Önskar dig all styrka att fortsätta dina nyktra dagar även om det är j-igt kämpigt. Du kan! Det har du ju redan bevisat. Och du kan igen - så det så!!!

Sannah

Känner så igen det du beskriver! Så var det även för mig! Alarmklockorna ringer bara högre!! När vi väl snubblat klart känns det lättare! När man provat klart så att säga!
Kram?

rabarber

Igår dag 7 och bjuden på tjejmiddag. Jag vet ju hur de brukar vara. Ingen tjejmiddag utan massor med vin (och härligt babbel förstås :). Jag brottades ett tag med tanken, det är ju ändå bara dag 7, lite skört ännu, ska jag verkligen gå? Kanske jag kan sitta och smutta på ett glas vin jätte länge. Eller tar jag med mig A-fritt och går all-in? Fredagar är ju tuffast på något vis (i alla fall för mig), även om jag drack varje dag, så är det något speciellt med slutet på veckan.

Bestämmer mig för att gå. Tar med en kassa A-fri öl. Jag har ju gjort det här förr. Hittar några nya A-fria IP'or (jättegoda!) på systemet och spenderar en kväll med jättefulla tjejvänner som blir mosigare och mosigare. Repeterar saker om och om igen. Sitter och tänker vad skön min lördag kommer bli jämfört med deras. Sitter och undrar om de har roligare än jag? I och för sig vissa samtalsämnen hade nog inte kommit upp om dom inte hade haft ett gäng glas rödvin innanför västen, så det gör det ju hela roligare kanske. Men, nä. Jag är ganska kul nykter också ;) Det som är skönt för mig är att det är ingen dramatik för dem att jag inte dricker. De var ju med min förra nyktra period, så det hela passerades obemärkt förbi. Inte ens en kommentar. Oerhört skönt.

Så jag klarade eldprovet kan man säga. Känner mig stolt och glad idag! Och så oerhört skönt att vakna utvilad med energi att ta sig an denna höstlördag.

Styrkekramar till er alla!

Liten stor

Bra jobbat, jag själv har börjat gå hem från fester just när folk börjat prata i loopar om samma sak. Tycker det är pinsamt att det säkert varit jag själv tidigare. :) visst har man oväntat kul på tillställningar utan a?

Tänk att du klarade hela kvällen. Vet precis vad du pratar om vad gäller att vara nykter och se vad som händer med alla berusade under kvällens gång. Vet dock att jag blir precis likadan på fester där jag dricker. Ändå fortsätter (fortsatte) jag... Nästa fest hoppas jag kunna skriva ett liknande inlägg som ditt. Stort lycka till!

rabarber

Ja, visst har man oväntat kul när man är på tillställningar nykter :) Jag tänkte ett tag att jag skulle filma dem, så att de själva fick se hur de blir - lät bli förstås, men jag tror jag skulle få fler med mig vid den nyktra ändan av bordet om de verkligen fick se det jag ser. Och som sagt, jag har ju varit likadan. Det är som förra gången, jag blir stärkt av att vara nykter på en fest snarare än tvärtom. För mig, ökar det min motivation att jag valt något annat. Att jag kan umgås ändå, men att jag fortfarande har "my head on straight". Men visst var jag osäker igår om jag skulle klara det. Det är så färskt ännu. Samtidigt var det nog precis det här jag behövde göra för att ännu mer motivera mig. Jag måste själv få uppleva att jag KAN sitta där och ha trevligt. Att jag inte behöver vinet för det. Att bara för att jag väljer att vara nykter inte behöver bli helt asocial och välja bort alla tillfällen där det serveras alkohol (det är ju inte många tillfällen då de inte görs det). Så det var skönt på det sättet.

Och Anders - ja, nu börjar jag känna det där "bra" som jag längtat efter. När energin återvänder, när ångesten är så gott som borta, när det positiva överväger. Och du, jag läste om min gamla tråd. Det var faktiskt en inspiration för mig. Tack än en gång för att du nosade upp den. Du var den första som kommenterade på min tråd då och hejade på mig där de första skälvande dagarna. Och du var först nu! Tack för ditt stöd - du har varit oerhört viktig för mig i både förra och denna process! <3

Och Vinäger - jag ser fram emot ditt nästa inlägg :) Tack Sannah - ja, det är nog många som känner igen sig i flera av våra historier. Det är därför det är så bra att detta forum finns där man kan känna sig mindre ensam och motiverad av alla fantastiska människor här.

Hoppas ni alla får en härlig (nykter) lördag!

rabarber

Nu har den kommit. Lugnet. Det är som att sjunka ner i ett hav av kuddar i jämförelse med hur det kändes när jag drack. Det är ju så ångestfyllt att dricka, men hamnar i en moment-22 cirkel, man dricker för att slippa ångest, man får ångest av att dricka. Det är att bryta den där cirkeln som är så svårt, som tar sån kraft och mod. Och man måste känna sig redo.

Jag hade ju lärt mig en del sedan sista gången. Så jag var mer förberedd. Valeriana för att hejda ångesttopparna i början. Alkohol-fri öl när det blev jobbigt. Promenader. Städning ;) Har väl aldrig haft så rent hemma som när jag slutat dricka. Och så sömnmedel så att jag kunde sova. Det värsta förra gången var nog det, att jag inte sov. Var helt slut. Med dessa små saker, gick det mycket lättare än jag trott. Och nu när "lugnet" är här, går ju allt mycket bättre. Huvudvärken har släppt, oron i kroppen har lagt sig. Energin är tillbaka. Det är lite som en smekmånad. Men med alla perioder går de ju över, så det gäller att försöka hålla i den så länge det går. Vara förberedd på nästa fas.

Det är väl det som är stora skillnaden. Att jag vet mer. Förra gången var ju allt en "happening" - man slängdes in i den ena än det andra. Nu står jag stadigare. Det kanske därför det inte känns så där kullerbytte-lyckligt denna gång ;) Det är mer "vetenskapligt" nu. Vill absolut inte hävda att jag vet en massa saker, men jag vet lite mer om mig, hur jag reagerar, vad mina triggers är och det hjälper mig nu.

Så jag tuffar på här och ska försöka hålla i smekmånaden så länge det bara går.

Heja alla kämpar där ute! Hoppas ni haft en skön och a-fri söndag!

rabarber

Smekmånaden håller i sig än så länge. Så härligt med all energi jag fått tillbaks! Visst kommer suget, men det dämpar jag med a-fri öl. Vilket också är ett problem. Jag ersätter gärna saker med något annat. Nu har jag ersatt vinet med a-fri öl. Vilket innebär att jag dricker ett par, tre sådana per kväll.. Äsch, säger min terapeut, det gör ju inget. Hellre det! Men jag håller inte med. Beteendet är fortfarande där. Belöningscentrat behöver stimulans och nu har jag bara ersatt en grej med en annan. Och visst a-fri öl "gör ju inget" i samband med att det inte är farligt, men igen, det är inte sunt och I haven't kicked the habit om man säger så.

Det var likadant förra gången, och kanske är det lättare att falla då. Man är liksom inte "klar" fast man är nykter. Så nu får jag köra en rehab på a-fri öl också ;) För att bli helt fri. Låter kanske underligt för några här, eller så är det några som känner igen sig.

Well, fortsättning följer..

Styrka till alla!

rabarber

Tack vinärgott, tack för hejarop! Dessvärre är jag binär och har svårt att fasa ut ngt successivt. Det är antingen eller för mig :) Har också konstaterat att man blir lika tjock av a-fri öl som man blir av starköl - dvs det är inte alkoholen i sig utan kolhydraterna (sockret) som gör att man får ölmage (det finns säkert olika läror i ämnet). Men med tanke på att vågen inte har rört sig en millimeter på snart två veckor trots att jag inte dricker alkohol, har det nog med ölen att göra (bättre att dricka vin än a-fri öl alltså - vad gäller vikten. Damn.). Nå, jag låter det vara ett tag och kommer förhoppningsvis in i min alkoholfria lunk, så får jag ta itu med ölen sen.

Och det är underbart att vara klar i huvudet och all energi som har återvänt! Fantastisk känsla!

Sannah

Välkommen tillbaka med! Att sluta med a-fri öl är lättare då den inte är beroende framkallande. Dock ska du vara försiktig med att vara för duktig för snabbt! Ge dig tid! Du kommer kunna släppa den a-fria ölen lättare sedan! Vi är vane människor så byt sedan ut den afria ölen mot en annan vana som är något helt annat, något som du tycker att du hellre vill göra till en vana :)
Stor kram!?