Hjärnan är igång. Läser och matat den med information om varför denna vägen är rätt. Klarar jag julen, klarar jag veckan ut? Hur ska sommaren bli? Vilka vänner blir kvar, vad ska dom säga hur ska vi umgås? Vad händer om jah skiter i allt det här?

Två veckor. 700 promenader ungefär. En inbunden bok och många timmar här . Två hela helger. En spavistelse med hör och häpna alkoholfritt bubbel. Åttio samtal med familj,
Som tycker kag ska skota i det här. Drick lite svagare istället bara. Dom vill väl skydda sej själva. Sin egen alkoholism. Sitt eget beteende att då vara och bete sej precis som DOm vill. Lärdej var måttlig bra så ska du se att det går bra.

Hade jag kunnat vara måttlig hade kag fan inte hamnat i den här jävla situationen!! 30 år. Kvinna! Träningstokig! Men destruktiv och farlig för mej själv när jag dricker.
Men hur ska jah kunna ha så kul igen. Vem kan släcka skenet av sorg i min kropp .
Känslan av hopplöshet. Tristess som är falsk ja jag vet.

Klarar jag ens julen. Första advent med mor som inte lämnar glaset?
Vi kan väl ses på en fest eller så?

Massor med tankar. Förlåt,
Vimsigt inlägg . Hela jag är vimsig, behöver en vän i det här.:( alltså vill bara gråta inland som på små moln.

känt knep är att ta enbart en dag i taget, känn hur du trivs i den nya roll och att en dag är lätt överblickbar. Vad som händer i morgon vet du ingenting om. Jag fick lära mig tidigt att jag varje morgon skulle lova mig själv att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer och det innan jag klev ur sängen. Med bla hjälp av det egna löftet så har dag lagts till dag som blivit till veckor som blir månader......

Och fortsätt skriv av dig här, det hjälper så ofantligt mycket !

Välkommen !!

rabarber

Håller med Adde. Gör inte målet för stort, då kan det lätt kännas ouppnåeligt och man tappar modet. Jag tog till och med timme för timme i början. Tänk inte på Julen, den är långt borta. Tänk här och nu. Och strunta i de andra. Det är sorgligt att de inte vill ge dig stöd i detta, men som du säger, handlar det mer om dem själva. Vissa kan bli väldigt provocerade av att man inte dricker, förmodligen för att de själva dricker för mycket. Det vill ha sina "supar-kompisar" kvar och rättfärdiga sitt drickande i grupp. Jag vet att det är svårt, men det är DIG det gäller nu.

Att du trots detta har lyckats vara a-fri i två veckor är fantastiskt bra! Försök hitta motivationen till att fortsätta - dag för dag. Du kommer må så mycket bättre! Det finns väl ingen som någonsin har ångrat sig att de slutat dricka.

Jag hejar på dig!

Styrkekramar!

DetGårBättre

Ja, tänk inte i framtiden. Ingen idé. Du får ta det beslutet då.

Själv tänkte jag snabbt, men Prag om ett år då??? Äsch, bara tänka, dwt tar jag då. Varför slösa energi på det idag?

Bara jobba på. Vi är många i samma båt.

Sweetmarie

Jag är med en tjej på 30 år som bestämt mig nu, jag är på dag 3. Jag känner igen mig så mkt i allt du skriver. Jag kan inte vara stilla, humöret svänger från tokångest till hopp till tokångest igen. Jag har försökt på alla sätt, dricka ansvarsfullt, dricka måttligt, inte ha så mkt hemma Men inget har funkat. Så nu kör jag antabus, det blir ett speciellt lugn i att veta att jag inte kan trilla dit på impuls. Jag har svår adhd och min impulskontroll är typ den hos en sockerhög 5åring. Men jag har liksom du missbruk i familjen och känner att det bara finns 2 vägar nu. Nykterhet eller totalt förfall. Kämpa på, livet blir nog roligare..hoppas jag..:)