Är en kvinna på 39 år, har en härlig familj med två barn och en fantastisk man, fint hus, trevligt men ibland krävande jobb med bra lön, ok vänner osv. Men har under en lång tid druckit alldeles för mycket, i minst 20 år. Började i tonåren med festande, 1-2 dagar i veckan. Sen findrickande till middagar (där jag oftast drack mest och gärna fortsatte när vi kommit hem) ibland några öl mitt i veckan, ibland för att kunna sova, en hel del fester eller bara sitta hemma och pimpla osv. Nykter såklart när jag var gravid. Men senaste 2-3 åren har det blivit mycket värre (eller nä, det har varit illa innan med, men ÄNNU värre). Har barn med npf-problematik och det är en stor sorg för mig och fruktansvärt tufft när man år efter år kämpar för att få hjälp men inget händer. Det är så skönt att ta något glas när man kommer hem från jobbet vilket tar udden av irritationen när barnen bråkar, maten måste bli klar osv. Och sen fortsätter det efter maten när barnen lagt sig. Innan har jag inte druckit på vardagar, men det är ju så skönt att slippa bry sig så mycket om alla vardagsproblem. Så det senaste åren har det ofta även blivit ca 1-2 dl sprit på kvällen på vardagar, mer på helger såklart... Fick en tjänstebil med alkolås för något år sedan vilket jag tyckte var en bra idé och en sporre till att inte dricka mer på vardagar iaf. Men tyvärr kan jag dricka 20 cl starksprit och något glas vin och ändå blåsa igång bilen på morgonen...

Har funderat på att sluta men det har inte blivit av, suget har varit alltför stort och fast jag varit fast besluten om att vara nykter på vardagarna har jag när jag kommit hem ”resonerat” med mig själv och det hela slutar med några glas ändå.

Det senaste halvåret har jag haft ont i ryggen, nu gick det upp för mig att det är njurarna som strular. Har klåda över kroppen i perioder, har anat varför men struntat i det, klådan går över när jag dricker. Ingen aning hur min lever mår, om den lever alls...

Den 2 januari såg jag världen med andra ögon, undrade vad jag höll på med och nu ska jag hålla upp i en månad till att börja med, sen får jag ta en dag i taget. Jag måste (och vill, jag är trött som fan och efter en helg med alkohol är jag allt annat än utvilad) annars dör jag och mina barn förtjänar en levande och bättre mamma. Men undrar om jag kommer att överleva eller om det redan är för sent? Är mina organ redan slut? Jag kommer inte att gå till någon läkare och få hjälp eller kolla mig (har tappat förtroendet för läkare) och kommer inte heller gå till AA. Jag vill göra det på mitt sätt och hoppas jag överlever. Har tappat sugen totalt för alkohol just nu och vill så gärna leva. Ångrar mig så...

Nej det är inte för sent. Du har viljan även om du brottas med motstridiga känslor. När man läser olika trådar här finns det mycket av igenkänning o mycket tröst att hämta även om var och en måste göra sin egen resa.

Jag har två barn, man, ordnar liv o ansvarsfullt jobb o få anade nog att jag i många år drack varje kväll. För drygt 6 v sedan fick jag nog. Gick till beroendemottagning o började m antabus. Går dit tre ggr i v. Första mån var fruktansvärt tung. Nu är jag dock så glad över att jag tog steget! Inte minst för mina barns skull! Känner nu hopp i för framtiden även om det givetvis inte är så att alla problem är borta. Långt ifrån. Men jag har gått ett annat lugn i skälen. Men det tog lite tid.

Mötte så bra läkare o sköterskor på beroendemottagmingen. Du kommer att få bra stöd om du söker dig dit! Vi ärnämligen så många m dessa problem.

Läs gärna i olika trådar här o ta del av andras med o motgångar. Är trösterikt tycker jag.

Lim

Välkommen hit! Det är aldrig för sent att göra sitt liv bättre.

Alkohol gör ju bara allt värre egentligen även om det känns tvärtom korta stunder när man dricker.

Jag har varit nykter 11 månader helt utan hjälp så man kan klara det själv om man ger sig den på det. Det kan såklart vara olika för alla men för mig har det gått väldigt bra. Jag kommer aldrig dricka igen för A har ingen funktion längre nu när min hjärna är opåverkad.

Problem kring barnen osv (som ju är det värsta som finns och ger så mkt ångest) är så mycket lättare att hantera när man slipper sitta eget alkoholproblem. Jag har gått igenom en del jag med med mitt ena barn och när jag drack kunde jag få nästan självmordstankar. Men aldrig nånsin nu. Tvärtom. Jag orkar så mkt mer och har en gladare själ. Och jag blir en bättre mamma då.

Lycka till ❤

PP

Att det kanske är för sent, att skadorna är för långt gångna...
Men jag kan nästan garantera att så inte är fallet. På resan du har framför dig kommer alkoholen tjata hål i huvudet på dig att det finns en miljard anledningar att dricka igen. Det är så odjuret fungerar, men det är "bara" att mata på med nyktra dagar så tystnar tjatet. Något som kanske hjälper på traven är att ta till sig från andra som kan vittna om hur långt ner spiralen faktiskt går. En avgrund så fylld med skit ingen levande förtjänar ett sådant elände. Förr eller senare blir det bara mer och mer. Familjen vänder ryggen till och plötsligt en dag startar inte bilden. Dålig leverans på jobbet, om det ens finns ett att gå till. Nej du, lovar dig att det är helt nedlusat med anledningar att välja ett helnyktert liv. Japp, heltorrt!
Lycka till och vänd så ska du se att kroppen faktiskt snart återhämtar sig!
//PP

Mirabelle

Så bra att du hittat hit! Jag är också ny här. Tröttnade på att hantera livets svåra aspekter med rus... Även jag har barn med NPF-problematik, så jag fattar vad du menar. Det är oerhört tärande. Jag vill tro att kroppen besitter en enorm helande kraft i sig själv, och kan läka från det mesta. Önskar dig vila, återhämtning och ro i själen.

... eller nästan iaf hur du känner. Välkommen säger jag också som är nygammal här. Jag har en son med Asberger, ospecifierad ADHD samt ångest/deprisson, den sistnämnda har dock lagt sig men jösses vad jag har haft det jobbigt med honom samt försummat mina äldre killar något kopiöst. det blev, precis som du skriver, så himla skönt att ta till vinet på kvällarna. Fick aldrig vara själv utan sov med honom, var med honom hela dagarna när han inte gick i skolan. Träningen blev en tillflyktsort samt vinet och ciggen. Nu har jag inte rökt eller druckit vin sen fredag 5/1 kl. 23.45. Jag har heller inte vågat gå till läkaren för att kolla mina värden, vill inte ha skäll. Tror inte att dina organ är slut, jag har trott detsamma men jag tror inte mina är det heller. Dock vet jag att helgen kommer bli jättejobbigt samt att jag har resan framför mig men jag vill inte sabba allt med att vara bakis. Hatar att vara trött rödögd och skakigt i benen. Vi kämpar tillsammans Kram