Hej på er alla fina där ute! Har startat en egen tråd här för att på så sätt kunna skriva av mig alla tankar jag har kring min problematik. Har läst här i många år och känner igen mycket i mig själv. Dock inte allt ( antar alla har sina olika mönster så att säga). Jag skulle kunna skriva en bok om alla mina tankar kring A. Men min berättelse får komma i etapper känner jag.
Jag var med om en mycket otäck sak för en vecka sen. Hade besök av en mycket nära vän jag inte träffat på väldigt länge. Jag går och bär på mycket oro och ångest inför en hel del i mitt liv.. och när jag träffade henne så var det som allt rann över. Till saken hör att jag hade " tröstat " mig själv ganska rejält timmarna innan hon kom... så till den milda grad att jag bröt ihop och grät hela kvällen när vännen var här. När vi sen vaknade på morgonen var min vän mycket orolig över mig. Men vännen hade helt klart inte förstått att jag varit onykter kvällen innan. Men rädslan som uppstod i mig när jag inser att jag inte minns en enda sak jag berättat för min vän under min gråt-eskapad.. var det som om hjärtat skulle hoppa ur halsgropen. Jag hade vält ur mig allt jag kände och alla mina problem.. och minns om sagt knappt inte en enda sak jag sagt..bara fragment.. men vi pratade och jag drog nån vals då jag inte var beredd att berätta att mitt utbrott helt enkelt hade med A att göra.. men jösses så rädd jag blev.. och jag insåg en gång för alla att min " ovana" till själatröst måste få ett abrupt slut. Resten av dagen spenderade vi med god mat och lugn och ro och jag var skärpt och nykter. Men min vän vet ingenting. Jag " lyckades" prata bort det. NU har det gått flera nyktra dagar.. och det går bra. Jag har en knepig relation till A. Det känns mer som en dålig vana ibland.. för det är endast vid speciella tiofällen som det tar över. Jag har inga problem att smutta på ett vinglas tillsammans med min man eller nån vän osv osv.. blir aldrig fullast.. känner inget tvång att supa mig full. Aldrig. Men A finns där och lurar när jag blir orolig över livet. Som sagt finns det mängder mer att berätta... men detta är vad jag orkar med just nu. Jag ser min tråd som en dagbok där jag kan skriva av mig mina tankar. Jag är inte beredd på att sätta en etikett på mitt problem ännu. Vill inte analysera vilken potentiell etikett jag ska sätta på mig, heller. Utan i lugn och ro ( gärna med er hjälp..) försöka komma fram till lösningen och etiketten i min egen takt. Är tacksam för att detta forum finns... det känns bra att ha vågat skriva... att ha vågat börja i alla fall.. min väg e lång nu.. men jag har börjat.. jag har för mycket fint i livet för att låta detta ta över. kram till er alla modiga själar där ute.

Hej fina ni ! Hur mår NI idag? e allt ok ? :)
Åh va GLAD jag blir när jag kikar in här nu ikväll och ser era snälla kommentarer. Så omtänksamma ni är. Detta är en helt ny värld som öppnat sig för mig.. att vara här på forumet.. känns som man har fått nya vänner.. även om vi alla e anonyma... befriande och en sund själatröst .. ( istället för själatröst i form av en flaska chardonnay :))
Hur som.. TACK! Jo men det kändes mycket bra på intervjun.. jag var extremt nervös innan.. ovanligt för mig men jag tror det är ett resultat av att jag e väldigt skör i övrigt just nu.. men jag var mig själv.. sträckte på mig.. slog på charmen och körde all in. PÅ det enda sättet som känns äkta för mig.. just att våga vara sig själv.. vi pratade 1 timme och 40 minuter... phuuuuu :) men det var lättsamt och väldigt trevligt. Underbart ställe och jag hoppas såklart att jag går vidare.. men inser att det kan gå åt andra hållet och då gäller det att inte falla i deppigt läge igen.. så jag tar inte ut nått i förskott nu.. blir det jag som går vidare så är det toppen.. annars... vidare mot nästa intervju.. låter klämkäckt.. men man måste försöka antar jag :) åt middag på stan sen med min man som var bekymrad över annat.. så jag fick stötta honom ikväll stackaren.. men vi hade trevligt... nu hemma.. av med sminket, citron vatten, film i sängen och slockna 22.00 :) .. funderade ikväll på ett rejält glas vin.. men la ner tanken.. inte lust att må dåligt imorgon !!! Återigen.. tack snälla ni för allt ert stöd.. jag hoppas innerligt att detta går vägen.. men vi ser ;) Kramar till er!

Mirabelle

Det är en härlig känsla att göra en riktigt bra intervju! Det bådar ju gott att de höll kvar dig så länge :) Hur det än går med att ta dig vidare så var det nog väldigt nyttigt för självkänslan och framtidstron. Du fick go all in och visa vem du är och vad du vill, inte bara för dem, utan även för dig själv! Bra jobbat! Kram

Början av natten blev inte som jag tänkt mig alls... började analysera intervjun... började undra om jag gjort bort mig... om dom tyckte jag var knäpp i huvudet.. oron kom att dom kommer säga nej... och sen rasade hjärnan vidare som en lavin... oro för framtiden... vad ska det bli av mig.. komet jag aldrig bli lycklig.. e jag nått att ha... kommer jag sluta som mamma.... vad ska hända med mitt äktenskap... kommer jag aldrig få ett nytt jobb.... ekonomi.... är jag ful... vad är det för fel på mig??? ska jag alltid ha dåliga nerver... är jag inte värd att vara lycklig... och sen tillbaka till intervjun... grubblade igenom varenda sak jag sagt och gjort.. jag vet ju att jag brukar vara bra på sånt här.. men min självkänsla e i botten...fick en galen ångest igår natt... grät och käkarna gnisslade.. så jag gick upp och satte mig i soffan.. blundande och gjorde lite andningsövningar.. det hjälper alltid... jag kan inte lösa allt på en gång i mitt liv... jag får ta baby steps.. jag somnade tillslut.. men e ganska nedstämd idag... och orolig.. dock inte det minsta sugen på A.. men jag vet att det kan slå till på två röda.. just nu orkar jag dock inte ens tänka på det.. om A djävulen känner för att knacka mig på axeln senare idag.. men kom igen då.. knacka på du.. idag kommer jag inte öppna dörren så det så!
Känner nån av er igen sig i mina tankar? Vore så tacksam för er input och era kloka ord.. kommer så mycket nya insikter till mig sen jag startade här på forumet.. Tack för att ni finns. Ert stöd är viktigare för mig än någon vän i världen just nu. KRAM

Mirabelle

Du kanske också är en sådan där komplicerad personlighetstyp, som RogerRogerRoger och jag diskuterat i hans tråd? En introvert person med extrovert beteendemönster... Man är självsäker och van att ta för sig inom vissa områden, tex professionellt eller inom något område där man har talang/kunskap. Där har man ett stort driv och extrovert beteende. Man är så i gasen, går all in, utan att rygga inför uppmärksamheten man drar på sig. Men den stackars introverta själen darrar i efterhand, och överanalyserar allt sönder och samman... Jag har tex ett yrke där jag ofta står i centrum, och en fritid där jag ägnar mig en hel del åt uppträdanden. Jag trivs som fisken i vattnet just där och då i rampljuset, helt uppslukad av stunden. Folk tror att jag är über confident. De vet inte hur jag kan ligga och vrida mig i ångest om nätterna inför större framträdanden. Eller att jag obsessar i dagar (och nätter) efteråt över varje liten detalj och önskar allt ogjort... Det känns naket, som att man visat för mycket av sig själv. Ungefär som i såna där hemska drömmar då man upptäcker att man går på stan barfota över hela kroppen... Den extroverta sidan av min personlighet blomstrar, frodas och växer i rampljuset. Det är som att drabbas av någon slags urkraft. Den introverta sidan kvider "Ohhh neeej, varför varför varför måste du visa upp dig på det där viset. Nu kommer alla förvänta sig att du ska göra det igen och igen och igen. Smält in i tapeten och håll tyst människa."

Vi människor är sannerligen komplexa varelser! Du är INTE ensam i din ambivalens! Kram

Du har gett mig mycket att tänka på... ska strax sova är ute vid havet där min bästis bor och ska sova över. Lugnt tyst tryggt.. två timmars promenad vid vattnet.. makalöst vackert.. god middag.. drack ett glas bubbel och ett glas vin.. vart inte sugen så böt till isvatten .. nu överlycklig för det valet då jag kommer sova ordentligt inatt IOM att jag e nykter.. tycker det e så knepigt det där med att man ibland kan dricka i princip ohämmat... och sen ibland vara helt nöjd med ett halvt glas vin för smakens skull.. inget sug efter mer... och sen nästa gång enormt sug... hur som det var kvällens sista tankar.. tack Mirabelle för dina kloka insikter och all omtanke.. känner mig inte ensam längre faktiskt sen jag började läsa och skriva här.. så fin känsla.. jag hoppas ni där ute e ok ikväll . Kramar

En passus.. det e huvudet på spiken det med extrovert introvert person.. jag precis som du är en mästare i sociala sammanhang .. men helst skulle jag vilja bo långt ute på landet i tysthet med djur och natur som mest frekvent sällskap :). Tål att tänkas mer på :) kram

Hur knepigt kan livet bli? jag hade ångest för att behöva gå ut ikväll med min vän... det slutade med att hon ville gå hem för hon kände sig för onykter... inte mig emot.. jag åkte hem nu... gjort en kopp te och ska se en film. min man sover sött. jag e fast i mina tankar just nu.... jobbigt.... tungt... vet varken ut eller in... men jag somnar väl snart. kram på er.

Tänker att det är många gånger vi borde göra det. Det är ofta vi målar upp en massa scenarier som aldrig inträffar. Å andra sidan måste vi vara förberedda och tänka ut olika strategier, hm, det är ett riktigt dilemma.

Det viktiga var att du höll dig nykter. Verkligen bra gjort! Nu tar vi en dag i taget. Ha det gott! ♡ Kram

Hej fina ni.. idag grubblar jag.. jobbigt.. jag har insett att jag verkligen vill sluta dricka alkohol helt.. låter kanske konstigt att jag säger det självklara.. men har en sådan stark känsla att jag måste göra en totalförändring i livet.. ni som orkar stå emot helt... hur gör man när suget och A rösten blir övermäktigt ??? Alltså konkret.. hur ska jag stå emot? Hur börjar man? På riktigt .. behöver verkligen era tips.. HUR? Tack för att ni finns❤️.. idag är jag ledsen.. fy sjutton:(! Hoppas ni mår ok där ute ❤️

Mirabelle

Du höll dig nykter! Det hade varit så lätt att bota gå-ut-ångesten med några glas vin. Klart det känns jobbigt och tungt. Du hindrar dig själv från att hantera en situation så som du brukar. Klart marken gungar under fötterna. Ingen fara. Kvällen var kanske en flopp, men du har ju inte övat så många gånger. Du kommer hitta ditt sätt att ha roligt ute nykter, om det är det du vill. Om du kommer fram till att det är dötrist att festa nykter kan du med tiden ändra formerna för umgänget med vännerna. Förslag på aktiviteter att lura med kompisarna på: Gå på loppis tillsammans, vanlig hederlig fika, promenera, simhallens relax-avdelning, kreativa träffar där var och en sysslar med sin grej medan man gafflar om det ena och det andra... Jag personligen tänker inte enns försöka ha roligt i utelivet nykter. På så vis har jag tur. Jag har inte haft tid eller ork att hänga med i något uteliv, eller enns vara social på annat vis, sedan 2013. Jag har precis börjat träffa vänner igen, men det är på helt andra premisser än att festa. Vännerna har aldrig vant sig vid att jag hänger med på sånt. Jag ser ingen anledning att börja nu.

Är glad att jag e en person som går ut på krogen en gå g om året max. Inte ett dugg intresserad. Jo alltså restaurang e en sak men klubb livet e över:) lagt gårdagen bakom mig och funderar på hur jag ska ta mig vidare i livet.. känner mig så ofräsch av överkonsumtionen . Ful likdom ! Imorgon mitti är det träning som gäller. Ska vara vit imorgon. Vill vara vit alla dagar men en dag i sänder .. tack för att ni finns!

Tofslan

Odette, visst är det läskigt när man får reda på att man har sagt eller gjort en massa saker som man i vanligt, nyktert tillstånd aldrig skulle göra. Din vän verkar omtänksam och bry sig, vilket är bra. Kanske behövde du få ut dig något? Eftersom du skriver att du har haft ångest och oro över detta. I alla fall så kom det till en punkt där du väljer att avsluta förhållandet med alkohol och vi är här och stöttar dig! Jag har precis börjat jag med... inte första gången men jag kämpar på. Ta en dag i taget, skriv och läs här! Gör saker som du mår bra av. <3

Tofslan tack för ditt stöd. Det värmer så. Hur mår du idag?
Ja jag behövde få ur mig massor den kvällen med min vän.. alkoholen var nog bara medicinen som gjorde att jag började prata.. önskar jag hade kommit ihåg nått dock :) ..Vaknade upp med en konstig känsla idag.. en känsla av " nu räcker det för sjutton" ,.. känner mig ofräsch efter allt drickande ( och rökande) .. ofräsch för att jag struntat i träningen .. ofräsch för jag tycker så synd om mig själv... ofräsch för att jag bara klagar på saker.. som extra kilona till exempel.. klagar klagar klagar.. och dövar med vin.. charmigt.. NOT! kände bara så enormt starkt idag att jag måste ta tag i mig själv... endast JAG KAN LÖSA DETTA.... jag listade de saker jag e missnöjd över i mitt huvud igår kväll... och frågade mig själv.. vilka av dessa kan du göra nått åt? förändra.. och eliminera?.. svaret var: ALLIHOP! .. så nu är det up till mig.. jag ska verkligen vända det här skeppet nu och bli en Odette jag kan vara stolt över.. en Odette som inte har ont i lederna av för mycket alkohol. som inte får på sig byxorna för att magen e svullen av för mycket vin kalorier.. en Odette som måste leva på Treo för att orka med vin tröttheten.. en Odette som har ett svullet ansikte pga A.. jag vill vara en Odette som är pigg, stark och andas frisk luft och tänker klara tankar.. hon finns där inne.. jag vet det.. har träffat henne en gång för ca 8 år sedan då jag mådde väldigt bra i livet..jag ska dit igen.. rejält träningspass om en stund, storstäd, söka jobb, lång promenad , läsa en bok ( vila e viktigt också) INGEN A OCH inga cigg. idag är kritvitt... även om jag vet att runt 16 kommer suget sätta in.. men idag är jag stark.. ska låta kroppen vila nu.. vila från mina knäppa dåliga vanor :). JAG VILL INTE MER!!!! så de så!

Åh odette. Det låter bra, du har styrkan inom dig, det känns mellan raderna. Och klaga, tycka synd om sig själv får man oxå. Bara det inte tar över hela ens väsen och dränks i a. Med tiden blir man allt mer glad, stolt och tacksam över de små framstegen man lyckas med. Så stå på dig idag och var nykter. Kram

klockan e 18.30. Jag målar möbler. Kall saft i glaset. God middag på spisen . Film i bakgrunden. Nykter. Inga abstinens nu. Inga cigg heller. Blä!!! Målningen skingrar tankarna.. otrolig terapi. Känner mig redo att ta kontroll. Mag katarr kom inatt såklart men det lägger sig! Tack för ert stöd fina fina ni! Hoppas ni mår ok idag ❤️

Tror att du håller på att hitta hem, eller hitta dig själv eller vad du nu än råkar hitta. Du låter redan så stark, vilket gör mig glad att läsa. ♡ Bra att du gör konkreta saker som du är intresserad av. Ännu en strategi för att lura bort tankarna på A. Nu håller vi i det här! ♡