Hej på er alla fina där ute! Har startat en egen tråd här för att på så sätt kunna skriva av mig alla tankar jag har kring min problematik. Har läst här i många år och känner igen mycket i mig själv. Dock inte allt ( antar alla har sina olika mönster så att säga). Jag skulle kunna skriva en bok om alla mina tankar kring A. Men min berättelse får komma i etapper känner jag.
Jag var med om en mycket otäck sak för en vecka sen. Hade besök av en mycket nära vän jag inte träffat på väldigt länge. Jag går och bär på mycket oro och ångest inför en hel del i mitt liv.. och när jag träffade henne så var det som allt rann över. Till saken hör att jag hade " tröstat " mig själv ganska rejält timmarna innan hon kom... så till den milda grad att jag bröt ihop och grät hela kvällen när vännen var här. När vi sen vaknade på morgonen var min vän mycket orolig över mig. Men vännen hade helt klart inte förstått att jag varit onykter kvällen innan. Men rädslan som uppstod i mig när jag inser att jag inte minns en enda sak jag berättat för min vän under min gråt-eskapad.. var det som om hjärtat skulle hoppa ur halsgropen. Jag hade vält ur mig allt jag kände och alla mina problem.. och minns om sagt knappt inte en enda sak jag sagt..bara fragment.. men vi pratade och jag drog nån vals då jag inte var beredd att berätta att mitt utbrott helt enkelt hade med A att göra.. men jösses så rädd jag blev.. och jag insåg en gång för alla att min " ovana" till själatröst måste få ett abrupt slut. Resten av dagen spenderade vi med god mat och lugn och ro och jag var skärpt och nykter. Men min vän vet ingenting. Jag " lyckades" prata bort det. NU har det gått flera nyktra dagar.. och det går bra. Jag har en knepig relation till A. Det känns mer som en dålig vana ibland.. för det är endast vid speciella tiofällen som det tar över. Jag har inga problem att smutta på ett vinglas tillsammans med min man eller nån vän osv osv.. blir aldrig fullast.. känner inget tvång att supa mig full. Aldrig. Men A finns där och lurar när jag blir orolig över livet. Som sagt finns det mängder mer att berätta... men detta är vad jag orkar med just nu. Jag ser min tråd som en dagbok där jag kan skriva av mig mina tankar. Jag är inte beredd på att sätta en etikett på mitt problem ännu. Vill inte analysera vilken potentiell etikett jag ska sätta på mig, heller. Utan i lugn och ro ( gärna med er hjälp..) försöka komma fram till lösningen och etiketten i min egen takt. Är tacksam för att detta forum finns... det känns bra att ha vågat skriva... att ha vågat börja i alla fall.. min väg e lång nu.. men jag har börjat.. jag har för mycket fint i livet för att låta detta ta över. kram till er alla modiga själar där ute.

anonym17136

Odette .. Ja , tänk att sitta på ett fik/café o prata prata prata .. skratta o gråta tillsammans , lyssna på varandras levnadsöden ❣️ Tror att du redan vet svaret på dina pusselbitar .. lyssna på ditt hjärta och .. Våga .. huvudsaken är att du mår bra och har hälsan .. sen spelar pengar , karriär osv ingen roll. Jag känner Såå igen mig i din längtan efter förändring .. Det var med stor sorg jag var tvungen att bryta upp från min ungdoms kärlek , mina barns pappa .. vi hade vuxit ifrån varann och ville åt olika håll här i livet .. han ville fortsätta ett snurrande hektiskt liv .. medans jag började inse att jag inte mådde bra av att stressa mig igenom livet .. ja , en stor förändring med allt som det innebär att bryta upp o börja om .. ” jag dricker för att jag mår dåligt och jag mår dåligt för att jag dricker ” stämmer bra på mig .. Idag mår jag bra och vill/behöver inte dricka .. Önskar så att jag kunde dela med mig av det lugnet som jag känner ❣️ Som Vinäger säger så är det svårt att råda ... Men hur du än väljer så kommer här Pepp i massor och tvivla inte ang jobbet .. de har valt ut just Dig ... Kramar Lerigen

Tack för allt ert stöd.. ni är min livlina just nu.. imorse påväg till flygplatsen fick jag besked att min älskade styvmors ( min enda mor).. cancer har nått punkten att vi nog måste börja förbereda oss.. hela min värld rasar.. hon betyder enormt mycket för mig.. nu gäller det att stålsätta sig med all kraft jag har inom mig.. tårarna tränger i ögonvrån och jag kämpar för att inte vida för kollegorna vad som sker inom mig.. andas.. hålla mig nykter.. andas.. ta mig igenom dessa dagar sen hem till min mans trygga famn.. jag ska fundera i påsk på om jag ska byta bana helt i livet.. blir tufft ekonomiskt men lugnet och hälsan e viktigare .. jag tänker på er nu.. det gör mig stark ❤️?

Vill uttrycka mitt deltagande för din svåra situation just nu. Vi här på forumet är med dig, du är inte ensam.
Det låter viktigt att du tar hand om dig i påsk och funderar på dina pusselbitar.

Mycket värme
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Ansa

Jag beklagar det tunga beskedet❤️.
Vi finns här!
Jag har i många år nästan jobbat (och supit) ihjäl mig.
Sa upp mig (när jag kände att jag höll på att gå in i väggen en andra gång) Bytte bana. Sämre ekonomi.
Men betydligt mer lugn och harmoni. Särskilt nu efter 12 dgr som nykter (inte så mkt, men en början iaf?)
Andas är bra! Likaså kan gråta vara skönt.
Du klarar det här!
Kram?

anonym17136

Jag lider med dig .. cancer drabbade även våran familj , jag valde att fly in i alkoholens värld för att slippa tänka o känna .. Gör inte om samma misstag som mig .. Du fixar det här .. Tänker på dig ❣️

Emma79

Fy fan vad jobbigt!!!

Man tappar andan.

Nu måste DU fokusera, vara stark. Det blir enklare då, jag lovar.

Allt är möjligt, landet...skriva, allt det där.

Bara du har internet där du är så Finns vi här som små cybervänner ?

Mirabelle

Så du får kämpa... Mina tankar finns hos dig. Önskar dig kraft, mod och fokus att ta dig igenom de närmsta dagarna <3 Kram

...sänder massa Styrkekramar till dig nu ? Hoppas innerligt att du orkar med detta, att din inre styrka finns där för det är jag säker på!
Ta hand om familjen och hämta kraft hos varandra ?

Kram PimPim

I stunder av totalt kris... som jag upplever mitt liv nu.. sittandes på hotellrummet ute i Europa.. då jag fick avveckla från jobbet efter flygresan för... att jag inte kunde sluta lipa.. ( alla förstår för jag berättade om vad som hänt ) .. så undrar jag va sjutton jag håller på med.. ni är de jag kan prata med.. vänner.. familj osv kommer med peppande ord och omtanke.. MEN DOM FÖRSTÅR JU INTE HUR JAG KÄNNER... alla tycker att dom har svaren... det har dom inte.. suck.. helt slut.. åt en macka i hotell baren.. ja.. jag tog två glas vin.. inte sugen på mer.. men behövde desperat dämpa all inre kamp.. det funkade men ville inte ha mer.. alltid nått.. nu vatten på hotell rummet och ska sova.. helt vit.. nej... halv vit.. ja.. jag måste vara glad för alla steg jag tar i rätt riktning.. i annat fall hade det blivit två flaskor vin idag.. så jag e nöjd över det i alla fall.. VÄNNER.. allt ert stöd betyder så mycket... just nu betyder det faktiskt ALLT... jag kikar in här hela tiden för att värmas av era fina ord och all er omtanke.. önskar jag kunde vara lika mycket stöd för er.. men det kommer.. <3

Mirabelle

Det gör mig ont att läsa dina ord och tänka mig en alldeles ensam och förtvivlad Odette, så långt hemifrån... Så bra att du har fått i dig något ätbart mitt i allt. De där två glasen vin är försumbara. Allt är ju relativt. Man måste inte vara militant absolutist. Vi eftersträvar kontroll över vårt drickande. Det utövar ju du just nu i denna stund. Så svår och mörk som den stunden är. Det är jättebra min vän <3 Hoppas att du får en rofylld natt. Återhämtning betyder så mycket när man lever mitt i krisen. Kram

Ville bara säga tack <3 vilka vänner ni är <3 så mycket hopp om livet det inger att ni finns där ute.. <3 jorden är en bra plats trots allt. NU isvatten sömntablett och sova bort den här SKIT dagen. Hoppas imorgon blir bättre. Tänker på er. <3 stor kram och TACK IGEN <3

Jag sov men är ännu tröttare idag.. kroppen sparkar bakut på alla sätt.. magen huvudet. själen allt e upp och ner.. jag som trodde en god natts sömn skulle lösa det mesta.. phuuu.. men ska sluta klaga nu.. jag måste stå ut. tisdag e det över för denna gång! Kanske sova bättre inatt. Tack för ni finns <3 Är sporrad att göra en totalförändring av mitt liv. tankarna finns på att be jobbet skicka hem mig redan idag.. för jag gör ingen nytta.. kan inte tänka klart.. vad tycker ni ? e det dumt<? ska jag stå ut? dom vet ju att nått har hänt.. och. vad som hänt..

svar rakt upp och ner : Åk hem ! Har du den möjligheten så gör det !
Varför plåga sig själv när ingen vinner på det ? Varken du eller din arbetsgivare.
Ditt mående är ju det viktigaste du har !

Cyberkram !

Får se om jag vågar skicka det eller om jag biter ihop.. men jag e SÅ trött på att bita ihop i livet.. A är ju helt klart anledningen .. att man ska behöva DRICKA för att ORKA med sitt liv? Hur skevt e inte detta!!!!!! Suck.. hur mår ni idag fina vänner ? ❤️

Ellan

Nej att bita ihop för att stå ut med yttre påfrestningar och krav, det är slut med det. Om hela ditt inre skriker stopp så kanske det är dags att lyssna. Att göra övertramp mot sitt inre för många gånger ser jag som att förminska mig själ och det har jag varit bra på. Lyssna inåt och på vad du behöver just nu. Vi kan bita ihop så käkarna spricker men till vilken nytta.
Ta hand om dig och värna om ditt mående. Det är du värd!❤️
Kram
Ellan

Jag berättade för min chef.. om hur jag mådde och min situation... snällare människa får man leta efter... han sa att ja inte skulle tänka på jobb utan om jag vill boka första flighten hem och ta tag i saker som jag behöver för att må bra.. jag blev helt mållös... så snäll människa... vi har ett stort möte på måndag.. enormt viktigt... och ett på tisdag.. så jag gick upp på rummet och funderade på hur jag ville göra.. jag bestämde mig för att stanna till måndag.. jag vill ju på ett sätt vara med på detta på måndag.. bara att veta att jag sen får sätta mig på ett flyg hem på kvällen ensam i lugn och ro... gjorde mig lugnare igår.. jag tog en sömntablett och sov 8 tunga timmar inatt... kändes bättre imorse.. inte hundra.. men jag e klarare i huvudet och inställd på att jag ska stanna till måndag. jag r nöjd över beslutet. Sen i påsk ska jag fundera på hur jag ska gå vidare... älskade vänner tack för allt ni gjort för mig under dessa kritiska dagar... faran e inte över för min del.. jag har mycket att kämpa vidare med.. men just idag.. ska jag andas och bara ta mig igenom dagen.. tänka på er... tänka på vad ni sagt.. och vara tacksam att jag trots allt är omgiven av människor både här inte men även där ute.. som verkligen bryr sig.. idag är det fullt ös inför det stora som ska hända här på måndag.. bara å köra.. påsken ska vara helt vit har jag bestämt.. dags för klara tankar.. har läst i några av era trådar en del i dagarna och ska använda mig av era knep.. och era sunda tankar! <3 vad hade jag gjort utan er!! NU ska jag proppa munnen ful av dajmcola och börja se på repetitionerna här .) har till och med skrattat lite idag.. livet finns där ute.. ska bara hitta det! <3. Hoppas ni har en fin söndag allihop ? <3