Vill inte - kan inte

1366 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Vinäger
Alltså...

Du är ju bara så bra. Wow, mer imponerad går det knappast att bli. Efter alla år... Nu är du där.

Många kramar, du fina kämpe.

Fenix
En uppdatering

känns vara på sin plats. 117 dagar nykter idag. Men allt mer ofta börjar den lömska rösten viska förförande förslag, och jag inser nu att jag börjat använda sötsaker, choklad, ostbågar och annat som substitut för alkoholen. Smyger och gömmer godis, har dåligt samvete för det och så vidare. Läskigt, plus detta virus som också kommer med argument som att vad faan spelar det för roll, snart kanske du ligger där och drar sina sista andetag. Lika bra att ta sig några sista glas. Ja, ni hör, ni känner ju till den djäveln. Plus att solen lyser idag och jag har vårstädat på tomten. Mår riktigt bra, och det gäller nu att fatta att jag mår inte bra för att jag dricker, utan för att jag känner mig nöjd ändå. Förmodligen för att jag gör bra saker och inte dricker. Hur svårt ska det va? Bra att skriva ned några rader till er som vet vad jag pratar om. Nu känns det bättre och djävulen har cyklat iväg någonstans. Ha det bra trots virus och allt! /Fenix

Rosette
Hejja dig Fenix!

117dagar! wow! Så bra jobbat. Du reflekterar högt här på forumet som en strategi att ta hand om det tillfälliga "sug" som uppstod, och vips cyklade det iväg. Bra gjort!

Önskar dig en fin vecka och helg!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Andrahalvlek
Du är klok Fenix

Du vet och kan allt i teorin, och vet vad du ska göra för att få det att funka i praktiken också.

Det är läskigt att alkoholdjävulen gör besök dag 117 😳 Jag är nykter dag 40 och har inte fått besök än, men det är väl för att jag är på min vakt. Aldrig släppa garden.

Godis som substitut är vanligt för oss beroendepersonligheter. Ett tips är att undvika snabba kolhydrater som socker och vitt mjöl i kosten, och godis väcker sug efter mer precis som alkohol. Samma triggers i hjärnan.

Boktips: Sockerbomben av Bitten Jonsson, fd alkoholist och sockerberoende.

FinaLisa
Bra Fenix👍

Skönt att du kämpar emot👿
Kram 💚

bo1995
God morgon Fenix!

Efter alla år utan Alkohol, så brukar djävulen hälsa på även mig på våren.
När uteserveringar öppnar, så kommer tanken på att det kanske går.
Men numera är det bara ett ögonblick, bara att skratta åt och be han dra.
Mvh Bo

mulletant
Håll taget Fenix!

Så bra jobbat! Fortsätt välja livet🌿 / mt

Charlie70
Toppen Fenix!

Jag var också sugen i går. Det där solskenet triggar igång grejer... Bra att du skriver här i stället för att förstöra din nu långvariga nykterhet. Jag har ett väntande blodprov inför nästa möte på beroendekliniken. Det hjälper mig också som den ögontjänare jag tydligen är.

Grattis till alla dina dagar och håll i!

Kram!

miss lyckad
Socker..

Är inte på långa vägar lika illa som alkohol..Men det är klart att man som beroende får se upp så vi inte byter substans..Då är vi på kroken ialla fall..Men godis gör oss inte personlighetsförändrade, vi förstör inte våra förhållanden, vi blir inte bakfulla, vi förstör inte för barn och familj..Så måste man ha något så tycker inte jag det är farligt att ”mumsa”lite..Sen kan man ju äta goda bär, skaldjur eller annat nyttigt och gott också..Mycket bra jobbat Fenix! Både med tid och i trädgården😃🌺🍃💫

Fenix
Tack

Alla för era kommentarer i min tråd. Blir både rörd och glad. Solen är en riktig trigger ger tydligen hjärnan signaler om goda stunder med combon av fint väder och alkohol. Gäller att genomskåda allt som hr A inte nämner de tusentals negativa följderna.

mulletant
Så är det Fenix!

Jag har nyss avslöjat min reptilhjärna som tankar trygghet med vissa livsmedel. Känns både lite.... hmmm förargligt, för att inte säga skämmigt, men samtidigt jättebra att se hur vi låter lura oss själva. Heja dig, håll taget! Skriv mycket! / mt

Fenix
Skrev

lite i en annan tråd som jag kopierar hit för att inte glömma. Tack Mulletant för inlägget om reptilhjärnan.
Värdefullt att läsa om ditt kämpande Kristina78! Just nu har jag 122 nyktra dagar, men tänker allt mer på att dricka. Går inte längre på vårdcentralen och tar mina antabus och då blir jag inspirerad av att läsa om dina 201 dagar. Till helgen skulle det vara möjligt att kanske dricka igen, och stor del av min vakna tid går åt att tänka den tanken. Men ju mer jag tänker på det, varför skulle jag göra det? Har läst bakåt i min tråd och herregud, jag vet precis hur det skulle gå och ett nytt halvår av bakfylla, skam, mer övervikt och så vidare skulle det bli. Jag är chanslös när jag tagit det första glaset, men reptilhjärnan manar på. Ska nu gå och blanda ut en tablett i ett glas och medicinera hemma i stället två gånger i veckan, allt annat vore förödande trist. Väx upp Fenix! (Jag kopierar detta till min tråd också så jag inte glömmer vad jag kom fram till under några sömnlösa timmar i natt.)

Charlie70
Jag har ju tagit rygg på dig

Det är bra att du håller i Fenix! Jag jagar ju dina antal dagar. Hur skulle det gå om det skulle bli ett avbrott :D? Håll din plan. Jag följer dig i bakhasorna!
Kram!

Kristina78
Hej Fenix

Va kul att min resa inspirerar dig...det har ju inte varit lätt för mig alla gånger,men jag har ju bestämt mig ordentligt för att inte lyfta det första glaset.
Det kan komma ett sug nån gång ibland,men jag har lärt mig att det oftast finns en bakomliggande orsakt till det,och om jag bara identifierar vilken den känslan är och jobbar på att möta den istället för att försöka fly från den så brukar det gå bra.
Kan också säga att det gått flera veckor nu utan att jag känt nåt dig,ochvsen frihetskänsla är värd allt....så kämpa på,jag tror på dig :-)

Mrx
Fenix hur e läget

Det var länge sedan jag läste något inlägg från dig. Är det den där lömska vännen som tagit över ditt liv?
/Mrx

Sidor