Ännu en gång är jag här på "förändra..."
Jag är besviken o arg på mig själv idag och jag är fylld av självförakt, vilket inte är bra alls. Jag som var så säker på att allt var lugnt när det gällde alkoholen o att jag inte ville ha den mer.
Nu sätter jag in alla resurser innan detta blir ett stort problem för mig. Jag började dricka någon folköl o så några glas vin, det skulle jag inte ha gjort. De senaste kvällarna har det blivit vin och igår drack jag 4 glas och idag hällde jag ut det sista. Nu får det vara nog med vinduttandet. Jag har gått igenom allt det här förut, men den gången hade jag mycket annat att tampas med. Vad är det med mig egentligen, är jag totalt dum i huvudet?
Alla resurser på detta nu. Jag har gått med i en kbt-kurs på nätet och ska skriva här. Jag vill inte ha det så här, att inte vara säker på mig själv det går inte. Beslutsamhet är vad som gäller nu.

Tilde

Nästan sex år sedan jag gjorde min första forumtråd. Jag tänker på hur gamla vanor sitter som gjutna...
Idag känner jag mig mycket beslutsam och trots en skopa skamkänslor att vara tillbaka så känns det ändå bra. Jag vet ju att här inne, om någonstans förstår vi varandra.
Jag kommer skriva "av mig" här, jag tror jag behöver det.

Tilde

Jag jämför lite med hur det var då för sex år sedan och kommer fram till att jag känner mig annorlunda överlag.
Jag är stabilare och mindre stressad.
Lugnare och bättre självkänsla.
Endel oro finns kvar.
Glädje?
Jag har blivit sex år äldre och känner mig för tillfället mera ensam eftersom jag inte lever ihop med någon.
Jag har trott att jag inte led av att jag är mera ensam.
Men att jag började med vinduttandet hör kanske ihop med ensamheten? Det är ensamma kvällar som jag börjat dricka vin igen. Ofta två kvällar efter varandra. Eller tre nu senast, vilket blev till ett stort rödljus för mig. Stopp!
Jag märker tydligt att jag blir dyster o trött på dagen efter jag druckit vin.

Då jag inte dricker vin mår jag bra på dagarna. Kvällarna kan någongång infinna sig en oro, ibland inte alls men ibland mer.
Just idag är jag genomtrött på mig själv, men väldigt beslutsam.

Jag förstår precis vad du menar. Den där rastlösheten och känslan av att allt är tråkigt är ju så typiskt.
Fattar inte vad som händer i hjärnan när en samtidigt har insikten om att inte dricka men ändå kör iväg till systemet. Men nu är jag också beslutsam som du, och det hjälper att läsa alla andra trådar som peppar en????

Som sagt, här om någonstans finns förståelse. Även om vi kallar orsaken sug, avkoppling, medicinering, substitut, you name it, så blir effekten till slut densamma. Beroendet tar över. Så tänker jag iaf när jag läser om oss alla här som kämpar. Vi är så olika, har olika bakgrund, dricker av olika orsaker och så är vi ändå helt förenade här. Vilken makt alkoholen har och tar!

Tror på dig! Nu håller vi! ♡

Tilde

Nu är det kväll o självföraktet har lagt sig. Det går fortare över numera o det är bra för självförakt är inte bra att gå och känna.
Det har varit en bra dag och jag känner mig stark. Det här blir bra!

Tjalle

Förlåt att jag skriver i din tråd. Även om du är långt ifrån min situation så hoppas jag att vi kan följas åt för en beständig nykterhet. Lycka till med din KBT-utbildning.
Allt gott/Tjalle

Tilde

En mycket bra dag på jobbet, jag känner mig stark idag och glad.

Vi följs åt o stöttar varandra. Det är trevligt att få besök i min tråd.

tillbaka på "riktigt" !
Man brukar säga att en ensam alkis är en farlig alkis ! För sitt eget mående !
Personligen tror jag att det gäller i början av nykterhetskarriären och försvinner när jag hittar min egen stil och mitt eget mående.
Jag har ju själv levt ensam i över 6 år nu och JA...jag längtar efter nån att kramas och hålla kär MEN det påverkar inte min nykterhet för jag har, tack vare, AA en stabil grund att stå på. Du har ju kunskapen men kanske en aning svårt för att omsätta den i praktiken men jag tror på dig !
Kram !

Tilde

Jag tror också jag har kunskapen och jag har mera inre lugn nuförtiden, så grunden är bra. Kanske är jag bara slarvig med mig ibland och bekväm. Väljer lättaste handlingen o inte den som kräver beslutsamhet o arbete.

Att leva själv betyder ju inte automatiskt att man är ensam. Jag tycker om att vara själv men behöver sysselsätta mig mera på kvällar tror jag, så det ska jag klura på.

Nu ser jag iallafall fram emot att jobba med det här och en skön frisk nykter vår.

Tilde

Tänker jag att man lär känna sig själv genom hela livet, så känns det nu. Nya vinklar, nya oupptäckta krypin o det är nog utan alkohol som man på riktigt kan lära känna sig själv.
Det finns många tillfällen som jag är sugen på vin och dricker jag inte vin så kommer jag fram till att göra något annat och det blir bra. Dricker jag vin blir det en hjärnvila men ingen utveckling o ingen förändring.
Den här helgen var bra o utvecklande.
God söndagskväll!

kära 'gamla' forumvän? Fint att du är på banan.
Du har så rätt i att vi utveckling pågår genom hela livet. Visst väljer vi att se det som en möjlighet?! / mt

Tilde

Så klart vi ser det som en möjlighet, vår inre utveckling som pågår hela tiden. Det är skönt o ger hopp o livskvalitet tänker jag.
Jag läser ibland en hel tråd från början till slut o ofta är det hög igenkänning o alltid är det något som väcker något nytt hos mig...eller väcker upp något slumrande, sovande, vilande hos mig.

Funderar på min balansgång mellan alla dessa lägen, känslor o vanor som finns i mig o som gör att jag har haft svårt under alla år att bara lägga av med vin som jag egentligen vill.

Tidvis lever jag ett liv där vindrickning inte ingår o heller ingen vana av att det ska finnas med o känner ingen längtan alls då. Jag vet precis när det är så o det är bäst. Så kommer tider då vin blivit invant att finnas med. Vid flera olika lägen...tristess, för avkoppling, tillsammans med en vacker utsikt en sommarkväll, tillsammans med en brasa, film kan det vara då...

Så kommer tanken, överdriver jag? Ska jag tillåta mig eller inte. Lägger jag för mycket vikt vid det här. Jag ska se var jag hamnar. Gör min kbt men tycker inte att det känns bra i nuläget. Det får mig att ständigt tänka på alkohol, vilket jag inte gör i vanliga fall. Jag ska göra kursen färdigt och utvärdera sen.

Mår ändå ok o fyller på med roliga saker. Funderar dock mycket runt alkohol vilket blir ett orosmoment. Blev motsatt effekt.

Tilde

en tanke till en annan.
Såklart det är mycket skönare att slippa alkoholen. Vara pigg på morgonen är ju något av det bästa som finns.

Vad skönt det ska bli den dag tankarna på A är helt borta. Även om det inte är ett sug jämt så tränger tankarna på. Bland andra de som säger att jag inte ska dricka i dag: "I dag är jag nykter!" Tänk om jag inte ens behövde reflektera över det alls. Men... Så länge tankarna inte övergår till handling får jag försöka stå ut.

En nykter morgon slår det mesta! ♡ Kram

... om din beslutsamhet. Vi ger aldrig upp, vi fortsätter att kämpa. Har också vacklat och fallit under en period efter en skön längre vit period, men nu är det dags för en låååång tid utan giftet. Det är sååå skönt och värt det på alla sätt och vis. På återhörande ?!

NisseH

Långsamt, under en tioårsperiod, har vinet smygit in i mitt liv. Flaskor blev till vinboxar och det har bara blivit mer och mer. Det går knappt en dag utan alkohol. Längtar hem till det där första glaset när jag jobbar eller är hemifrån av andra orsaker. Har länge känt att det spårat ur. Faktiskt sökt hjälp en gång för fyra år sedan. Fick många kloka ord ord råd. Gick igenom en skillsmässa strax därefter. Var då fri att dricka precis när jag ville.

Står nu och tittar bakåt. Måste sluta helt. Göra slut med alkoholen.

Känner mig tom. Har varit nykter i 3 dagar. Vacklar mellan glädje över ett ansvarsfullt beslut/längtan och sorg över en trogen vän. Känner mig blottad och rädd. Vem är jag egentligen? Vad finns kvar av mig då alkoholen inte finns i mitt liv längre?

Vet att allt med tiden kommer att bli bättre.

Tack för ett fantatiskt forum!

NisseH

Långsamt, under en tioårsperiod, har vinet smygit in i mitt liv. Flaskor blev till vinboxar och det har bara blivit mer och mer. Det går knappt en dag utan alkohol. Längtar hem till det där första glaset när jag jobbar eller är hemifrån av andra orsaker. Har länge känt att det spårat ur. Faktiskt sökt hjälp en gång för fyra år sedan. Fick många kloka ord ord råd. Gick igenom en skillsmässa strax därefter. Var då fri att dricka precis när jag ville.

Står nu och tittar bakåt. Måste sluta helt. Göra slut med alkoholen.

Känner mig tom. Har varit nykter i 3 dagar. Vacklar mellan glädje över ett ansvarsfullt beslut/längtan och sorg över en trogen vän. Känner mig blottad och rädd. Vem är jag egentligen? Vad finns kvar av mig då alkoholen inte finns i mitt liv längre?

Vet att allt med tiden kommer att bli bättre.

Tack för ett fantatiskt forum!

Hej.
Dina rader tar mig 6 år tillbaka och jag minns precis hur det var. Jag kände exakt som du gör nu.
Du har en otrolig möjlighet nu till en fantastisk resa. Ta hand om chansen. Kram.

Tilde

Även om det är kallaste vinter, slirigt, blåsigt, kallt och jäkligt... är det ändå mars månad. Snart kan jag släppa ut fötterna i gräset o vända ansiktet mot solen. Att få göra det igen känns hoppingivande o allt blir så mycket lättare. Dels beror det nog på att jag har så mycket mer sysslor den varma årstiden, men också att hela jag mår så mycket bättre då.
I och för sig tror jag att jag behöver den här tiden som jag just går igenom. Jag behöver fundera på min situation och jag behöver bara "kunna vara" utan att sysselsätta mig. Jag läste en massa nyttigheter här i någons tråd, saker som jag tog till mig, saker jag vet men glömt. Och att kunna vara i känslan även om den är obekväm, våga rida ut den är ju inte farligt. Pysslande o sysslandet kan behöva vila ibland så då är vintern också ok.
Idag drack jag den goda koppen kaffe och njöt av att ha ett varmt hem att stoppa in mig i när det blåser kallt ute. Tacksam för det.

Nisse Hult, välkommen till ett fantastiskt forum.
Morgondag... Jag är glad du är tillbaka, lite vacklande både här o hos dig men nu ser vi framåt.