Jag är ny här
Jag har problem
Jag är alkoholist
Vet inte vad jag ska ta mej till
Har gjort bort mej
Kan inte förmå mig att gå till jobbet imorgon
Vad ska jag göra

nydag2018

Hej!
Jag har inget konkret tips på vad du ska göra. Men av erfarenhet så brukar det lätta med tiden, ångesten alltså. Jag har gjort oräkneligt många misstag och pinsamma grejer, verkligen gjort bort mig totalt, men man måste försöka lägga det bakom sig. Dessutom så är man själv inte den enda som skäms över saker man gjort, folk runt omkring har fullt upp med att oroa sig för sig själva och tänker förmodligen inte så mycket på vad just du gjort.
Försök fokusera på det positiva du har i livet, och gör saker du tycker om.

Nollan

Tack för svar mitt första nånsin
De e så svårt bara gråter och vet varken i el ut
Allt känns så svårt
Jag vill vara dricka öl 2,8 det är min grej

Nollan

Åh tack för svar! Nej inte direkt utan jag gjorde en riktig blunder på Facebook igår när jag var helt borta. En video. På mig tydligen när jag står och ”gungar” och fipplar på mob. Kanske låter banalt men jag kan inte gå och låtsas som inget. Vet att flera sett. Jag skäms så men kanske va bra att det kom ut så jag slipper låtsas längre. Orkar inte mycke mer. Gråter och gråter och har panikkänslor om vartannat. Obs det är inte det minsta synd om mej! De är inte därför jag gråter..

Tess45

Jag vet inte hur länge du har druckit och i vilka mängder.
Jag tror att en inläggning kan vara en bra idé när man sitter fast i beroendet och isolerad.
Det hjälper ìnte bara att bryta med A utan att förändra tankesättet.

Jag googlade. Och det finns lite att välja på. Sen beror det på var man bor så klart. Men börja med att söka runt på nätet för att se vilka kliniker/behandlingar som finns. Du kan ju även gå till vårdcentralen.

Hjälp att bryta är bäst att få från en beroendemottagning eller liknande. De kan vara ett stöd eller hjälpa dig lindra symptom på abstinens om det behövs. Ett bra första steg kan vara att ringa till en mottagning och fråga dem vad de skulle kunna hjälpa till med.

Du kan även på vår karta över mottagningar: https://alkoholhjalpen.se/karta

Du kan även läsa lite mer om abstinens här: https://alkoholhjalpen.se/akut#abstinens

/magnus
alkoholhjälpen