Idag är jag glad! Glad för att jag äntligen tar tag i mina alkoholvanor. Det känns som att det är "på riktigt". Jag har levt ett gott men lite ensamt liv. Akademiker med intressant jobb och några få riktigt bra vänner. Skild sedan några år och med tre pojkar som flyttat hemifrån för många år sedan. För några år sedan fick jag diagnosen Parkinsons sjukdom vilket i perioder sänkt min motivation och humöret. Jag är pga sjukdomen mycket oftare trött och har svårt att koncentrera mig långa perioder. Jag försöker att träna och hålla mig i form men först nu har jag till fullo förstått att mitt största problem är alkoholen. Jag har ordinerat mig själv ett glas vin på kvällarna. På kvällarna slappnar jag av och njuter av ett gott glas vin tillsammans med en Netflix-serie. Det senaste året har jag totalt tappat omdömet och vaknar kl 03:30 i soffan. Jag går och borstar tänderna och lägger mig i sängen På morgonen upptäcker jag att vinflaskan är tömd och upptäcker också ett Whiskyglas på soffbordet. Jag lovar mig själv att IDAG, skall detta inte hända. När kvällen kommer står jag ut till kl 23:00 och tänker då att ETT glas vin kan jag ju ta innan jag går och lägger mig.

Jag har tappat kontrollen och trots att jag klarar av mitt liv i övrigt så tar detta mycket kraft från mig. Jag har heller ingen koll på hur länge det varit så här. I ett år? i två år? fem?

Denna gången har jag tagit ett beslut att nu måste jag göra något. Jag satte mig ner vid min dator och hittade alkoholhjälpen och nu är jag här! Min plan är att inleda med 90vita dagar, idag är det den tredje dagen och jag känner mig bättre än på länge. Jag kommer att berätta för mina två närmaste vänner vilket känns bra. Eftersom jag provat vita perioder förut så vet jag att jag inte klarar det på egen hand och alkoholhjälpen är mitt första steg i att ta hjälp. Jag har redan hämtat kraft och mod genom att läsa andras berättelser här och känner mig hemma. Mycket i era berättelser är väldigt likt min egen.

Hoppas!

DetGårBättre

Lycka till och var beredd på att det kommer svänga mycket :) Gäller att vara stark i de svåraste perioderna och det är ju då det är som svårast att vara stark. Men ger man sig fan på det så går det. Sen finns det ju mängder med olika hjälpa. Allt från terapeuter till AA och säkert många fler möjligheter om det skulle kännas rätt. Viktiga är att du hittar den vägen som passar för dig!

Ymmot

Just nu är jag fast besluten och tänker att det måste gå! Jag blev så glad när jag hittade den här sidan. Jag har lärt mig väldigt mycket genom att läs andras berättelser och är väldigt spänd på om jag kommer att märka av några positiva effekter. Just nu dras jag med en förkylning/influensa vilket gör att jag t ex inte kan ta tag i så många aktiviteter som jag vill. Om jag skippar att dricka på kvällarna kan jag få tid till att göra annat och dessutom bli lite piggare på jobbet. Det känns som om jag gått och väntat på att jag skulle inse detta men jag förstår inte att det skulle ta så lång tid. För ca 1 år sedan fick jag efter en hälsokontroll på företagshälsan rådet att söka hjälp. Jag fegade ur och sade till mig själv att det nog inte var så farligt och försökte att ta en vit månad. Det höll i två dagar. Den här gången är jag mer motiverad och har hittat hit!

4 dagar utan A.

Ymmot

Tack Emma, du är en av dem som jag läst om/av här och känner gemenskap med. Jag vet inte heller riktigt vad mitt mål är. Vacklar lite kring om jag måste skippa A för alltid eller om jag kan bli en normalkonsument. Mitt problem är inte att att jag blir asberusad på fest eller på krogen. Det är hemma på vardagskvällarna som jag har tappat kontrollen. Just nu känns det bara viktigt att klara av en tid utan A och se vad som händer. Jag njuter och ikväll ska jag lägga mig tidigt.

Emma79

Hoppas du sovit gott! Kolla mitt senaste inlägg, lite tankar om vart problemet egentligen ligger. Inga svar, men en del frågeställningar!

/Emma

Ymmot

Hej Emma, ja jag hittade ditt inlägg men för mig är det ensamdrickandet som skrämmer mest. Eftersom jag bor själv har jag kunnat njuta varje kväll av A. Har träffat en kvinna som bor i samma stad och vi trivs med att vara särbo. Inte ens för henne har jag berättat hur det ligger till och många turer till återvinningsstationen har det blivit för att kasta tomflaskor för att sedan åka till systemet och köpa exakt likadana flaskor så att förrådet ska se lika ut. Dessutom några 1l pappersförpackningar som jag har i ett hemligt förråd (hade!). Bag in box slutade jag med av ren självbevarelsedrift.

Så stor är njutningen och begäret att trots att dagen börjar med trötthet och ångest är det på kvällen glömt och jag öppnar utan att tveka en flaska på kvällen för att ta "ett glas". Mönsret har varit detsamma de senaste åren men mängden har trappats upp.

5 dagar nu!
Krya på dig!

Ymmot

Det känns som början på en spännande resa. I dag berättade jag för min bästa vän att jag gått med i ett program för att ändra mina alkoholvanor. Det kändes bra att berätta men jag fick inte fullt den reaktion jag så väl behövde. Mera "såå farligt är det väl inte" men jag tror och hoppas att han kommer tillbaka med fler frågor.

Mirabelle

Man kan undra varför folk reagerar på det där överslätande, trivialiserande sättet. Är det för att undvika att fundera över sitt eget drickande? Är det missriktad välvilja? Irriterande är det iaf, när man nu samlat mod till sig för att tala ur skägget... Antiklimax.

Ymmot

I detta fallet tror jag att det till största delen är förvåning och svårigheten att ta in det jag sa. Min förhoppning är att han kommer tillbaka med frågor och stöttning. Det tar nog lite tid för det att sjunka in.

Emma79

...blir det väl perfekt med ett "nedvarvningsmood" med lite Netflix (2 avsnitt!!) och en stor kopp lugnande kvällste.

Jag menar, om du ska upp vid 6 - du måste ju sova också!

Jag tänkte på det häromdagen, när min man tog ett glas vin till middagen ( hur fan lyckas han? Jag lyckades alltid dra fram någon ost så att man behövde ett glas till, eller på något annat fixtrix sätt fick jag i mig det jag behövde...TJa, hankande bara behöver ett.) Med småbarn vara ju inte middagen så länge. Farozonen för mig är ungefär mellan kl 18 och 20, för sen är det läggdags för barnen och för mig nästan också för den delen. Så klarar jag de där två timmarna kan jag pusta ut. Och somna gott. Och vakna utvilad istället för med wineface ( googla det! Det ser ut som mig för 3 veckor sen! ) dålig andedräkt, magkatarr, ångest och huvudvärk.

Trist o säga men Netflix blir ju en rätt stor del av ens liv under vinterhalvåret iaf. Kanske är det något man ska "unna sig" istället för att ge totalt fri tillgång till? ETT avsnitt, sen får man vänta till nästa kväll?

Ha en fantastisk DAG 6!

//Emma

Ymmot

Dag 6 idag Fredag! Strategin är klar. Nolltolerans. En liten grupp hjärnceller långt där inne resonerar kring om man måste vara så strikt? Kan jag inte få ta ett glas med flickvännen hemma hos henne? Jag försöker förklara för mig själv att det är just strikt jag måste vara nu i början fö att det ska gå bra! Heja mig!!

Mirabelle

Den där lilla dividerande resonerande rösten känner jag väl igen... Den har hemsökt mig också ikväll. Ett av barnen ville äta på OLearys, och vi planerade utemiddag för hela familjen. Genast var den lilla rösten där och viskade till mig att det vore ju synd på god restaurangmat att inte avnjuta ett glas rött... Men så började det snöa och alla telningarna surnade till och vägrade gå utanför dörren. Hemkörd pizza blir det istället. Inget vin på hemkörning, så jag är nykter, trots bristande karaktär :) Nu håller vi!

Ymmot

Hej!
Så var den första helgen passerad: 7 dagar!
Ingen toppenhelg men jag känner mig lite extra duktig eftersom att fredag- och lördagskväll normalt betyder A för mig. I fredags blev jag sjuk och gick hem tidigt från jobbet. Låg och sov i 4 timmar och tillbringade sedan kvällen hos flickvännen i samma stad. En positiv sak för mig är att hon inte dricker mycket alkohol så för henne är en nykter helg normalt. Lördag hann jag med en del ärenden och städning. Inser att jag måste ta itu med mer än bara A. Det frigörs en massa tid nu när jag inte sitter uppe halva natten.

Känner mig trots "segern" lite låg just nu. Vet inte var det kommer ifrån. ????

Mirabelle

Det är väl så att man ställer till det med signalsubstanserna i hjärnan när man dricker alkohol? Jag är också rätt låg, men det har jag varit länge. Alkoholen fungerade typ som ett plåster för mig. Nu måste jag se till att såret under läker...

Ladybird-of th…

Men exakt! Så det är så det heter,det jag lider av varje morgon. Wineface. Skrynklig,jätte trötta ögon,lila mun och tänder. Det borde heta lilavin istället för rödvin. Och så torr i ansiktet,hängkinder och gud vet vad. Och allt slem..

Ymmot

14 dagar, 2 veckor!!!
Har inte haft ork och lust att skriva men jag är kvar och alkoholfri i 14 dagar nu. Två helger passerade! Jag har satt upp ett mål efter mycket övervägande och resonerande med mig själv. Mitt mål är inte att bli helnykter. Mitt mål är att tillåta mig dricka A en gång per vecka. Max 3 glas. Detta får dock inte ske när jag är ensam. Jag vill för min egen självkänsla skjuta på "debuten" så länge som möjligt. I lördags var jag och min kvinna på restaurang. Jag tyckte att det var roligt att beställa in ett alkoholfritt vin (0.0%). Det smakade inte alls vin MEN det var gott och jag njöt av situationen.

En viss besvikelse har infunnit sig. Jag trodde att när jag sluta de med A skulle en massa andra problem lösa sig av bara farten. Jag sitter fortfarande uppe på kvällen/natten och ser på Netflix. Vaknar trött men inte lika förtvivlad som när jag använde A. Suget efter A har minskat men jag dricker coca cola och äter skräp (jordnötter chips, glass, godis). Verkar som om jag får ta itu med varje last separat!

Idag njuter jag i ala fall och tycker att jag kommit en bit på väg. Har pratat med mina två bästa vänner och fått väldigt olika reaktioner. En är mycket intresserad och berättade för mig om sitt eget begär och svårigheten att bromsa ibland. Den andra vill inte prata om det. Tycker att "såååå farligt är det väl inte". Tar aldrig upp ämnet och ger ingen respons på mina funderingar.

Min kvinna (särbo) känner inte till mina ensamdrickarvanor och är själv mycket sparsam med A. Det är enkelt för mig att tacka nej till A när jag är med henne.

//Ymmot

Grattis till din 14 dagar! ??✨?

Min partner känner heller inte till mitt ensamdrickande men nu efter min första helg utan vin har han inte frågat något heller... det var min första vinfria helg på ååååååår!

/PimPim ?

Mirabelle

Du har ju kommit fram till en otroligt nyttig insikt... Alla bekymmer löste sig inte med alkoholstopp. Visst är det en slags besvikelse när man inser det, men också början på en resa i personlig utveckling. När dimridån alkoholen utgör skingras, så kan vi se tydligt vad vi behöver ta tag i för att leva de liv vi vill :)

Ymmot

Hej Mirabelle!
Nyttig men lite jobbig insikt. Trodde att jag skulle få mer "på köpet" när A försvann. MEN jag tror fortfarande att det kommer hjälpa mig att få kraft att ta itu med nästa problem och nästa.... i och med A:s försvinnande inverkan. Sover ca 6 timmar per natt och det känns som om jag är mindre trött än tidigare. Kanske jag sover bättre på något sätt?

På tal om att se tydligt - jag har skaffat en anteckningsbok i syfte att notera hur jag mår från dag till dag och kanske skriva ner allt jag äter på kvällarna. Jag vet vad jag mår bra av men fortsätter ändå som förut. Förändring är jobbigt!
Tack för ditt stöd Mirabelle. <3