Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

är ju underbart; skulle ge mycket för att få segla men har inga killkompisar (med båtar) som kan hjälpa till med det.

Du får en fin nykter fredag, vännen.

Varifrån kommer rastlösheten, tror du ?

?

Proteindrinken llät god !
Rastlösheten är tuff ,
själv tränar jag på att göra en sak i taget o även göra den klar...
just nu sitter jag i en korgstol med en kopp kaffe o tänker att nu ska jag dricka upp kaffet i lugn o ro innan det kallnar , inte springa iväg o göra något annat samtidigt . Svårt .
Nu välkomnar vi en härlig nykter fredag!
Kram

Låter jättehärligt att få uppleva solnedgången till havs. Fokusera på ditt tillfrisknande så ska du se att kärleken dyker upp i ditt liv när du är redo. Skrik ut till universum när du är redo att möta kärleken igen,,,

Kram <3

.. kände jag när jag gick till jobbet efter ett yogapass och 1000m i bassängen?. Satte på mig mina superskinny jeans som satt som ett smäck trots att min killkompis påpekade igår att jag har gått upp i vikt (det är sånt man inte säger till kvinnor!!!!). En snygg svart topp till och lockigt hår, ögon utan bakfylla. Yes!

Men, varför ska man vara snygg när man ändå inte kan dejta? Suck, aldrig får man vara nöjd?. Och min kanske-pojkvän är i sitt sommarhus och kan inte svara på om han vill att jag ska komma dit i helgen eller inte. Suck igen. Om jag inte hade lovat mig själv att vara nykter hade jag tagit första bästa tåg till min kompis, gått ut och druckit vin, flörtat och dansat hela natten. Men, nu sitter jag här ensam på fredagkväll och vågar inte träffa någon av rädsla för att trilla dit. Hoppas ni där ute har en bättre fredagkväll??

Även en 10 åring vet la för fasen att man inte säger sånt?! ?
Men du lät riktigt smoking när du gick till jobbet, tok go girl!
Kan du inte kolla runt lite på nån nätdejtingsida ikväll? Kan ju vara kul o bara kolla läget. Du kanske hittar nån rolig o snacka med. Om inget seriöst så e det ju lite tidsfördriv i alla fall!
Här blir det också en vit fredag, den första på flera månader ?
Kram

Lim

Du är så duktig Jasmine som håller dig nykter ikväll.

Denna dokumentär har jag sett två gånger https://youtu.be/_1gQ4iM6N4M och jag tycker att den är så bra. Visar flera sidor av alkoholismen. Den finns på hbo också under dokumentärer. Varenda en av personerna den följer lider av alkoholen trots att deras drickande skiljer sig åt.

Jag som varit nykter ganska länge kan fortfarande känna behovet av att vältra mig i hur eländigt alkohol är. För att påminna mig själv. Inte få för mig att jag missar nåt.

Bodde vi grannar kunde vi dricka te och kolla på såna här deppiga dokumentärer ihop ??

Försök ha en skön kväll och kör ett till yogapass tidigt imorgon bitti bara för att du kan. Jag ska ut och springa jag!

Kramar!

..härligt med vit fredag!! Alltså nätdejting... ja visst kan det vara ett tidsfördriv men det leder liksom ingenvart.... har varit på några dejter men blir alltid besviken... eller så är det som min vän säger att jag inte varit på tillräckligt många dejter för att hitta någon. Whatever, jag beslutade mig för ett tag sen att skippa det, tar för mycket tid. Och sen har jag ju min struliga "relation" så egentligen är jag ju inte helt fri vilket ger mig dåligt samvete.

Oj, vad rörigt det blev.. trots att jag inte är bakis;)

Kram till dig idag och visst satsar vi på en vit lördag?

Ja, jag kände mig duktig... (och lite tråkig;)). Jag gick faktiskt ut med två vänner och vi brukar alltid dricka vin/öl när vi ses (om det är kvällstid). När jag kom hade de redan beställt så jag gick till baren och beställde en GT utan gin. När jag kom tillbaka tittade de på mitt glas och sa "Va? Dricker du vatten?" nej, sa jag (dumt nog), det är en GT. "Oj, det var snålt att inte ens få en lime i drinken. Och vad genomskinlig den är". Haha... en vit lögn behövs ibland. Andra beställningen tog jag en cola och även då undrade de... Då tog jag din "undanflykt", att jag hade problem med magen. (Och det var ju nästan sant eftersom jag blir så stressad?)

Jag ska se dokumentären så snart jag kan- tack?.

Du var ju också duktig som var ute och sprang på kvällen!!! Jag orkar sällan träna efter jobbet, måste komma iväg på morgonen. Idag har det blivit en kort yogasekvens och snart ska jag till gymmet.

Önkskar dig en fin dag! Kram?

Ja, det blev en nykter fredag även om det, som jag skrev till Lim, inte var helt enkelt. Saknade mitt fredagsvin?. Men, idag känns det såklart bra att fredagen var vit- man ångrar aldrig en nykter dag!!!

Kram till all vänner där ute?

Det ÄR tufft. Man saknar både fredagsvinet, kvällsvinet, vinet man tar på vinlunchen, vinet man får när man kommer till en fest, vinet man tar hemma innan festen för säkerhets skull (Gud förbjude ifall man inte skulle få tillräckligt liksom)..
Men som du säger, man ångrar aldrig en nykter dag ? Bra jobbat!
Ska vi ta en nykter lördag också nu då? För skojs skull? Vi kan ju prova i alla fall! (Läs: Vi SKA, men inte vara för hårda mot oss själva om vi råkar falla)
Kram o ha en fin lördag ?

För vår egen skull och för barnens skull;). Men, för mig blir det svårt idag... ska på en fest med människor jag alltid dricker tillsammans med... måste hitta på en bra ursäkt.. hmm... (blir kanske magen igen.. eller att jag måste vara pigg för att träna..).

Vad har du för planer idag? Du vet, vi måste ha uttänkta strategier för att hålla det vi "lovar"

Och, ja, vinet är saknat i alla de situationer du beskrev... plus där hemma i soffan med godis/chips framför TVn?

Kram!

Jag blir så glad när jag läser att du är igång med Yoga och simning. Jättestarkt av dig att vara nykter igår, när du var med väninnorna. Du är inte tråkig men din känsla av att ha tråkigt, kommer att förändras med tiden. Det blir bättre ju längre nykterheten varar. Tänk tillbaka till när du var liten. Visst hade du roligt innan du blev bekant med a? Jag brukar titta på barnen som har så roligt att de kiknar av skratt och de har aldrig smakat a. Vi kan också ha roligt utan a, bara vi får hjärnan lite omprogramerad, typ.

Nu tar vi en nykter lördag!

Där vinet alltid flödar.. ? Men jag har sagt till min sambo att jag ska ha en vit månad och han har lovat att ta någon öl så jag MÅSTE köra. Känns ändå helt okej. Än så länge..
Kan inte du också skylla på att du kör? Eller så kan du googla lite på vad folk har för ursäkter när de är i tidig graviditet ? Vet att jag gjorde det när jag väntade barn. Har för mig att jag nånstans läste att om man har urinvägsinfektion så kan man få nån penicillin det är farligt att kombinera med alkohol?
Vad du än säger o vad de än kommer med för motargument så stå på dig! Du är ju för fasen vuxen! Prova o säg det också till dem "Jag är la för fasen vuxen, jag bestämmer själv vad jag vill dricka o inte!" Sen kan du luta dig tillbaka och se saken som slutdiskuterad. Och njut av att du är den nyktra som kommer höra när alla börjar sluddra o du kommer vara den enda som imorgon kommer ihåg allt smaskigt skvaller ?
Kämpa Jasmine! Både för dig o barnen ? Kram

Ja, visst borde man kunna ha lika roligt utan a... precis som barnen.. och apropå barn skulle nog ingen tro på att någon som redan har tre barn och ingen fast relation är med barn? (men kanske skulle bli något att skvallra om).. Medicin är bättre! Köra är omöjligt då vi är på en ö?

Jaja, jag ska kämpa för att få ihop en vecka!! Just nu känns det bra efter ett pass på gymmet.

Kram till er!!

Att köra är ju alltid en godkänd ursäkt och går inte att backa ifrån... Jag sitter på din axel och "hjälper" dig ikväll;). Kram

Så tufft av dig att vara nykter när dina kompisar drack. Tycker att det är HELT ok att ljuga om det är lättare. Whatever works, och du har faktiskt ingen skyldighet att rapportera för folk vad du har i glaset.
Ikväll på festen kanske det finns ngt alkoholfritt som du kan välja? Som inte ser alkoholfritt ut?
Om inte, så kanske du kan ha ett glas och hålla i, men inte dricka från? Som man gjorde när man var gravid i början? Folk brukar ju inte alltid vara så uppmärksamma.
Eller säg att du har en vit månad efter sommaren? Det säger jag till alla. (Och det är ju helt sant!)
Ha så kul på festen om inte annat!
❤️

Märthan

Läser och följer, men skriver sällan tyvärr... Flåt.

Men ärligt, varför komma med ursäkter att inte dricka, är det inte egentligen att hålla en dörr öppen fall i fall? Man måste ju kanske inte vara helt superärlig, men ändå... säg nåt i stil med att jag mår lika bra utan, bättre utan. Alkoholfria alternativ är minst lika goda och så är du pigg imorgon kan man oxå säga, vilket är sant ?

Vi dricker ett gott alkoholfritt bubbel hemma, Rawsons Retreat, kanske nåt att ta med? Bara en tanke från mig, du klarar kvällen bara du verkligen vill och belöningen imorgon kommer vara enorm ?

Kramen och lycka till! Se satan i ögonen och be hen Fuck off typ ??

Åh, vad kul att läsa om att det går framåt. ♡ Du låter lite piggare, ett gott tecken.

Angående vad man kan säga om man nu måste ha en ursäkt, håller med Märthan om att det inte ska behövas egentligen, jag brukar iaf bara säga att jag/vi kör en vit period med tillägget " vem vet, kanske den blir för alltid". Ingen hittills har reagerat negativt. De flesta bryr sig nog inte så mycket som vi inbillar oss. Självklart beroende på sällskap och situation, men ändå...

Konstaterar att vi är ett jättegäng som börjar komma till insikt om hur det nyktra livet kan levas på allvar.

Jag tror på dig. Jag tror på mig. Jag tror på oss alla. Vi är så j-a bra! ♡

Kram