Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

Jaha, då var Dag 1 avklarad. Efter mars har det gått upp 1) fantastisk resa med min vuxna son (så skönt att resa med någon som är sjukt rolig och känner mig så bra…), 2) (korta) vita perioder 3) yoga retreat och ner 1) fler svarta dagar än vita, 2) kaos på jobbet och inställd semester, 3) i en relation som inte gör mig lycklig, 4) fattig av räntehöjningar.

Jag mår lite bättre än sist jag skrev, men inte bra. Ärligt talat är jag så sjukt less på att hela tiden känna mig låg och trött. Just nu ångrar jag att kajmaner skilde mig, vill bara ha en familj, lugn och ro. Jag ska titta in hos er andra imorgon- saknar er…

Nu sovdags..

Kram till er alla som kämpar där ute 💙💙💙

Hej, starkt av dig att dra ned på alkoholen. Även om inte alla problem försvinner så tror jag att du kommer må mycket bättre, alkohol gör en ju nedstämd och orolig i längden.

@Kennie ja jag vet... Men, alkoholen är mitt enda verktyg för att slappna av och slippa smärta och jobbiga tankar. Mitt sätt att checka ut för en stund. Vet inte hur jag ska stå ut med allt utan att inte kunna få slappna av.

Dag 2 var jobb från 9.30 till 20.30 och jag är så trött och vill bara njuta av ett glas vin... men, nej, här ska inte njutas... här ska... ja, vad? Jag vet inte hur mitt liv ska se ut utan ljuspunkterna med vin, men idag går jag bara och lägger mig. Vemodig över att det kunde bli så här... åttonde sommaren utan en riktig semester.

Men man lär sig slappna av på andra sätt. Det är hjärnans försök att få tillbaks sin drog som vill få det till att alkohol är det enda som funkar, när du blir av med beroendet kommer du hitta andra sätt. Att luta sig tillbaka i soffan med något alkoholfritt och lite snacks är ett förslag. I början känns det kanske som om något fattas, men håll ut och kom ihåg att det finns en anledning till att du valt att inte dricka. Tro på dig själv och se igenom beroendet som vill lura dig att allt är meningslöst utan alkohol. Det är mental abstinens, det går över. Dag två, starkt! Nu ser vi fram emot en nykter tisdag!

Jasmine, jag kan relatera till det här:
” Men, alkoholen är mitt enda verktyg för att slappna av och slippa smärta och jobbiga tankar. Mitt sätt att checka ut för en stund. ” . Givetvis bidrar alkoholen till att du mår dåligt och det bidrar ju inte i realiteten till någon större avslappning. I alla fall (för min del) inte sen jag började tycka att det var dags att sluta. Samtidigt känns det precis som du skriver ovan att det är det enda verktyget för att slappna av och checka ut. För mig stämde inte det alls även om det kändes så. Det gick egentligen bättre att slappna av utan vin. Just när man är sådär uppe i varv som du beskriver och i så förtvivlat behov av att vila så är det svårt att se. Kan du se till att du får semester och vila på nåt sätt? Vi ”kör över” våra spärrar när vi jobbar under utmattning och jag tror verkligen att just det bidrar till att det är extra svårt att säga nej till alkohol. Blev lättare när jag stoppat helt en period, så kämpa på en dag i taget. Men visst kände jag på sätt och vis en stor sorg när den medicin jag använt inte längre fungerade och det inte fanns någon annan. För mig var det ändå så att alkohol inte fungerade alls. Förstörde sömnen så att jag blev mer utmattad, förstörde initiativförmåga så att alla högar var ogjorda och gav sällan något njutbart rus. Så kämpa på Jasmine. A-fritt som Kennie föreslog var för mig ett sätt att ha kvar vanan utan rus. Det funkade faktiskt. Lycka till!

Ser att det var längesen jag var här- livet har liksom rullat på i en rasande fart (som vanligt). Jag har utbildat mig till yogalärare, gjort slut på relationen jag inte trivdes i och fått nytt jobb. Varit på resor med barnen och umgåtts en hel del med vänner.

Nu är det dags att börja det nya året med en vit månad 😊. Jag var sjuk över nyår och hela veckan när jag (äntligen) hade semester, men nu mår jag bättre och är redo för en nystart. Jag är trött på slentrandrickande för att ”checka ut” från verkligheten. Den blir ju inte bättre när man är tillbaka igen… utan snarare sämre med ångest och trötthet.

Är det någon annan som startar 2024 med en vit månad?

Kram till er alla där ute 💙💙💙