Idag var första gången jag på riktigt såg mig själv i spegeln och sa ”jag är alkoholist”.
Det är även första gången jag knappade in de tre orden på Google och hittade åt denna sida.
Jag har druckit i princip varje dag i flera månader nu, många gånger ensam och nästan alla gånger för mycket. Det har alltid funnits ett problem, men det eskalerade något kopiöst sedan jag flyttade till Spanien. Allt är billigt och lättillgängligt.

Jag vaknade med blåmärken och smärta överallt på kroppen, jag hade tydligen ramlat, missade samtal och sms som frågar var jag är, vad som händer, och får sedan berättat för mig att två främlingar hjälpt mig kontakta mina vänner.
Jag hade fått tag på min pojkvän, väckt honom mitt i natten och hade vräkt ur mig allt vad skit heter på honom, och det är det som tynger mig mest. Jag skäms, och jag ångrar, och jag är så ledsen för att ha gjort honom orolig och sårat honom.

Allt detta + total blackout efter en kväll som egentligen bara skulle vara en trevlig utgång med en saknad vän.

Det smakar fortfarande skam i munnen när jag skriver detta, och idag var tanken att jag skulle på fest för ”det är ju ändå fredag”, men tanken om alkohol känns så motbjudande, samtidigt som jag vet att suget kommer tillta något oerhört när kvällen kryper sig närmre.

Jag är rädd för vad som kan hända mig, både rent hälsomässigt och vad som kan ske en ung kille som knappt kan gå själv på Barcelonas gator.
Och jag är så rädd för att mina relationer kommer att dränkas i spriten. Som sagt, detta är första gången jag ens öppnat mig om det, och jag vet ärligt inte vad jag ska göra.
Tack till dig som läser detta, bara att få skriva av sig känns skönt.

Mirabelle

Att det får effekter för ens förhållande till alkohol att bosätta sig utanför Sverige kan även jag skriva under på. Nu är jag tillbaka i Sverige, men det var under alla år vi bodde utomlands som jag började vin-lulla både vardag och helg. Lättillgängligt. Man köper vin billigt i vilken affär som helst. Och de har öppet dygnet runt. Och attityden till alkohol är annorlunda. "Alla" (ja till och med frikyrkliga puritaner) dricker alkohol litet hur som haver. Hade jag bott kvar utomlands hade jag förmodligen inte enns tyckt att jag har alkoholproblem och kommit på tanken att sluta dricka... Men i ditt fall verkar det inte handla om en mer frekvent än nyttig salongsberusning, utan karate-fyllor som försätter dig i verklig, omedelbar fara. Du gör helt rätt i att hänga här med oss och reda ut vilka förändringar du vill göra. Välkommen in i värmen!

Här finns det många olika historier och ingen dömer den andre. Är själv ny här och jag bara skriver av mig och det blir som ett litet bollplank och förhoppningsvis en samling av mina egna tankar jag kommer ha nytta av att gå tillbaka till och reflektera över senare i min resa! Och det tror jag att de som varit hör en längre tid kan skriva under på!
Idag är jag nykter dag 5 och imorgon vaknar jag nykter ??✨
Kram ?

Hydrangea

Fina ni, tack så mycket ❤️ Känner verkligen värmen! Och ja, det jag vill är väl i första taget att ta en paus, som kanske kan leda till att jag slutar helt. Har inte riktigt funderat ut vad målet är, mer än att jag tänker sluta för nu iallafall. Så jag kan få känna skillnaden och se allt vad fördelar heter med att vara nykter ✨

Var på fest ikväll utan att dricka en droppe, och det var något helt nytt för mig, men jag hade kul trots att jag många gånger fick tacka nej till en sup sådär lagomt motvilligt! Känner mig snäppet mer kraftfull, och jag hoppas jag kan hålla i detta ?

En stor del till att jag började dricka var för att jag har svåra sömnproblem och spriten har hjälpt mig somna (läs däcka) och det är nog det som kommer bli det svåraste i allt detta tror jag.. har någon något liknande bekymmer, och vad brukar ni göra för att hantera det?

Återigen, tack för värmen fina ni ❤️

Hydrangea

Jag har haft problem med sömnen sedan jag född vart, och det beror nog till största delen på min adhd som jag medicinerat av och till men nu varit medicinfri ifrån i flera år pga de kostade mer än vad de gav rent mentalt.. och sömnen har jag också fått medicin för, redan innan jag började dricka, men när man blev van de tabletterna (fick imovane som är det enda som verkligen funkat) så insåg jag sakta men säkert att spriten var det enda som verkligen gjorde sitt jobb ?
Kanske reder det sig ändå nu när jag vänt flaskan uppochner i vasken, kanske har mina sömnbesvär egentligen gått över men att de bytt form på grund av alkoholen.. vem vet, men jag hoppas och jag ska pusha på som FAN nu!!

Tusen kramar ?❤️

Känner igen det där med att ringa sin partner o säga hemska saker. Har gjort det jag med. Det värsta är ju att det verkar vara helt random saker man aldrig ens tänkt el menat men som såklart låter fruktansvärda. Jag har börjat föra alkoholdagbok. Vill inte sluta helt, men vill aldrig mer bli så full så jag har minnesluckor. Denna vecka har jag druckit ett glas cava (måndags) o en öl (igår). Helt utan problem. Det svåra för mig blir på restaurang, på fest el liknande då man dricker mer än ett glas. Att då sluta i tid.

Hydrangea

Ja exakt!! Det som kom ur min käft den kvällen var ord jag aldrig skulle ens tänka tanken på att säga än mindre mena i nyktert tillstånd. Vad kan det bero på? Skulle vara så mycket enklare att förlåta sig själv och bli förlåten om man bara förstod varför..

Jag vill inte heller sluta helt, men jag måste nog ta ett långt uppehåll innan jag är redo att ta upp ett ”normalt” drickande igen, om jag någonsin blir redo dvs.

Men duktiga du som för dagbok! Skriver du bara ner exakt vad du druckit osv eller har du någon sorts ”kvot”? Jag har som ingen direkt aning ? men det skulle kanske vara en idé för mig med när dagen då jag eventuellt är redo kommer, tänker jag!

Ja precis. Skriver ner alla dagar. Började i måndags, så alldeles nytt. Ska hålla mig till aldrig mer än 9 standardglas per vecka, enligt vad som rek o över det anses vara riskbruk. Plus aldrig mer än 4 glas vid samma tillfälle. Däri ligger min största utmaning.

Mirabelle

Jag har lidit av sömnproblem i många år, pga omständigheter i livet jag inte kan styra över, bara hantera... Det är även det vinet har hjälpt mig med, att få sova som en död iaf ett par nätter i veckan. Men det finns bättre metoder. Om du bor i Spanien borde du tex kunna köpa melatonin-tabletter receptfritt. Mina barn, och nu även jag, får det utskrivet av läkare för insomningsbesvär. I de flesta andra länder är det receptfritt. Det hjälper. Jag har även kommit på att spikmatta är suveränt. Första känslan när jag lägger mig på den är intensiv ångest. Efter fem minuter sover jag. Efter ca 40 min brukar jag vakna till, putta Spikmattan ut sängen och somna om.

Jag har även RLS med och utan alkohol i kroppen och nu känner jag av det även i mina armar. Jag har inga problem med att somna men jag vaknar efter ca 4 timmar istället ovh har svårt att somna om.
Så många tankar som surrar i skallen. När jag haft det så ca 5 nätter totalt så blir det en hel natts sömn som om min kropp och hjärna är så trött att den verkligen måste sova ikapp.
Alkoholen hjälpte till lite innan men vaknade jag på natten så var det ångesten över drickat mina tankar florerade kring. Det slipper jag ju nu men blir så frustrerad när jag inte somnar om.
Så i natt vaknade jag klockan 4:00 och har lyssnat på Björnstad sen dess och slumrat av och till fran till kl 07:00. Är görtrött, men förhoppningsvis sover jag bättre nästa natt!

Kanske ska testa spikmatta som du använder Mirabelle!

Hydrangea

Jag har provat i princip alla läkemedel, receptbelagda som receptfria - inklusive melatonin och det enda jag någonsin har märkt effekt av är imovane som jag tyvärr blivit väldigt van och tvingats höja doseringen på till max, men jag kan ju alltid prova melatoninet igen härnere och se om effekten är annorlunda nu när det var så längesedan jag hade den! Tack för tips ♡

Och även det där med spikmatta, har faktiskt provat och tyckt det är otroligt skönt, dock aldrig för att somna! Så det ska jag absolut prova på!

Och PimPim, känner verkligen igen det där med tankar som snurrar hejvilt. Omöjligt att göra något åt somliga gånger.
Särskilt de två senaste nätterna, då jag varit nykter sen i fredags.
Mycket som händer i kroppen och suget blir så otroligt starkt på kvällskvisten och under nätterna, så jag har somnat kring sjusnåret både i fredags och igår.
Ska bli intressant att se hur det blir inatt, jag hoppas bara jag kan orka ta mig upp till skolan.

Godnatt alla fina ❤️