Det går inte längre... All time high på vågen i morse. 94,7 kg till mina 167cm. Nej, jag är inte på fel forum. Alkoholen är orsaken till detta. Att dricka varje dag i flera år och lätt konsumera motsvarande 2 flaskor vin/dag numera (det var länge sedan vi köpte flaskor - det är bag-in-box som gäller) är inte ok någonstans. Först alla kalorier som vinet innehåller och sedan suget utav diverse snacks som kommer som ett brev på posten därefter. Lägg därtill absolut ingen motion och depression. Ingen bra kombination. En bidragande orsak är att min man alltid vill ha vin hemma. Då blir det inte lika lätt att stå emot. Jag skulle vilja kunna dricka lagom mycket ibland framöver. Vet inte om det är realistiskt men kanske inget jag ens behöver fundera på i nuläget. Idag ska jag försöka låta bli. Jag SKA låta bli! Det är väl "bara" att låta bli det där första glaset....

Festen är över nu

Jag och många andra känner igen oss i din historia. Jag är också ny här. Idag är det min tionde dag utan alkohol. Ta en timme i taget och var inte för hård mot dig själv om du misslyckas några gånger. Du är på rätt väg nu.
Ha det fint//J

Emma79

..att komma hit, det betyder nog att du verkligen vill ha förändring!

Jag skulle rekommendera en helt vit period till att börja med, en dag I taget- för att sedan utvärdera hur du ska gå vidare!

Helt vit? Jag var chockad av tanken när jag lade av! Innan firade jag lite extra om jag lyckades hålla uppe EN dag. Nu är jag på dag 76 och det fungerar alldeles utmärkt att leva utan alkohol kan jag meddela!

Läs o skriv här, det var fundamentalt för mig. När det är svårt men också när det känns lättare.

Vad tänker din partner om att du vill ändra ditt drickande? Kan du få stöd därifrån?

Emma ?

John-Erik

Du har helt klart det som krävs. Nämligen viljan... Gör rätt och gör som du skriver . Låt bli...
Jag tycker att det är skönt att lägga in vita dagar. Schemalägger dem. Enklare då..
Enda problemet jag har haft är när jag gjort en viss tid så dricker jag mer än planerat,efter
den vita perioden.
Om du fixar vita dagar så kommer din kropp att må bra och du kommer att gå ned i vikt.
Försök att träna lite .. men inte för hårt i början.. Promenader..

Kram

John

Mirabelle

Du har hamnat rätt. Det är klokt att ta en dag i taget, precis som din plan är. Låta bli att ta det första glaset. Varje glas du avstår räknas, och valutan är din hälsa :) Hoppas du ska trivas här på forumet!

Louie88

Hej allihopa. Jag är helt ny härinne. Klev av alkoholen imorse. Har abs symtom och mår både fysiskt och psykiskt dåligt. Men fast besluten återigen om att fixa detta. Klarade mig denna gång 4 månader innan jag trillade dit igen. Ville bara skriva av mig och säga att alla härinne, ni är så fantastiska. Allt ni delar med varandra och allt. Jag mår redan bra av att vara härinne o läsa o känna att jag inte är ensam. Kan inte slita mig från forumet. Så tack för att ni finns!

Mirabelle

Hej Louie. Välkommen hit. Fint att du redan trivs :) Fyra nyktra månader under bältet. Då vet du ju vad du sysslar med. Det blir bra det här!

Femina

Tack alla ni som hälsat mig välkommen och kommenterat! Jag tror att forumet kan vara ett stöd där man får skriva av sig, som i en dagbok. Och läsa om er andra. Dock känns denna dag värre än igår. Igår var det "all time high" på vågen och idag är det ett nytt rekord, 95,5 kg! Vad är det som händer? Dessutom kan jag erkänna att redan idag gick gårdagens förutsättningar om intet... Det blev två glas rödvin till maten och en 50cl burk folköl 3,5% efteråt. Fint väder och vi satt ute och grillade hela familjen. Perfekt ursäkt. MEN, om jag ska vara lite snäll mot mig själv så tog jag första glaset 16.45 istället för mellan kl 15-16 som tidigare. Sen brukar jag fortsätta dricka vin i ca 5-6 timmar... Så jämfört med det så kände jag mig helt nykter. Gick och la mig vid 22-tiden. Somnade inte på minst två timmar. Vaknade igen, mitt i natten, och snurrade runt. Har inte sovit bra alls.
Idag har vår dotters klass har studentfest i en lokal i stan och vi ska dit och äta middag. Känns som fel dag att vara helt nykter.
Svar till #Emma79: Nej, min man började få alkoholproblem för ca tio år sedan när jag upptäckte att han gömde vin och drack i smyg. Jag gjorde allt i min makt för att hjälpa honom. Jag förstod inte varför han behövde "döva sig" med alkohol. Vi var lyckliga och barnen var små. Vi hade jobb och hus. Jag försökte tala med honom, drog med mig honom på ett AA-möte, gick själv på flera Al-Anon möten, vi var ett par gånger i terapi, jag tvingade honom att söka hjälp på någon beroendemottagning och han fick en medecin som skulle dämpa alkoholsuget, men den verkade inte fungera på honom. Under de här åren fick jag dessutom problem med min närmaste chef. Hon var en mobbare och jag fick utstå en hel del. När jag dessutom för ett antal år sedan fick symptom som gjorde att jag gick till läkare-fick remiss-väntar på besök-väntar på magnetröntgen-väntar på svar-ny remiss till KS-väntar på besök-ny remiss till Huddinge-diverse undersökningar.... För att göra en väldigt lång historia kortare så fick jag slutligen beskedet om att jag ärvt en ovanlig demenssjukdom från min far som inte går att behandla. Min far insjuknade vid 48 års ålder och dog när han var 58 år. De sista fem åren vårdades han på ett sjukhem. Själv fyller jag 51 år snart. Under denna tid orkade jag inte längre försöka "hjälpa" min man som ändå inte ville bli hjälpt utan började dricka själv mer och oftare. Så, nej, jag har verkligen ingen hjälp från min man. Tvärtom.

nydag2018

Du skriver att du tycker att det är fel dag att vara nykter på? Jag tycker helt tvärtom! Är väl ett utomordentligt bra tillfälle att vara "förebild" för att man inte måste dricka alkohol för att ha trevligt och för att det är en "högtid"?

Emma79

Håller med Nydag om att det låter som en fantastisk dag att våra nykter! Se det som en utmaning!!

De som följt mig här har läst om när jag bodde på en vingård över påsk, utan att dricka vin - och det går, man kan njut av utsikten istället!

Njut av att vara 100 % närvarande för din dotter på hennes stora dag! Jag vet att det låter skrattretande omöljigt, för jag vet vart du är jag har också varit där, men någon gång måste du ta tag i allt och jag skulle rekommendera på direkten.

Ladra upp med något alkoholfritt alternativ eller helt enkelt bubbelvatten. Du fixar det men behöver en plan.

Improvisation funkar dåligt i sådana situationer.

?

Femina

Självklart har ni helt rätt. Studentfesten borde jag sett som en utmaning men det blev istället två Corona och ett glas vin mellan kl 16-18 och väl på plats blev det ca tre glas vin och en cider.

Idag står vågen på 95.0 kg. Jag vet att det är patetiskt att väga sig varje dag...

Att bero på beroende så lyckades jag i oktober förra året sluta tugga de nikotintuggummin som jag tuggat i fem år. Jag hade försökt flera gånger att sluta men det var hopplöst. Jag blev rastlös och gick bara och tänkte på dem. Just det var väl anledningen till att det var så svårt att sluta. När jag försökte låta bli upptog de en stor del av min tankeverksamhet. När jag tillät mig tugga dem så slapp jag lägga en massa energi på att tänka på dem. Det var liksom enklast att fortsätta. Nu har jag inte tuggat på 7 månader men kan fortfarande sakna dem. Det är väl likadant med alkoholen, antar jag.
Kram till er alla!

Emma79

...och försök dig på en rimlig förändring istället- kost, alkohol, motion.

Så kan du ju väga dig efter en tid när det ev skulle kunna ha skett en skillnad.

Jag gick ner ett par kilo I början av min nykterhet då jag helt enkelt åt mindre. Alkoholen får en ju att bli sugen på helt fel grejer. Såg på ngn Netflix dokumentär att man äter I snitt 15 % mer då man dricker.

Men du... vad har du för plan? Vad vill du med ditt drickande? Jag tror att det kan Leda till mkt frustration om du kanske vill förändra din tillvaro men inte aktivt gör något för att göra det.

Jag gick och drog på det länge innan jag väl bestämde mig, var inte redo att ge upp alkoholen men kände någonstans att den nog var boven I dramat.

När jag väl hamnade här var det kört, och nu har jag inte en tanke på att dricka längre.

Femina

Igår var det ju strålande väder och jag tog en Corona kl 16. Sen blev det rödvin till grillmaten och sen tappade jag kontrollen och fortsatte dricka vin resten utav kvällen... Åt dessutom upp snacksen som låg kvar i en påse... Idag har jag ångest över gårdagen förstås. Dessutom skulle jag behöva alkolås på min mobiltelefon.

#Emma79 Jag har tyvärr ingen bra plan. Egentligen vill jag fortsätta dricka som jag gjorde tidigare i livet, normalt drickande som typ helger och vid vissa speciella tillfällen. Men det verkar inte gå längre. Det blir för mycket, för ofta, varje dag. Dessutom får jag ofta minnesluckor numera. Vaknar ibland med panikkänsla och undrar vad jag sagt eller gjort. Jag märker ju aldrig när jag går över gränsen. Vilket glas är det? Det sjätte, det sjunde? Det enda som är säkert är ju att inte dricka alls. Såhär på förmiddagen är motivationen stark att låta bli men framåt eftermiddagen blir en öl eller ett glas vin väldigt lockande. Jag är så trött på mig själv. Jag vill vara bättre än såhär.

Emma79

Med skuld o dåligt samvete om du fortsätter såhär. Sorry att säga det.

Som jag skrivit innan- ta en vit period och bestäm sen hur du ska gå vidare. Det känns som att du behöver en förändring.

Tänk vad många grillfester det kommer att bli I sommar- ska du köra på som du gör nu eller testa något nytt?

Jag grillade häromdagen och drack en alkoholfri iskall öl, njöt av Solen, sällskapet och maten. Det går. Jag lovar.

Och inga problemas sen med vad man sagt o gjort o ätit osv.

Känner igen mig såväl i det du skriver. All time high på vågen och det är alkoholen som gjort det.
Jag dricker som du, 1-2 flaskor vin var och varannan dag.
Har varit här aktivt sen i mitten på april men har ändå inte lyckats dra ner så mitt tips till dig är att köra helvitt till vanan att dricka börjat avta.
Lycka till :)

Elise64

.... helt utan... efter 30 dagar utan vin har jag gått ner 5 kg, sparat 1400kr som jag kan lägga på något annat... jag är piggare, sover bättre, har inget sug och är framförallt lugnare och fri från dåligt samvete och minnesluckor. Jag kan ta bilen när som helst och prata med folk utan att vara rädd att det ska lukta gammal fylla... efter 30 dagar och utvärdering är det lätt att motivera sig att köra en månad till... och som Emma skriver det finnas både öl och vin utan alkohol... även drinkar, nån här gav tips på grapefruktjos och tonic... läskade.. så Femina starta nu! ?

Femina

Nu kommer tyvärr det där eftermiddagssuget punktligt som tåget... (förr i tiden var tågen punktliga). Brottningsmatch pågår just nu i min hjärna. Jag blir rastlös och kan inte tänka på något annat än vad gott det vore nu med en kall Corona med en limeklyfta i.

Snälla,... du behöver inte specifiera vilken dryck du hade tänkt dig! Säg a., sprit, Giftet, eller något mer neutralt! Tänk, på att vi är många här som har problem med att hålla den drycken från oss mentalt och fysiskt....!