Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

@Vinägermamman Jag tänker att du absolut kan skriva under Förändra. När jag började skriva i forumet fanns inte underrubrikerna. Även om jag vill bli alkoholfri och måste det så stannar jag kvar under Förändra. Det har ju varit en del diskussioner utifrån 0 och måttligt vilket jag kan förstå kan bli förvirrande. Jag utgår ifrån mig själv och vet att jag måste bli alkoholfri.

Heja dig och kram🥰

Tack för pepp @Smörblomma @Allegra 🥰🙏
Nej, eskalera får det under inga omständigheter göra. Jag har under semestern tillåtit mig måttligt 0-3 glas oftast 1-2. Tyvärr bara 6 0:or i juli. Hela våren var ganska sparsamt med 1-2 glas totalt på helgen. Nu får rosé säsongen vara över för i år. Funderar ju och analyserar ju mest hela tiden. Så sent som för en vecka sedan skrev jag hur bra jag mådde. Jag undrar över orsakerna till att det ändrades så snabbt. Hade dopaminnivåerna ändrats sista veckan då jag drack totalt 15 glas? Jag slarvade med mina dagliga promenader Och kosten fick oxå stryka på foten. Eller var det för att flera depporsaker fanns? Eller en kombination? Hur som helst får inte min vinkonsumtion påverka mitt mående. Jag vill må bra och ha energi. Kram och tack igen för pepp!

Hej @Vinägermamman

När jag började skriva här valde jag 'Förändra mitt drickande' för det var och är det forum där jag tycker jag passar bäst.

Jag kan nu hålla mig till färre glas eller inte dricka alls i vissa sammanhang, vilket var 'omöjligt' tidigare. När jag tittar på mina registreringar i alkoholkalendern så är det mer nollor än andra siffror. Från att ha haft en vit dag varannan vecka eller en i månaden innan jag började här, tycker jag nu att jag är riktigt bra. Jag är inte helt vit men förändring har skett, precis som för dig! Och det är ju helt klart något att vara stolt över!

Men det är jobbigt, för i vissa perioder har jag svårare att stå emot och slentrian-drickandet kommer tillbaka ganska snabbt. Nu i juli har det varit så, jag har inte orkat att tänka utan bara kört på. För det mesta blev det inte 'för mycket', utan 'för ofta'. Nu sa både kroppen och huvudet ifrån och jag har lagt om kursen. Jag mår helt klart bättre när jag inte dricker alls, men jag vet också att jag inte mår dåligt av att dricka ett eller två glas då och då. Vet ännu inte hur detta ska sluta, så jag tar en dag i taget.

Jag har förstått att många går in och läser direkt i Senaste kommentarerna och där syns ju inte under vilket grupp du skriver. Jag tycker väl att det är inte gruppen som avgör vilka som kommenterar, utan snarare vad som skrivs i tråden. Så häng kvar här och fortsätt skriva det du känner att du vill dela med dig.

/cthd

Tack för dina rader @Sisyfos ! Har varit inne och kikat hos dig nu. Känns som vi har samsyn i många frågor och har liknande utmaningar och förbättringsområden som ligger utanför området förändra sina A-vanor och att problembilden med A huvudsakligen har varit självmedicinering. Att använda forumet mer för att se och lära av andras livsstrategier är det jag också uppskattar.
Du skriver att du jobbar på att förändra livet så att det blir som du vill ha det, och att det är en jätteprocess. Ja, visst är det. Himla skönt att du känner att du kommit så långt med den nu i sommar. Känns som om jag precis påbörjat min, så är väl medveten om att det kommer att ta lång tid. Det du skriver om att planera för mycket i förväg osv känner jag såväl igen mig på. Tror att det beteendet bidragit till utmattning för mig. Har liksom lagt hjärnenergi i "onödan" många gånger. Att släppa kontrollbehovet, att det löser sig nog ändå. Tycker att jag nu under de senaste månaderna på något sätt tar många av de här sakerna med annan lätthet. Bryr mig mindre utan att jag egentligen förstår varför? För egen del har det mesta av de här bryderierna rört barnen, och nu när de flyttat hemifrån har jag släppt taget på det allra mesta. Kanske därför? Är lite förundrad bara att jag inte känner oro för dem. Känns som jag slutat bry mig, fast det har jag ju inte. Men någonstans är det ju påtagligt när de inte är hemma längre så blir frågeställningarna inte så konkreta. Man ser liksom inte över middagsbordet hur de mår längre. Och appropå energi, jag skrev precis om hjärnenergi, så är energi, att återfår energi på alla plan, det viktigaste på min resa. För med energi kan jag bemöta svårigheter, utvecklas som människa, ja, you name it!
Önskar dig en finfin helg!

@cthd Skönt att läsa om dina erfarenheter CTHD, att det funkar med måttfullhet för dig när du vill. Känns som våra resor varit lite lika, även sommaren. Om du vill får du gärna berätta hur du upplevde nackdelarna under sommaren, inte "bara" det faktum att det blev mer än du tänkt dig, och att man känner skuld för att man kanske inte förhöll sig till planen, utan mer om konsekvenserna, om det påverkade annat, ditt mående, sömn etc. Läser hos dig oxå och att du nu kör en längre period utan A och att det går bra. Så skönt! Allt gott! och jag fortsätter att läsa om hur det går för dig. Kram

@Vinägermamman
Jag har nu under sommaren insett att måttlighet funkar för mig om det blir 1-2 glas, max 3 någon enstaka gång och helst inte hemma, utan på restaurang till en middag. Jag kan inte ha en öppnad flaska hemma, det var så jag trillade dit nu i juli.
Jag brukar vara duktigt på att fylla i a-kalendern här regelbundet, men det blev lite si och så med det. Och när jag väl gjorde min uppdatering, insåg jag att jag druckit oftare än jag 'trott'. Men jag orkade inte bry mig, det var mycket runt omkring och det var lättare att ge efter ta bara ta sig ett glas. Jag tänkte, det är ju bara i kväll....

Det jag märkt redan redan tidigare, är att när jag väl dricker, bara nåt glas, påverkas sömnen och kroppen med en gång. Man blir så väldigt trött av att dricka, inte bara det här med att vara bakfull, det tar på kroppen i stort. Jag kom även på mig själv att reagera på ett annat sätt mot min sambo och dotter, det är något som jag verkligen passar mig för nu, en snärt kommentar och hela kvällen är förstörd....
Och sedan eskalerade det en dag när jag på eftermiddagen drack en flaska vin i smyg hemma. Klockan var inte ens 19 när jag kom på mig själv och hällde ut det sista glaset.

Jag känner ingen skuld för att jag inte kunde hålla mig efter mina regler som jag satt upp för mitt måttlighets drickande. Jag är glad över att jag hann reagera i tid och inte föll tillbaka i 'gamla' vanor. Jag försöker se att saker händer av en orsak och sedan ta lärdom av det. Jag är stolt över den totala resa jag gjort sedan jag började här på AH, en otrolig förändring i mitt drickande och i mitt förhållande till alkohol. Nu kör jag vidare, en dag i taget.

Du kommer att fixa det här du med! Ta hand om dig!

Lite kvällsnoteringar såhär 5 månader in i förändringsprocessen.

Det händer mycket nu med mig som person. Jag förändras och läker. Mina tidigare nivåer på 1-2 fl vin dagligen under flera år och dessförinnan ett riskbruk har ju inte direkt ”hjälpt” mig att läka från mina utmattningar. Hjärnan har varit helt bedövad av alkohol, soffläge, kass kost och 0 fysisk aktivitet.

Jag har under flera flera år varit otroligt stresskänslig på alla möjliga plan. När man är stressad ser man ofta hot och faror som lurar i varje hörn. Min terapeut hade en metafor om spindeln i blombuketten. Du får en vacker blombukett men du ser inte skönheten. Du ser bara spindeln som sitter i den. Trots vetskap om detta har det ändå varit så jag sett på mycket. Det förändras nu. Jag håller äntligen på att få tillbaka min hjärna. Jag har återfått förmågan att välja att se det positiva i så många situationer nu. Jag kan nu vistas där det är mycket folk. De senare åren har det gjort mig alldeles matt. Min hjärna ger mig nu möjligheten att ta kontrollen över mitt liv igen.
Denna livets återkomst bygger på 4 stenar som alla är avgörande tillsammans, de utgör min hälsa. De 4 stenarna är Mina tankar, Motion, Kost och Alkohol. Det som för mig är kämpigast är motionen. Jag jobbar mentalt med att komma igång, men det går änsålänge vääääldigt trögt. De andra 3 stenarna har jag kommit långt med. Det är knappt jag tror att det är sant att jag med målmedvetenhet kunnat styra hur jag väljer att tänka och väljer att agera och vilka positiva effekter det fått. Och samtidigt är det ju de positiva effekterna som sporrar mig att fortsätta.

God kväll önskar en Vinägermamma som känner sig glad och hyfsat på banan igen för första gången på flera flera år🙏🍀💖

Första löprundan sedan sommaren 2016😁
Det gick inte fort och jag gick en tredjedel av sträckan. Men gick i alla fall upp pulsen 😅
Plöjer böcker på temat träning och hälsa igen, just nu Hälsa på recept av bl a Anders Hansson. Där framgår med sådan tydlighet alla positiva effekter av fysisk aktivitet att det är svårt att värja sig. Förstår efter att ha läst ett stycke att den förnöjsamheten och lugnet jag känt ett par veckor med största sannolikhet är en effekt av fem månaders dagliga morgonpromenader på tre kilometer. Det är min serotoninnivå som höjts på naturlig väg. Tanken slog mig faktiskt häromdagen att jag känner mig som i början när jag började äta sertlain för tio år sedan. Sansad är nog det rätta ordet. Sedan beskrivs område efter område hur olika typer av träning, promenad, kondition och styrka påverkar, läker och föryngrar hjärnan. En hel del går igen i Hansens andra böcker men klart läsvärd!

Vad häftigt att läsa @Vinägermamman , att promenaderna har hjälpt dig! Och att du fick upp pulsen idag 😊

Är så peppande att få dessa positiva inblickar i andra människors liv, man blir stärkt i sin egen kamp.

Känner att det är dags att läsa / lyssna på Anders Hanssons budskap, är en hel del folk som rekommenderar hans texter.

Relaterar även till det du skriver i ett tidigare inlägg, om din stresskänslighet. Det är som att ens stresströskel har nötts ner under årens lopp och nu kan minsta lilla sak höja pulsen = inte kul och säkerligen har jag ofta druckit för att lindra stressen. Självklart har alkohol bidragit till att nöta ner den där tröskeln.

Inne på min 5e dag som nykter, är fortsatt trög i hjärnan men hoppfull. Lite som att stå vid ett vägskäl: ”gör det bästa av åren du har kvar, eller gå under.”

Allt gott till dig! ✨✨✨

Hej @Allegra !
Grymt ju med 5 dagar💪🏻. Heja dig! Bara att fortsätta och nöta på😊

Tack för att du läser och kommentarer hos mig. Blir glad att det varit peppande och positivt för dig❤️

Det gäller, tror jag, att hitta rätt motivation för att stanna kvar på den inslagna banan. En motivation som sitter djupt förankrad i en. Men det krävs att man jobbar med det hela tiden. För mig har det vara att läsa, läsa, läsa. Både böcker, på nätet och härinne. Och som Vår brukar skriva så är motivation en färskvara. Det gäller att jobba på att hålla fast vid sin motivation hela tiden. Åtminstone är det så för mig. Den här förändringsprocessen är inget jag klarar att köra med vänsterhanden. Den kräver fullt fokus 24/7. För mig har det även varit hjälpsamt med Keto-kost. Jag mår bra av den. Kram🤗

Grrr. Vaknade och känner mig helt golvad. Började ”arbetsträna” igår. Har eget företag och ville prova ett litet kunduppdrag. 5 timmars jobb. Har tänkt arbetsträna typ halvdag på måndagar. Faaan säger jag att jag inte orkar. Att jag ska vara så klen. Att den förbannade kapaciteten ska vara så pytteliten. Trots mer än 5 månaders hälsosamt leverne. Är dock innerligt lättad över att jag inte bokat upp mer. Också tacksam för att jag automatiserat tanken att 🚀-bränsle inte hjälper. För 2 år sedan, senast jag hade igång företaget, gick det åt väldiga mängder raketbränsle. Är så glad att jag nu istället väljer att ställa in jobbet och fortsätta nöta på med sunda vanor. Med förhoppning om att energin kommer tillbaka, fast det tar mycket längre tid.

@Vinägermamman Ändå positivt! Du gör ett test att arbetsträna efter två år. Kanske är 5 timmar för mycket så här i början, precis som du upptäckte. Det tar sin tid att komma tillbaka, det tar tid att komma ner sig och det tar tid att komma upp sig, och jag tror att det är lätt att komma tillbaka lite för fort. Att verkligen ta det långsamt. Den automatiserade tanken att raketbränsle inte är bränsle utan släcker bränslet är också så positivt. Skynda långsamt och förflytta dig framåt sakta och utan raketbränslet. Det kommer att bli bättre då😁.

Ha en fin dag!💕

@Vinägermamman 5 timmar låter jättemycket. Jag ska börja jobba den 1/9 efter ett halvårs sjukskrivning. Jag ska jobba 2 tim/dag under hela september. Under oktober ska jag testa att gå från 2 till 4 timmar per dag, de dagar som det känns bra. Jag har mycket ork, men den är begränsad i antal timmar.

Kram 🐘

@vår2022 @Andrahalvlek Tack för er input och era reflektioner❤️. Är fortfarande helt golvad med mycket kli i ögonen, så börjar undra om jag ska bli sjuk 🤧. Brukar ofta börja med trötthet hos mig men har inte varit sjuk på hela året, så har ju nästan glömt hur det ska vara. Är jag pigg imorgon igen var det nog ändå överansträngning. @Andrahalvlek Jag skulle aldrig klara 2 timmar varje dag nu… hoppas det kommer att kännas bra för dig. Gårdagen var egentligen ett 3-timmars pass, men jag var noga med att ta det lugnt och metodiskt med många pauser. Och min tanke är att ta ett arbetspass i veckan, på måndag förmiddag, den närmsta tiden. Ska prova nästa måndag igen. Funkar det inte får jag väl backa igen. Idag har jag försökt hämta energi i skogen. 3 ggr😂. Det var fint och jag har plockat både björnbär och lingon. Men piggare, nä det blev jag inte🥱

Skriver några rader så att jag kan gå tillbaka och se hur det var. Denna veckan har vi haft magiskt väder. Förtrollande varma och vindstilla dagar och kvällar. Förutom i onsdags har jag uppenbarligen tyck att dessa kvällar ska ackompanjeras av något svalkande vin, ”sommarens sista rosé ”. Inga stora mängder, 1-3 enheter, men för ofta. Jag har just nu uppenbarligen svårt att förhålla mig till mina egenuppsatta regler. Kan inte exakt säga varför jag gjort dessa val och det är väl egentligen det detta inlägget handlar om.

Tror det beror på flera olika saker.
Utlösande faktorn är nästan alltid Hungrig i HALT. Och Hungrig är ofta en konsekvens av bristande planering och framförhållning för lunch och middag. Som i sin tur får som konsekvens Trött i HALT.

Anledningen till bristande planering beror på att jag inte haft fullt fokus. Annat har krävt min uppmärksamhet och då har min hjärnkraft inte hjälpt.
Är generellt dålig på planering och framförhållning. Är spontan och impulsiv i väldigt många situationer. Det är väl min akilleshäl.

En annan sak är att det är svårt att komma ihåg hur illa det var. Det är snart ett halvår sedan den stora omställningen skedde. Minnena blir mer och mer otydliga. Det jag minns är att jag var oerhört trött, och så trött på att vara trött att jag tappade livsgnistan. Jag led också gräsligt av min övervikt. Jag har nu tappat 16 av 20 kilo. Så med detta facit och i övrigt andra betydligt sundare vanor känns det som jag i princip är i mål. Vilket jag tror är anledningen till att jag tillåtit mig att minska fokus. Jag tror jag behöver formulera nya mål, men har inga tydliga känslor/tankar för detta nu.
Nåja, ska försöka mig på matplanering för nästa vecka i alla fall.

God morgon. Det är nu sex och en halv månad sedan jag gjorde Den Stora livsstilsförändringen. Har glömt hur det kändes nästan. Där och då, min nådda botten. Ca 2 liter vin per dag. Ångest, oro, hjärtklappning, livstrött, ledsen, trött och ohälsosamt fet, soffpotatis.

Är idag psykiskt stabil, varken oro, ångest eller hjärtklappning. Har bättre ork. Har tappat 18 av 20 kg övervikt.
Mår helt enkelt 😊

Detta forum har varit helt avgörande för mig, framförallt de första tre månaderna. Är så tacksam för all klokskap och stödet jag fått här🙏🥰.

Mitt förhållande till A är stabilt, sparsamt till måttligt, och innebär inga negativa konsekvenser för mig idag. Äter fortfarande kolhydratfattig mat och mår bra av det, så det kommer jag fortsätta med. Jag tar min dagliga morgonpromenad. Det är ändå relativt ”små” förändringar jag gjort. Det viktiga är nu att de blir bestående. Ju längre tiden går, ju mer förankrade blir mina nya rutiner.

Jag behöver jobba med andra områden för att må bättre, fr a bli starkare i kroppen och piggare samt att ”få tillbaka” fler delar av hjärnan. Vissa saker, praktisk kreativitet under tidspress, typ hitta på och laga mat är det fortfarande oftast tvärstopp. Som att det skett en kortslutning. Men jag gasade ju så mycket det gick, in i och igenom väggen, gång på gång, trots att knoppen sa ifrån, under så många år och med ett successivt ökat A-intag, så återhämtningen kommer ta tid. Jag har accepterat detta, ”gillar läget” och försöker ta saker som de kommer.

Andra saker jag lärt mig är att oftast styra bort negativa tankar när de kommer. Är det inget allvarligt finns det ingen mening med att trötta hjärnan.

Men jag har fortfarande inte kommit igång med träning. Trots att jag är övertygad om att jag på ganska kort tid skulle få den energi jag så väl behöver. Att det ska vara så svårt??? Blir så imponerad av @Andrahalvlek som bestämde sig för och bara körde igång med Sofia Åhrman. Har tänkt tanken säkert 100 gånger, men🙄.

Jag har jobbat 2 dagar i veckan en månad nu. Det funkar bra. Men bara om jag aktivt jobbar med och hanterar mitt sätt att tänka. Jag går lätt upp i varv, blir forcerad och har bråttom med att bli klar med uppgiften så fort som möjligt. Det är något som jag vill jobba bort. Det ger mig bara stresspåslag och oro vilket brukar trötta och generera sug efter A. Så jag försöker andas, andas långsamt, jobba lugnt och metodiskt. Då blir det så mycket bättre!

I veckan har vi fått regn, så nu ska jag ta med hunden och leta svamp.

Önskar alla fina forumvänner en härlig helg!

@Vinägermamman Grattis till alla vinster du räknar upp! 🥳🥳🥳 Det är väl skönt att vi har lite att jobba med ändå, vad vore livet utan saker att ta tag i? Jag jobbar ju också bara delvis, just nu 25 procent och från 17/10 jobbar jag 50 procent. Jag jobbar några timmar per dag, mån-fre, vilket gör att jag inte blir helt slut. Samtidigt försöker jag få in ett fungerande socialt liv i den ekvationen också. Någon vecka har det varit för mycket, men de flesta veckor har jag hittat en balans.

Ett sätt att införliva en ny vana är att stapla den ovanpå en annan vana. Gympa direkt efter morgonpromenaden tex? Ett annat sätt är att sätta larm i mobilen. Kl 9.30 larmar min mobil, då är det dags att gympa med SVT-Sofia 🤗 Just nu har jag en paus pga revbensskada, men nästa onsdag, den 5/10 är det dags igen!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för att du tar dig tid för och dina fina uppmuntrande ord till mig🥰

Jobbigt med skador. Är ju så himla lätt att komma ur träningsvanor då. Grym är du som ändå redan bestämt när du kör igång igen. Hoppas det funkar med 50% jobb sen, känns det som det kan funka tycker du?

För mig är det krångliga med träningen att hitta ett enkelt program. Låter enkelt men är en sån sak som tyvärr fortfarande är jobbigt för min hjärna. Hittar jag övningarna blir det toppen att köra direkt efter morgonpromenaden. (Det låter ju hemskt att inte klara detta, men jag vill ju vara ärlig här, och så är det tyvärr😟)

Igår var det jackpot i skogen. Hittade både kantarell, taggsvamp och trattisar och lyxade till det med en svamprisotto (har inte ätit ris på ett halvår😂)

Idag har jag varit låg. Höstdepp? Första riktiga höstruskdagen med spöregn och blåst. Blä.
Kanske därför jag inte kunnat hålla tillbaka sorgsna känslor(som jag så sent som igår stolt proklamerade att jag kunde🥹)? Bävar också inför de kommande mörka månaderna. Me not like. Vill bara gå i ide och vakna i mars nästa år. Men det går ju inte. Andra år har jag spenderat de mörka kvällarna i soffan med vin tills jag blev trött och gick och lade mig. Men det gör jag ju inte längre. Tar gärna te och läser en stund. Men bara en stund. Sen blir jag rastlös. Får försöka hitta på någon kvällssysselsättning, vad nu det ska bli.
Får njuta av morgondagen som ska vara solig och mild. Imorgon ska vi ta upp resten av potatisen, klyva ved och plocka undan solstolarna.

Känns redan betydligt ljusare igen. Tänk vad det kan göra att skriva av sig ändå. Att sätta ord på sina tankar.

Önskar er en fortsatt fin lördagskväll🍂🍁🍃

Är att träna med Sofia för svårt tror du? Annars är de övningarna väldigt tydliga och okomplicerade 20 minuter. SVT Play.
Finns olika teman. Jag älskar rörlighetspassen.
Låter jättegott med svamprisotto.