Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

Nu är det liiite jobbigt! Hände en grej i förmiddags som gav mig ett enormt stresspåslag. Första impulsen var att ”nu går jag och tar ett par klunkar” , vilket jag inte gjorde. Istället åkte jag iväg med bilen och åkte till en butik med rea. Fick shoppat lite kläder till 70% rabatt, så kände mig nöjd. Nu hemma igen, men nerverna är på utsidan och något i mig försöker få mig att ta ett glas och sätta mig i solen och pusta, men DET ska jag INTE. Detta är triggertyp nr 1 för mig.

Innan incidenten var jag på vippen att skriva ett annat inlägg, nämligen att jag bävar för imorgon kväll då vi får spontanbesök med övernattning. Håller på att klura på strategier för detta, men har inte landat i något jag känner mig trygg i än.

Sömnen var annars OK inatt, men är fortfarande trött.

Bockar av dag 5 nu. Enda dagen hittills egentligen som varit tuff och där jag fick jobba för att inte falla. Är fortfarande trött, vilket i sig är en stor riskfaktor. Blev nästan lite skrämd. Hade fullt fokus på annat idag. Det går inte. Inte nu i alla fall.
Skickar stor peppkram till alla er andra som kämpar just nu. Har inte kraft att skriva specifikt och konstruktivt till er idag.

@Vinägermamman Härligt att fönstret öppnade sig och att du grabbade tag i chansen! 5 dagar avklarade! Övernattningen kommer gå bra, vad är du orolig över? Ofta hjälper det att sätta ord på det och ofta kommer någon här på forumet med bra svar som hjälper en vidare.

Kram

@Varafrisk Tack🥰
@Himmelellerhelvette, mjae övernattningen gick sådär. Jag var orolig eftersom jag inte ens hade en vecka alkoholfri, så det var för tidigt i min process att ha grillkväll med nattgäster och det kändes inte relevant att den skulle vara alkoholfri för de andra. . Jag hade ingen klar strategi för hur jag skulle hantera situationen , så det blev att jag valde att dricka vin med de andra, det blev 2/3 flaska. Och än värre, jag drack vin igår med, när vi var själva igen, fast jag egentligen hade bestämt att fredagen skulle vara ett undantag. Varför? Jo igår var det för att jag slarvade med maten. Men också för att jag var fullt sysselsatt med ett projekt, så jag tappade fokus? Fasiken. Känns surt och lite bittert. Och obehagligt att jag är så instabil.

Jobbigt att få rätt motivationskänsla denna gången. Hittar inte de där tydliga självklara argumenten inom mig. I mars förra året mådde jag så oerhört mycket sämre på alla sätt, jag drack också betydligt mer än jag gjorde nu de sista veckorna då var vinsterna och riskerna så uppenbara.

Jag ska jobba för att behålla kontrollen idag. Och ett bra tag framåt. Nästa prövning blir om 3 veckor. Har jag lyckats hålla nollan fram till dess bör det vara Safe.

Så hur ska jag återta kontrollen idag? Tänka på hur bra kropp och knopp mår utan A. Alltid ha bubbelvatten vid min sida. Lagom aktivitetsnivå.

Hej Vinägermamman, tycker inte att du ska slå för hårt mot dig själv. Trist naturligtvis att du drack vin fast du egentligen hade bestämt något annat. Samtidigt tror jag att det finns väldigt många personer där ute som dricker betydligt mer än 2/3 flaska vin utan att få ångest och konsultera alkoholhjälpen. För mig hade det bara varit "lilla A" och sedan vet man inte hur det skulle sluta. Å andra sidan har jag kommit betydligt längre i min "alkoholkarriär"....

Sköt nu om dig och gör som du planerat. Cyberkram från Hoppfulle Kalle
PS. Lite nervös idag. Ska ju åka sisådär tre-fyra timmar imorgon för att "samtala" med min fru.....

Dags att börja hänga här igen. Denna gången är det verkligen svårt att sluta. Beroendehjärnan är både snabb och stark. Det tar en millisekund att totalt tappa mina föresatser. Har inte haft en vit dag på 3 månader😖 i snitt druckit 0,5-1 fl vin. Dagtid. Kvällen är inga problem. Har också tappat den goda rutinen med 3 km daglig promenad före frukost.Blir 1-2 ggr per vecka nu. Trött och sliten. Vet ju varför.
Givetvis har det också resulterat i viktuppgång. Just nu är det kämpigt. Jag ska försöka hålla i men vet inte om jag kommer att bli lurad av beroendehjärnan sen.
Behöver hitta och landa i en målsättning. Som bör vara alkoholfri. Tillsvidare.
Ska nog läsa om några böcker så jag kommer i rätt tänk igen.

@Vinägermamman Välkommen tillbaka! Vad bra att du gör nytt försök och inte ger upp kampen. själv har jag kämpat och kämpar ff för att inte trilla tillbaka i ett problemdrickande. Jag satsar tillsvidare på att vara alkoholfri. Jag har lyssnat på många här inne som vidhåller att det är mycket enklare att helt avstå än att räkna enheter. Har läst din tråd och finner många likheter hos mig själv🥰. Du skriver att det denna gång är svårt att sluta, så var det för mig också. För snart en månads sen var det första jag tänkte på när jag vaknade alkohol och så höll det på hela dagarna. Styrkekramar till dig! ❤️

@Ny dag Tack❤️. Nä kampen får man inte ge upp💪🏻. Jag känner också igen mig i många delar i dig. Inte minst vad gäller träning😂. Var på gång i våras och körde styrketräning hemma inför skidresa. Hade tänkt komma igång med löpning🙄. Svårt att hitta en aktivitet som man trivs med. Gillar inte att gå på gym, eller att simma. Vilka aktiviteter skulle passa dig tror du?

Gårdagen gick bra. Denna dag bör också gå bra.
Om jag rannsakar mig själv vet jag nog egentligen vad som gjorde att jag tappade greppet i somras. Det var en förändring av min vardagssituation som jag inte kunde påverka och som jag inte haft kraft att hantera. Situationen kvarstår och det är en risk, då det innebär att det ställs krav på mig (delvis självvalda) som jag inte mäktar med. Min strategi nu är att försöka lägga annat åt sidan och fokusera på att hantera ”situationen”. Fasiken att man ska vara så ömkligt skör😔

Dagen har avlöpt över förväntan. Tacksam för det. Beror troligtvis på att motivationen är stark nu. Har bäljat kannvis med te. Vanan att dricka något titt som tätt är påtaglig. Har läst mycket härinne idag och berörts av mångas berättelser, vilket stärkt min motivation. Är dock halvkrasslig och känner mig febrig. Men hetsar inte upp mig för det. Det är som det är. Förhoppningsvis är det bättre imorgon. Har även bokat av och tackat nej till saker för att ge mig förutsättningar att komma längre i denna processen den här gången. Men gud vad jobbigt det var. Har så svårt att säga nej. Kände mig elak, eller snarare som en svikare.
Godnatt 😴

Har haft ett ganska kraftigt sug nu under eftermiddagen. Har förmodligen ätit lite för lite lunch. Suget (som fortfarande är där) kommer sig tror jag av att hjärnan vill ha snabb energi för att kunna jobba koncentrerat. Jag pausar och går in och skriver här istället. Är fortfarande hängig och småförkyld. Lyckades i alla fall komma iväg på en morgonpromenad. I lördags fanns det inte på kartan. Blåst och regn, 22-28 m/s.
Igår var jag alltför trött och hängig. Tror det är jätteviktigt att återuppta de dagliga promenaderna. Tänker i alla fall INTE ge efter för suget idag! Ikväll blir det att göra mos av alla äpplen som blåste ner i lördags.

Dag 4 Suget försvann. Kokade mos hela kvällen. Sov 6 h. Vaknade med oro. Somnade om efter ett tag. Fortfarande lätt oro. Vet inte varför. Morgonpromenad avklarad. Fortfarande svidande ögon och hängig. Funderar en del på strategier och risker.

@Vinägermamman Bra att du skriver ner när kroppen skriker efter raketbränslet, för mig kändes det lättare att hantera när orden, känslorna kommit på pränt. Vi vill ju vakna nyktra imorgon för att kunna njuta av första underbara koppen kaffe. Jag tycker att de första fem dagarna alltid är värst, nu är du snart där 💪 sen brukar dagarna rulla på lite lättare allteftersom avståndet från alkoholen ökar. Idag är jag på dag 30 vilket börjar bli riskfyllt för egen del på så sätt att jag haft en historia av att återfalla och visst märker jag av tankar på att en sista berusning/att få döva alla känslor men genom att skriva det här i skrift ser jag hur jäkla sjuk en beroendehjärna är. Ett återfall för mig skulle innebära minst fem dagar av obarmhärtig ångest och att jag inte ger min hjärna en fullödig chans att reparera sig, att jag skjuter fram det som gamlingarna här vittnar om dvs att återfå dopaminkickarna på naturlig väg. Sorry för långt inlägg i din tråd. Önskar dig en fortsatt fin och nykter kväll.🙏❤️

@Ny dag Tack 🙏 för dina kloka rader. Visst är det märkligt ändå att det gör så mycket att sätta sina tankar och känslor på pränt? Vad bra att du fick reflekterat. Då är ju strax en månad avklarad för dig! Grattis🥳
Ja, nu är jag taggad på fortsätta med alkoholfria dagar för att bli klar i skallen, slippa dimman och avtrubbningen i huvudet, och slippa bli så trött. Tack detsamma om en fortsatt trevlig nykter kväll🥰

Står inför ett dilemma om ett par veckor. En väninna fick i present champagneprovning av och med oss ( 4 väninnor). Hade vi gett presenten idag hade jag aldrig varit OK med detta utan försökt styra över till något som inte måste inkludera alkohol. Men nu är det som det är. Nu till mitt dilemma. Vet inte hur och vad jag ska göra. Gå på en gemensam champagneprovning och inte prova själv? Låtsas bli sjuk och boka av typ samma dag. Delta i provningen, men bara prova lite? Inget av alternativen känns bra och jag vet inte hur jag ska göra. 🤔

Tänker att det är ett beslut du kan ta längre fram. Det klarnar kanske på två veckor. Tror att det är dumt att prova lite. Champagne går rakt upp i huvudet och även om du skulle lyckas att prova lite så får du ju problemet med att begäret väcks efter så kort tid. Men som sagt, vänta med att bestämma dig. Finns alternativet att förklara för väninnorna? Då kanske du kan delta med alkoholfritt?

@Sisyfos 🙏 för din input och dina tankar. Ja, jag kan ju avvakta, men jag vill helst i förväg hitta ett alternativ som känns bra. Det är inte aktuellt att berätta i nuläget. Det skulle kännas besvärande om jag proklamerar något och sedan faller tillbaka i gamla hjulspår. Hade det varit ett restaurangbesök eller en middag hade det inte varit något konstigt alls. Men just att det är champagneprovning och en gemensam aktivitet som en present. Om jag går dit utan att prova känner jag mig respektlös gentemot de andra, inklusive den som håller i provningen. Vad ska jag göra där om jag inte är intresserad av champagne liksom? Det som ligger närmast till hands är att jag bokar av mig.
Jag har heller inte sagt något till maken. Jag har helt sonika slutat dricka och börjat promenera för att komma ner i vikt igen har jag sagt till honom. De senaste 3 månaderna var 90% helt i smyg, så han det inte hur mycket jag druckit. Och jag vill hålla det för mig själv så länge det är ett problem. Det är bara ni på forumet som vet. Det känns bäst för mig så.

Spamvarning från mig, ber om ursäkt men har mycket jag vill sätta på pränt.

Analyserar och jämför hur det var i mars 2022 och hur det är nu, när jag börjar om igen. Vill förstå hur det var, hur det är nu, vad som skiljer och varför.

Då - hade jag nått min absoluta botten. Mådde urkass på alla plan och drack 3-4 ggr mer än jag gjorde nu. I fysiskt kass skick. Mycket deprimerad och hjärnan fungerade uselt.

Nu var jag rädd att jag skulle behöva sjunka ännu lägre än sist innan jag åter fick nog. Det är inga bra 3 månader jag har bakom mig, men jag är glad att det inte behövde bli värre.

På det stora hela har jag ändå mått oändligt mycket bättre än vad jag gjorde för 1,5 år sedan. Jag hade svårt att formulera mig, det upplever jag inte nu. Däremot har jag de senaste månaderna känt mig känslokall och avtrubbad. Det är inte naturligt för mig.

Denna gången har jag inte drabbats av hjärtklappning eller ångest. Beror kanske på mängden. Men trött har jag blivit.

Kanske helt naturligt beroende på graden av mående, men jag har svårt att få tillbaka känslan av skräck/abrupt uppvaknande och den motivation jag fick av det. Nu är det en mer sansad bild av alkoholens skadeverkningar. Men jag behöver hitta något annat inom mig, som gör att det inte händer igen. Just nu har jag svårt att landa i några långsiktiga strategier, utan det som gäller nu är att jag tillsvidare inte dricker alkohol.

Kanske helt ointressant för andra att läsa, men känns viktigt för mig att skriva ner.
Önskar alla en bra dag!💕