Trodde att jag hade allt under kontroll, att jag kunde dricka lagom.....
Dumt av mig, det kan jag ju inte....
Sabbade allt redan dag ett av semestern utomlands.
Idag tar jag steget mot ett liv utan vin.

Vinter i min t…

"I år känns det som en frihet att slippa dricka, fin middag blir det nog men i övrigt kan vi ju göra precis vad som helst, vad vi känner för. Jag slipper fastna i den där alkoholjakten."

Det har stört mig länge att redan innan vi ska göra en aktivitet där det ingår dricka så tycker jag det känns jobbigt för jag vet att så fort första klunken är tagen så kommer jag tappa intresset för precis allting annat (även om jag låtsas att jag tycker att något annat är intressant eller roligt för att få fortsätta fyllna till). Alla andra aktiviteter är rökridåer för att kunna dricka när andra ser. Jag skulle lika gärna (hellre) bara sitta ensam hemma och hälla i mig så att jag slipper ta hand om logistiken kring att vara social, beställa mat, betala notor, ringa taxi, genomlida taxiresan hem utan dricka osv. (gud så tragiskt!!)

MissH

Tragiskt ja, men du är inte ensam! Själv såg jag alltid till att ha "färdkost" med i taxin, för tänk (ve och fasa) om man skulle bli av med en gnutta av ruset under färden! När man ser tillbaka på vad alkoholen gjort med en, eller vad jag gjort med mig själv...det är hemskt.

Har idag varit och handlat ett gäng alkoholfria öl till kräftskivan och mannen är med på det hela så vi har ju varandra och jag ska skjutsa en av sönerna på fest och det känns bra att ha det uppstyrt. Behöver ju verkligen gå ner i vikt, men tänker att jag ända kan unna mig en liten påse godis när jag kommer hem efter kräftor och skjuts. Har oxå bokat tid på spa nästa weekend. Försökte tänka om och fundera på vad jag vill göra på vår barnfria helg i stan och kom ju på massor. Jag vill sitta länge och dricka te och äta muffins, jag vill hyra cykel och cykla längs vattnet, jag vill göra en fotbehandling, jag vill äta på någon rolig vegetarisk restaurang och jag vill gå på bio och jag vill äta nyttig hotell frukost istället för att sitta kräkfärdig och försöka få i mig rostat bröd med smör..... Jag håller med er att det känns nästan befriande att tänka på att jag kanske kan leva utan jakten, för det är det jag kommit fram till under den här tiden. Att det har länge varit så att första klunken bara skapar en längtan efter mer. Det var många år sedan jag njöt av ett glas vin. Jag har precis fått hem boken Frälsarkransen som jag ser fram emot att läsa, känner att jag har en massa andligheter jag vill utforska. Mycket tid går åt till att grubbla på hur jag ska gå ner i vikt. Just nu vill jag liksom ändra allt, inte dricka, inte vara tjock, utan plocka fram den lugna, trygga och nöjda jag.

ihop Sommar12 tycker jag! Det du skriver kunde lika väl jag ha gjort. Nu lever vi efter vad vi vill ha i stället för att hata det vi inte vill ha.
Go for it
Fenix

Stigsdotter

...har jag också fått hem, även jag försöker finna lite mer andlighet, tror att det kan vara en väg till den lugn och ro som nog behövs för att bli en ny nykter människa :-)

Bra att du har en plan, och du ser vad mycket skoj du kan hitta på den barnfria helgen. Vad ska mannen göra ;-)

andlighet och gillar Lönnebo så rekommenderar jag att utforska Hjärtats nycklar och van Goghs rum (min favorit). Och så kan man läsa Väven också, höll på att glömma den. / mt

Sitter i fredagsmys-soffan och saknar för första gången på mycket länge inte A. Känns bra att se fram emot att gå och lägga mig nykter, läsa, sova gott och vakna och må bra. Jo, mannen får helt enkelt bara hänga med på mina weekend-planer. Märker att han är glad för vad som helst så länge jag inte dricker. Har nog inte fattat hur det har känts för honom. Jag har nog varit svår att hejda oxå då jag alltid handlat, fixat och gjort fint till han har kommit hem på fredag-kvällen... och under tiden druckit ett antal glas vin. Nu har jag jobbat över, tittat i butiker och kommit hem lite senare till middag på bordet och läsken upphällld. Tror att mycket kommer förändras i år om jag orkar och klarar detta. Har nu inte druckit sedan den 3 augusti, det är inte så länge med det känns som en evighet sedan. Är så glad över att jag kan se tillbaks till min vecka vid havet och minnas allt precis som det var utan minnesluckor och luddighet!

Jag är så glad, jag klarade av kräftskivan i går kväll. Åt några kräftor, drack 2 alkoholfria öl och smög iväg hem när de andra började bli onyktra. Känner mig så nöjd med mig själv och det var så härligt i morse! Kände mig konstigt nog inte lockad av att dricka, tror att det kan vara för att jag hade en plan. Hade laddat upp med alkoholfritt öl, unnade mig två bitar smarrig efterrätt och drack två baljor te. Det var nog första nyktra kräftskivan på ca 20 år, förutom graviditeter... Tänk va konstiga vi är här i Sverige!

dramatikern

Hej miss 12. Jag följer dig med intresse.
Är i ett liknande skede som dig tror jag. Vi stöttar varandra !
Titta gärna in på min tråd om du vill. Sov gott !

Vinter i min t…

Sommar12: Det verkar som en väldigt bra strategi att ha en plan har jag märkt. Bra gjort att klara en kräftskiva! Själv tror jag inte att jag ska utsätta mig för det, inte än, inte denna sommar. Å andra sidan har jag redan hunnit med en i år och den var inte alls nykter för min del (det var innan jag hittade till forumet ;)). Har ingen klar minnesbild av hur den slutade... *host

Varför blir det så svårt när allt känns så bra. Har ju inte druckit på tre veckor nu och klarade tom kräftskivan och känner mig så glad och stark. Börjar nästan tycka om mig själv.... Men så ser jag fram emot helgen då jag och mannen ska iväg själva. Då borde man ju fira eller i alla fall dricka något glas vin till maten tänker jag. Varför kommer dessa tankar, varför? Varför ska allt som ska bli roligt, trevligt och firas alltid höra ihop med alkohol. Sist jag var ute på restaurang med familjen drack jag 4 glas vin och funderade hela tiden på hur jag skulle kunna få i mig mer så jag vet att ett glas vin till maten räcker aldrig för mig. Är det längtan efter att "va som alla andra" som jag är ute efter eller är det helt enkelt ruset jag längtar efter? Jobbigt, känns som att jag aldrig kommer sluta sörja.

MissH

Det är en vanesak tror jag, det är ju så vi alltid gjort innan. Men det är ju egentligen känslan precis innan själva drickandet man vill åt, för mig iallafall, för så fort man svept första glaset startar jakten på nästa. Jag har två bilder av A, en romantiserad och en verklig. Den romantiserade dyker upp i huvudet ibland, kan komma av ett minne, att nån dricker på tv eller bara hux flux från ingenstans, och det är som om hjärnan trängt bort allt det fula. Men så tvingar jag mig själv att tänka igenom ordentligt, blir det sådär mysigt? Näe. Vet inte om det nånsin varit det, var väldigt längesen isåfall.

Hela livet nästan har vi förknippat fest med alkohol, det är ju inte konstigt att det blir lite vingligt och knaggligt när man ska vänja sig av med det. Men jag tror du fixar det, du vet ju vad som är bäst för dig.

Kramar

Det är ju verkligen en vanesak! Och det är nog känslan innan jag är ute efter och för länge sedan när jag kunde sitta och njuta av en öl el ett glas vin och vara där och inte i nästa glas. Jag kallar känslan för Fredagskänslan. Minns när jag hade slutat jobbet tidigt, köpt god mat och mycket vin och var på väg hem i bilen med hög musik och kvällen framför mig. Men de senast 2-3 åren har det ju blivit för mycket alldeles för ofta och resten av helgen var ju oviktig i stort sett. Men ändå, den där känslan, saknar den, romantiserar den och undrar om jag någonsin kommer känna så igen? Finns det något annat jag kan göra, tips anyone?

Nynykter

Jag tror också att det är en vanesak och att det tar tid att hitta på nya saker och aktiviteter som förknippas med fest, ledighet etc. Mina barn tycker att jag är fånig som ibland när det ska vara festligt vill ha alkoholfritt vin eller öl. "Varför det?" undrar de. "Varför ska du låtsas när du ändå inte dricker alkohol?" Jag försöker förklara att det inte handlar om att låtsas utan bara om att dricka något annat för att markera att det är fest. Mineralvatten dricker jag ju JÄMT annars.

I början av min nykterhet blev jag väldigt rastlös. Visste inte riktigt vad jag skulle göra åt det. En kopp te till? En chokladbit kanske? Men det gick över.

Kram från Nynykter

Nynykter

Det är förresten väldigt lätt att hålla sig till bara ett glas vin eller öl om det är alkoholfritt :-)

Stigsdotter

Det är ju verkligen på pricken så det är! Hela tiden. Med allt egentligen.

Man är aldrig där utan man är i nästa glas.

På festen deltar jag inte i samtalet utan har koll på mitt eget och andras glas, på flaskan. Kan jag hälla i mig nu och fylla på, hur långt har de andra kommit? Fredagskänslan - åh vad gott det ska bli med ett glas vin till matlagningen, hämta ungarna tidigt och dricka vin, äta god mat, kanske efterrätt, dricka vin, härligt maken är inte hemma, se bra film, dricka ett litet glas vin... Glömmer efterrätten, bråkar med barnen, somnar i filmen, ringer och skäller på maken... Hur mysigt blev det egentligen på en skala?

Men vet ni, jag börjar inse att det ÄR allt det där andra runtomkring som är det mysiga! Det är mysigt med fredag, man får sova ut på lördagen, kan vara uppe lite längre, laga god mat, umgås med familjen. På festen: ja, det är ganska trevligt att koncentrera sig på vad folk säger, att delta i samtalet. Jag sätter på hög musik, dricker ett glas av något annat som är gott (100% Blåbär till exempel), lagar god mat och mår bra ändå! och sedan ser jag HELA filmen och pausar inte för att skriva massa larv på Facebook! jag försöker att vara där jag är istället för i det jag får i mig. Och det är 1000 gånger skönare när jag vaknar på lördagen!

I dag känner jag mig alldeles rädd och nervös inför helgen då jag och mannen ska iväg på weekend utan barnen. Har aldrig varit iväg utan att dricka en massa och det har ju varit ok då, vi firar ju! Men inte denna helg, jag känner mig livrädd för A just nu. Mår så bra nu, sover gott, läser, tittar på tv och vaknar glad! Känner mig inte sugen, men det känns som att jag går och väntar på en storm som bara flyger iväg med mig och gör så att jag dricker och dricker och dricker. Är liksom rädd för att få i mig ett glas av misstag på något vis och sedan inte kunna sluta. Detta låter kanske lite snurrigt, men det känns liksom för bra för att vara sant, har inte druckit en droppe på en månad! Känner igen mig i Stigsdotters tråd att man blir lite lugnare och inte tar små saker så allvarligt. Har glömt massa saker på jobbet men bryr mig liksom inte, är lite inne i min egen bubbla med mitt jagprojekt, köpt massa nya kläder, beställt andliga böcker, fixat massa ljus och mysiga gardiner hemma och vill helst bara vara där med mig själv. Detta blev en hullerombuller text, kommer nog inte skriva i helgen så jag hoppas ni håller tummarna för mig! Ni ska veta att utan detta forum hade jag inte klarat detta. Planen inför helgen är (trots att jag borde banta) att jag får äta precis vilka godsaker jag vill och beställa hur många koppar kaffe och te och cola jag vill och att tänka på känslan när jag vaknar!

till i helgen! Har läst igenom en hög inlägg ovan och ni beskriver så bra vad drickande handlar om, förväntan och sedan bara en jakt på mer förväntan som man tror ska komma i form av nästa glas. Det är så löjligt hemskt! Hade i dag en strid på p-platsen utanför Systemet, åkte därifrån två gånger för att inte handla något men slutade lik förbannat med att jag sitter här och känner igen alla era tankar. Inne på burk två och är så less på mig själv igen, och igen, och igen. Jag vet ju att bara jag kan komma till rätt beslut där utanför systemet så kan det mkt väl bli sluta på eländet för lång tid. Och då kommer den där tanken tillbaks, bara en gång till, bara ikväll, i morgon måste du, i morgon ska det säkert gå. Och vad mysigt jag har det nu, frun har lagt sig och jag kan äntligen öppna mina burkar, så att jag kan snabbt kan bli berusad och kanske somna så fort att jag inte mår allt för djävligt i morgon. Jag vet, är det detta jag längtar till? Absurt. Svetten börjar rinna längst nacken och nu är jag orolig att jag köpt för lite, ska jag hinna somna. Hade samma resa i går kväll, och vaknade framför datorn klockan 02, och gissa hur bra jag mådde när jag skulle upp kl 07. Hela dagen i dag tänkte jag att i dag ska jag inte dricka vad som än händer. Men..... Längtade faktiskt efter just känslan att få lägga sig nykter och vakna nykter. Vet ju så väl att det är den fina känslan. Det är då jag plötsligt inser vad jag är, alkoholist. Det är det som är sjukdomen. I morgon hoppas jag vinna kampen utanför Systemet, eller rättare sagt så hoppas jag klara att inte inleda någon som helst förhandling med alkoholisten inne i mig, den förlorar jag alltid. Jag ställer inte upp på att förhandla helt enkelt.
Kram i natten,
/Fenix

Vinter i min t…

"Känner mig inte sugen, men det känns som att jag går och väntar på en storm som bara flyger iväg med mig och gör så att jag dricker och dricker och dricker. Är liksom rädd för att få i mig ett glas av misstag på något vis och sedan inte kunna sluta."

--

Känner likadant. Det är så svart på vitt dessutom, när man skrivit ner här hur det brukar gå efter ett glas. Innan var det lättare att lura sig själv att det skulle gå bra. Ibland har det ju, faktum, gått bra!

Men jag har ALDRIG druckit 1-2 glas vin och känt mig nöjd. Jag har ALDRIG druckit "lagom" utan att ha den där frustrerade känslan inombords att jag vill fortsätta tills jag stupar. Därför tänker jag att det är onödigt att försöka dricka lagom även om det skulle funka den här gången, för "lagom" ger mig inte det jag vill ha. Och stupfull har jag ingen lust att bli heller, i alla fall inte om jag spolar fram scenariot till morgonen efter.

Tänka på känslan när du vaknar verkar som en bra plan!

--

"...köpt massa nya kläder, beställt andliga böcker, fixat massa ljus och mysiga gardiner hemma och vill helst bara vara där med mig själv."

--

Av någon underlig anledning har de blivit nya gardiner i varje rum och en hel del annat nytt hemma hos oss också under de senaste 11 dagarna.. Ingen gammal mat i kylen och det är MISSTÄNKT rent och fräscht.. hmmm.. :)

Stigsdotter

Håller alla tummar och tår för dig i helgen, det går bra ska du se. Hoppas ni får det riktigt trevligt!