Idag känner jag mig faktiskt ganska pigg. jag är glad, motiverad, pigg, etc. en skön dag helt enkelt.

Men hur ska jag kunna låta bli att dricka imorgon och på lördag? jag dricker inte kolossala mängder, kanske runt 5st starköl vid varje tillfälle. jag gör inte bort mig eller så. men jag vet att jag under söndag, måndag och en bit in på tisdag kommer att känna mig trött, deprimerad, orolig, omotiverad, ångestfylld och osocial.

det är inga som helst problem att låta bli alkoholen under veckodagarna. men när fredags- och lördagskvällen kommer så kommer suget. blir lite irriterad om jag inte får dricka. kvällen känns nästan lite bortkastad om jag inte får dricka några öl. det har helt enkelt blivit en vana under åren.

hur kan jag låta bli? jag vet att mitt problem inte är av det största slaget. alkoholen har egentligen inte medfört några större problem för mig mer än att jag känner mig mentalt ur form i 2-3 dagar efteråt. men jag tycker inte om att känna så. samtidigt är vanan väldigt stark har jag insett.

kanske en dag...

Tack för välkomnandet!
Jag blir innerligt glad för din skull Sundown, det låter underbart och fortsätt på din inslagna väg :)

Jag lyckades också hålla mej borta från A igår kväll men det gick inte så lätt. För mej gick jag nämligen in i mitt tredje dygn utan på hur länge kommer jag knappt ihåg. Svettningarna och huvudvärken har funnits där sen i onsdags så för mig var det verkligen dags att fylla på igår!(fy vad hemskt det ser ut när jag läser det) Kvällen gick hyfsat bra, dock fanns en känsla av rastlöshet och en känsla av att det var tråkigt utan. Har haft en natt med ångest, magont,illamående och huvudvärk... Jag var inte sugen på att gå upp och dricka men det var inget vidare...
När jag väl somnade och sedan vaknade kände jag mig lite överkörd men ändå så stolt och glad över min nyktra fredag. Nu är det snart kväll igen så det blir att bita ihop igen. Jag har läst mycket innan, och fastnat för ord som, "en dag i taget" och "ta aldrig det första glaset"

Hoppas ni får en fin lördags kväll! :)

Mammy Blue

- jag mår utmärkt, pigg, utvilad, känner mej som en människa för första gången på flera år! Så det var så här bra det kunde vara innan alkoholen tog över? Jobbar förvisso hela helgen, och då har jag inget sug, men att ha fått vila på riktigt de två lediga dagarna innan - julafton för kropp och själ. Hinner inte läsa och skriva så mycket när jag jobbar, så det är tur att suget uteblir. Kramar till alla, vi kommer klara detta!

sundown

Mammy blue: - "jag mår utmärkt, pigg, utvilad, känner mej som en människa för första gången på flera år! Så det var så här bra det kunde vara innan alkoholen tog över?"

Det låter härligt, bra kämpat. :) Själv vaknade jag för 10 minuter sedan. Sitter här nu och jämför idag med med en "vanlig" söndag. Hade suttit här nu med hjärtklappning, ångest, oro, trötthet och som så många gånger tidigare tänkt att "det var ju egentligen såååå onödigt att dricka igår". Inatt har jag sovit nio timmar i ett sträck! Vanligtvis hade jag vaknat runt 04:00 tiden på morgonen med hjärtklappning. Hade då fått gå upp och peta i mig värktabletter och en halvliter vatten för att därefter sova oroligt ett par timmar till.

Kanske en dag: "För mej gick jag nämligen in i mitt tredje dygn utan på hur länge kommer jag knappt ihåg. Svettningarna och huvudvärken har funnits där sen i onsdags så för mig var det verkligen dags att fylla på igår!(fy vad hemskt det ser ut när jag läser det) Kvällen gick hyfsat bra, dock fanns en känsla av rastlöshet och en känsla av att det var tråkigt utan. Har haft en natt med ångest, magont,illamående och huvudvärk... Jag var inte sugen på att gå upp och dricka men det var inget vidare..."

Oj vad bra kämpat! Jag är riktigt imponerad!! Hur känns det idag? Idag är det 14:e nyktra dagen för mig! Vet ärligt talat inte när jag hade en sådan lång vit period sist. Den här helgen gick faktiskt lika bra som den förra, är fortfarande lite förbryllad över det. Det har ju varit så svårt tidigare. Vi hade gäster igår och en av dem drack hyffsat mycket alkohol, dock ej så att denne blev full. Under tiden drack jag alkoholfritt öl och ingen märkte någonting. Jag kände inget sug över huvudtaget faktiskt och jag störde mig inte heller på att övriga drack (får nog skatta mig lycklig på den punkten).

Vill sluta: "Ditt köp på gröna skylten är exakt som mitt häromsistens första men inte sista!"

Jag har nu testat ett gäng olika varianter av alkoholfritt öl och har hittat två stycken som jag tycker smakar helt ok faktiskt. Jag älskar ölsmaken (har faktiskt ej druckigt _enbart_ för att bli berusad) så det är en win-win för mig. Jag slipper vara trött dagen efter samtidigt som jag har druckit något gott. Ska nog beta av hela deras alkoholfria sortiment och se om jag hittar något ännu bättre.

sundown

i morse på väg till jobbet så satt jag och reflekterade över att jag nu har fått 5st "extra" dagar i veckan! Fredag (mycket går bort eftersom man vanligtvis har varit berusad), Lördag (trött på dagen, berusad på kvällen), söndag(trött), måndag(trött) och tisdag(trött). det är en hisnande tanke! Tidigare har jag aldrig frivilligt bokat in någonting på dessa dagar då jag alltid har varit berusad eller trött, inte har orkat träffa folk, osv.

Hittils har jag huggit på alla förslag som kommit, tackat ja direkt! Och även kommit med egna förslag! Helt underbart!

15 dagar nykter nu! :)

PersonligaPersson

Visst sköljer det över en en massa sköna insikter helt plötsligt? Jag är fortfarande ganska upptagen av att analysera kring min nykterhet, men minns att det var nästan dygnet runt i början. Bra att få allt på pränt här i din tråd. Jag fick mycket ut av att nyss läsa min tråd från start till mål för första gången. Mycket man glömt, många processer som var bra att påminnas om. Kör på bara!

sundown

mitt initiala lyckorus över att ha lyckats ta en vit helg, utan något sug, har nu sakta men säkert börjat lägga sig. kvar finns en tillfredsställelse över att vara en mer harmonisk person med mer energi. och det som jag var mest rädd för, att ölsuget skulle komma tillbaka, har hittils inte inträffat.

vet inte om jag har skrivit det i tråden men min ursprungsplan var att först skära ner till noll, att ta en lite längre vit period för att därefter spara alkoholintaget till festligheter. men nu vet jag inte om jag ens vill dricka under fester. de sociala bitarna har hittils flutit på riktigt bra utan alkohol och det är otroligt skönt att gå och lägga sig och veta att man är pigg dagen efter.

dag 18 idag!

höst trollet

Även om det initiala lyckoruset är över, så tror jag att det lägrat sig en viss frid och ett stort lugn hos dig ;-D
Själv, har jag inte gjort några uttalanden att jag helt ska sluta med alkohol, men ju längre tiden går, destå lättare blir det på något sätt att låta bli..

Det finns på något sätt, inget lockande kvar i ens det sociala drickandet.. Dricker, gör jag för att släcka törsten..

Kanske är det så, som jag läst om någonstans, att människor inte vet vart de ska göra av händerna på en fest, och därför måste ha ett glas i handen..?
För min del, kan jag ta glaset och knalla omkring med, men det behöver inte innehålla alkohol..

.. Visst är det nästan lite av ett "anti-klimax" att iinte ens bli "sugen" ;-D

Grattis till alla fina dagar du radar upp! kram /trollis

sundown

För min del fungerade det riktigt bra med alkoholfritt öl (vet att det inte fungerar för alla). Jag älskar smaken av öl (ale, stout, porter, bitter, veteöl, etc) och det är riktigt gott att kunna dricka öl utan att behöva bekymra sig för morgondagen eller ge sig in i diskussioner med gäster. Så nu har jag faktiskt bunkrat upp skafferiet med alkoholfritt öl. :) Blev förvånad när jag stötte på ett ganska stort sortiment av alkoholfritt öl på City Gross. Så nu behöver jag inte ens besöka systembolaget längre.

Visst har jag kvar ett visst sug som gör sig påmind lite då och då, men jag har insett att det är just öl nummer ett och två som jag isåfall känner ett visst sug efter. Den där initiala kicken när man blir lite lagom avslappnad och glad. öl tre, fyra och fem därefter är mer ett jagande efter det initiala ruset, men som i slutändan inte ger någonting mer än att man blir berusad på ett negativt sätt (och med dess negativa konsekvenser dagen efter).

jag berättade faktiskt för min fru i måndags att jag ska sluta med det onödiga helgdrickandet och hon tyckte det lät som en jättebra idé. Hon sa dock "men du drack i helgen?" varpå jag svarade att det var alkoholfritt öl. Hon hade inte förstått det och blev väldigt paff. :) Hon gjorde dock ingen stor sak av det vilket var skönt. Hon sa också att hon har märkt att jag är mycket piggare.

Stigsdotter

Glad fru får du på köpet ;-)

Jag ser att du gillar öl. Det jag faktiskt har känt mig riktigt sugen på och tänkt att jag kommer att sakna, är Guiness. Har du hittat något vettigt alternativ till DET? De alkoholfria öl jag sett har mest varit sådana som är blasktråkiga även med alkohol (Carlsberg & dyl).

sundown

"jag kommer att sakna, är Guiness. Har du hittat något vettigt alternativ till DET?"

jag har inte letat så mycket ännu. Majoriteten som jag har stött på hittils är, som du skriver, lager. Lager är inte min favorit men det funkar.

Smakade dock på ett väldigt gott veteöl (Weihenstephaner Hefeweissbier ) i helgen som jag köpte på systembolaget. På City Gross hittade jag ett annat veteöl (minns ej märket just nu) som jag ska pröva på fredag. När jag tittar på Systembolagets sortiment av alkoholfritt öl så verkar det mesta komma från tyskland, sverige och spanien. Ale, stout, bitter, porter och stout lyser tyvärr med sin frånvaro.

Googleade lite snabbt efter alkoholfri Guinness och hittade följande: "Malta Guinness is brewed under license internationally, and is sold all over the world. This is a non alcoholic version of guiness."

Så uppenbarligen finns det, men var vet jag inte. jag ska dock hålla utkik, återkommer till dig om jag hittar något. :)

PersonligaPersson

Jag delar upp min nykterhet i före och efter återfallet kring midsommar. Före var det viktigt med alkoholfri öl för mig. Men nu efter återfallet har jag tappat intresset helt. Dricker det om det ställs fram på en fest. Men jag köper det aldrig själv. Inget beslut jag tagit aktivt, utan det bara föll sig så. Funderar lite kring den processen, och jag vet inte om det bara är en slump hos mig, eller om det är ett vanligt mönster. Liksom att tecken på att man inte bara slutat med alkohol, utan man har också blivit av med beteenden som är alkoholrelaterade. Som att dricka öl. Om sanningen ska fram så har jag ju faktiskt tröttnat helt på fester, så det kanske snarare är ett asocialt drag som tittar fram hos mig...

sundown

dag 22 idag! och nykter helg nummer tre! Skillnaden den här helgen är att det har gått lite mer på rutin, har inte reflekterat så mycket över att jag inte ska dricka. går inte heller runt i det där initiala lyckoruset över att ha klarat en nykter helg. Så det har på något sätt känts som en "vanlig" helg.

Har märkt att det som jag har avskytt tidigare, att prata med helt okända människor kommer nästan naturligt numera. Inte så att jag helt plötsligt tycker att det är skitkul eller att jag går fram till vem som helst och börjar prata. Men det kan vara en kommentar till någon man råkar gå förbi ("vackert väder idag!", "oj, din hund är stor som en häst!", osv), hamnar i hissen med, råkar sitta bredvid, osv. :)

hoppas att ni andra där ute mår bra idag! Det är otroligt vackert väder idag, men tyvärr kommer jag att få spendera en stund av dagen med att byta till vinterdäck vilket ligger långt ner på min lista över roliga saker ... :)

Vimmsa2

Själv är jag på dag 29, men hade inte kommit hit utan Antabus och detta forum! Har en liten svacka just nu så jag har bosatt mig på forumet för att tanka motivation och styrka. Det funkar!
Inga däckbyten här i dag, det ska BARA njutas av det fina vädret. :)

Kram/Maria

vill.sluta

Vad jag förstått när jag läst runt lite här så gör du själv en ordentlig resa.
Köp inte ned dig med att du inte hade klarat det utan Antabus. Det tror jag visst att du hade gjort.
Men lite lättare med antabus javisst. Men med din styrka och envishet så hade du fixat det i en handvändning.
Det VET jag för du sitter inne med så otroligt mycket GOTT!!!!!!
Och dag 29? Snart den första månaden! DU ÄR SKITBRA!
Push it baby!
//A

sundown

i helgen hade vi inget speciellt inbokat och jag var lite orolig över hur det skulle gå. det finns ju få lika bra och enkla botemedel mot rastlöshet eller tristess som ett par öl!

men det gick faktiskt bra! Tanken att dricka slog mig aldrig med samma kraft som det alltid gjort tidigare.

dag 29 nu! Detta hade jag aldrig någonsin trott för en månad sen ...

m-m

att läsa dina inlägg. Själv är jag inne på dag 10. Känns helt ok, har inte varit så sugen som jag trott att jag skulle vara. Är lite rädd att tappa fokus när det gått en tid, men det får jag kanske ta tag i då. Just nu känns det som en bra strategi att ta en dag i taget.

Men dina inlägg inspirerar och motiverar! Tack för det!

/m