Hej!
Jag är Spes och har problem med alkohol.
Tänkt starta en tråd länge och skryta om
nyktra dagar och veckor. Det går dock inte
så bra så jag ska liksom ni andra försöka använda
forumet till att förstå mitt missbruk, sätta ord
på det och komma till insikt på ett sådant ärligt
sätt som möjligt.
Spes

Välkommen. Jag går på lchf och mår prima. Jag är också beroende av a liksom du. Tacen dag isänder. Har du några ideer till att inte dricka? Mål? Du komner upptäcka att nykterheten är en bra sak.

Moa

Jag kör också 5:2 men tyvärr så hindrade det inte mig från att dricka de dagarna... Bestämde mig dock i fredags för att inte dricka mer alkohol igen. Det har bara fört med sig så mycket elände... Dåliga levervärden, minnesluckor, nästan förstört förhållande, ångest m.m., m.m. Men jag vet att det är lätt att bortförklara allt gång på gång. Alkoholens makt är för stor...
Det är inte så lätt att hitta något alkoholfritt alternativ och för dig är det ju ännu svårare. Kanske du kan prova en råsaftcentrifug? Utvinna saft/juice från frukt och grönsaker?
Sänder en kram och hoppas att du hittar styrka och motivation att stå emot alkoholen!

Spes

Tack aeromagnus och moa för era inlägg. Moa jag drack också de dagarna......och räknade kalorier på alkoholen i stället för att äta, smart!! Jag SKA hitta motivationen, läser och läser och har inte givit upp :)

Ebba

Det fanns en till bok, något med en stenbänk i titeln om jag inte minns fel ?Den läste jag såklart också.
Tänk om det är ett Maria Gripe- trauma från barndomen som har gjort att jag är som jag är. Jag kom aldrig ur stämningarna i de böckerna.

Spes

Jag blev också fast i stämningen. Har bestämt mig för att läsa om Agnes Cecilia nu. Jag har använt den boken i en uppsats jag skrivit. Uppsatsens ämne törs jag inte skriva här men kanske gör det ändå :) Maria Gripe skulle jag vilja träffa. Såg en dokumentär om henne för flera år sedan. Jag har inte vågat se filmen Agnes Cecilia, är rädd för att det magiska ska förstöras. Den finns på Youtube, rekommenderar du den?

Ebba

Först måste jag bara berätta att mitt morgonkaffe är helt perfekt denna morgon, så gott. Jag kör på känsla när jag gör kaffe, häller i kaffe istället för att ha i med mått.

Jag vet inte om du borde se Agnes-Cecilia, jag var ju jätteliten när jag såg den senast och jag tror att jag tyckte att den var otäck och att mamma var lite märklig som tog med mig på bio för att jag skulle få se den. Hon var lite så, gav mig böcker för äldre och vinflaskor när jag var sexton. Jag kanske borde se filmen och läsa om böckerna. Jag vet inte för din del...... Du borde nog iaf vara nykter om du ska se den.....

Ebba

Jag kollade upp lite, filmen hade premiär när jag var åtta år borde det bli så så himla liten var jag inte. Den hade tydligen 7-års åldersgräns. För mig kändes det som att jag var 4 år och såg en skräckfilm för vuxna.

Ebba

Jag började kolla på Youtube på del 1, det är jätteobehagligt, jag fick rysningar.

Moa

Ok. Nu blir jag nyfiken. Kommer att leta kolla på Youtube efter Agnes-Cecilia... :)