Har tusentals med gånger tänkt att jag dricker för mycket och fel. Utan att göra något åt det....
Har förstör flera kompisrelationer på grund av mitt drickande. Utan att göra något åt det....
Har orsakat min familj lidande på grund av mitt drickande. Utan att göra något åt det....
Har ljugit och smusslat och levt ett liv som jag inte vill ha på grund av mitt drickande. Utan att göra något åt det...
Listan kan bli hur lång som helst med all idioti som jag gör ( och inte gör ) på grund av alkoholen.

När jag ser det så här svart på vitt känns det som om det är någon annan som skrivit orden.
Det kan väl inte vara jag?
Vem/vad har jag blivit? Ett monster?

Hur kan jag med vilja utsätta mig och min omgivning för detta lidande?
Vet inte....
Det enda jag vet just nu är att jag vill vända på skutan.
...och jag behöver hjälp.

Känns lite bättre att läsa att man inte är ensam om att inte ha makt över sitt drickande.
Grips av allas öden och berörs starkt av allas styrka att vara här på forumet. ( inkl. jag själv ;))
Framförallt blir man mycket berörd över allas vilja att stärka och hjälpa varandra.
Tack!

Vickan69

Välkommen! Vi är många som trillat dit och hör finns bara några få av de som insett att vi har problem. Forumet hjälper mig, berör och inspirerar mg. Det hjälper mig i kampen. Måste leva utan A och få kontroll och god hälsa igen. Våra familjer, vår hälsa och jobb mm finns inte länge om vi låter A fortsätta kontrollera oss.

Önskar dig all styrka och lycka med att vända på skutan. :-)

Vickan69

Hoppas det går bra för dig. Stå emot. Det blir bättre och vi har allt att vinna på att avstå A som är ett mycket skadligt nervgift!
Äktam

Avslutat konto

Godmorgon på dig också!
Är ju bara inne på min tredje nyktra dag än så länge men det känns mycket bra. Har ju trillat dit tusen gånger förr men vågar ändå sticka ut hakan och påstå att det känns lite annorlunda den här gången. Känner mig mer beslutsam. Hoppas att det är värt något. Känns så iallafall. Det är ju lätt att vara beslutsam när man är bakis och jag tror nästan att jag känner av lördagen fortfarande. Men tre dagar är alltid tre dagar. Känner mig trött men full av hopp. Kramar

Avslutat konto

Klockan är halv tolv på dagen och jag är på jobbet. Mina tankar kretsar ständigt runt alkohol och mitt drickande. Men för första gången på länge ( år ) så är tankarna helt inställda på att jag INTE ska dricka. Hoppas att det håller i sig....

Avslutat konto

Man är ju en beroendepersonlighet och just nu har jag bytt beroendet från alkohol till att vara beroende av detta forum.
Håller tummarna att denna kärlek håller i sig...
Vill verkligen göra slut med A....

Avslutat konto

Vilken hjälp finns att få när man bestämt sig för att bli helt nykter? Vart ska man vända sig? Vilka mediciner är att rekommendera?
Vill så gärna klara det här nu. Forumet är ett litet steg men jag vet att vägen kommer bli svår och snårig så jag vill veta allt jag kan göra för att inte trilla tillbaka nu för tusende gången. Orkar inte ett bakslag till. Vill inte spä på självföraktet ytterligare. Snälla alla fina här, kom gärna med tips och råd!

Avslutat konto

Haha, måste nog själv kommentera mitt inlägg ovan. Jag skriver att jag bestämt mig för att bli helt nykter. Hur många gånger har jag inte gjort det förr liksom. Ska väl vara lite med ödmjuk och skriva att jag är fast besluten om att verkligen kämpa för att bli helt nykter...

Bettan

Välkommen Patetisk. Jag är själv ny här men känner igen mig så väl i det du skriver. Visst känns det skört så här i början av nykterheten men vi för hjälpa och stötta varandra här inne. Jag tror att det känns lite lättare att skriva av sig och även få andras råd och stönning.
Lycka till!
Kram
Bettan

Avslutat konto

Tack Bettan! Kommer att behöva all hjälp jag kan få. Känner mig välkommen här bland er andra. Trygg över att vara med jämlikar. Vi är alla i samma nåt och ingen dömer någon. Ett oerhört stöd!

Promille

Patetisk: Jag är inte jätteväl bevandrad med vad för hjälp man kan få. Men beroendeenheter tror jag finns i de allra flesta städer. Man kan få alkoholsugsdämpande tabletter typ Campral och Naltroxen (tror jag det sista heter). Sen självklart antabus. Har testat alla tre. De alkoholdämpande mådde jag tyvärr illa av. Antabus kan vara bra som en "krycka". Dum som jag är testade jag dock att dricka på antabus = INGET BRA! LIVSFARLIGT! Har du testat AA? Har varit där några gånger. Brukar för många kännas konstigt först, men ge det några gånger. Allt är väl ändå bättre än att misshandla dig själv med A. För mig är BESLUTET det största. Utan det kommer man ingenstans. Man måste vilja. Och beslutet måste vara MITT. Har hjälp mig mycket att läsa här – gjort det under flera år, innan jag startade min första tråd för en vecka sedan. Läs mycket här och ta del av andras erfarenheter OCH SKRIV! Kram!

Avslutat konto

Hej Promille, och tack för dina råd och tips! Känns stort och avlägset att jag kanske kommer att behöva äta piller för att dämpa suget och ångesten som förmodligen kommer att infinna sig. Äter Cipralex mot depression sen en tid tillbaka vilket också är galet att blanda med alkohol men inte hindrade det väl mig från att dricka. Inte konstigt att man blir aspackad varje gång. Det har ju bara gått 3 dagar som sagt och ännu känns det helt ok men jag vet att det kommer att bli helttufft. Ska besöka min husläkare och lägga korten på bordet och se vad som blir sagt där. Vet inte vilken medicin som är bäst att börja med men vill nog ta till alla klutar för att klara detta, kommer inte att kunna stå emot suget annars är jag rädd. Har aldrig varit på AA men däremot Al-Anon eftersom båda mina föräldrar var alkoholister och min far är nykter alkoholist sen 20 år tillbaka. Känner mig lite rädd och skamsen för att gå dit men inser att alternativet är ju ännu skämmigare och farligare. Att långsamt supa bort sitt liv...Ska försöka hålla mig här och läsa och skriva så mycket jag kan så hoppas jag att jag får mod till att gå på ett möte så småningom. Att det ska vara så skuldbelagt och tabu att prata om att man har problem med droger och alkohol? Förstår att många lever i förnekelse och inte vill se att de har problem, men jag själv har insett det för längesen men det är inget man tar upp på morgonfikat precis. Känner att jag vill släppa bomben och berätta för alla ( många har väl sett det länge ) om mina problem för att få stöd men känner att jag skulle tappa all respekt överhuvudtaget. Får låta tiden utvisa vad som händer, måste ju inte ha så bråttom med allt....

Avslutat konto

Dag 4. Så här långt allt väl. Ska på en jobbgrej ikväll och vet att det kommer flöda med alkohol. Funderar på att erbjuda mig som chaufför för att själv kunna stå emot att dricka men också slippa alla frågor varför jag inte dricker. Just nu känns det inte ett dugg lockande att dricka men vi får väl se hur det känns till kvällen. Lill-lördag och allt. Löjligt, egentligen vad man har hittat på för fåniga skäl till att legalisera drickandet. Alla dagar kunde bli lite festdagar. Finns alltid något att fira. Sol, regn, lön, Inga pengar, ja, då får vi väl fira det med.
Men nix, inte idag trots att det är Lill-lördag ;)

konstnären

Grattis till dina 4 dagar. Vet inte om jag klarat att gå ut första tiden. Jag valde noll sällskapsliv i början för att jag var så
osäker på mig själv om jag skulle klara det.
Kör bil om du kan. Lycka till du klarar det
Konstnären

Avslutat konto

Ja, har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra. Om jag ska gå eller inte. Igår kväll var jag tveksam men har nu bestämt mig för att gå. Dessutom utan att vara chaufför. Det är redan ordnat. Tyvärr, skulle jag vilja säga. Är kanske dum som utsätter mig för det här nu men känner mig rätt stark ändå. Har druckit mer eller mindre i ca två månader nu så 4 dagar är en eon av tid utan alkohol. Konfronteras mycket med alkohol i mitt jobb, blir bjuden mer eller mindre varje vecka på någon form av firande. Skulle behöva låsa in mig eller byta jobb för att undvika drickande runt om kring mig. Tar tjuren i hornen idag och ser det som en första prövning. Håll tummarna för mig. Kommer att behövas, men jag bara ska klara det