För några år sedan var jag en flitig besökare här och tog del av alla kloka ord och insikter. Det var till stor hjälp då och jag hoppas att jag kan ta till mig av det ni alla delar med er av, även nu.
Jag lyckades inte sluta dricka men kunde vara utan flera månader i sträck. Drack måttligt.Faktiskt.
Nu har det spårat ur igen..Tänker bara på vin. Om jag börjar dricka när jag kommer hem vid 4 är det lugnt att köra imorgon bitti. Vill ha,vill ha. Dricker minst 2, ibland 3-4 dagar i veckan. För att" koppla av", dvs. fly från verkligheten. Fly från min man (som också dricker på tok för mycket, mycket mer än mig.) och vårt trista äktenskap. Fly från livet och allt vad det kräver av mig. Fly från mig själv, som inte gör någonting åt min situation.
Jag VILL INTE leva så här!
Livet blir så förbannat meningslöst......

belinda

Idag har jag dock ingen energi alls.Inte lust med någonting. Kan dock glädja mig åt 7 vita dagar, inne på den åttonde............:)

Tor

Såg att vi startat ett nyktert liv samma dag.
Önskar dig god resa i med och motgång sas.

Vickan69:ans tips :-) Ingen dum ide att passa barn. Har mina egna nästa helg och de är de bästa dagarna.

belinda

För mig finns inget bättre än att vara med mina barnbarn. Då är jag närvarande. I nuet. Det ger mig så mycket glädje. Inget sug efter vin. Inga tankar åt det hållet.
Idag huvudvärk, en förlamande trötthet som värkte ut i hela kroppen. Sur och irriterad. Tvingade ut mig på en promenad med hunden, det är bra att ha hund, man måste gå ut. Min syster släpade med mig på en marknad och jag tinade upp lite där i solen. Köpte ull. Ska spinna garn. Rofyllt trampande på spinnrocken lugnar en orolig själ.
När jag kom hem var jag helt galet sugen på vin. Som tur är finns det inte något med alkohol i hemma ( mannen har faktiskt också avhållit sig,bortsett från några folköl) Det var bara att rida ut stormen. Tvätta, laga mat, ut i trädgården, hunden.................Sysselsätta sig.
Nu är det lugnt.
Det går faktiskt över.
Tor, jag önskar också dig stort lycka till! och fina helger med dina barn:)

Vsrt var du på marknad? Går på lchf ovh frugan köpte hem såna där goda marknadskarameller inte snällt. Det är bra att du har en stark vilha, den kommer du ha användning för. Ta en dag i taget och när suget kommer så hå ut och gör någonting. Kämpa på.

belinda

Första veckan gick ju lätt. Nu svajar humöret. Huvudvärk. Och jag blir så jävla trött på att behöva hålla på att göra saker hela tiden för att hålla suget borta. Funkar ju, men så fort jag är klar kommer tankarna smygande och det är bara att dra igång igen med nåt nytt. Blir ju nästan lite maniskt.
Ingen bra dag.
Ja magnus, jag ska kämpa. Tack för att du bryr dig.

belinda

Ny dag. Nya tag.Solen skiner. Värmer och tinar upp,inifrån och ut. Jag mår så mycket bättre idag. Får inte fastna i negativt tänkande och självömkan. Positiva tankar föder nya positiva tankar. Och - upprepar mig- att läsa här i forumet ger styrka, kraft ,mod.
Jag vill, jag kan, jag ska.
Önskar er, som eventuellt tittar in, en härlig dag!
PS. Svar till Magnus: Nej. Inte i nuläget. DS.

Ebba

Igår kväll när jag skulle sova (har förnärvarande sömnproblem...) tänkte jag på dina tre ord om mig: " Modig. Stark. Klok." Jag tänkte dessa ord om och om igen och jag tänkte att just de tre orden är vad jag vill OCH behöver vara i mitt liv. Så stort tack själv. Jag har fortsatt tänka de orden idag. Tror att jag ska skriva ner dem och sätta upp lappen på väggen ;)

Tack!

/ Kram Ebba

Jag brukar tänka: stark, frisk, pigg och glad. Det är allt jag tyvärr inte har varit. Har lagt till ordet nykter också. Men 'klok' borde också vara med...!

belinda

Ja visst är det så, Ebba. Man måste upprepa, upprepa. Få in i skallen att det är faktiskt just det jag är! Man är det man tänker. Kanske inte så enkelt, men det påverkar ju helt klart det psykiska välmåendet.
Idag är jag stark,klok och modig i allt jag gör. Och nykter och glad. Listan kan göras hur lång som helst, eller hur muränan?
Jag nästan känner hur jag "växer" här på stolen, kroppen rätar upp sig och jag ser på min omgivning med öppna ögon. Haha..
Kram på er

belinda

Poff! Där sprack den lyckobubblan.
Igårkväll.Trött efter en jobbig dag, fruktansvärt irriterad på mannen, så tar jag bara en av hans öl och drar i mig. Bryr mig inte när Ebbas ord: "Oäkta ro i själenför en stund" upprepar sig i mitt huvud. Stänger av. Två öl till och sen börjar jag städa inför helgens besök av barn och barnbarn.
Nu sitter jag här och undrar om jag någonsin kommer att klara det här? Och varför lyssnade jag inte på alla kloka ord som jag fått till mig härifån? Jag var egentligen inte alls sugen på öl. Det råkade bara finnas där. Och det invanda beteendet att fly för en stund slog till. Och det kommer att finnas öl här för han har inga planer på att ens ta någon vit period.
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Ebba

Visst är det otäckt? Man vill inte dricka men en slags magnetisk kraft drar handen, munnen till glaset och första klunken. Och japp! Sen orkar man städa. De tunga tankarna är borta för en stund, man ser positivt och får idéer tex angående vad man ska bjuda på nästa dag. MEN följande morgon vaknar man dubbelt så tyngd som man kände sig innan första glaset och energin är llika med noll. Händerna darrar när man sätter på kaffe. Ens egen spegelbild skrämmer en. Nu börjar dagen och man måste spela teater. Överalert och energisk för att ingen ska se hur slut man är.

Varför gör man så här gång på gång på gång mot sig själv?

Man måste ju vara en idiot, en nolla, ointelligent, hopplös.

Nej. Man har i likhet med miljontals andra problem med alkohol. Trots det känner man sig som den enda och ensam. För det är inget man pratar om. Innan man hittar hit (tack folkhälsomyndigheten!) eller till AA.

Du vet på alkoholreklam i tidningar måste det stå varningstext.
"ALKOHOL ÄR BEROENDEFRAMKALLANDE"

Och allt vad som nu står.
Det är sanning.
Det är allvar.
Alkohol ÄR farligt och tar över oss.
Tack för att du skriver här.
Du är inte dålig - det är Alkohol som är dåligt för dig.

KRAM EBBA

Tor

Hej, det går typ på en sekund så har man trillat igen. Svårt läge med alkohol i hemmet. Jag tror på ett A-fritt hem. Upp på banan igen. Resan går vidare.

Vickan69

Det där med HALT är bra. Känner verkligen och mer i början att om jag var törstig, hungrig, trött, arg eller ledsen gjorde att suget och viljan att ge efter för A var stark. Tänk på det först. Gå ut, fundera, drick och ät och vänta ett tag, så brukar förnuftet komma tillbaka.
Återfall eller inte. Det är ditt beslut hur du vill leva som är viktigast. Det kommer om du bestämt dig.

Stora kramar och vi ses!

belinda

Jag vet exakt vad det var som fick mig att greppa den där ölen.Irritationen och frustrationen över det, gjorde att jag för ett ögonblick gav efter och lät alkoholdjävulen vinna. Skrämmande hur snabbt det går.
Nu vet jag. Jag är beredd att kämpa igen. Ska hänga på mej "verktygsbältet", använda mig av verktygen jag fått av er. Oavsett vad andra gör så är mina val mina val. Jag bestämmer över mitt liv. Och jag VILL ändra på det nu.
Tack underbara ni som stöttar och hjälper.
Kramar

konstnären

Toppen bara på det igen. Verktygsbältet, använd skruvdragaren när du behöver det har gjort många ggr.
Önskar dig en bra dag
Konstnären

belinda

Vill inte.. Vill. Kan inte. Kan. Jag har velat och vacklat i tron på mej själv. Självförtroendet kört i botten. Humöret har gått upp och ner. Min dotter med familj var hemma på besök över helgen och hade vin med sig. Händer inte ofta.Att hon har vin med sig alltså. Men just nu! Och jag hade ju redan trillat dit så vad spelar det för roll, resonerade jag då. 3 glas då och en slatt som blev över, tog jag igår. Nu är det tomt. Och jag önskar att det får vara det ett tag. Att mannen inte fyller på för snart.
Och du Konstnären är ju ett levande bevis på att det går att avstå, hålla sig nykter fast mannen inte vill. Otroligt starkt. Beundransvärd styrka.

Nu dag 1.
Jag har pratat förstånd med mig själv idag. Jag har fått tillbaka min vilja, min känsla att nu är det nog! Utomhusarbete hela dagen och skogspromenad (och svampplock) med hunden. Skönt trött nu. Ingen som helst längtan efter alkohol.
Känner mig mest förbannad på vad den gör med mig.
Tack för att ni bryr er.
Trevlig kväll