Hej!
Idag har jag slutat vardagsdricka. Jag har haft en vana att dricka 5-6 dagar i veckan, en vana som vuxit sig stark sista halvåret. Jag har kommit på mig själv med att längta till sociala aktiviteter och jobbtillställningar för vinets skull snarare än för människornas. Jag har skyndat mig så att svetten sprutat för att hinna till bolaget en vanlig tisdag. Jag har gått från att fira saker med ett glas vin till att fira, sörja, glädjas, förundras, eller bara andas tillsammans med 3, 4, 5 glas vin. Jag har uttryckt det som att "jag konsumerar vin lite som i Sydeuropa för att det är trevligt och gott och inte för att bli berusad". Jag har nu synat min egen bluff. Som tur är finns ingen i omgivningen som påverkats av mitt drickande, ännu. Jag har tre barn och man, jobbar mycket med ett jobb jag älskar. Har berättat för min man hur jag tänker och han stöttar. Jag vet att jag kommer ha så satans svårt att tacka nej, till mig själv och andra. Imorgon kommer första utmaningen då jag jobbar på annan ort och passar på att övernatta hos vänner. Som har för vana att bjuda på vin till maten... Men jag är idag uppfylld av nöjdhet över att jag erkänt för mig själv att jag är beroende, och berättat för min man och en vän om mina planer. Och den här första dagen gick galant trots att det finns jättegod kall öl i kylen ( för jag gillar tyvärr öl nästan lika mycket som vin). Har fått två fina hälsningar från personer i en annan tråd och tror att det här forumet kan hjälpa mig att hålla stilen. Jag har fått lite tips om saker som kan leda tankarna på annat och tar gärna emot fler om någon vill dela med sig.
Hälsningar från Jeans

LenaNyman

Det fixar inte jag. Har jag upptäckt. Överhuvudtaget fixar jag inte att ha NÅT hemma som kan kategoriseras som alkohol eller "något gott". Jag bara äter och dricker upp det. Så stort lycka till i kväll och nu vet du ju hur du reagerar.

Kram på dig, J!

/L

Jeans

:) LenaNyman, jag vet att det är att utmana ödet. Men jag klarade det! Efter att jag ätit försvann suget och jag blev åter stark i min övertygelse. Jag kan nog vara bestämd när jag väl bestämt mig... Tack och ha en fin kväll!
Kram till dig

Jeans

Hej Lena m fl, jo det var ett tag sen. Tack för att du tänkt på mig! Jag kämpar på och har lyckats att sluta med vardagsdrickandet men har druckit på middagar och fester. Har insett att jag då dricker för mycket, så det är nästa grej att ta tag i... Men jag tar en sak i taget. Har i samma veva gått ner i en mental svacka, känner stress över mitt jobb och ser mer bekymrat på det mesta jämfört med tidigare. Är mer kritisk till mig själv och mina beslut och värderingar. Vet inte om det är kopplat till det minskade alkoholintaget? Jag känner nog att jag ägnat mer tid åt att reflektera kring mig själv och det kanske är nyttigt men inte alltid upplyftande. Så, gällande A är jag ganska ok, i övrigt är jag rätt låg.
Hur mår du Lena?
Kram