Jag är alkoholist och säkert varit det i flera år. Nu måste jag inse att jag har bara en väg att gå och bli fri från alkoholen för att kunna skapa det liv jag egentligen vill ha och det måste börja i morgon bitti. Jag är väl egentligen medveten om varför jag började dricka, och det var för att få extra mod och självförtroende i jobb sammanhang, våga vara tuff och framåt och skapa en karriär. Därefter fortsatte det med att jag använde alkohol för att minska min blyghet kunna vara mer framåt i mina relationer och orka anpassa mej. Nu går inte detta längre jag har en vrål hög konsumtion och är rädd för min hälsa. Jag är på väg att mista nära och kära på grund av svek och lögner! Så 2015 blir förändringens år med start nu ingen alkohol mer.

pruppen

Jaha då har jag nu klarat 5 dagar! Även varit och tränat. Börjar oroa mej lite för imorgon är det måndag, en av de värsta dagarna för min del särskilt om jag inte druckit så mycket på helgen... måste hitta ett sätt att inte köra in till systemet på lunch eller efter jobbet..

Alkoholist Javisst

Grattis till 5 dagar! :)
Imorgon är dag nr 6 och då börjar den "farliga" veckan. Imorgon kommer du säkert behöva gå flera omgångar med dig själv där du måste övertala dig själv från att inte åka förbi bolaget. Imorgon kommer alkoholdjävulen försöka tuta i dig att "du har ju klarat hela 5 dagar, till och med en hel helg, kom igen, lite alkohol skadar inte. Belöna dig nu!"
Men då måste du verkligen vara stark!!!
Vecka nummer 2 är som sagt den så kallade farliga veckan för det är då som alkoholdemonerna börjar försöka övertala en till att man inte alls har så allvarliga problem, att man överdrivit och att man ju faktiskt varit nykter 5-7 dagar och därmed inte är i farozonen.. Jag tänkte på alkohol 24/7 min andra vecka och jag fick kämpa stenhårt för att inte köpa alkohol. Men jag klarade det!!! Och därefter så har veckorna rullat på mkt lättare (är inne på vecka 5 imorgon).
Mitt tips är: Kläm in ett pass på gymmet imrg bitti före jobbet. Då känner du dig fräsch hela dagen och kommer nog vara mindre alkoholsugen under arbetsdagen. Efter jobbet så hade jag försökt binda upp mig till ngn eller ngt som innebär fysisk aktivitet, inget alkoholrelaterat och ngt som tar några timmar. På så vis kan du uppehålla dig ett par timmars tid och kommer mest troligt hem sent på kvällen (efter att systemet har stängt) och är helt slut (för du har vaknat tidigt på morgonen och hållt igång i ett). Då missar du liksom dom stora fallgroparna och klarar dig undan de mest kritiska abstinensstunderna. Förhoppningsvis vaknar du upp nykter och fräsch på tisdag och kan lägga ännu en nykter dag bakom dig.
Mitt enda tips i starten är med andra ord: SYSSELSÄTT DIG non stop!! Sitt inte hemma i slentrian och se på tv och dröm om alkohol.. Gör allt som står i din makt till att hålla dig upptagen från det att du vaknar tills att du lägger dig (detta ska du givetvis inte fortsätta med i all evighet.. Bara ett tag tills du börjar komma in i en nykter rutin och inte är lika besatt av alkohol)

pruppen

Massor av Tack för infon.. blir bra arrangemang ta en jogging på morgonen och gym på kvällen! Perfekt ! tusen tusen tack! !! Ska planera in aktiviteter så jag har full fart.

pruppen

Idag är det starten på min 6:e dag utan alkohol! För att klara dagen är tränings väskan packad och bokad tid på gym.. fick tipset att äta starka tabletter-så nu laddad med fishermansfriend! Jag vill klara detta!

pruppen

Usch, hade en konflikt på jobbet som gjorde mej stressad, hmm konstigt att tanken skulle gå direkt till flykt och viljan att hoppa i bilen och dricka...varför? Sabla skör tråd man vinglar på i detta! Hur gör andra som inte skapat den här rutinen?

Stingo

...i dag, efter över 6 månader. Hade det besvärligt på jobbet, stressad av för många öppna trådar och kom inte igång någonstans. Vid lunch hade jag bara gjort oviktiga saker och kände mig verkligt nere... och tanken seglade till att dricka. Hursom, så lyckades jag komma igång och få in några riktigt effektiva timmar på eftermiddagen. Sedan när jag promenerade hemåt så bara njöt jag av hur lätta stegen kändes och hur säker foten var på den ishala vägen. Ingen rädsla för att falla. Väldigt annorlunda än förra vintern, då det kändes både tungt och osäkert att röra sig i vinterhalkan.

Tanken är inte farlig. Så länge vi inte agerar på den, så försvinner den nog och ersätts med andra och bättre tankar.

MarianneM

Första steget måste ju vara att ens registrera sig här.
Är väl inte alkoholist, men har ett väldigt komplicerat och osunt förhållande till alkoholen. Osunt, eftersom jag använder vinet till avkoppling, nedvarvning och belöning. Känner mig sällan så lugn och lycklig (typ) som efter ett halvt glas vin. Hade jag inte barnen, skulle jag nog pimpla vin varje kväll. Inte mer än två glas, det varken orkar eller kan jag. Så inte blir jag full direkt. Vanligen.
Har i säkert tio års tid varit väldigt försiktig med festdrickandet. Försökt hålla mig till de där två glasen. Aldrig någon sprit. Och om det alltid höll sig så, då skulle jag gärna fortsätta med det här osunda förhållandet. Men de senaste åren har jag flippat ur, kanske två-tre gånger per år. Tror att jag ska klara det där tredje glaset, vi har ju så himla trevligt. Men sen tappar jag det helt. Det blir inte mer än kanske fyra-fem glas, men det räcker för att jag ska tappa omdömet, bli alldeles för frispråkig och vakna med rejäla minnesluckor. Och en ångest som är på gränsen till suicidal.
Senast nu i veckan, med jobbet, för första gången. Barnen och jobbet, det har alltid varit totaltabu. Där tappar man INTE kontrollen. Men med ungarna blev jag full i somras, vet inte om de märkte det, men bara rädslan räcker. Och nu i torsdags morse vaknar jag med en skenande ångest. Vet inte riktigt vad jag sagt, i baren på konferenshotellet. Vet inte riktigt hur jag kom i säng. Letar panikslaget efter något dömande i kollegornas blickar vid frukosten.
Nej, för hundraelfte gången ska jag försöka i gen. Att bli helt nykter. Kanske går det bättre om jag skriver av mig här....

nya_mia

..med abstinens, alkoholsug och t.ex stress på ditt jobb är att ge dig själv 100 % fokus att satsa på din nya nykterhet. Underlätta för dig själv i vardagen och utsätt dig INTE för känsliga situationer som kan skapa alkoholsug i onödan som t.ex middagar där det förekommer vin. Ligg lågt, träna, vila och samla kraft istället!

Nydag

Alkoholromantik. ..så tänkvärt
Är det den sortens romantik som man längtar efter? NEJ!
Det ska jag påminna mig om ikväll när jag får lust att "gosa" med rödvinet.
Ja det låter ju helt galet att ens komma på tanken att göra det...vilket hål försöker vinet fylla?
Det är individuellt och värt att fundera över... Lycka till till både dej och men att få en alkoholfri kväll!

pruppen

Jag tränar som en galning och äter som en häst.. fast försöker tänka nyttigt och regelbundet.. och tänk det minskar sug. Jag har upptäckt tjusningen med vårt jacuzzi för avslappning och god kopp te i soffan. . Men visst fasen river och sliter det efter alkohol särskilt kl.16.00 eller vid motgångar. Jag tar till mej av alla goda råd som presenteras här det hjälper och känns tryggt.det sega är sömnen vaknar kallsvettig kl 03 varje natt orolig som fan hur livet ska bli, min relation är kass efter alla år.. och få vänner kvar. Jag önskar så en familj och en mysig tillvaro..

pruppen

Nu är det 18 dagar utan alkohol, har nu i några dagar haft kraftigt illamående - är det en del av processen? Börjar sova lite bättre..

mod60

Så har det varit för mig. Illamående, irriterad, huvudvärk och framförallt trötthet. Men det börjar kännas bättre efter ca 50 dagar nykter nu. Så ge inte upp. Det blir bättre :)
mod 60

pruppen

Usch det går inte så bra att avstå alkohol i kämpiga tider.. det kräver mer fokus och planering än jag trott..

Stingo

Alla större förändringar innebär stress för ett förhållande. Dessutom kan väldigt mycket som dolts av alkoholen krypa fram då man slutar. Kanske en dålig relation varit en delorsak till ditt drickande, kanske ditt drickande lett till svårreparerade skador mellan er... möjligheterna är många.

Så jo, det kan lätt gå så att det blir en separation när man slutar dricka.

Stingo

Glömde medaljens baksida. Eftersom det är en så stor förändring som sker, så tar den tid och värden runtom dig behöver också tid för att ställa om sig. Så det lönar sig att vara extra försiktig och inte göra något förhastat. Tex så rekommenderar AA att inte göra stora beslut under en längre tid (6män, 1 år? kommer inte ihåg exakt) efter att man brutit med alkoholen.

pruppen

Det gav perspektiv på det som nu sker.. vilket är förvirrande jag vet inte vad alkoholen har gjort med min relation eller om det e relationen som bidragit..