Mitt drickande av vin har under de sista halvåret eskalerat på grund av utmattningssyndrom och depression. Det stämmer inte med det hälsosamma liv jag låtsas leva. När jag nu dessutom börjat smyga med drickandet inför min man känner jag mig så sunkig och förfallen. Kroppen protesterar med magkatarr, hosta och en svullen buk. Förmodligen förvärras även depression och utmattningssyndrom också. I natt mådde jag så dåligt att det var omöjligt att ligga då det kändes som att hela magen pressades upp i halsen. Jag insåg att jag inte klarar att dricka måttligt. Jag tömde mina två nyinköpta vindunkar som jag gömt för min man. Så tydligt att jag ÄR alkoholist! Nu finns ingen återvändå om jag ska få tillbaka min hälsa och leva upptill min egen bild av mig själv =träningstanten som tar hand om sin hälsa! Hjälp mig att komma vidare! Jag behöver stöd!

Svea

Jag är bara inne på min sjunde dag här. Jag hade turen att hitta denna sajten den dagen jag bestämde mig för att förändra mitt drickande. Dag två drattade jag ju dessutom dit med besked, och det fick (som tur var tänker jag nu) en massa negativa konsekvenser såsom en arg man, bortglömda stearinljus och ett mycket mycket lågt självförtroende. De fem dagar som gått sedan dess har jag haft så otroligt mycket fördelar som, tack och lov, har infunnit sig direkt!! Det är när jag tänker på dem som jag VET att jag kommer att klara det. Att tänka på det positiva - det är en av mina strategier! På kylen har jag en lapp som sammanfattar det kanske viktigaste:

"Omdefiniera vad ett gott liv är: Att vara klar i huvud, kropp och själ"

Jag kanske har haft tur, för trots "problem" med drickande i nästan 10 år, har jag inga negativa upplevelser rent fysiskt. Tack gode gud. Vinboxen står som den stått i 5 dagar nu, och jag ler triumferande mot den när jag går förbi, och jag petade någon gång i går på tappen med pekfingret och sa inom mig "Ha ha du. Där har du".

Det jag tänker på som positivt de här 5 dagarna är:
- vakna tidigare och ändå piggare på kvällen
- handlingskraftigare, får gjort en hel massa
- använder tiden jag tidigare lade på att var seg i huvudet på en ny dröm: En cockerspanielhundvalp (håll tummarna att jag lyckas övertala min man).
- slutat äta skräpmat!!!!!! Dubbelhakan börjar redan minska!
- så himla stolt över mig själv!!
- jag klarar allt (nästan). Jag låter inga gamla negativa tankar om att jag inte duger få fäste på mej inte. He he. Det är slut med det nu.
- jag är helt klar hela tiden i kontakten med min dotter. Vet att jag kan lita på mitt omdöme vad gäller henne och vara där för henne från min bästa sida.

Jag har, till skillnad från er kanske, aldrig pratat med min man om mina alkoholvanor och han har inte tagit upp det han heller. Men jag kommer självklart att säga till honom att jag beslutat att vara "vit" fram till midsommar. Att jag gör det för min hälsa. Det kommer att komma upp naturligt på Valborg, och den 1:e maj har vi middagsgäster. Har funderat på att köpa alkoholfritt vin till den 1:e maj, för att det känns trevligt när alla är med.

För övrigt hoppas jag att mina positiva tankar håller i sig, och räcker till, och jag önskar även alla andra en riktigt bra Valborg utan alkohol!!

Svea

Blomman

Håll hårt i alla dina positiva tankar. Låter underbart.

Ps. Jag äter också LCHF :-) Bästa maten.

farmor

Åh vad jag blir glad över den respons jag får här av er, och du Svea har så många bra tankar. FantaMontana du ger också bra tips! Det är tufft just nu för min partner köpte matlagningsvin med alkohol, och självklart måste kocken smaka (jag) kände mej verkligen som en alkis när jag smögdrack ur decilitermåttet....det är bara en flaska och hälften är kvar.... ojoj så,svårt det blev. Jag önskar bara att få lit egen tid så att jag kan ta några klunkar till...jag kak ju ersätta flaskan i morron.... pust, helt galet. Jag får verkligen bevis på mitt beroende.

farmor

Hahaha tror att jag blandade ihop din signatur med en Hollywoodfru! Sorry!
Ja, annars så tror jag verkligen att LCHF hjälper till att hålla balansen så att man inte faller dit i ett annat beroende istället.
Det ät ju samma belöningssystem. ...socker/kolhydrater eller alkohol spelarcingen större roll för hjärnan.

farmor

Vilka möjligheter! För första gången på 17 år ska jag fira en nykter Valborg. Det öppnar möjligheter som jag vill ta tillvara. Varför inte delta i ett nyktert firande med IOGT/NTO? Till min glädje så är vi helt överens om nykterhet nu och framöver, kanske pga. Olika motiv. Jag är öppen med att jagdruckit för mycket, så mycket att det har blivit ett beroende. Min partner ser det mest som en ekonomisk sak. Men det spelar ingen roll vilket som ökar mmotivationen. Men jag tror inte att han har insett vidden av mitt beroende. Kändes ynkligt av mig att smygdricka av matvinet igår....ur ett decilitermått av plåt! Herregud! När jag ser den bilden framför mej så ser jag en alkoholiserad tant! Må så vara att hon är vältränad som få...hjärnan är ändå kapad av alkoholmonstret! Den lilla dl. Vin jag drack igår drog igång magkatarren direkt! Bra! Jag fick mitt straff och en påminnelse.
Ps: jag rusade också till skafferiet en gång och togen rejäl klunk direkt ur flaskan! Den bilden skrämmer mig ännu mer! Hur lågt kan man komma?
Det var absolut inte värt det, för det triggade igång suget direkt och hela kvällen gick åt till att tänka på det där matvinet och hur jag skulle kunna få åt mig en klunk till......
Jag kommer att klaradet här! Jag vill helt och fullt leva upp till min egen och andras bild av mig som träningstanten hahahaha.
Allt gott kära vänner denna Valborg i nykterhet!

Hej Träningstanten,

Ja... för vissa går det inte att ha någon alkohol hemma alls... Plocka fram bilden av dig och decilitermåttet nästa gång som suget sätter in. Jag tror att den kan hjälpa dig att stå emot då. Inte för att du ska må dåligt över dig själv, utan för att påminna dig om var "nivån ligger". Jag har en del sådana bilder som är "fina" att plocka fram som avskräckare ibland. Man får vara försiktig så man inte mår för dåligt bara, men ett decilitermått är väl lagom hemsk påminnelse?

Jag har alltid haft vin i maten. Vet inte om det ursprungligen har varit en ursäkt för att få dricka vin. Säkert. Vad jag gör nu är att jag köper matlagningsvin på affären. Visst, det är inte lika fylligt som vanligt vin. Men det kompenseras av att man inte behöver gå till systemet. Och tills läget är lugnare, så klarar man sig i ärlighetens namn ganska bra på det där gamla matlagningsvinet.

Kram

farmor

Ok Muränan, jag förstår logiken med att acceptera mataffärens matlagningsvin. Måste väl bara gilla läget. Eller...ett annat alternativ...här på "landet" har systembolaget ombud, då kanjag ju beställ alkoholfritt! Thjohoo, det måste testas! Jag har kollat sortimentet och hittat en röd för 49 kr nr 1919.
Vita alkoholfria1912 och 1911, mousserande 1932. Nån som testat? Undrar just hur de smakar. Jag har kommit på att eftersom min tolerans mot alkohol har ökat så "känner " jag ändå inte av alkoholen på bara ett par glas som normala människor. Då kan jag ju lika gärna dricka utan alkohol om det smakar gott. Jag har heller aldrig druckit för att kunna "släppa loss". Jag är tillräckligt spontan och social som jag är. Så egentligen undrar jag VARFÖR jag har druckit? Jag började inte att dricka förrän vid 40 års åldern då jag träffade min man. Jat kom frånen helt alkoholfri bakgrund. Kanske är jag helt enkelt en beroendepersonlighet där allt eller inget styr. Det finns en del att jobba med inombords. Att löra känna sej själv är en utmaning!

FataMorgana

Ja, verkligen. Synd att det skulle ta så lång tid innan poletten trillade ner på mig kan jag tycka ibland. Men trots olika bakgrund ( jag drack tidigt a), så har vi nog alla här en inneboende rastlöshet. Det mesta ska gå snabbt. Jag äter upp först av alla och hinner dricka flera glas innan andra har tuggat klart. Även vatten. Vinet är i första hand en stressdämpare för mig. Så allt jag sagt och svamlat om smak kanske jag måste ta tillbaka. Det var inte det primära:). .Även äckliga viner har tagit slut hemma hos mig. Och skulle man gå på smak så hade man varit nöjd efter första klunken. Vem tyckte den första klunken vin var god?? Man vänjer sig för att man förknippar smaken med behaglig avslappning. Rena betingningen. Borde gå att göra samma med a-fritt om man knyter drickandet av det till nåt positivt. Eller...? /FM

farmor

Ja, jag tror att när hjärnans belöningssystem har återhämtat sig och börjat fungera normalt. Då kommer dopaminduscharna av naturlig njutning och då krävs inte alkohol. Kanske det räcker att ta ett skönt bad, tända ljus och lyssna på musik......och. ...alkoholfritt svalt vitt vin....eller sitta i solstolen på eftermiddagen....lyssna på en ljudbok eller fågelkvitter....åh vad jag ser fram emotvår och sommar!

farmor

Nää, inte klarade jag att göra rödvinssås av sista skvätten! Fasen heller! Här står jag och dricker 2dl ut plåtmåttet!! Sååå nöjd jag kände mej, just då....sååå mycket större sug jag har NU efter en halvtimme! Vill, vill inte, vill vill inte...vad vill jag?

farmor

Nää, inte klarade jag att göra rödvinssås av sista skvätten! Fasen heller! Här står jag och dricker 2dl ut plåtmåttet!! Sååå nöjd jag kände mej, just då....sååå mycket större sug jag har NU efter en halvtimme! Vill, vill inte, vill vill inte...vad vill jag?

Insikten

För mig fungerar det att stanna upp två sekunder. Ta ett par riktigt långa djupa andetag och sedan fråga mig själv:"Det här jag gör nu, tar det mig närmare eller längre ifrån den jag vill vara?"
Och alltsom oftast när den frågan behöver ställas så vet jag att svaret är längre ifrån. Men bara att få det sagt i den stunden gör att jag få tillräckligt med kraft att sluta. Även om första glaset är drucket. Det är passé. Det kan jag inte göra ogjort. Vad jag kan bestämma över är vad jag gör härnäst. Just i detta nu. Om jag dricker ännu ett glas, eller ännu en klunk; tar det mig närmare eller längre ifrån den jag vill vara?

Jag ger dig styrka och mod att ta ett aktivt beslut.
Lycka till denna afton!

farmor

Jag vill också komma till insikt! Ska försök följa ditt råd...just nu känner jag mej bara arg och sur. Känns så bortkastat att lägga energi på att laga en god middag när det är vatten som serveras till...maten och måltiden blir förstörd..humöret också! Jag blir less och ledsen...

farmor

Nää, fy va meningslöst att laga en god helgmiddag..det blir inte alls bra det här. Sitter bara här och tjurar...helgens middagar som varit veckans höjdpunkt, kände mig sååå besviken igår. Ingen känsla av helgmys infann sig trots vällagad mat. Nu skiter jag i att laga nåt gott. Trots att jag har fullt stöd av maken att inte någon av oss ska dricka vin så blir jag irriterad på honom för han plågas inte alls som jag. Känner mig sol en trotsig tonåring, får jag ingetvvin till maten så skiter jag i att anstränga mig! Pinsamt och löjligt beteende, men såhär känns det!

FataMorgana

Oj, vad jag kände igen mig nu. Så där kände jag för någon dag sen ( kolla min tråd). Jag har lite svårt att tro på att jag ska fixa att bli "lagomdrickare". För mig är det folk som inte tänker så mycket på alkohol. Som inte planerar och längtar efter den. Dom som det kvittar om dom helt plötsligt utan förvarning måste köra bil en fredagkväll och därför måste hoppa över vinet till middagen. Händer det mig så vet jag att jag blir jäkligt irriterad och sur. Jag vill inte att den ska styra och uppta mina tankar. Så länge den gör det så är det NEJ tack! Var snäll
Med dig själv och släpp ut ilskan. Gråt om det behövs men låt bli att tacket första glaset. Skickar dig en styrkekram :). /FM

farmor

Känner igen det där med irritation om något hindrar en att vanemässigt dricka vin till maten...
Jag inbillar mej nu igen att jag ska klara att dricka 2 glas vin i samband med middagen.PUNKT.
Jag ber min man om hjälp och har redan föreslagit att han köper en flaska vin idag!
ojoj, jag vill, jag vill bli en normaldrickare. Kanske blir det skit av alltihop. Jag hittade förresten en flaska snaps häromkvällen.
Äckligt som sjutton! Då kom tanken, va sjutton? Då ä de väl ändå lite vettigare att dricka ett gott vin till maten? Ja, jag hör att jag försöker hitta ursäkter och förklaringar.... Jäklar vilken god middag jag ska laga idag! En middag värt ett gott vin! Sorry, hoppas att du som behöver peppning och motivation inte lockades att läsa mitt inlägg. Jag återkommer när dagen och kvällen summerats, var det värt det? Jag ska svara på den frågan, jag lovar!