Jag vill skrika, hota, tala om så jävla dum han är, hur trög, å att det är ju bara att låta bli att dricka.
Får sån ilska över det.....
Min sambos drickande har varierat över våra 14 år tillsammans.
Hans relation till alkohol har väl aldrig varit hälsosam. Dricka lite vi -köper han ett tetra packa.
Flaska bubbel, ja självklart den största.
Har väl under några år även varit verbalt grym.
Jag har tagit åt mig, varit ledsen, legat vaken....å väntar på att "jag gjort nå fel". Men även festat Med han.

Men det ändrade sig för några år sen....blev lite bättre. Sen upp å ner med in taget men bättre verbalt.
Å även fått han att förstå att mängden inte är ok, å att slutar han inte får han söka hjälp.

För 3 år sen fick jag utmattningssyndrom å har inte kommit tillbaka från det än.
Så när jag blev starkare å kände mig less (inte bara alkoholens problem) bestämde mig att flytta.
Men bla. Jag trode aldrig jag skulle ändra mig. Så stark var jag å kändes det.
Men som många skriver. Lovord Att ändra sig. Och då i de största planen utöver alkoholen. Sättet vi levde var nog den största grejen.
Men även alkoholen.....

Varför i hela värden har det blivit värre nu.
VARFÖR????
hemma själv Med barnen i 3 dagar.....hör på telefonen att han är onykter...."det är bara folköl"
Jobbat kväll, han m barnen.....onykter....fast mitt totala utskällande från förra gången.
Dessa JÄVLA FOLKÖL!!!!!!!

melina

Att börja läsa här, att se alla historier att förstå vad jag varit i många år......medberoende!
Att jag skyddat, håll koll hur många glas som intagit, städat undan, att i mig själv aldrig varit nöjd fast jag varit glad.
Fast det inte varit dricka ofta men när det väl var....då blev det allt!

Att efter mitt återfriskande (påväg) börjat se mig själv, göra det jag behöver för att må bra, tänka på mig å mina barn.....
Att även få den bekräftelsen jag behövde, de lovorden som krävdes för att jag skulle försöka igen.
Kände jag mig genuint glad inifrån, nykär å pirrig!

Vad hände?
Han är stressad, ska sluta snusa å helt plötsligt börjat dricka mer.
Å jag min dumma nöt har tydligen sett det som normalt Att dricka typ ett 6pac 2.8 /dag....El 3.5 o. Han får välja....det är ju "bara folköl"

Sen igår när jag läst många trådar, ser vad många går igenom....känns det igen.
Inte den totala alkohlisten. ....Men det smyger sig på.
Onykter 3 dagar en vecka (ovanligt)
1dag förra
1 dag denna... (å detta förnekas, det är ju BARA FOLKÖL)+detta är vad jag sett å vet. Hur mycket mer???
Känner igen blicken, pratet, rörelsen.....ser på dig ditt PUCKO, ljug inte för mig!!!
Är stressad, är trött, är ju bara glad, du gör mig förbannad, vädret är dåligt, vädret är ju så bra.....mm mm många olika orsaker.
Läste även här om att själv sluta dricka, blir lite förbannad på mig själv för det. Men kvittar, nog kan jag vara nykter hela mitt liv.....får mer ut av det då. Men att inte "våga" köpa hem för att JAG är sugen.....*suck*

Fick även upp ögonen mer att detta är en sjukdom. Har inte riktigt förstått fast man vetat.
Kan inte förstå hur man kan ljuga å smygdricka....Att man väljer det....
Men man gör alltså inte det??

Vet inte hur jag nu ska göra.
Ultimatum är inget för mig.....gör det då endast i riktigt nödfall.
Vill få fram, hjälpa,.....
Fast först ska jag sluta med det jag börjat om....
Söka dessa jävla burkar, kontrollera, sura, ilskan....
Min energi behöva till barnen och mig själv.
Med vad gör man????

melina

Hej
Jag/ vi har varit sambo i 10 år och ett par i 14 och är fortfarande.
Vi har båda jobb och lever det vanliga livet så att säga.
Han har alltid skött sitt jobb men sköter inte sin fylla.
Tidigare var han ett riktigt fyllesvin i mina ögon. Aldrig varit våldsam endast verbal. Har alltid kunna stå upp för mig men innerst inne tagit åt mig. Varit sårad, kontrollerande å det gick upp för mig igår.....Vad jag gjort under alla år fast det "bara" då varit fest lite nu å då. Rädslan hur det ska sluta har alltid funnits.

För som sagt 3 år sen blev jag sjukskriven, gick rakt in i väggen (mer föll handlöst ut för ett stup) = utmattningssyndrom.

1 året minns jag inget av....konstigt....
I dagens lägga skulle jag säga pga mitt kontroll och vill ta hand o. Alla andra. Finnas för alla.
Idag....vet jag bättre. Jag är stark trots att jag än är sjukskriven. Men vet vad jag behöver för att må bra.

Vad jag ansett har jag sett denna signal hela vårt liv men inte som ett missbruk utan ett ohälsosamt förhållande till alkohol.

För ca 1 år sen hade vi glidit ifrån varandra, kändes inte som känslorna var där (idag vet jag att de fanns å finns) med tanke på min sjukdom under lång tid så kändes det inte konstigt.
Jag valde att ta ett beslut att börja söka lägenhet.
Vi började prata som aldrig förr.... (i detta läge skulle jag säga Att han berusade sig 1-2 gg/vecka. Men folköl varje dag ca)
Pratade pratade sökte hjälp, familjerådgivningen. Det gick bra. Han kom fram till att de saker jag verkligen kände jag saknat var han villig att göra allt för att ge mig.

En sak var minska på alkoholen. Vägrade åter igen komma till den punkten Att vara orolig, söka dricka, vakna av fylletanter, fylle sex mm.

Vi hade det riktigt bra. Bäst på sååå länge. Pratande gjorde oss nykära.

So jag skrev ser jag idag hur jag sjukt nog kunnat övertalas å tycka att det är ok med folköl nästan varje dag...."det är ju "bara folköl".
Men ändå medvetet köpte jag Aldrig 3.5 bara 2.8 .åt han.

Det började bli mer för ca 2-3 månader sen.
Han blev stressad (helgerna har alltid varit mer el mindre)...
Kom hem fr jobbet vid nio å han var full. Ååå blir så arg när jag tänker på det.
Med våra barn 6 å 8år hemma.
(Det har hänt många gånger Att han varit full...riktigt full när han varit själv Med dom. Han har tyckt att de sover ju så det kvittar)
Sen var jag borta Med ena dottern å hörde han var onykter/berusad 3 dagar på rad.(vägrade erkänna)
Å även fler vardagar.å vägrar erkänna)
Sen blev det att har var så stressad, det är så mycket. Å jag stressar han....eeee NOT!

Jag har gått själv en gång och försökt få han med men vägrat till nån inom Kummunen.

Det jag ser å känner igen är det kontrollerande man får som alla känner sig måsta göra.
Ilskan som inte mottas.

Har inte sett nått som så allvarligt men.....börjar se mönstret.
Hur ska jag möta han?
För jag vet att med min historia vägrar jag sjunka ner till nån offer nivå. Jag vet att jag kan klara mig själv.
Men mer orolig om han,
Å självklar....älskar han!

melina

Ingen närstående känner riktigt till problemet. I te det jag själv förstår nu.
Endast sagt till en, vars sambo han festat Med på sista tiden om vår historia och hans förhållande till alkohol men inte hur ofta bara när han dricker.

melina

Oj vad jag läser ikväll. Helt frånvarande, i en annan värd.
Funderar mycket....
Jag har svårt att låsas Vara glad när det är nått sådant som hänger över mig.

Funderingar:
Är det verkligen så allvarlig?
Är det en bortförklaring jag sysslar med?
Hur ska jag säga det?
Hur ska jag få han att förstå?
Förstår jag själv ens?
Är det verkligen verkligt????
Nää nu gonatt!!

Celia

Kloka råd du fått!! Känner så igen mig! Jag blev medberoende och för att stå ut med alla förvirrade känslor började jag dricka med!
Det hela slutade med att jag kommer att flytta med mina barn, ett gemensamt kvar! Nu får han ta ansvar! Jag kommer inte acceptera att han dricker när han har pojken!! Vårt barn.
Genom att flytta tar jag ställning och jag kommer inte dricka när jag har barnen!
Lycka till och stor kram!

melina

Fredag....
Vet med säkerhet att 2 sexpack är köpt från affären vid ankomsten.
Vad ska jag göra å säga när jag själv inte riktigt vet vad jag ska förstå.
Att man inte ska skylla å skapa mer ångest å skuldkänslor är ju det jag försökt göra mot han.
Har de hjälpt....hmmmm.

Känns just nu Att jag lever här å nu i det verkliga livet.
Å andra när jag läser här kryper jag in i en bok, en dröm om personer som verkligen har det svårt.
Men på 2 dagar ...2 dagar fått en mycket större insikt i sjukdommen å att det verkligen är en sjukdom. Att det inte bara är så BARA att sluta....Inte dricka en fredag, att sluta efter 2 glas......
Fortsätter gnaga i mitt huvet å tror jag väljer att inte säga så mycket till jag vet mer.

Glad att ni läser å kommentera. Man får insikt i sin egen verklighet.
Fast är i förnekelse Än å vet att jag skulle säga att det inte är så farligt, andra har det värre....

Fredag....många av oss fasar....fredag-lördag.

melina

Jag hade. ....blev inget 6 pack ikväll.
Men han ringer å ska fara å handla till middag.
Han skulle då då fara in på systemet å köpa en flaska rött (som jag vet blir ett tetra pack 3 liter för det bar ju lika bra)
Eeee. ....nä det tycker jag inte blev mitt svar.
Först tyst å sa sen surt att han skulle då slita i att handla.
Å mycket riktigt kommer han hem utan att handla. Å hade då själv redan ätit.....å gick å la sig å sov.

Jag störde tydligen hans planer på berusning ikväll i garaget ...som vanligt fredag å lördag.
Försöker tänka tanken att inte bry mig, men innan jag sagt mitt på allvar kan jag inte bara låta det vara å se han dricka.
.....
Jag å barnen ser film själva. ...

melina

Konstigt....
Helgen var "rätt" nyktert.
Bara fredagen med ett 6pak 2.8 (vad jag vet men gissar på 2)
Men....gick å la sig nästan före barnen....allt var så tråkigt, rast lös. Han gick å la sig.
Lördag, barnvakt, helt nykter....gissar jag.
Satt själv, tråkigt, inget att göra enl han.

Vi har nått kallt tyst krig. Jag vet vad jag krigar om..(tankar snurrar mycket sen jag börjat läsa här)..Men vad krigar han om??

Just fått boken "djävulsdansen" hoppas den är bra.

Jag fortsätter läsa, lära, fundera å fråga....

melina

Berättat för en nära vän.
Känns konstigt å ledsamt Att ha pratat högt om det.
Mer verkligt.
Flyr i mig själv å bortförklara ikväll.
Det är "bara" helger.....nästan
Det är "bara" folköl.....Inte alls
.....suck!

Läser boken"djävulsdansen" jobbigt, bra, svårt å mycket igenkännande!!

.....suck!

melina

Eeee eeee. .....Vad hände??
Är det mitt tysta krig som på nått sätt gått in....
Min totala nonshalerande .....
Stänger han ute, känner mig bitter å arg....
Dags å ta ett snack så jag kan släppa det från mina axlar....
Men....Vad händer????
Helt plötsligt ingen,vad jag vet (synligt) alkohol....va?????

melina

Från en sekund till nästa kryper jag in i mig själv å frågesätter det jag funderar på?
Vilken verklighet är san ?
Kommer jag ta ett förhastat beslut?!
Misstänker kr nu för att det är lugnt å fridfullt på alkoholfronten.
Gissar att min bok "djävulsdansen" om medberoende Ligger framme....
Mitt tysta krig och ignorans....
Har ALDRIG varit med om att ca 1.5 vecka och inte sett en folköl....?????????

Han vet att nått är fel, han vet att jag krigar.
Jag har sagt att vi ska prata....
Där kommer jag till mitt ultimatum....
I morse var jag sååå redo för det....
Nu snurrar det och svar som hur löjlig jag är, att jag överdriver att jag dumpar min familj på bagateller. ...alltså, dessa är mina tankar i mitt eget huvud!

Om det skulle finnas ett enkelt svar på mina frågor!!!

etanoldrift

Hmmm.. Kanske en sorts "duckande" i hopp om att faran ska blåsa över.. så att man kan sticka upp huvudet och fortsätta som vanligt igen..
Så är det med gubben i alla fall.. När vi "pratat" och han tycker sig ha fått en "åthutning" (trots att jag inte ens höjt rösten) så är han först förtvivlad, sedan blir allt så "tråkigt" (enligt honom) så det finns ju inget annat att göra än att "sova".. (fast han köper hem både lättöl och folköl, för den första kategorin är nästan "alkoholfri" enligt honom)
Stadiet brukar hålla en vecka, max två, innan antingen dosen ökas med ett par starköl nere i källaren, eller att han tar sig en förevändning för att köpa hem en kvarter och i pricip halsa den på 2 timmar.. (Han är "sjuk".. eller på väg att bli sjuk.. och brännvin botar ju det mesta.. hrmmm)

melina

Folköl =lättöl
Svagare starköl=mellan
Så kan man oxå försöka övertala mig.
Har ju funkat....tydligen.

Är nu själv borta med barnen en vecka....får se om det blir nå för han.
....
Blääääää vad jag är bitter idag/ikväll.

etanoldrift

Vi måste faktiskt få känna oss bittra och förbannade också! Inte bara ständigt le och försöka vara små änglar som sopar upp skiten efter folk som INTE VILL begripa..

melina

Tack så mycket etanildrift
Blev en bättre dag idag.
Är hemifrån.....slipper se, slipper höra. Försöker suga in en glädje å ljus som ändå finns.
Kram å tack

melina

Ingen dricka men vet med säkerhet att helgen blev det dricka för han. Hur mycket...ingen aning.
Har bara sett att den gömda påsen byts ut mot en ny.
Men....jag gick ej fram å kontrollerade i påsen (hejja mig)
Vill egentligen bara fly från allt.
Berättat för ytligare en i min närhet, min närmaste ärligaste underbara.....
Blev ännu ett steg mot verkligheten.
Även ringt och bokat tid för min egendesignade på alkoholcentrum.
Behöver tipps å råd....
Behöver få höra å tipps om det är så farligt som jag upplever det el kanske överreagerar jag????

Nää längtar till imorgon faktiskt.....

melina

Känns skönt att höra då jag tvivlar på mig själv vad jag egentligen tänker!!!
Tack!

melina

På alkoholcentrum.
Skönt, jobbigt.
Insåg att det var många gamla upplevelser som gömmer sig i mig från olika alkoholdilemman med min sambo.

Fick svar på tal att ja, han har problem. Påväg längre ner på stegen.

En fråga...för mig pinsam men här får jag väl ta upp det.
Min Sambo har alltid varit mer el mindre porrintressetad.
Fast jag ibörjan var stark motståndare har jag idag gått till att slita i om han tittar.
Men han gör det gämt. Skulle säga flera gånger /dag. Självklart ljuger om det.(han måste ju få nått när jag inte vill ha sex?!?!)
Läs om att det även kan vara ett av de många beroende....
Någon med erfarenhet??

Tänkte mig även börja i en samtalsgrupp. Å redan nästa vecka nästa samtal.
Vägrar gömma mig för mig själv å "bara glömma" hur känsla är när det är jobbigt.
Måste nog dyka tillbaka i dåtiden å bearbeta det som varit å förlåta å gå vidare.
Inget man kan göra åt.....bara framtiden å den har jag tänkt ska vara MIN!!!