Alkoholisten är ofta väldigt egotrippad och får nästan ett barnsligt beteende när denne kräver att omgivningen ska "lyda" minsta vink och gärna släta över alla misstag..
A. kan gå i taket om någon råkar låta en kastrull koka över, men själv bagatellisera en sönderbränd sönderskrapad stekpanna med: Äsch, det gör inget vi köper en ny.. den va i alla fall gammal..
A. kan bli manisk, när hen är nykter i sin iver att spara pengar (på ALLT utom alkohol naturligtvis) För att sedan glatt bjuda laget runt, bjuda på mat och fullkomligt strö pengar omkring sig när A är full.
Och alla dessa "lysande ideer".. A kan få för sig en massa saker som måste "fixas" när hen är full.. dessutom så ska man fixa det själv för hantverkare är ju så dyrt..
Resultatet brukar bagatelliseras med ett Äsch, det duger åt oss.. det är inte så noga.. det funkar ju (i bästa fall) i alla fall..
A:s "självkänsla" när hen är påverkad gränsar i de felsta fall till storhetsvansinne (släng dig i väggen "Kung i baren", du ligger i lä!)
Om A varit nykter ett par dar, så blir A väldigt sårad om man råkar "misstänka" att ha luktat på korken.. (och tar det ofta som en intäkt för att supa till.. (Vadå.. hen tror ju ändå att jag dricker, så det är väl lika bra att börja igen då.)
Jodå.. Jag lever med en sådan 3-åring.. Humörsvängningar, irritation, rastlöshet, ett ENORMT bekräftelsebehov (kom och titta.. kom och sätt dig.. Du måste kolla in vad jag har gjort..) Och ett evigt tjat om sjukdomar (tror nästan att de är födda hypokondriker) Som givetvis ALDRIG beror på alkoholintaget..
Svettas och mardrömmar (misstänksamhet om förgiftning) Ont i magen (säkert blödande magsår..) Ont i ryggen (ojdå diskbråck och ishias) ramlar på fyllan(säkert nåt allvarligt neurologiskt) Hostar och har ont i bröstet (hotande hjärtinfarkt) Deprimerad, varvad med "uppjagad" och högt blodtryck (utbränd med hjärncancer..)
Sedan fyllesentimental.. Ja, jag är nog döende.. det är bara en tidsfråga.. Kära hustru, jag ska ordna en livförsäkring så att jag kan vara trygg i att du har det bra när jag går bort.. (här lägger han sig på sängen och börjar fantisera om sin egen begravning..)
Vill man man ska stryka medhårs och ynka.. Jodå det kan pågå i många timmar, tills han antingen somnar eller börjar vanka runt.. kolla så alla lysen är släkta och att det är låst överallt (vi är ju fattigpensionärer gudbevars..)
Jag hoppas att han inte får ögonen på den droppande kranen och får för sig att byta packning i den mitt i natten (nej han vet bara hur man gör teoretiskt.. och resultatet kommer inte att bli bra..)
Ja.. det här är bara ett litet smakprov av hur en äkta alkoholist beter sig.. för er som är nya och undrar vad som är onormalt "normalt"..
Alkisen är dessutom en mästare på att manipulera omgivningen, smussla och ljuga..
Nej, jag ids inte längre räkna flaskor och burkar.. det stör enbart min egen sinnesro och ger mig en genomfalsk föreställning av "kontroll".
Falsk såtillvida, att jag kan kontrollera mängden han druckit, men inte faktumet ATT han dricker.. För hans del spelar själva räknandet ingen roll.. möjligen ger det honom en anledning att pysa ut irritation.. I övrigt blånekar han givetvis tom om man placerar bevisen framför näsan..
Och för mig innebär det bara förslösad energi, som jag kan använda till att planera nåt roligt åt mig själv istället..
Som tur är, så har vi inte gemensam ekonomi, utan jag har pengar att göra vad jag vill med.. Jodå han har nog sneglat åt det hållet och undrar hur jag har "råd", med kurser och att handla kläder..
Han gillar definitivt inte svaret: Jag röker inte längre och jag dricker inte en flaska vin och två starköl om dan.. (inte spelar jag heller..) Då tycker han att jag skriver honom på näsan att han dricker "en smula för mycket" och börjar tala om att någon form av "guldkant" måste man ju ha.. (skulle snarare kalla det "sorgkant"..)
Idag blir han definitivt på pickalurven redan efter en starköl.. Och egentligen är det inte MÄNGDEN som spelar någon roll, utan BETEENDET! Att inte kunna låta bli, att smussla, att bortförklara, att alltid dricka mer än man tänkt sig, att aldrig kunna "spara" något, utan krama ur de sista dropparna.. Att bli irriterad om någon påpekar alkoholvanorna, men ändå inte kunna låta bli eller ens fundera över dem..
Det var dagens lilla berättelse.. Hoppas ni kan le en smula även om det gör ont när man känner igen sig..

melina

Å nog är det konstigt att jag LER.....
Men jag ler å vill räcka upp handen å ropa "fröken fröken jag förstår precis"....
Eeee.....som om det vore en bedrift Att känna igen detta.??? Eee ler fortfarande...ännu konstigare.

Fick ett sug i magen fast jag ler....:)
Jag måste verkligen få in i mitt huve att "det är inte mängden utan beetendet"!!!

Jag har inte kommit dit Att inte räkna burkarna, att inte reagera när jag hör en ölburk öppnas, att kika lite extra i garaget av påsar som helt plötsligt är full av burkar, göms Inte väl men står alltid bakom el under något.

Först ska jag komma fram till hur jag är beredd att göra i denna situation.
Sen förklara det för honom, att nu gäller det nolltolerans, folköl räknas in i alkohol oxå och ska ej finnas hemma.
Hjälpen behövs.
Att jag från nu inte kommer dölja för andra, kommer öppet förklara att detta föregår hemma. Färdigt med att fly in i hans problem värd.

Oj oj oj.....så jag har blundat för detta.....
"Det är ju bara folköl"......

etanoldrift

På listan över "fysiska" besvär, kan också läggas "hosta" som ofta kommer av att alkoholisten röker och snusar väldigt mycket.. Pga av "sur" mage har de ofta halsbränna med "reflux", Ofta ligger de på rygg och snarkar, för att sedan vakna med torr slemhinnor och låta som om de hade sista stadiet av KOL..
Men gå till läkaren.. nejdå..
Och skulle de gå till doktorn med sina problem, så är det få, väldigt få läkare som frågar om alkoholvanorna..
Jodå, de kan fråga sådär i förbifarten om det dricks alkohol.. Och alkoholisten (i synnerhet inte de mer "ordningsamma") förnekar inte att de "tar ett glas rött" till maten..
Men jag har aldrig varit med om att en läkare ställer följdfrågan: Och vad händer med resten av flaskan..? Eller Hur många glas blir det på en kväll samt dricks det nåt mer..?
Likadant med folkölen.. En alkoholist räknar inte lättöl och folköl som "Alkohol"..
När min gubbe någon enstaka gång bestämt sig för "en vit vecka", så hinkar han kopiösa mängder med lättöl istället.. Och för honom är allt under 4% "lättöl" (och faller således under rubriken "alkoholfritt" *ASGARV*

etanoldrift

Du har kommit långt, bara i beslutet att inte hålla honom om ryggen när han dricker! Låt andra upptäcka vad han håller på med! Jag för min del gjorde misstaget att bortförklara och rädda arschlet på honom när han gjorde bort sig..
Ta det du i din takt.. Läs fundera och skriv, så klarnar det. Du har helt rätt i att det är meningslöst att "hota" med sådant man inte klarar av att genomföra

melina

Förklarade för en när vän idag om läget hur det ser ut.
Visade sig att hennes sambo som varit en drick partner sagt att nånting Inte riktigt är ok med hans förhållande till alkohol.

Känns underligt att prata om det.
Känns som man pratar "skit" om sin sambo.
Får åter igen tankarna Att man överreagerar och att "det inte är så farligt"
Vet att bara jag kan avgöra vad jag inte klarar av.
Men....beteendet är inte ok.

Läst halva boken " djävulsdanaen" nyttigt, otäckt, men känner igen beetendet i stora drag men....
Det är ju mest "bara" helger.... (åter igen går in i försvarsställning)
.....
Vill bara få en kram å att allt bli bra, att det löser sig!!!

etanoldrift

Inte när man kämpar mot alkoholen.. På något sätt är det viktigt att få bekräftelse på att man inte bara är "nojig"..
Alkoholisten eller den som har problem förnekar ju i 999 fall av tusen att dom har problem.. Dom bortförklarar det gärna med att man är "överspänd", knasig och nojig.. (dessutom är man en riktig "glädjedödare" som är så missunnsam att man bara måste ta sig en öl, sup eller vad det nu är som drar..(tro dom inte!)
Dessutom är det viktigt att man inte döljer sin situation.. Det ger alkoholisten ett "övertag".. Låtsas alla att allt är "normalt" så är det så mycket svårare att både motivera hjälp och att få den snabbt, när det väl uppstår en krissituation..
Jag tror att jag rekommenderat boken "anhörig" av Katerina Janouch.. läs den.. hon berättar hur hon höll upp fasaden.. Visserligen fanns på slutet även andra droger inblandade, men symptomen är de samma och kampen att få tillbaks en människa man älskar.. (fast till slut kommer man till ett vägskäl, där man inser att det finns väldigt lite av den människan kvar..)
Och NEJ, du överreagerar inte! Känner du att något inte är okej, så är det med 100% säkerhet något som inte är okej!
Kram

linker

Bra checklista, allt stämmer. Det där med att folköl inte är alkohol är intressant. Svårt att förstå hur man plötsligt kan bli så lullig och tjatig efter några 2,8 öl. I stort sett är man ju nykterist när man slutat dricka starksprit. Men så här går det till tror jag.
Man tar ett par 2,8 till maten. Medan man ägnar sig åt trädgårdsarbete, tvätt, tömma sopor eller dylikt sveper man snabbt en eller flera 3,5 som finns väl förvarade på olika ställen i huset. Det är en fördel om det finns förråd på tomten,då kan ölen också hållas kylig. Så blandar man lite med den officiella folkölen och vips så är man plakat! Detta inträffar vanligen vid halv tio tiden på kvällen.
Då är det också tid att ta upp de stora frågorna med frun, t ex varför hon är en så tråkig och kontrollerande typ. Det kan också gälla utvecklingen av ettor och nollor eller varför det bara sänds skit på TV. Bortsett från fotboll då.
Frun går och lägger sig på enskilt rum och då behöver man inte längre hymla med ölen. Sen sitter det fint med några stekta ägg och ett paket salamikorv. Och tanten tar sig ett sömnpiller för att slippa höra dunsarna i köket.

melina

Måste väl försöka se det så etanoldrift.
Har under flera år känt en olustkänsla vid hans alkoholintag. Att jag innan min sjukskrivning av utmattningssyndrom haft ångest, legat vaken.
Kunnat vakna helt kallsvettig å fryser.
Då kunde jag inte ta in vad jag gjorde mot mig själv. Att jag inte då sa något? ????
Å då var det fylla (bara helger)
Jag mådde så dåligt i mig själv Men kopplade aldrig ihop detta.
Idag är jag lugnare starkare i mig själv. Men nu börjar tyvärr jag se andra vanor hon han komma in. Mer vardags dricka å vara mer lullig oftare.
Hmmm???
Och Linker....
Oj oj vad det stämmer, exakt så är det. Öl lite här å där. Tar en å hinkar? Å nästa å nästa å
"Det är ju bara folköl"!

Inser nu hur jag stängt av sen jag börjat läsa här. Fryser min sambo ute....
En fråga igår om jag tänkt göra nån förändring?
El om jag funderar på nån?
Är inte redo själv för en konfrontation speciellt inte när vi ligger i sängen.
Allt jag säger att jag inte ska göra nån förändring men EN förändring måste ske.
Och att just nu har jag inte tänkt ta det.

Vill ha mer kött på benen och känna in mer vad det är jag vill!!

Tack för alla som läser och tipsar. !!!

etanoldrift

Jag känner så väl igen det där med att gömma öl, vin etc på lite olika ställen (här är det i källaren) i närheten av trädgårn.. Då kan han kuta runt och lulla utan att det märks (tror han) Det finns ölburkar lite varstans, undanstoppade och om jag frågar varifrån de kommit så blir svaren vääälsdigt undanglidande.. Det måste vara "ungar" som har kastat in dom .. Jodå han har "bara" plockat upp dom men ville inte ställa dom inne för att det "luktar" så mycket.. (hade på tungan att säga, det luktar inte mer än din sopsäck med burkar som står i matkällren.. Men bet mig i tungan för det var inte läge att starta "bråk".
Nej den som är beroende, blir inte alls ledsen över att få sitta själv och dricka.. Däremot vill han ha sina "egobosters" av att man ska sitta och lyssna på eviga tirader om allt och ingenting.. Medan de Zappar på Tv:n i timmar (för det är bara skitprogram nuförtiden..) Innan man ger sig ut i köket för att göra "fylleomelett".. Då man plötsligt är sin egen "Per Morberg" i köket.. (ber om ursäkt Per Morberg.. men du är gubbens stora idol, när du står och halsar en skvätt direkt ur vinpavan i TV-rutan..)
Då steks allt som går att steka upp, ansenliga mängder lök grovhackas och fräses.. sedan på med ett par, tre ägg.. Krydda med allt som står framme i kryddhyllan och Voila.. Fylleomeletten är klar!
När jag sedan inte är "hungrig", så blir han bekymrad.. men du måste ju äta något.. jag har ju lagat den speciellt åt dig.. Om man då INTE tar en tugga och berömmer, så blir han piss-sur och skäller över att jag är otacksam-- Drar sig tillbaks som en grinig barnunge med ett skyll dig själv, då äter jag själv då.. Du hade chansen.. (som om det skulle vara det absolut sista som serverades på denna jord..)
Ja.. jag skulle kunna skriva en hel roman om vad han gör i sina olika stadier av fylla.. ;-)

etanoldrift

Jag är på väg bort! Jag väntar bara på att få tag på en bostad ;-) Jag är inte i läget att dra med svansen mellan benen ser du..

Kvaddad

Förstår inte riktigt det där med "svansen mellan benen".
Ju fortare du kommer bort från.honom dess bättre låter det som.
Du låter vääääledigt arg och det är en farlig känsla att bära runt på för länge. Kanske lika farligt som ett missbruk.

melina

Jag tror att fast man behöver fly, bara dra måsta man ha sin plan å sin tanke i det.

Nu lever inte jag i så kaosartat men kan tänka att det är så ändå.
Få sitt eget avslut. El har jag fel?

melina

Vad som gör idag Att jag står rätt rakryggad är nog min sjukdom å dess resa jag gjort.
Att få den lärdomen om mig själv och veta att den ända som kan ändra mitt liv är JAG.
Att man ALLTID ska sätta sig själv först. (Tvekade å blånekade det väldigt länge men förstår nu....)

Mycket känns igen av att döma av det Man behöver efter ett djupt medberoende/beroende.
Få självkänslan tillbaka.....jobba sig uppåt å bearbeta sig själv.

Tror att på forum som denna måste man kunna ta att alla är även här av olika åsikter.
Jag skulle ex tycka när jag läser om dig miami Att du verkligen skulle behöva lämna och fokusera att DU ska fungera och att DU ska hitta dig själv.
Varför....jo för att jag förstår hur man funkar och mår med en utmattningssyndrom. Det finns inte mycket över att ens orka med sig själv.
MEN, bara för att jag anser det måste varje individ ta in det man vill och välja det man tar åt sig.

Men de råd som kommer är ju från nån som varit med om från en el annan sida av beroendet.

Mina tankar:
Idag är för mig lite tudelad.
Idag är inget "så farligt"...det skrämmer mig hur fort man skyddar och gömmer sig själv i det jag tyckte för nån dag sen.
El är det för jag hör allas berättelse hur otroligt svårt alla har det. En som missbrukar varjedag dagarna i ända.??

Fast, det kanske inte är ett fullbordat alkolism som jag lever i. Men kan för det vara ett missbruk av fel slag, ohälsosamt och den kan svika och förstöra ändå!!
Jaa....det var mina tankar just nu.....

linker

Vi befinner oss i olika skeden av livet med en alkis och vi skaffar oss olika strategier. Det finns inga enkla lösningar.
Men det är ändå lite lustigt eller sorgligt eller patetiskt att se hur programmerat alkoholismen utvecklas och att samla dessa iakttagelser här.
Alkoholisten är ju hyperkänslig för att känna sig kontrollerad. Han kan inte förstå vad det är för konstigt med att man vill ta sig en öl när man ändå ska lägga i en tvätt och det är väl inget märkvärdigt med att den står bakom tvättkorgen? Vad är det för fel på dig kontrollhäxan som kollar överallt?
Men om nu frun råkar sätta sig och titta på ett program på tv då ska hon redogöra för vad det är som är så viktigt att se just nu.
Eller vad hon sysslar med på skärmen, eller vad hon och vuxna barnen pratade om igår.
Hon ska ha ständig beredskap att lyssna på mannens funderingar på orättfärdigheter eller att kommentera hans prestationer med beröm. Eljest är hon självupptagen och egoistisk och då kan man sätta igång med ett gräl för det.

etanoldrift

Och samtidigt en liten förklaring till "kvaddad".. (jag vet inte om du känner dig trampad på tårna.. jag hoppas inte det..)
Att vara ARG, och våga göra något konstruktivt av den ilskan är bara sunt! Och då menar jag inte att bara skvätta iväg den och att ingenting händer..
Här HÄNDER det saker, även om det går långsamt.. Att få en lägenhet, är inget som går på en kafferast någonstans i sverige idag.. (om man inte är miljonär..)
Visst är det farligt att vara arg och behålla ilskan inombords! Men det är ju det vi har forumet till, till en viss del.. Att bara få vräka ur sig lite av den frustration man känner när man slåss mot alkoholdjävulen som kidnappat en älskad människa!
En människa som blivit till en manipulationernas mästare, för att deras alkoholnappade hjärnor innerst inne vill fortsätta att pimpla öl och vin.. och för att de vill få omgivningen att tycka att det "inte är så farligt".. Att resten av familjen "ljuger" och överdriver...
Nej , jag har slutat att gå på "tyck-synd-om-mig" valserna..

melina

Efter nu ha lyssnat på boken "anhörig" finns många igenkänningsfaktor . Ser tillbaka på vårt liv å blir oxå ledsen. Han har ju haft detta problem mer och mindre hela vårt liv tillsammans.
Festandet har funnits där nästan varje helg.
Känner att jag kommer in i nått som jag inte vet är sant eller inte??

Dom gånger han bara stått å skrikigt åt mig å hur dum i huvet jag är.
El 5 dagar för förlossning super så full å kommer inte hem, river välter grejer hos sin mamma
När jag ber hur jobbigt det är men en nyfödd....jag behövde hjälp, jag orkar inte....
Får jag höra hur patetisk jag är som inte ens klarar det. Sticker ut å super.
Detta varr år sen....jag var långt under mig själv då....
Trode jag hade glömt detta.....

I och med hört boken ser jag sambandet.
Det kommer å går för att försvinna å komma igen.
Och nu är en tid då det kommit mer....
Blir både arg å ledsen. ...I alla fall idag, ikväll.
Har inte tänkte så tidigare...Men tänk om det eskalerar om jag flyttar....barnen....Vad händer med barnen. Hur ska jag veta att han dricker El ej??? Hur ska jag kunna släppa det???

Ska försöka gå och prata med nån....som har mer insikt.

Jaja....mycket djupa tankar har dykt upp.....

etanoldrift

dörren till källaren står på glänt och jag hör det diskreta krrrrrssch, åtföljt av pschht-ljudet som uppstår när en ölburk öppnas.. Klockan är knappt tjugo över 10..
Innan dess har jag bevittnat en man som försöker dölja rastlösheten som infinner sig av att klockan går vääääldigt långsamt på förmidagen innan bolaget öppnar.. Det har blivit en vända till spelhörnan och till Tempo som öppnar vid 9..
Han inser att han inte kan stå och vänta 45 minuter utanför bolaget, tills de öppnar så han åker hem med "lättöl" och specerier som inhandlats.. Jahapp konstaterar han.. Jag "glömde köpa tidningen".. sneglar på klockan.. knappt halv 10.. Det tar max 5 minuter att köra till bolaget.. tidningen kan inhandlas från macken som ligger utefter vägen..
Små avslöjande svettdroppar, händer som darrar en aning... Och säkert en fundering, om jag "anar" något..
- Det är inget annat du kommer på? (så att det ska bli en naturlig "jag-glömde-köpa" tripp till affären..) Så han kan åka iväg, handla och råka komma ut samtidigt som bolaget vägg i vägg, öppnar..
Så han kan slinka in sådär-i-förbifarten-när-jag-ändå-skulle-handla...
Nej, jag tittar till trädgårn, säger han efter att ha kastat en blick på klockan.. Det har ju regnat och blåst, så nåt behöver säkert knytas upp... (nejdå, han brukar inte bry sig om sådant i vanliga fall, men alla "ursäkter" duger..)
Kommer in igen efter dryga 10 minuters inspektion.. sneglar på klockan.. Vill du ha kaffe frågar jag..
Nej, jag kan ta det senare, när jag köpt tidningen säger han.. Det är ju skönt att ha en tidning att läsa medan man dricker förmiddagskaffe.....
Ska jag åka och köpa den föreslår jag och ser hur ögonen för en bråkdel av en sekund vidgas..
- Nejdå, sätt på kaffet du, jag åker och ser om den kommit.... Vi tar kaffe när jag är tillbaks igen.. ska bara på muggen först... (han har bilnyckeln i säkert förvar i fickan, så jag inte ska göra allvar av mitt hot att åka iväg innan han hunnit köpa öl..)
sju minuter i tio går han ut.. Sju för honom evighetslånga minuter.. Handla tidningen utefter vägen tar max 3... Fyra minuter kvar (och jag kan nästan se hur han sitter i bilen, parkerad så nära bolaget man kan komma för att se dörren låsas upp) Hur han tajmar in så han i princip är första kund in, greppar en varukorg och med bestämda steg går fram till ölhyllan, plockar ner 6 (minst) 7.2or.. det är ju lördag.. Fram till kassan och betalar (kontant, så det inte syns på kontoutdraget..) En procedur som jag tippar tar max 3 minuter, om allt flyter på..
Det innebär att han kan vara hemma igen senast 8 minuter över 10, för att inte dra på sig några "misstankar".. Parkera på gräsmattan i avsikt att tvätta bilen (och kunna slinka in källaringången med ölpåsen..) Komma upp och säga, du jag tar med mig kaffet ut och läser tidningen....
Jovisst.. idag glömde han stänga dörren efter sig.. Och jag kan nästan höra sucken av lättnad, när han halsat en tredjedel av ölen, som han sen ställer bakom ett par stora färgburkar.. Jag kan nästan se hur han diskret häller ut kaffet bredvid trappen och sätter sig i bersån med tidningen..
Inom tio minuter, kommer han att tassa in igen, lyssna så att jag inte är på väg ner, och ta några snabba klunkar ur burken.. Sedan brukar hans inre ha lugnat sig såpass att han slinker upp och hämtar en av sina lättöl, som han kan ha stå framme på arbetsbänken.. (man blir ju så "törstig" av att dona i trädgården..)
Om ett par timmar är han mer än salongsberusad Och då ska det förmodligen "lagas mat" eller grillas.. Kanske bjuda över sig själv till grannen om han har några extra öl.. och innan klockan är halv 7 så kommer han att behöva "vila" på sängen.. (för då är den egna ölen slut, grannen trött på sällskapet som gamar öl/vin.. och då finns ju ingen anledning att sitta uppe..)
Troligen vakna vid 3-draget på morgonen och svära över att någonting "väckt" honom så han inte får sova så mycket som han behöver.. tassa omkring och leta skvättar.. och gå och lägga sig igen...
Söndag morgon kryper rastlösheten innanför skinnet igen.. "bara" folkisar idag...(men troligen desto fler..)

som ska kämpa mot sin törst och sin "oförstående" kvinna och samtidigt inbilla sig att hans charader lurar dig.
Vad skönt det skulle vara för honom att få dricka öppet och utan klander från dig.
Vad skulle hända då? Skulle han dricka mer?
Skulle du ha rätt anledning att bli arg och gå igång?
Skulle hans lögner bli mer uppenbara och så att säga vara framme i ljuset?

Om du leker med tanken att du helt enkelt bara släpper det så och han får full tillgång till sina älskade öl och hur det skulle kunna ge dig mer energi att ägna dig åt dig själv och din förestående flytt.
Vad skulle hända med ditt kontrollbehov,av hur han tassar smyger och hittar kryphål för att mörka åtminstone några av slurkarna per dag.
Kanske om båda låter slöjorna falla, att det blir enklare?
Eller behöver ni båda/han denna lögn för att ni då fortfarande kan tro på någon sorts bredvidliv som inte längre finns men som desperat försöker upprätthållas?

Bara lite lördagstankar från ullabulla,hon som gärna lägger sig i det hon inte har med att göra.

etanoldrift

Jag vet ärligt talat inte varför han smyger.. Jag har inte sagt att han inte får dricka!
Jag har talat om min ståndpunkt! Jag tycker inte om det (och det backar jag inte på!) men jag har inte sagt att han inte "får". Jag har tom vid ett tillfälle bett honom att ställa sina öl och sitt vin uppe i köket..
Men se.. det var ju så mycket bekvämare att ha det nere i källaren.. så slapp han springa i trappen när han var skitig och jordig...
Ja, han lurar sig själv.. De få gånger han ställer nåt här, så är det max den lilla flaskan vin + lättöl. eller max 2 öl (och då är det ca 5%)
Jag springer inte ner och kollar hur många.. men genom årens lopp har jag ju lärt mig att se ungefär hur mycket han dricker, och hans olika stadier av berusning..
Visst.. jag har väl på sätt och vis tummen i ögat genom att jag vägrar att ens dricka lättöl..
När jag förut kollade för någon månad sedan så insåg jag att hans genomsnittsranson låg på motsvarande 1½ flaska vin 6 dagar i veckan..
Han vill av någon anledning inte att jag ska se exakt HUR mycket han köper hem, utan han försöker låtsas som om han "bara" dricker folköl...
Ibland så deklarerar han att han tänker köpa "ett par öl" på bolaget.. Men inte ens då bär han upp mer än max 2 stycken.. trots att berusningsgraden klart påvisar ett större intag.. Sist jag påpekade att han uppförde sig som om han fått i sig minst det dubbla, blev han ursinnig och skrek: Tror du att jag ljuger?
Och jag lovar.. då var det helt klart inte läge att fortsätta att tjafsa..

om du liksom ber honom om att dricka öppet så tappar han ju sin sk kontroll inför dig.Så länge du inte vet så kanske han inte har problem?
De har ju ett alldeles eget logiskt system de som dricker.
Önskar dig en trevlig lö kväll,det ska jag ha :)