Jag vet inte vad som är nog.. Börjar bli arg på mig själv och kanske förlora respekt för mig själv för att det tydligen inte finns några gränser för vad jag går med på. Han har varit våldsam mot mig ett 3-tal tillfällen sedan vi flyttat in tillsammans 1 år tillbaka. DET var inte nog för mig att bryta.. Jag har förstått, ursäktat, underlättat för hans samvete. Känner mig så korkad, dum, utnyttjad, manipulerad. Jag vet bättre än såhär. Jag vet att jag förtjänar bättre än såhär. Hade min systerdotter berättat något av vad jag skulle kunna berätta hade jag ögonaböj hjälpt till att bli av med människan från hennes liv. Varför värderar jag inte mig själv lika högt? Av någon anledning blev det för mycket nu sista gången och kanske står jag vid ett vägskäl till slut, efter allt för mycket, mitt dumma spån..
Han hade råkat låsa oss ute, var full och ville slå sönder balkongdörren för att han "fan inte orkade sitta på bänken på balkongen o vänta på låssmed". Jag fick böna, be och försöka resonera med någon som för stunden inte tycks förstår gränser, konsekvenser eller har utrymme att förstå andra än sig själv. Jag beeeer honom att vänta tills jag ordnar låssmed. Han garanterade att han inte skulle göra något, men väl tillbaks efter samtalet har han krossat rutan, tagit sig igenom 2 av 3-glasen. Han arbetar inte, lever på mig och jag arbetar bara deltid för att jag lider av social fobi och bara precis försöker klara mig i arbetslivet. Nu har jag två dyra räkningar att ta itu med istället för en. Jag känner det som att han rycker på axlarna åt det hela. Beskrev händelsen som "jag förstår att det var tokigt av mig, så tossigt." Jag känner mig inte respekterad, inte hörd, förstådd, uppskattad. 3 dagar efter händelsen hade han inte hjälpt till att få undan allt glas från balkongen, mer än sopat det ytliga. Inte fått för sig tanken att diska ur min blomkruka han använde för att pissa i. (Han kunde lika gärna pissat på mig, så känns det.) Dagen efter händelsen ringer han mig.. inte i första hand för att ge mig förståelse, be om förlåtelse, utan för att jag ska köpa mer alkohol till honom. Jag har precis lånat 1600 kr av min mamma (som är vad som kallas "fattigpensionär") för att betala låssmeden, vi har inga pengar på kontot. Men han spelar på mitt samvete, att han behöver mig och känner sig sviken annars. han fattar inte hur barock hela scenariot är. Fattar inte att han är alkoholist. Jag har varit inget annat än förstående, förlåtande, ödmjuk.. har inte velat vara den som överger honom, som han upplevt av tex sin familj sen tidigare. Men JAG DÅ?!? Är jag villig och på väg att köra mig själv själsligen i botten, när jag vet att det tagit mig så lång tid att bygga upp mig själv från mina egna problem; från att ha varit mobbad hela min skolgång varpå jag blivit sluten, utveklat min sociala fobi och tappat allt självförtroende. ..Jag vet inte ens vad jag vill med det här inlägget.. Är ny, vet inte hur det funkar. Behöver nog bara skriva av mig. Har ingen att tala med. Vill inte oroa min familj.. Är på bristningsgräns..

... så menar jag inte alls att du ska känna dig dum eller att jag försöker trycka ner dig, och jag hoppas att du inte känner så?!
Jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam och att det finns fler som förstår och har gått igenom det du gör, och jag känner igen tankefällorna för jag har själv fastnat i dem...
Kram!!!

Beatris

Nej-nej; absolut inte och jag förstår; det är hemskt att stå inför någon som är på väg att göra skit för sig själv, när man själv varit igenom det hela och vet alla hålor, fällor osv. och man bara känner att "vakna upp snälla människa". Det är bara god omtanke! Keeping it real så att säga. Oj där lät man lite tjiffigt "hip hop-ig" i all missären. :) Hur som helst; Jag ska försöka göra och handla som jag vet att jag borde, och inte som jag känner, eftersom jag inte kan lita på mitt jädra blödiga hjärta. Ska fortsätta läsa här om allas trådar, få bredare perspektiv på det hela o inte va så förbenat godtrogen. Ni är alla hjältar.. Och jag uppskattar verkligen ditt perspektiv på saken Aeromagnus som vatt där i en omvänd sits, men som ändå inte håller med mig när jag vill ursäkta för min sambo. Tack alla återigen.. Går och äter choklad, det förtjänar jag (och mycket mer därtill) . Kramar från B

livet

Hej på er där ute...Trodde väl aldrig att jag skulle hamna här och skriva om mitt ex problem, som sedan blev till mina problem...Jag träffade en man för ca ett år sen. Allt var bra i början. Tyckte att det i bland var svårt att få igång samtalsämnen när vi hördes på telefon, men jag tänkte att det ger sig med tiden. Dagar och veckor går...vi pratade varje dag på telefon. Vissa kvällar var han hur pratsam som helst, andra kvällar väldigt kort och nästan lite irriteradande på rösten.. Efter ca fyra månader åkte "polleten" ner! "Shit jag tror att han sitter och krökar till när vi pratar med varandra!" När vi träffades drack han i smyg. När vi träffades drack vi högst ett och ett halvt glas vin var. Det jag inte förstod var att han blev så full och på vad? Ett glas vin? Jag tyckte det var konstigt! Varje gång han skulle ut och "hämta" något luktade han en hel del sprit när han kom tillbaks. När han senare somnade aspackad den kvällen gick jag ut till hans "spritgömma". Där stod det öl och whiskey. Så besviken jag blev och så ledsen. Vad händer nu??? Vad ska jag göra? Vad ska jag säga??
Iallafall, detta pågick under nästan ett års tid. En dag fick jag nog. Tog upp problemet...han lovade att ta tag i "problemet".
Lovade honom att hjälpa honom att stötta och finnas där...när vi sedan tre veckor senare träffas hans barn och mina barn en helg. Väljer han att supa till det ordentligt!
Då ställer jag mig frågan, "Om det var din dotter som levde i detta förhållandet, vad hade du sagt till henne då? LÄMNA HONOM!!!"
Jag har nu svikit honom. Jag har lämnat honom och han är jätteledsen, besviken och sårad...Han har sökt hjälp och har precis börjat sin behandling. Jag är jätteglad för hans skull.
Jag kan hjälpa honom som vän, men inte som flickvän.Jag vill leva mitt liv i harmoni och i sanning. Jag vill inte misstänka och vara orolig för vad som kommer att hända "oss" i framtiden. Livet är så kort! Jag gav honom några chanser, men han tog dem inte.
Han tyckte att jag skulle ha satt hårt mot hårt, men jag är inte sån. Jag vill bara leva med en man som är ÄRLIG och som är mån om sig själv.
Nu har jag extremt dåligt samvete att jag har lämnat honom i allt detta...och jag stöttar och lyssnar gärna men "bara" som vän. Gör jag rätt eller fel????
Kram på er

etanoldrift

Jag har upptäckt att alkoholister ofta lämnar över ansvaret för det egna måendet på sin omgivning.. Min gubbe, kan när han är nykter säga: Det är bara du säger åt mig när det är för mycket, säg till "på skarpen".. Jo tjena, jag har gjort det och fick en sån rejäl avhyvling så det gör jag inte om.. Ja, han har också fått sina chanser men inte tagit det jag sagt på allvar..
Nu sitter han där och tycker synd om sig själv för att jag trots allt är så "hårdhjärtad" att jag gör allvar av mitt hot att flytta..
Nej, det känns inte rätt.. Men jag tror (och måste tro) att det ÄR rätt.. Man kan inte förbruka hur många chanser som helst och tro att det ständigt kommer nya, när man sumpat den senaste...
kram!

livet

Tack för din svar etanoldrift! Jag har bara ett liv och jag vill leva det fullt ut, och ska göra det! Önskar dig all lycka i livet! Var rädd om dig!
Kram