solomone

Hej

Jag är ny här och funderar lite på det här med anhörigstöd. Vilket är bäst, hur söker ni stöd? Behöver jag ens stöd?
Jag har hängt ihop med min särbo i snart 3 år och jag bor växelvis hos honom dvs när jag inte har mina barn hos mig.

I helgen brakade allt ihop utifrån att jag fick nog och ställde ett ultimatum, mig eller alkoholen.

Utifrån det så har jag varit med på beroendecentrum och min särbo har bestämt sig för att inte dricka mer. Går på Antabus from idag.
Jag dippar lite i tilliten till allt och skulle gärna se att han även går och pratar med ngn om ångest och oro men hur mycket ska jag tjata om det tro?

Sen är det jag som anhörig, vad är bästa stödet för mig? Vad har ni för erfarenheter, ska jag jag vara delaktig och gå på AA anhörigmöten eller finns det andra möten som är bättre eller räcker det med att jag kan prata med ngn som jag har förtroende för om än vän.

Jag har lämnat min man efter att jag också ställde ultimatum. Går och pratar med anhörigstödjare som jag sökte genom kommunen, alt socialen. Man har rätt att få detta. Jag tycker det har hjälpt mig enormt eftersom dom har erfarenhet av vad vi anhöriga går igenom. Jag är även med i en grupp nu där vi är flera anhöriga som diskuterar.
AA-möten har jag inte gått på, men det är nog också bra.
Hoppas du hittar något som passar dig, då jag tror att det är bra att även vi får stöd.

Sofia

Vilket spännande läge nu när din särbo har bestämt sig för att inte dricka längre och ni har varit på Beroendecentrum tillsammans. Du undrar över vad det finns för stöd för anhöriga och har redan fått bra tips i form av att höra med kommunens anhörigstöd och att kolla upp om det finns Al-anon-möten i närheten där du bor. Jag tänkte passa på att nämna att vi här på Anhörigstödet just nu erbjuder program för anhöriga inom ramen för en studie, läs gärna mer här om du är intresserad: https://alkoholhjalpen.se/anhorigstodet/studien
Hoppas att du hittar något som blir hjälpsamt för dig!
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

solomone

För bra förslag, ska kolla upp vad som finns i min närhet och vad som passar.

solomone

För bra förslag, ska kolla upp vad som finns i min närhet och vad som passar.