var det kanske inte. Men som medberoende har man svårt att sammanfatta en människa eller en relation. Man ser dom bra sakerna som en person och dom dåliga sakerna som en annan person. En människa är EN person med olika egenskaper och det får man förhålla sig till. Händer det dåliga saker är det samma person som gjorde som bra sakerna. Kanske låter som en självklarhet när man läser det i text men det är inte känslomässigt självklart. Jag har haft nytta av att fundera över mig själv istället för att fundera över andra t.ex mitt supande ex. Kram

Citadell

Nepasnea. Man brukar säga att den missbrukares hjärna är kidnappad. På så vis så borde alltså två personer en och samma person. Man vet aldrig vem man har att göra med. Anpassningen till de båda personligheterna är den medberoendes djävulsdans. Man kan alltså älska en del i personen men avsky andra. Missbrukaren kan ju heller inte fundera över detta eftersom förmågan att reflektera nedsatt. Därför finns det bara en sak och göra. Det är att hålla sig på avstånd tills personen är nykter inte bara en gång utan går in för att vara nykter. Kram!