Hur håller ni er borta från medberoendet? Bor inte tillsammans med min fästman, som är periodare pga olika skäl, delvis hans alkoholism. Men det tycks som om gränserna suddas ut allt mer för varje år. Från början var han så noga med att ta ansvar för sitt eget drickande och han behöll på något sätt kontrollen under sina perioder. Vi har nu varit tillsammans i 3,5 år, drygt och allt är förändrat. Han tappar kontrollen, har demens, vet inte vilken dag det är,vad han har sagt och gjort. Hans arbete ligger starkt i farozonen. Han som tidigare uppvaktade mig, även under sina perioder, behandlar mig numera alltmer som en supakompis. Sitter och jiddrar, vill att jag ska köpa alkohol åt honom, stjäl min (om jag har någon). Sexlivet är obefintligt. Jag blir orolig för vad han ska ta sig till. Förra perioden skulle han tex gå till systemet, men hamnade på ett hotell i stan. Efter en tupplur på 2 timmar så trodde han att det var dags att checka ut, hade tappat sina glasögon och ringde mig och grät. Senaste perioden, den nuvarande, hade han demens mest hela tiden. Han behövde ta sig till en läkare men lyckades inte passa telefontider och annat. En dag åkte han ambulans till akuten men han vet inte ens om det var han själv som tillkallade den. Han brukar sköta om sig själv minutiöst, men nu äter han skitmat, om något överhuvudtaget. Han har varit isolerad hemma och bara tagit sig ut för att fylla på folköl. Ja det är hans dryck, minst 24 st per dag men även annat starkare ibland. Han har cyklat i snöhalkan och farit omkull flera gånger. Mitt i detta ska man sköta sitt jobb och försöka ha ett något så när normalt liv... Hur då? Sedan är det ju detta med tillnyktringen.... gnället, klagandet på andra människor i omgivningen, bristen på flexibilitet, självcentreringen. Hans ekonomi i ruiner, förtroendet hos arbetsgivaren nästan helt förbrukat mm, mm. Hur ska man orka? Är det värt det?

newgarden

Måste också skriva något om hur vården totalt glömt bort oss anhöriga. Vi är i en minst lika svår situation men är uppenbarligen helt ointressanta i vårdens ögon. Våra problem är inte lika konkreta och tydliga som alkoholistens. Det ger antagligen inte lika många "bonuspoäng" att hjälpa oss.

newgarden

Ja, nu är den jobbigaste fasen bakom oss. Han har börjat få in pengar på sparkontot igen, hälsan är snart helt återställd (även om han gnäller om lite extra hull på magen), arbetsgivaren och arbetskamraterna har välkomnat honom tillbaka. Allt är frid och fröjd.... eller? Hur ska man som anhörig kunna lita på att det ska fungera denna gång? Vi har från och till talat vagt om att flytta ihop, men hur länge ska man vänta för att kunna känna sig på den säkra sidan? När yppar sig det rätta tillfället? För naturligtvis så vet jag att det skulle vara ett helvete att bo tillsammans med honom, om han åter får en av sina perioder. Livet skulle överhuvudtaget inte kunna fungera alls för mig under en sådan. Han säger att han förstår det och att han aldrig skulle utsätta mig för det, om vi bodde ihop. Men hur ska jag kunna lita på en sådan garanti? Under våra 4 år tillsammans så har han haft 4 långa perioder och flera korta. Förra året, som var lite av ett lågvattenmärke, så drack han bort 3 månader. Mycket av det goda i livet, som utlandssemester och olika evenemang, rann bara ut i sanden. Har räknat ut att han på dessa år förlorat ca 100.000 till alkoholen, i form av utebliven lön och alkohol. Tänk vad vi kunde ha gjort för dessa pengar istället! För att inte tala om allt lidande, för både honom och mig. Men samtidigt känner jag att jag måste våga tro och satsa på vår relation... Nä, det är nu problemen börjar, av en helt annan karaktär...