Min sambo är alkoholist. Han är medveten om det. Går på AA möten, har gått olika beteendekurser för att kunna hantera sin alkoholism. Vi har det väldigt bra när han är nykter. Men ibland så faller han dit. Vi har sällan alkohol hemma, men igår hade han fått en flaska av sin pappa som han ville dricka upp. Jag frågade om han bjöd på ett glas, vilket han inte ville då han i sin värld ville ha sin flaska för sig själv. Vet att det inte är sunt. Eftersom vi inte hade någon mer alkohol hemma gick han ut på krogen för att supa sig full och prata med de han får bekräftelse av.
Grejen är att jag blir så fruktansvärt arg, besviken, irriterad, dömande, sur och känner att jag inte kan kontrollera min reaktion på detta. Vilket är det bästa sättet att möta detta på? Ska jag vara förstående, ”hålla honom i handen” och förstå att det är jobbigt för honom, eller ska han få veta att jag är besviken?

Oftast vill han, som de flesta, förklara, diskutera och samtala när han är onykter, men han är då helt oresonabel. Lyssnar inte och jag har sagt gång på gång att jag inte diskuterar om problemet när han är onykter, vilket han knappt kan acceptera. I både nyktert och onyktert tillstånd är han mig verbalt överlägsen och är otroligt duktig på att få fram sin åsikt och att påpeka mina brister. Vet exakt hur han ska få mig ur fattning och bolla att problemet är mitt att hantera och att jag ska låta honom ha sin frihet att göra det han själv väljer att göra.
Så min fråga är egentligen, hur ska jag möta honom när han väljer att dricka utan att det ska bli konflikter? Han kan vara nykter i månader, men ibland så väljer han att ta ett dygn och fly.

@missol
Hej. Dessa är mina tankar.

"Möta sambos val ...". Kanske missförstår, men det första jag spontant tänker på är att man inte ska anpassa sig, till slut börjar man själv må väldigt väldigt dåligt.
Att fundera ut hur man själv vill ha det, vad mår jag bra av, sätta gränser för sig själv. Fortsätt hålla gränser. Själv gjorde jag detta för sent. Blev totalt slut ...

Blir fundersam gällande flaskan från pappan. Har pappan beroende själv eller ser han inte sonens situation på samma sätt som du? Jag menar att han inte ser sonens drickande som ett problem? Skygglappar på?

Försök att utgå mindre från sambon. Sluta försöka förstå sig på någon. Han vet vad du anser om drickande. Det där med att vara förstående tänker jag att det tas som att man "godkänner" drickande.
Försök rikta den kraft du lägger på honom till dig själv i stället.
Vad känns bra för dig, hur vill du ha det?
Låt dig inte dras med ner i hans beroende. 💕

Kram. 🌹

@Tröttiz
Tack för input. Det betyder mycket för mig då jag inte ventilerat detta så mycket tidigare.

Tänker att om jag försöker förstå beteendet inte är samma sak som att "godkänna" drickandet. Det är som du skriver att han vet om vad jag tycker om drickandet. Men samtidigt vill jag också förstå varför man (han) väljer ibland att fly ner i drickandet. Jag vill också förstå min egen reaktion på när han dricker. Inget blir bättre av att jag blir arg eller besviken. Du ger mig lite att tänka på vad gäller vad jag själv vill, och hur jag vill ha det. Har tänkt och pratat mycket om det med min sambo och försöker att göra det jag själv känner känns bra för mig. Men förstår att det är ett ständigt arbete med det och att det är föränderligt.

Vad gäller flaskan från pappan, så har han inte insikt i sin sons beroende. Dels har nog inte min sambo pratat med sina föräldrar om det och dels så har han själv problem som han troligen inte ens erkänt för sig själv.

Tack och kram

@missol
Hej igen. Jag var otydlig märker jag. Jag menade att i och med att du agerar förstående, att han liksom kan tänka att "aha, hon förstår mig och mitt drickande, då "godkänner" hon mitt drickande och så kan jag fortsätta ... ".

Jag vill också kunna förstå, kanske vi aldrig kan förstå och måste acceptera det? En tanke bara. 🤔 Jag har känt som att jag exploderat inombords av känslor av bland annat frustration.
För min del kommer jag aldrig förstå kraften i alkohol, att "min" bland annat dricker bort barn. Han har en barnskyddsanmälan på sig ... Frustrerande stå bredvid. Men jag inser- hans liv, hans val. Jag kan inte påverka hans val, utan mina. Så länge han, någon dricker, kommer alla typer av relationer att hamna i skymundan. Man är inte viktigare än alkohol. Mycket i det som jag känner att är ledsamt och frustrerande.

Om du någon gång ställer ultimatum. Håll dem. Sätter du gränser, vaka över dem som en hök.
💕

Känner verkligen igen mig i frustrationen! Och visst är det så, man är inte viktigare än alkoholen de stunder "de" väljer att dyka ner i den. Jag ska tänka på dina ord om gränser. Väldigt viktigt. Tack för dina ord.

Är du säker på att han gör ett aktivt val? Han är alkoholist och har ett enormt sug. Det ger han efter för när det blir för starkt. Man kan inte välja att vara sjuk eller inte. Däremot kan man välja att få behandling för sin sjukdom eller inte.

Du som anhörig har flera val du kan göra. Hjälpa honom att ta behandling, sätta gränser om han ska missköta sin sjukdom i ert hem, eller fundera på vad du skulle behöva göra för dig för att hans sjukdom inte ska påverka även dig. Hur tänker du kring det?

@Åsa M
Det är väl just det. Att veta vad jag skulle behöva göra för mig för att hans sjukdom inte ska påverka mig. Och hur påverkar det mig? Han förstår inte hur den påverkar mig. Jag vet inte hur jag kan förklara hur den påverkar mig. Att jag känner mig bortvald kan han säkert förstå men att det då blir mitt problem att hantera. Hur kan man förklara hur det påverkar en utan att man ska framstå som ett litet barn som inte blir sedd, respekterad eller lyssnad på?
Jag vet inte, ibland känns det hopplöst.

Jag förstår hur den påverkar dig. Jag vet hur det kokar inom dig och du försöker förklara hur det känns och möts av oförståelse. Tillslut vet du inte vad du har sagt eller tycker och tänker. Känslan att bli bortvald, skriver du, och den känslan är stark och ledsam. Man vill att de ska vakna ur dimman och vara som de var innan…kram till dig @missol

@Ledsen73 Tack för din förståelse och att du tar dig tid att läsa och förstå. Känner en viss oro för jul och nyårshelger, men vet också att jag inte är ensam om det. Men ändå. Jag är väldigt glad att jag äntligen vågat börja skriva här, det känns bra. Var sak har sin tid på något sätt. Kram.