Skriver igen efter 2veckor av kaos , gråt , skam men nyktra härliga dagar ! Svårt att ta in allt . Ibland tänker jag , på allt jobbigt som rattfyllan medför . Men sen är jag tacksam för att det hände och att ingen annan människa blev skadad . Tacksam för att jag fått en möjlighet att börja leva ett normalt liv . Hoppas innerligt att min man tar chansen . Det verkar på honom som att det börjar sjunka in , vad drickandet kostat honom . Allt det praktiska med papper för alkolås har varit en livlina för honom . Alla samtal med barn och vänner har varit jobbiga men så viktiga . Det jag märkt är att han inte klarar av att berätta hela sanningen . Han kan inte tex inte berätta om promillehalten , säger bara att han åkt fast för rattfylla ( dagen efter ) till sina vänner . Vet inte om det är ok , han säger att han skäms så mycket och klarar inte av att berätta detaljerna . Jag har iallafall haft det bästa , lugnaste dagarn på många år . Jag ser framemot ett nyktert liv , men förstår att det blir bakslag och jobbigt . Vet bara att jag kommer inte att blunda mera . Jag måste vara ärlig mot mig själv och honom . När jag ser vilken fin och snäll man jag har i nyktert tillstånd , så hoppas jag förstås att det ska fortsätta så . Mitt förnuft säger annat , så van att han sviker så oroskänslan finns där hela tiden . Nu tar jag en dag i taget och är glad för varje framsteg jag tar . Anhörigstöd blir en viktig del i mitt tillfrisknande som medberoende . Skönt att få skriva av sig lite och berätta att det börjar gå åt rätt håll . Ta hand om er , våga säga nej . Kramar till alla

Li-Lo

Det låter som att du valt en ny väg och att du tar dina behov på allvar oavsett vad din partner väljer att göra. Du vill vara uppriktigt och en förebild. Tillit kan ta en sekund att förlora och ibland en livstid att få tillbaka. Du skriver att forumet är en del av det stöd du behöver nu. Jag hoppas att du finner berättelser här som "hakar" i din styrka. Fortsätt gärna berätta hur det går och vad som är hjälpsamt.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Maggen

Idag kom domen för fyllekörningen . Min man åkte fast 19/3 . 44500:- sen tillkommer alkolås , provtagningar , läkarbesök , synintyg , körkortstillstånd ,service på alkolås mm . Hamnar nog på 80000:- innan allt är klart ! Ikväll kom min ilska , inte nog med att han sätter sig i en bil onykter och kör för att sedan hämta mig . (Tack och lov så blev ingen skadad fysiskt .) Nu blir jag även drabbad ekonomiskt ! Nej tack , detta tänker inte jag betala en enda kr på . Det får kosta men , för rätt person !!! Det heter i nöd och lust men nu har det varit nöd länge nog , nu får han upp till bevis. Aldrig mer tänker jag möjliggöra hans drickande . Önskar jag sagt ifrån tidigare men då fanns inte kraften men just nu känner jag mig otroligt stark och trygg i vad jag vill . Just nu tycker jag inte ett dugg synd om honom , så mycket smärta som han gett mig under alla år pga sitt drickande så kan han få bita i det sura äpplet ! I morgon är en ny dag med nya möjligheter . 'Var rädda om er ❤️