Hej, nu är jag här igen - med samma fråga...

Fattar jag ett rimligt beslut nu, när jag väljer att gå? Eller är jag känslokall och cynisk som inte ger vårt förhållande en chans, nu när min man är motiverad att vara helnykter?

Han har en historia av långvarig "helgalkoholism" samt drickande på semestern och ytterligare ett par perioder per år. Nu riskerar han sina dyrbara körkort om han dricker mer och är hårt kontrollerad att han tar sin antabus.

Jag undrar hur sannolikt det är att han ej återfaller igen. Det vill jag inte vara med om! Vi har ett litet barn också.

Det handlar väl om att jag är rädd mitt beslut att lämna honom, att jag söker bekräftelse på att det säkert eller nog är rätt!

Något klokt ord till mig?:-S Tack...

DetGårBättre

Om ingen nämnt det tidigare låter det som att parterapi kan vara en bra början på att reda ut problemen. Du kommer aldrig kunna reda ut saker i hemmet genom oss som skriver här. Du kommer få medhåll och mothugg. Ingen av oss kan ta dina beslut. Men vill du lösa problemen är som jag nämnt parterapi ett bra steg tror jag. Sen kan du ta beslut.

Rosa Pantern

Han dricker och dricker nu. I början av augusti ska han flytta. Det här är tredje perioden på ca 1 v inom de 5 v jag haft semester.

Rosa Pantern

I morse tog han antabus, hade bett mig ge den. I helgen börjar han flytta ut saker. Relationen är "både och" fortf. Närhetslängtan varvad med ilsket beteende. Utbrott mot pojken, då denne är gnällig (treåring).

Och jag har förälskat mig i en annan man, på distans. Redan...! Lite känner man sig själv. Så mycket känslor i mig plötsligt! En varm röst, en trygg utstrålning, vänlighet, räckte för att förtrolla mig.

Fast jag är rädd för att vistas "i världen"....vara en del....synas. Och blir ensam ist. Rädd för det. Måste bekänna att jag håller mig utanför och skaffar inga vänner. Få undantag. Stukad på det området.

Men jag har en terapeut att gå till nu. Inte så ofta, men jag tror det blir bra iaf, bättre, men det är gör ont att inte räcka till.

Rosa Pantern

Tack! Så vill jag se det! Hoppas det är okej så. Livrädd för att bli påträngande med mina känslor. Känner inte att min lilla uppmärksamhet besvärar, men jag får faktiskt lite ångest av att ta kontakt av personligt intresse. Så knepig är jag, inte riktigt normalt kan jag tro.?

Rosa Pantern

Hjälp, jag är typ bara en "halvmänniska", en som inte umgås avspänt med andra, en som är så enslig och dyker så djupt i inre sökande, att den höll på att förolyckas av det en gång... Ist för att vända sig utåt!

Och denna "halvmänniska" vill plötsligt nästan fria? till en trygg och lyckad, fin och vänlig, trevlig man.

Känner mig uppriktigt skadad i själ och hjärta, och som person. Men jag liksom bara måste undersöka det här, vilka vi är tillsammans..

Om jag får chansen alltså, att visa ngt av mig själv osv.

Bedrövadsambo

Man måste våga för att vinna! Och allt man tränar på blir man bättre på. Se upp bara så att du inte begår våld på dig själv genom att anpassa dig efter din nya kärlek. Det är lätt hänt. Låt din vilja och dina behov styra! Ett förhållande innebär förstås att ge och ta, men skynda långsamt. Njut av förälskelsen ❤️

Rosa Pantern

Det har gått bra för mig, utifrån hur jag mår och har det just i dag.

Sonen är mer harmonisk.

Själv är jag riktigt förälskad i en riktigt bra man (naturligtvis). Men objektivt sett, trygg och klok.

Riktigt bra just nu.

relationen fått så mycket på minuskontot, är du verkligen värd att få mycket på pluskontot.

Så jag hoppas att du nu får känna på att tillvaron och livet stundtals kan vara riktigt härligt att leva Rosa Pantern.

Rosa Pantern

Hej!
Bekymren tog inte hastigt slut...

Vi flyttade isär, X blev provocerad av att jag hjälpte till och/eller försökte skynda på honom.

En dag kom han för att hämta några saker, och passade då på att kika i min tfn...och fann då min romantiska konversation med en viss man.

Det tog hus i helvete, som man säger, hot mot mig, hot mot honom jag smsat med, ringningar under sen kväll o natt, osv.

Mera drickande, hat, även gråt... han är så besviken, trodde jag var en fin människa men visade mig vara en ----."Hur kan jag göra så här mot honom". "Kunde jag inte ha väntat lite". "Hade jag så bråttom" + fula ord.

Då tycker jag att vår process hit varit lång.

Jag är väl blåögd, men hade inte räknat med denna reaktion pga en romans sedan vi valt att separera.

Idag lyckades jag ta igen mina lgh nycklar.

Men jag är orolig också. Han säger han orkar inte mer. Mår verkligen riktigt riktigt dåligt.

Vet inte hur jag kan hjälpa.

Råd nu??

Bedrövadsambo

Jag har INTE varit i den situationen, men jag hade nog sett till att ex-sambon fått en tid på vårdcentral. Kanske till och med bokat tiden om vb är helt under isen. Hänvisa till alkoholmissbruk och psykisk ohälsa. Jag hade erbjudit mig att följa med dit, och sen hade jag hållit tummarna för att han skulle berätta allt för läkaren helt ärligt - och därefter fått adekvat vård. Vad det gäller hans anklagelser ska du tänka att en person som mår dåligt söker som en hök efter yttre faktorer som kan pekas ut som orsak till det egna dåliga måendet. Ha inte dåligt samvete! Du vet vad du gjort och inte gjort. Det finns ingen lag som reglerar hur länge man ska "vänta" efter en separation. Din romans behövdes sannolikt som en katalysator för att du skulle kunna göra uppbrottet både praktiskt och mentalt. Om det blir ni framöver får framtiden utvisa, men i så fall kan allt bara bli bättre ❤️

Rosa Pantern

X är så kränkt.
Att jag träffade en ny "innan han ens flyttat ut".
Han har fortf saker kvar här, för den delen, och borde flyttat tidigare.
Men han är så sårad och arg för "det jag gjort mot honom" och det är svårt att skapa en sund distsns - då blir det ilska.

Om jag inte hinner med att besöka mitt syskon säger det "välkommen en annan dag, inbjudan står kvar" men X blir arg om jag bara inte gått att nå på tfn för ngr timmar.

Jag ser i detta hans sårade inre barn som blivit sviket igen då det hittade ngn det litat på, och det svider i mig.

Men det går inte ann det här, verbala hot om vad han vill göra min nya vän/kärlek osv.

"Vad jag gör mot HONOM"... kan inte se det så. - Det är ingenting emot honom!

Vi ses, med tanke på pappa - son relationen, men rätt vad det är blir det öppet gräl mellan oss...

Lite tufft, skulle behöva mera lugn o ro, det var det jag sökte med separationen med...

Tror jag behövde "skriva av mig" det här.

Har nu blivit en oempatisk, egoistisk, självisk, karltokig, svekfull, snål, kall person i hans ögon. Nu är jag sedd så, då!

Och när tom en nära släkting säger: "ja dina syskon har ju sina respektive, men du byter ju emellanåt du..." (som att det är etiketten på vem jag är då!) ...ja, då blir man ju lite så att man vill gå in på Forum o typ gråta ut.?

Bedrövadsambo

Du har gett honom ett argument genom att du träffat någon annan, och det tänker han använda som ett slagträ in absurdum. Han gör allt för att sticka vidare på sin martyrkofta. Ta inte åt dig! Du har inte gjort något fel! Det kommer att lugna ner sig, behåll kontakten på miniminivå. Håll ut, det blir bättre. Försök slå dövörat till. Och framför allt - spela inte på hans planhalva! Gör inte som han, du är inte sån. Bit ihop och gråt ut här hos oss. Kram ❤️