Är gift sedan många år och har vuxna barn. Min man har haft lätt att trilla över när han dricker och tom bli rätt otrevlig. Men nu är han alkoholist, har dolt detta i några år för både mig och våra barn, han har tagit hjälp men jag själv är ännu helt förkrossad. Efter konfrontation så fick han väldigt ångest och rädsla för att jag skulle hjälpa honom, detta gjorde att han inte hörde vad jag sa utan vände allt jag sa emot mig och vart väldigt otrevlig mot mig. Han har kämpat sista veckan med att försöka rymma iväg för att ta sitt liv och jag har stoppat han flera gånger. Det blev så illa så han fick psykvård. Nu mår han mycket bättre och ska komma hem. Ska även påbörja sin 12 stgesbehandling. Jag själv mår fortfarande mycket dålig, har ångest för att ha blivit så grundlurad, att han inte kunnat säga att han har haft problem, hur han senaste veckorna inte riktigt förstått vad som sagts och hur allt vänts mot mig samt att hans beteende blivit hotfullt. Nu äter han ju mediciner och han mår jättebra enligt honom men jag har så svårt att bara släppa detta och tro att han är frisk nu. Och att höra att han valde att lägga in sig för att jag skulle få vara ensam hemma. Inget av detta är ju sanningen.
Jag funderar så mycket på framtiden, finns det någon chans alls att han klarar sig och att det kan bli vi igen? Jag har ju med andra ord levt och haft sex med en annan man i flera år. Ja jag har fattat att han varit sjuk, men trott att han varit utbränd eller haft någon annan sort sjukdom, och han har alltid spelat på att han inte sovit, hur ont i huvudet han haft och senaste tiden även skakningar i händerna. Nu fattar jag ju att det är drickandet som skapat allt detta. Jag hittade gömmor och bevis till slut så han kunde ju inget annat än erkänna, och ville ha hjälp.. men jag är så rädd för att ta fel beslut. Det sista jag var tvungen att göra var att verkligen krama om honom för att bryta ner honom från denna "psykos" så att han kunde ta emot hjälp, fast egentligen ville jag bara ha lite distans för att kunna försöka förstå vad som egentligen har hänt..
Känner mig så ledsen, sårad, undrar så mycket om det kommer kunna bli som det varit tidigare, vi har aldrig tidigare under alla år bråkat, vi har haft det jättefint, trodde jag iaf.. undrar så varför allt detta kunnat ske och blivit så här. Hoppas på att någon kanske har något fint att säga och undrar så klar om någon har lyckats bibehålla sitt äktenskap och att det har blivit bra igen? Så klart förstår jag att det är en mycket lång kamp och att inget blir bra på en gång. Dock säger han att han mår toppen nu, finns liksom bara svart och vitt, men tror inte att han helt har förstått allt ännu heller. Han ska precis börja sitt 12 steg. Känner mig som sagt otroligt vilse, ledsen och sårad...

@@britt
Hej Britt.
Det låter som att ni båda har haft det väldigt tufft.
Du vill att någon ska skriva något fint.
Du är inte ensam ❤️
Förstår din oro och ovisshet, det enda jag kan dela med mig är mina egna erfarenheter.
Jag gick igenom denna berg och dalbana i flera år till jag tillslut lämnade.
Oavsett hur han gör så är han just nu för sjuk för att kunna lova dig något.
Du behöver också hjälp, hjälp att få perspektiv, hjälp att förstå sjukdomen, hjälp att hitta vad som är viktigast igen: DU.
Det är sjukdomen som talar när de vänder allt på en och skuldbelägger en.
För sjukdomen är lömsk, sjukdomen hör att de lever i förnekelse och projicerar sitt egna på andra.
Så gör vi alla egentligen mer eller mindre men det är en dödlig sjukdom. Mestparten dör av den.
Jag säger inte så gör att vara elak utan gör att det är verkligheten.
Mitt råd är att försöka hitta strategier för dig själv, gränser för dig själv och stöd för dig själv. Sätt dig själv främst.
Styrkekram

@Snödroppen Tack för ditt fina svar. Många bra saker jag tar med mig, gillar ärlighet. Försöker verkligen tänka på mig nu, även om det är svårt i alla tankar just nu. Men ska börja anhörighetssamtal och har också börjat träffa en psykolog. Och jag tror också att det är sjukdomen som talar ännu, vet inte hur lång tid det kan ta innan han börjar se klart.

Det är fantastiskt att du orkat vara stark för både honom och dig. Tänk på att du måste också tillåta dig att vara svag. Allt är jobbigt ibland även för den som är anhörig. Låt det vara så tills du hittar dina strategier för att hantera chocken, ovissheten. Han kan inte lova något nu och du kan det troligen inte heller. Ni måste ta hand om er själva på var sitt håll innan ni kan fokusera på att laga tvåsamheten.

@@britt
Du är så klok och har sån insikt.
Så fint att du redan ordnat hjälp för dig själv.
Så hade jag med det; svårt att sortera i allting. Det tar tid att få perspektiv, man kan förstå det logiskt men det tar tid innan man förstår det känslomässigt.
För mig är det som att växla spår i hur jag tänker.
Tänker jag ur mitt egna perspektiv?
Brukar jag fråga mig, medberoendeflickan finns så djupt inrotat i mig att jag ofta behöver stanna upp och fundera.
Djupt där i sig själv så har man svaren, man behöver hjälp och stöd att våga lyssna på den igen.
Kramar och var snäll mot dig.
Det finns hopp ❤️

@Snödroppen
Tack! Så skönt att få sånt stöd.
Känslorna är verkligen det svåraste, det är en riktig berg och dalbana. Men man lär sig väl med tiden och se ur andra perspektiv som du skriver.
Angående medberoendet behöver jag verkligen lära mig mer, har aldrig sett mig som det men förstår att det kan vara på olika sätt och i olika grader.
Försöker verkligen göra saker som jag tycker om just nu även om det känns tungt, blir mest ut i skogen med hundarna och njuta av doften och lugnet.
Stor kram tillbaka till dig
<3

@@britt
Ge dig tid, trösta sorgen, låt dig själv få bara vara.
Vad fint att de otroligt smärtsamma erfarenheterna jag gjort kommer till nytta det ger mig också en känsla mening.
Tack ❤️