Hjälp mig förstå!

Profile picture for user viktualia

Har precis lämnat min sambo efter fem år. Till slut fick förnuftet liv att styra, men jag mår så jävla dåligt! Jag älskar honom än och saknar honom enormt men känner mig så besviken och lurad.
Han är den finaste människa jag träffat, alltid snäll, omtänksam, fysisk. Men han har druckit i smyg och jag har lagt pusselbit efter pusselbit för att slutligen förstå att det handlar om ett mycket större missbruk än jag kunnat ana.
Jag har så svårt att förstå att man kan gömma alkohol här och där, vakna på nätter och dricka, dricka mest av alla i alla sällskap och ändå inte förstå?! Han tycker inte han har problem. Och ”det är ju bara att sluta… ” Hur mycket kan en alkoholist förneka? Kan man hjälpa dem att förstå? Har så svårt att förstå att jag hamnar i det här, känner mig bedragen och lämnad… fast jag lämnade.

Profile picture for user gros19

Du är bedragen och lämnad. Din sambo valde alkoholen så din känsla är helt rätt. Du skriver att han inte förstår att alkoholen är ett bekymmer, men det gör han men förnekar det. Så mycket skam förknippat med beroende. Eftersom missbruk/beroende inte handlar om logik fungerar det inte att vädja till förnuftet. Ett beroende är helt styrt av känlorna och det finns ingen logik i det. Negativa konsekvenser är det som oftast får människor att förändra sin situation. Så här tänker jag och hoppas du kan ha någon nytta av det.

Jag hoppas innerligt det @gros19 ! Men jag tycker han tar på det så lätt, det är jag som gråter och gråter medan han håller skenet uppe. Han har förlorat mig, sina bonusbarn, huset… ändå verkar det än inte vara konsekvenser nog. Blir SÅ ledsen!
Jag vill ju ha tillbaks den fina man som finns där, men inte med alkoholen som ständigt orosmoment.

Profile picture for user Lora

Skulle säga att ni båda är bedragna. Innan man knäckt nöten kring alkohol och hur lurade vi blir kring denna drog är alla förlorare. Tror säkert han är en fin man. Bara det att han är kidnappad. Jag tror få vill vara missbrukare. Däremot är det vanligare att skammen blir ledstjärna än sunt förnuft.

Om du vill kan du ju säga att han är välkommen tillbaka om han ser till och faktiskt visar att han vill bli nykter. Väljer han att ducka & förneka ger han bort sig själv till förnekelsens "paradis" och kommer leva ett fullt liv baserat på lögner. Går det med men svårt att bli lycklig med någon som väljer att leva i lögn. Vem lever man med då?

Att komma ur alkoholens klor sker inte på autopilot. Det är ett hårt jobb och samtidigt ett jobb som väldigt snabbt ger utdelning bara man bestämt sig för att inte ta fler glas. Redan efter en månad visar sig tydliga effekter som bara blir mer och mer framträdande ju längre tiden går. Stora jobbet är att lära känna sig själv. Otroligt intressant resa mot liv baserat på äkta frihet.

@Lora Han ÄR välkommen tillbaks och vet det! Men jag litar inte på honom, än. Det måste få ta tid. Och risken är väl att man tappar varandra när man lever isär tyvärr..
Jag förstår till 100% att detta inte är något han vill leva i, det gör bara så ont att inse att alkoholen alltid fått gå före mig..