För en tid sean skrev jag om en olidilig tystnad och önskade en solskenshistoria av någon för att inte tappa allt hopp.
Jag to mod till mig i förra veckan och hade lovat mig själv att inte tappa det och bli arg, ledsen eller gapig- utan behålla mitt lugn (hur mkt det än kändes i magen) och vara så saklig jag bara kunde vara.
Jag lyckades och prickade in några saker som vi aldrig tidigare pratat om och för första gången på snart fem år, så kunde jag se att en polett trillade ner och helt plötsligt fick min käre make en inblick i hur rätt jag hade (fast att han hade svårt att ta emot det, men han lyssnade till jag pratat till punkt).
I och ed detta, så fick han tummen ur på ett sätt jag aldrig någonsin upplevt och har nu utöver AA, psykolog anmält sig till ett rehancenter med ett flexibelt program för de som kan arbeta och köra 12-stegsprogram parallellt med en samtalsterapeut. Plus att han nu ser det som en tävling, vilket han gör med sitt jobb oftast och klarar alla sina mål där. Dessa tankar kom efter att jag lyft på några stenar som jag har sett, vilket gjorde allt detta.
Nu förstår jag givetvis själv (och är inte blåögd) att detta kanske inte är slutet på det här, men jag tror på honom på ett annat sätt och kan vara ett helt annat stöd nu än tidigare. Vi har ett samtal bokat i veckan där vi bara pratar om detta (hans förslag) där jag lyssnar mest men har också möjligheten att säga hur det hela blir för mig.
Han ser den stora egosimen i detta och skäms för det, men vi kan prata om det.

Jag är så lättad och denne man har slutat att dricka men tar sig återfall ca 1 gång/år.
Nu lever jag lite på hoppet igen och oron i magen har släppt!
Tack för att ni lyssnar!

@@oro
Hej!
Så starkt av dig att ta samtalet med din man! Verkligen!
Läst lite i dina trådar o känner igen mig i många tankar.

Vi har en tystnad här hemma. En tystnad om min mans alkoholproblem. Orkar inte gå in i detalj nu men han dricker för mycket, för ofta. Aldrig våldsam. Inte odräglig. Sköter sitt jobb. Lågmäld alkoholist kanske man kan säga. Dricker i smyg. Seg o ointressant blir han i mina ögon. Trist o ofräsch. Under ledighet, som är lång över jul för honom, dricks det nog dagligen. Jag försöker att inte räkna ölen.
Jag har såå länge samlat mod att just ta samtalet. Konfrontera. Säga att jag oroar mig, inte vill ha det såhär osv.
Minns inte när (kan ju kolla min tråd) men tog ett första samtal o det var befriande just då. En liten seger för mig!
Därför vill jag ge dig en applåd o klapp på axeln att du tagit samtalet, brutit tystnaden med din man. Det är svårt o kräver enormt mycket av en själv! Glädjer mig att höra att det mottogs så bra!
Fortsatt har jag inte varit så stark eller orkat hålla igång det samtalet sas. Energin har inte räckt till.
Tystnaden är delvis bruten o han har sökt hjälp, delvis. Vi glider tillbaka i tystnad om det eg problemet.
Drickandet har inte förändrats tyvärr.

Att önska få en fråga om hur jag mår i detta.
Lider i samförstånd med dig där. (kanske det blivit bättre hos er nu?) Som jag längtar efter att han genuint ska bry sig om mig igen o undra hur jag mår. Förstår hur du menar i detta. Egot tar över i deras värld.
Omsorgen om mig o barnen har bleknat i takt med att alkoholen tagit allt mer plats. Oerhört sorgligt.

Att vilja läsa lyckliga slut.
När jag först hittade detta forum ville jag så oerhört gärna läsa om de som lyckats. För vad kämpar man annars för? Fanns då en ljus historia som, vad jag vet, slutade lyckligt. Höll fast vid den länge o jag tror det är mänskligt.
Men jag inser efter många månader att det är statistiken som talar sitt tydliga språk. Om problemet inte fanns hade vi inte skrivit här alls.
Sen kan vi såklart lära oss att lyfta det positiva också, alltid, och det tycker jag många gör. Det positiva slutet är dock inte det slut jag sökte - att alkoholisten blev nykter o de levde lyckliga i alla sina dagar. Utan att någon orkat o lyckats lämna o skapat sig ett nytt lyckligt liv.
Samtidigt som det är imponerande o glädjande är det sorgligt. Sorgligt att lämna oftast är slutliga o enda lösningen.
För mig är det en oerhört sorglig tanke. Jag är ännu inte beredd på det.
Fruktansvärt less på min mans drickande, att dra hela familjeansvaret medans han lullar vidare i sitt självömkande.
Men inte gett upp hoppet helt.

Önskar dig fortsatt lycka till o tack för att du delat med dig!
Vi stärker varandra med att dela med oss tänker jag.

Ta hand om dig!
💙