Kvällen har slutat med ett bråk som så många andra kvällar när något socialt tillfälle med alkohol inblandat närmar sig. Imorgon är jag och min partner inbjudna på nyårsfest. Min partner dricker inte mycket längre men han har en inre oro som han bär på. Den drar i honom, det märks så tydligt och då kallar alkoholen. Känns som jag om och om igen får vara den personen som sätter de gränser han själv inte kan sätta. Han kan fråga om det är ok för mig att han dricker något då vi ska på middag, på en festen, på semester etc. Idag ville han till Systemet för att köpa någon öl till imorgon då vi är bortbjudna. Blir som att jag får godkänna det på något konstigt vis... I kvällen så ville han prata och han säger att han behöver hjälp för sin oro, att han stänger in sig då han mår dåligt (vi bor inte ihop). Jag märker ju det och jag stöttar honom 100% i att söka hjälp men blir samtidigt mer och mer frustrerad då jag ser att han inte tar steget och faktiskt gör det.

Så han ville prata och vi pratar och när vi kommer till den praktiska biten, förändringen som behöver ske, tar det stopp. Jag menade att om han mår så här dåligt så borde han inte dricka någonting alls imorgon. Vi kan gå på festen utan att dricka, jag ska ändå inte dricka. Då får jag ett mycket bestämt nej, imorgon ska han dricka men den 1 januari då ska han sluta. VAAAA!???? ÄR DET ENS MÖJLIGT ATT DU KOMMER PÅ DET DÅLIGA ARGUMENTET!!??? Det visar ju bara hur svårt det är för honom att låta bli. Jag blir så ledsen och arg när det här är en grej för honom för jag har så svårt att förstå hur det kan vara det även om jag fattar att missbruket ser ut så här. Man kan vara logisk och klar och sen är det bara borta... Sen börjar hans manipulation, vilket har tagit mig tid att förstå att det faktiskt är just det, manipulation. Då är det jag som "krossar hans hjärta", jag som "inte hjälper utan gör det värre då han får lust att dricka pga mig", "jag som inte kan se hans framsteg och därför inte kan låta honom unna sig en öl". Och det går inte att resonera längre... Känner mig så trött på de här diskussionerna för den här berg- och dalbanan tar sönder oss och den tar sönder mig. Jag vet inte hur jag ska stötta, sätta gränser mot honom och skydda mig själv på samma gång. Försöker men det är omöjligt att veta hur jag borde reagera. Ikväll bad jag honom gå hem till sig för jag orkar inte höra att det är mitt fel.

Det där är ju en sjuk människas sätt att resonera, problemen beror alltid på någon annan. Om missbrukaren kommer fram till en annan slutsats, dvs att problemen beror på hen själv, ja då måste ju hen själv ta tag i situationen och göra förändringar. Och nånstans innerst inne vet ju hen vad den förändringen måste vara… och då tar det stopp och analysen kommer tillbaka till ruta ett - det är någon annans fel..
Du gör helt rätt i att sluta lyssna på den typen av resonemang. Det är en sjuk människa som pratar - du behöver inte ta emot den skiten. Alkoholisten är ju slav under sitt beroende även i de stunder som hen är nykter så även det som sägs i nyktra stunder kommer från en sjuk människas mun. Det har tagit lång tid för mig att förstå det. Men det är den insikten som gjort att jag börjar släppa taget och börja prioritera mitt eget mående. Det ska du också göra! Kram ❤️

Känner igen mig väldigt mycket. Det låter tufft att din sambo tvingar dig att ta ansvar för hans beslut. Min sambo är likadan. När jag inte okejat hennes drickande har hon skrikit att det är mitt fel att hon måste ta fem sömntabletter kl. 18. Och dom där jävla påstådda framstegen. Jag är så trött på dom. Jag antar det är beroendet.
Jag har löst en del av situationen genom att förklara för min sambo att jag inte vill vara i hennes närhet om hon dricker. Väljer hon att dricka väljer hon att vara själv. Jag vet ju inte om det är ett tips som skulle funka för dig men det har, hittills, funkat bra för mig.
Gott nytt år!

@hjosa Tack hjosa. Tycker det är så himla lätt att dras med i att det är jag som är för strikt eller rent utav galen som sätter ned foten. Därför är det skönt att få det bekräftat att det är ett sjuk sätt att resonera. Vill verkligen inte bli medberoende i det här men känns som den gränsen är mycket tunnare än vad jag kunde förstå då jag inte hade missbruksproblematik i mitt liv..

Man kan inte resonera med en missbrukare. Mitt ex kunde ibland konstatera "det har blivit lite mycket på sistone så idag ska jag inte dricka" men sen satt han lik förbannat och drack ändå. Nio glas vin på en och samma kväll.
Jag tror att vi som är medberoende måste fokusera på det VI behöver. Man kan inte ändra på någon annan än sig själv.

@Letlive Det är alltså en grej, att de söker ens bekräftelse för att få dricka och skuldbelägger när man sätter gränser. Jag har också sagt det, att han får välja mellan mig och drickandet men sen är det så många situationer där tillfälle ges för honom att dricka och då kommer frågan, "Är det ok att jag dricker?". Det är svårt att vara stark och säga nej varje gång. Försöker ju samtidigt inte ta ansvar för honom, det får han ju börja göra själv. Så då blir det mer att jag inte följer med om han dricker också så dör mitt sociala liv ut.. Känns som vi helt enkelt inte kan göra sociala saker tillsammans.

@durochmoll
Hej.
Kan låta flummigt, men kanske en idé att göra det omvända, att tänka att man sätter gränser gällande sig själv och vad man behöver samt mäktar med? Att skifta fokus. Ja, det låter lite flummigt ... 🙈 T ex jag vill gå på "nyktra promenader" , hur ska jag nå dit, ja, att man går ensam ibland om nödvändigt.

Det där med att okeja drickande finns risk att man får emot sig, typ "ditt fel att det gick på tok, du sade ok".

Skuldbeläggande tror jag är rätt vanligt, att skjuta ifrån sig. Förnekelse och självbedrägeri.

Det där att "unna sig".. Jag har fått höra att nu hade han minsann varit utan så länge att han var förtjänt av alkohol ... Hört allt. 🤯

Själv är man den kloka, men man har att göra med en sjuk människa som av någon/några anledningar någon gått trampat väldigt snett. Man överdriver inte, kan kännas som att man ibland tappar förståndet och tar så mycket energi.

Sköt om dig.
🎆❤️

@durochmoll

Till me about it. Det är svårt med gränsdragning. Antagligen eftersom varje liten möjlighet till gråzon utnyttjas. Jag och sambon skulle ha en lugn kväll och kolla på fyrverkerier med vänner. Hon frågade om vi skulle stanna vid ett nattöppetfik på vägen till våra vänner. Givetvis hade det alkoholrättigheter och det blev ett bråk när hon ville beställa bubbel och jag la mig. Vi försöker så gott vi kan. Men visst känns det svårt att hitta sätt att umgås. Har ni något gemensamt intresse som inte kretsar kring alkohol?

@Letlive Börjar också inse det där med gråzoner som du säger.. Att även om min partner dricker lite så sitter beteendena i ryggmärgen och de triggas av en 3,5:a eller att han t o m träffar en vän som han brukade missbruka med. Jobbar inom vården med personer med ätstörning och känner så väl igen detta beteende hos dem. Man ger dem lillfingret och de tar hela handen. Man måste vara konsekvent 100% av tiden annars triggas sjukdomen. Ibland vet man inte ens att man inte är konsekvent...
Jo, vi har gemensamma intressen som inte involverar alkohol. Hoppas vi kan lägga fokus där.

@Tröttiz Få saker är för flummiga för mig haha :) Omvänt fokus låter positivt. Annars blir det väl lätt att man är lika upptagen att oroa sig och tänka på alkohol som ens partner.. Har tänkt att jag får börja planera saker för mig själv och med kompisar så får han följa med om han klarar det.

Ska försöka att inte okeja drickandet mer. Han får fatta beslutet och jag tar avstånd från aktiviteten om han väljer att dricka.

Skuldbeläggandet kommer nog göra mig galen ett tag till.. Vet inget annat sätt att ta itu med det än att söka stöd hos andra. Är inte alltid stark nog att hitta den rösten i mig själv. (För honom, eller kanske för sjukdomen, är det ju jättejobbigt att jag berättar för andra om vad som hänt.) Skriver också ned vad som hände för att inte bli manipulerad till att det inte hänt efteråt. Det är bra tycker jag.

Energiförlusten är svår... Jag önskar att jag bara skulle kunna skita i konflikten oss emellan och ta hand om mig själv, göra roliga saker ändå men har lätt för att bli helt energilös och låsa in mig.

Tack för kloka ord!

@durochmoll
Att man som sin partner tänkte lika mycket på alkohol, ja, ligger ju verkligen något i det. Vi har det "i" oss på annat vis.

Det är inte så lätt att skifta fokus till sig själv, och sluta fokusera på sin partner och beroendet. Lättare sagt än gjort. Egentligen visste jag ju hur jag skulle göra, men det gick ju inte så alla gånger. Det var ju som något hade klorna i en... Energin var låg, blev somatiskt till slut, vilket gjorde att jag till slut inte orkade. Till slut tog det stopp.

Tycker det är klokt av dig att skriva ner vad som hände, vad som sagt m.m. Då har man det svart på vitt.