Min man klarar av att sköta sitt arbete. Men han dricker i stort sett varje helg. Fredag, lördag och söndag. Kan ha druckit tidigt på morgonen. Så han är påverkad när jag vaknar.
Det har pågått länge. Jag själv är inte riktigt objektiv längre.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Nu för tiden det jag bara hans alkoholproblem. Ibland undrar jag vad jag känner för honom. Vet att det här är fel. Men när det är som jobbigast vill jag lämna honom men jag är arbetslös och skulle helt enkelt inte kunna försörja mej själv. Det är svårt att brottas med dom känslorna. Vet inte hur jag ska tänka. Han kan vara elak. Han slår mej inte. Men han vet vad som sårar mej och gör mej illa. Men det kommer vara upp när jag tar upp hans alkoholvanor och hur jobbigt jag tycker det är.

Min självkänsla och självförtroende är väldigt dåligt. Är jobbigt att se dig själv som offer. Är ensam har inget socialt nätverk.
Är bara så svårt. Förväntar mej kommentarer ryck upp dej. Att jag är elak som stannar på fel grunder. Hans drickande är väldigt påfrestande. Han gör det inte lätt att älska honom. Usch han kan säga så sårande saker. Vet inte själv vad som är rätt eller fel. Är en mycket ensam människa.

Till forumet.
Här finns många som är i samma sits.
Alkoholism gör en ensam.

Hinner inte skriva så mycket.
Men du har tagit ett första steg.
Vägen att vakna till och se sin situation som anhörig brukar ta tid.
Stressa i te dig själv utan läs och begrunda.

Kanske finns det något enkelt råd att följa som kan stärka dig.
Ta en promenad varje dag.
Formulera vad du behöver som inte är sammankopplat med den som dricker osv.

Det brukar vara omvälvande att påbörja sin resa mot ett bättre liv.
Men det är du värd och det klarar du.

steg i en bättre riktning! Du är arbetslös, se det som ditt jobb att ta hand om dig själv! Som Ullabulla skriver, ta en promenad varje dag. Frisk luft och motion får dig att tänka bättre! Försök hitta ett jobb. Jobbet ger dig trygghet och kontakt med människor. Tänk dig ett par år framåt i tiden. Tänk fritt utan att sätta upp hinder: hur ser ditt liv ut om du själv får välja och drömma? Lättare att ta små och stora steg om man vet sina mål och drömmar. Börja och sluta dagen med att säga nåt snällt till dig själv och också berömma dig själv! Kan va svårt när man är nedstämd och olycklig men så nyttigt och bra för självkänslan! Brukar lossna när man har vant sig! Kram

misty65

Tack så fina råd. Håller på med lite förändringar. Börja ta lite kontakter. Men då otroligt skönt att ha någonstans att vända sig om den här. Det är svårt.

Så fint att du hittat hit och att du redan fått goda tips och råd! Såg i en annan tråd att du frågat vad medberoende är. Det finns mycket att läsa på nätet om du googlar medberoende. Läs också på Alanons sida. Jag hoppas du har möjlighet att gå till Alanon på möte, där träffar du andra som vet vad du går igenom.
Fortsätt läsa och skriva här på forum, det är stor hjälp att sätta ord på sina tankar och känslor. Du ska veta att du inte är ensam om din situation, vi är många som delar din erfarenhet och många som vet att det går att ta makten över sitt eget liv. Du har redan börjat! / mt

misty65

Tack så mycket för svar. Känns otroligt skönt faktiskt. Det kommer inte lösa sig jättefort. Men nu har jag någonstans att vända mej. ❤

misty65

God morgon

Om min man skulle vilja ha hjälp mot sina alkoholproblem. Vad finns det för hjälp och hur söker man det. Skulle vilja kunna informera honom om det. Hoppas gör jag fortfarande.

misty65

Jag vet inte om det är jag som överkänslig. Äh relationer är inte så lätt. Är det okej att forgrafera sig med lättklädda kvinnor. Det är oskyldigt men blir ändå ledsen och sårad. Är sånt skoj. Vet inte.

Misty65

misty65

Klart att han dricker också. Om jag inte var så ensam. Varför tar dom in lättklädda kvinnor på jullunch på jobbet. Klart att han var först med att fotografera sig med henne. Och så tror han att jag inte ska bry mej. Äh så onödigt. Det får mej att må dåligt. Tvivlar på mej själv och mitt utseende. Fy så ledsen. Överdrivet jag. Vill gärna ha höra vad Ni tycker. Vi har varit gifta i 31 år. Om jag hade haft jobb tror jag att jag skulle lämnat han. Han borde känna mej nu och han borde veta att jag inte gillar sådant. Jag mår inte alls bra. Förtjänar jag det här. Varför?

misty65

Så många år som han har druckit och jag är lojal och stannar. Var är min man. Han som gjorde mej glad den mannen som fick mej att känna mej trygg. Jag känner honom inte längre. Han är så förändrad. Idag vill jag väldigt gärna höra ifrån någon. Behöver hjälp att tänka.

Det är smärtsamt att se hur en människa, ens egen man, förändras. Precis det du beskriver, att den som gjort en glad och trygg förvandlas av alkohol och istället väcker känslor av oro, otrygghet och så småningom kanske till och med rädsla och avsky. Jag känner så väl igen det där. Det är sju år sen jag fick nog och lämnade mitt, eller vårt, hem med tanken att skiljas. Det blev så att när mannen insåg att jag menade allvar valde han nykterhet så nu har vi det lugnt och bra. De första åren mötte vi många utmaningar, han att bli fri från alkoholen och jag att lära mig om mitt medberoende. Du kan läsa min tråd om du vill under Det vidare livet, den heter Mitt nya år.

Du har inget ansvar för hans missbruk! Du kan inte heller få honom att sluta, det måste vara hans egen önskan och beslut. Om han skulle komma dit att han vill det kan du vara ett stöd. Det du kan göra är att söka strategier och stöd för att förändra din egen situation. Som Ullabulla och Nordäng67 skrev ovan.

Har du tittat på Alanons sida? Kollat om det finns möten i din närhet? Det skulle kunna vara ett stort stöd för dig!
Har du någon vän du kan tala med?

Det du absolut kan göra är att fortsätta skriva här. Det kan vara väldigt hjälpsamt att sätta ord på hur man har det och att kunna gå tillbaka och se vad man skrev tidigare. Att göra sig fri och bli mera 'sin egen' är en lång process - inte minst när man levt många år i en relation.

Hoppas du kan ha en trevlig julafton. Om mannen väljer att dricka så försök göra något som är bra för dig! / mt

misty65

Ska kolla upp om alanon. Är vettigt. Värmer med svar. Tyvärr har jag inte direkt några vänner.

misty65

Julafton blev trots allt bra och trevlig och han drack måttligt. Skönt. ❤

misty65

Japp bara julafton som var hyfsad. Men sedan drickande. Har tagit kontakt med kvinnofrid för att få hjälp. Klarar inte av att ha det så här. Jag måste försöka lämna honom.

Så bra att du hänger kvar här och läser olika trådar! Det är ett viktigt steg att inse att man inte är ensam. För min del betydde det mycket att förstå de gemensamma dragen i både missbruket och medberoendet. Att det finns ett mönster som är detsamma även om 'ramen' kan vara helt olika. Till missbrukarens mönster hör förnekelse, smygande och lögner.... det var så skönt att inse att det hörde till missbruket. Det har hjälpt mig att inte anklaga och försöka förstå hur mannen kunde göra så, det var och är obegripligt och det får vara så. Till medberoendet hör så många mönster och beteenden som jag sakta insett att finns invävda i mig sen barndomen. Att lägga band på egna önskningar och behov så till den milda grad att jag inte ens alltid vet själv vad jag önskar och vill.... att inte säga vad jag tänker och tycker för att bevara lugnet, att låta bli att göra sånt jag vill eller göra saker jag inte vill för att (försöka) bevara trevnad och husfrid, med mera, med mera i all oändlighet. Allt det där övar jag på att befria mig ifrån!
Läs, skriv och lär! Fokusera på sånt du har makt över, gör sånt du vill göra och mår bra av, ta vara på allt som gör dig gott! Hans missbruk har du sannolikt ingen makt över, låt honom ta ansvar över det - och konsekvenserna!
Kom ihåg att du inte är ensam! Sök dig gärna till Alanon! Kram / mt

misty65

Det betyder så väldigt mycket för mej att få svar. Jag har märkt att jag har mått lite bättre sedan jag gick med här. Så skönt att bara ventilera. Har lättat lite från mina axlar. Allt det som man håller inom sig. Blir rörd och glad av att få respons. ❤

Det är nyårsafton så det är ju en helg som man dricker. Förra året kunde han knappt stå på benen. Usch klump i magen.

Inför nyårsafton! Men det är sista dagen på 2017! Imorgon börjar ett nytt år som man kan göra till ett bättre år! Ett år som du kan göra till DITT år! Kram

misty65

Det är något som växt under många år. Har börjat att ta kontakt där man kan få hjälp. Vet inte än hur det blir. Men jag hoppas på förändringar år 2018.
GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA