@Onkel F Fick tips om Alkispodden av en kompis. Den är bra att lyssna på. Man känner igen sig och kan bara ligga och höra historier om hur andra hanterat upp och nergångar. Finns även en del på Youtube tror jag.

@Onkel F Har du kommit igång med meditationen? Jag tror att den kan hjälpa dig att se tankarna segla förbi som små bomullstussar. Du har varit hjälpt av meditation tidigare, hjärnan känner igen det nästan direkt. Daglig träning behövs dock en tid. Kämpa min vän ❤️

Kram 🐘

@Natalia God morgon! Att skriva to do-listor är nog en bra ide. Ett eller två måsten per dag som man kan bocka av och sedan lämna resten till kommande dagar. Det skapar lite struktur i tillvaron och man slipper känna att allt måste göras NU. Jag skall prova med det. Då kanske man kan ta med gamla surdegar som man skjutit på framtiden och äntligen få dem gjorda😁

@BEATNGU Kan vara värt att testa, men generellt har jag svårt för poddar och ljudböcker. Jag blir rastlös och tappar koncentrationen och börjar göra något annat samtidigt och missar hälften. Men är ämnet tillräckligt intressant kan det fungera.

@Onkel F

Tror det kan passa dig bra.
Jag skriver mina varje morgon och håller dem levande under dagen. Fyller i mer eller stryker något.
Om jag har större projekt som tar tid tex när jag röjde och gjorde om sovrummet för nån dag sen, skriver jag en egen stegvis lista för det projektet i sig. Det blir lättare ett beräkna i tid och håller det som du skriver, strukturerat. Minskar stress. Skriv detaljerat, stegvis och dela gärna i små kategorier så inte dagslistan känns övermäktig och avsätt tid som inte är aldeles för lång. Du ska hinna återhämta dig, äta och ta hand om dig själv också 🙂

Hur man skriver listorna är nog en smaksak men om det är så mycket att göra att det känns jobbigt, lista inte mer än 3 saker. Det blir visuellt och mentalt lättare att titta på en genomförbar dagslista.

Under min tablettperiod var jag så personlighetsförändrad att jag under några år maniskt handlade mängder på loppis, köpte såmycket kläder och saker att det idag är kaos i alla skåp, byråer, garderober och klädkammare. Det är alltså så fyllt till bredd och höjd att det inte går att hitta vad jag egentligen har bakom skåpen. Jag måste rensa och ge mig själv plats och det ger mig panik att se hur mycket det faktiskt är. Det är övermäktigt.
För att lindra min egen ångest men ändå känna att jag påbörjat rensningen såg listan vad gäller det stora arbetet en dag så här enkel ut;

-Gör imorgon mig
-Åk till Willys
-Köp sopsäckar

Det var ändå ett steg åt rätt håll just den dagen. Efter utmattning, kaos och återhämtningsperioder vilar jag helt på mina listor numera. Förr gick allt per automatik men idag måste jag fortfarande vila på ren strategi för det flyter inte annars och det går mig långt över huvudet.

Tror verkligen listor kan passa dig ❤

@Andrahalvlek Ingen meditation ännu tyvärr. Jag är lite stel i kroppen och behöver en mjuk matta och en kudde att sitta på, och de sakerna hör till det som stinker rök. Jag skall hämta nya fodral till dem idag, så jag kanske kan komma igång med övningarna snart. Det finns egentligen inget vettigt ställe för meditation i kyffet jag bor i, men jag får göra det bästa av situationen. Det är, som du skriver, något som hjälper. Det skapar ett lugn och en känsla av balans i tillvaron.
Lugn, balans och struktur är bristvaror just nu. Jag får göra en Münchhausen och lyfta mig själv i håret så att jag kommer ur den här negativa stämningen.

@Onkel F Det som är så bra med meditation är att man kan anpassa den efter situationen. Sitta på en parkbänk i en lugn park funkar. Jag vet en man med hög position på vårt företag som i en paus i svåra förhandlingar gick in på toaletten och satte sig och mediterade i 10 min. Sen kom han ut mer grundad och kunde fortsätta förhandlingen.

Utsidan är inte viktig vid mediterande, det är inåt du ska vända dig, med hjälp av andning och även mantran kanske. Jag använder sångmantramusik till hjälp. Och andningen förstås. Jag andas i takt med musiken och sjunger med i sångmantra, antingen tyst i huvudet eller högt om tillfälle ges.

Kram 🐘

@Onkel F Finns ju massor med avslappnande ljud på youtube med eller utan musik. Regnskog, åskoväder, regn osv. vissa är runt 10 timmar långa så man kan ha det i bakgrunden när man sover.

@Natalia 🤗 Det känns faktiskt lite bättre nu. Har varit i min lägenhet och fixat lite. Idag var det helt OK att vara där, knappt någon röklukt öht. Blev på bättre humör när jag märkte det. Det enda som stör är lite sot i köket, men när saneringsfirman gjort rent borde det gå att "flytta tillbaka" tämligen omgående. Jag ser verkligen fram emot att livet skall bli mer normalt igen.
Skrev en att göra-lista för helgen, men det var svårt att inte låta den bli för lång. Jag kan vara lite av en tidsoptimist ibland, jag vill gärna tro att det tar mindre tid att göra saker än det faktiskt gör.

@Andrahalvlek skrev:" Det som är så bra med meditation är att man kan anpassa den efter situationen" Japp, så är det ju. Ibland när det är stressigt på jobbet smiter jag undan och mediterar i 5 -10 minuter. Vi har ett litet rum som knappt används, där kan man vara ostörd. Hemma är det annorlunda, där har jag en ritual jag behöver följa för att komma till ro innan meditationen. Jag vill ha det tyst omkring mig, bara Sat Nam tyst i huvudet. Perifera ljud stör lite om jag inte har mediterat på ett tag, men efter några dagar är det som med tankar. Man noterar att de förekommer, men inte mer.
Jag har provat att lyssna på en mansröst som upprepade Sat Nam, men han gjorde det så långsamt och med en konstlat djup röst att det nästan lät som om han rapade. 🙄 Behöver jag säga att det inte fungerade något vidare?

@Onkel F Jag spelar trummor i ett par timmar med bandet varje söndag. Det är meditation för mig, men inte särskilt tyst och lugnt. Men det känns skönt efter. som ett gympass.

Vet inte riktigt hur tidsoptimistisk du är men lägg på en 1 - 2 timmar (?) på sådana moment som känns svåra att räkna på. Huvudsaken är att listorna ska vara till hjälp och inte stressa upp.

I utmattningsåterhämtningen var jag tvungen att skriva just tid efter varje moment på todo-listorna för att lättare hushålla med energin när jag började tillfriskna. Men huuua vilken tid allt tog. Kunde ta många många timmar att bara ta mig för att komma ut genom dörren eller att ens resa mig upp och ens börja. Vissa saker tog flera dagar och det blir ju lite skevt att skriva listor med en startsträcka på 4-5 dagar eller rent av flera veckor 😂
Listorna såg klart jätteskeva ut just då så mycket hängde på dagsformen och nuet. Fick alltid panikattacker inför moment eller bland folk så det var hopplöst med planeringen. Blev omöjligt att planera något mer än att i princip borsta tänderna, dricka morgonkaffe och ta hand om katterna. Det är väldigt skönt att det tillståndet är så långt förbättrat 🙂

Nån som kan kika in i tråden ovanför och hjälpa till. Hon behöver akut hjälp och har en 1 åring hemma och dricker + att hon har en våldsam man som kan komma. Har anmält till rådgivarna men jag vet inte om nån är där idag.