@Natalia Dagen kunde ha varit bättre. Igår kväll brann det i en lägenhet några våningar under min. Fick evakuera vid 23-tiden och avspärrningarna släpptes inte förrän vid 2-snåret. En knapp timme senare hade den jourhavande saneringsfirman riggat upp en ozonmojäng som skall ta bort stanken av brandrök. Det går inte att vistas i lägenheten i nuläget. Försökte få tag på ett hotellrum, men antingen fick jag inget svar eller så fick jag veta att bokningssytemet var stängt. Visserligen mitt i natten, men i Stockholm?
Fick sova ett par timmar i bilen innan det var dags att åka till jobbet. Sitter nu i ett hotellrum och tycker synd om mig själv. Imorgon skall försäkringsbolaget ge mig tillgång till en evakueringslägenhet.
Så nej, det har inte varit någon bra dag, det har varit en typisk jävlaförbannadehelvetesskit-dag 🤬👿. Men tack för omtanken🤗
Det enda positiva med hela skiten är att jag inte haft en tanke på A trots det som hänt. Jag tror att jag åtminstone börjat sluta se alkohol som lösningen på alla problem.

@Onkel F Fy, så jobbigt 😩 Men du får ju komma tillbaka till din lght så småningom. Det hade varit mkt värre om den också hade brunnit. Andas, andas, andas. Försök att komma igång med meditation igen, det mådde du ju så bra av.

Kram 🐘

@Onkel F Fy, så jobbigt 😩 Men du får ju komma tillbaka till din lght så småningom. Det hade varit mkt värre om den också hade brunnit. Andas, andas, andas. Försök att komma igång med meditation igen, det mådde du ju så bra av.

Kram 🐘

@Onkel F Stackars dig. Så jobbigt! Skönt att som du säger inte har sug på alkohol och att det skulle vara en lösning. Skönt som sagt att din lägenhet inte brann ned. Det kommer nya och bättre dagar. Kram💕

Hej @Onkel F

Men fyy vad läskigt. Glad att du är oskadd. Är grannarna under ok?
Du får uppdatera och berätta hur det känns i evakueringslägenheten.

Ta hand om dig ❤

Oj, så jobbigt OnlelF, hade missat din tråd här. Hoppas det är ok och att du har fått återvända hem.
Tror att du har rätt i vad som faktiskt bidrar till att sluta dricka: fakta, kunskap och insikt. Jag tror att det är viktigt att i det där identifiera sig själv och sitt sammanhang.

Det är inte så roligt just nu. Är inkvarterad i en liten etta. Trångt och jävligt, trivs inte, sover dåligt. Jag har varit i min lägenhet varje dag och gått igenom vad som behöver slängas och vad som kan saneras. All textil behöver tvättas, och jag har bara kommit halvvägs såhär långt. Många timmar i tvättstugan har det blivit. Det ligger ett fint lager med sot på det mesta i köket, och det luktar fortfarande rök. Inte så mycket längre som tur är. Men det känns lite tröstlöst. Är jäkligt trött både fysiskt och mentalt. Igår hade jag god lust att bara ge upp hela skiten och hälla i mig vin för att få slappna av. Tack och lov sätter ju Antabus stopp för den sortens aktiviteter.
Jag får se vad som händer imorgon. Det blir besiktning av lägenheten med försäkringsbolaget och någon från föreningens styrelse. Det är inga andra skador än lukt och sot, så det borde inte vara några problem att åtgärda.
Om det inte löser sig på ett enkelt sätt känns det som om det finns en risk att jag skippar fredagens besök på beroendemottagningen, men det skulle kännas surt att bara kasta bort den nyktra tid jag har samlat på mig såhär långt.

@Sisyfos På temat insikter: Jag har gått på beroendemottagningen ganska länge, och jag har nog dessvärre tagit mig an rollen som "stackars alkoholist som behöver hjälp". Sköterskan jag gått till har varit underbar, väldigt erfaren och kunnig. Och hon har lyssnat, kanske alltför bra. Jag har vant mig vid att få uppmärksamhet och jag trivs nog lite för bra med det. Det kanske är därför jag tagit återfall gång på gång. Något i mitt undermedvetna vill inte förlora den uppmärksamheten, så jag har fortsatt spela min roll. En nyttig men inte så smickrande insikt, och ett beteende jag måste förändra.

@Onkel F Jag förstår verkligen att livet suger just nu. Jag förstår att du vill ta till den enda tröst som du känner till. Som verkligen brukar hjälpa. I stunden.

Men ingenting blir bättre av att du dricker nu. Tvärtom. Det är som att kissa i sängen, varmt och skönt någon minut men kallt, illaluktande och mycket jobb efteråt.

Försök att komma igång med meditation igen. Du var så hjälpt av det tidigare. Om lägenheten känns trång - ta dig ut i naturen. Andas, andas, andas. Lyssna på ”This Naked Mind” eller ”Skål ta mig fan”.

Du vill inte börja om från början igen. Du vill verkligen inte det. Kämpa min vän ❤️

Kram 🐘

@Onkel F Förstår att det är tufft nu. Avundas dig inte. Men inget blir ju bättre med A och det vet vi ju😉
Så håll i och håll ut med din Antabus. Hoppas du får vettiga besked om lägenheten. Stor kram till dig🥰

Håll ut nu OnkelF, inget blir bättre med alkohol, tvärtom.
Jag tror att du har gjort en väldigt klok insikt när du skriver om vem du har blivit i förhållande till beroendemottsgningen, tittar på det utifrån och analyserar. Och att du på sätt och vis trivs i den rollen. Eller åtminstone accepterar den. Jag tror att du måste vara extra mycket på din vakt nu när din värld har blivit kaosartad. Du har druckit färdigt! Att dricka är verkligen ingen lösning på den här situationen.
Jag tror att många av oss som varit beroende periodvis måste jobba rätt mycket för att bibehålla nykterheten. Den situation du befinner dig i nu är en sån period. Jag tänker att det också är så när det är för stressigt på ditt jobb. Man måste se över och analysera när man har medicinerat med alkohol. Jag tror ibland att det blir för mycket och stoppar man det inte innan är det oerhört svårt att stå emot. Det är troligtvis något lättare om man har bestämt sig för aldrig mer, men att alla härinne verkligen måste ge akt på signalerna innan. Jag tror inte att vi är maktlösa, men jag tror på att vidta åtgärder innan man hamnar i en situation där man uppplever maktlöshet. En del i det är att göra som du gör nu och analysera dina återfall. Å så ta hand om de absolut grundläggande behoven, mat och vila. Sköt om dig nu! Du har kommit en bra bit på väg.

Fasen också! Skrev ett långt inlägg som svar på de senaste kommentarerna, och så lyckades jag stänga ner sidan. Det blir lite plottrigt på surfplattan, jag är van vid min stationära dator. Orkar inte börja om nu (det börjar bli läggdags), men jag uppskattar verkligen peppen 🤗 Det hjälper när det går tungt. Jag kommer definitivt forsätta vara nykter och åka till mottagningen imorgon för att få min Antabus. Får ta nya tag med kommentarer imorgon.
Dags att få lite välbehövlig sömn. God natt!

Hej @Onkel F

Jag hoppas du kan finna lite ro i helgen i allt trassel. Själv äter jag ofta i naturen på ett eller annat vis. Finner det rogivande att ta ut maten och kaffe i det gröna eller vid vatten. Dagarna bak har jag också haft behållning av att åka bil en sväng när jag kännt mig lite vilsen. Promenerat och bara satt mig ner nånstans. Om det känns väldigt jobbigt har jag förmånen att ha vänner att kunna ringa lite i tid och otid.

Hoppas du har något som kan ge dig ro med.

Kram ❤

@Onkel F Fan vad tråkigt med branden. Var med om samma sak här fast några hus nedanför mig ca 100 meter. Hörde en smäll och gick ner och såg att det brann i en butik på bottenvåningen. Lyckades hamna bakom några som bodde i en av lägenheterna ovanför butiken. Dom skojade lite om att nu kommer det säkert lukta i våran lägenhet i morgon osv. Dagen efter fanns det bara en brandvägg och en skorsten kvar av hela huset. Den ända skadan var lite brännskada på en arm. Overkligt när man ser det på så nära håll. Men tänk så här att du hade druckit och legat däckad och branden börjat hos dig. Det är inte dumt att vara nykter alls. Men aldrig bra att vara onykter nån gång egentligen. Du har kommit långt. Låt inte jobbiga händelser göra att du flyr med alkoholen. Då skjuter du dig själv i foten bara. Tänk på hur bra det gick istället och du kan ju detta. Det ser man på dina inlägg, och du vill!!

Trött, bara oerhört trött. Det känns som om jag har ett berg av saker att göra i min lägenhet, men allt är satt on hold tills saneringsfirman gjort sitt. Det får mig att tappa gnistan och jag orkar inte ta mig för någonting.
Något positivt behöver hända i mitt liv. Nu! Men det lär inte hända något om jag inte själv tar initiativet. Vet bara inte vad jag vill göra. Suck, lixxom!
Nåja, jag har tagit dagens antabus, så alkohol är uteslutet åtminstone. På söndag är det 6 veckor sedan jag drack senast, alltid något att glädjas åt.
Jag har läst om Äntligen full kontroll av Allen Carr och jag har börjat läsa This naked mind igen. Det hjälper hjärnan att tänka rätt tankar, så att säga.
Behöver hitta på något roligt att göra i helgen för att slå bort tankarna på (det jag upplever som) alla måsten. Något som ger en chans till lite återhämtning. Som det är nu blir det för många negativa tankar.

@Onkel F

Det är klokt att du vill distrahera dig i helgen och även om du inte skulle lyckas känna dig så munter hjälper distraktioner ändå. Det är en klen tröst och nog dumt att säga men en sak är säker, alla de där måsten du har kommer inte gå någonstans. Försök att inte känna dig så stressad att det skapar ångest och olust. Du hinner. Men jag förstår att det påverkar givetvis och att vardagen känns omkullkastad just nu. Det ordnar sig. Försök ta en sak i taget.
Skriv todo-listor. Det kan hjälpa till att lugna ner stress och att bättre lyckas ta en sak i taget i huvudet.

Kram ❤